Gå til innhold

Oljerigg - hvordan er jobb mulighetene?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg lurte selv veldig lenge på dette og ville ha jobb offshore. Jeg snakket med ett par kompiser og lignende og fikk tips om å begynne på NORTRAIN (Norwegian Drilling Academy), en skole i stavanger som gir folk uten fagbrev eller relevant utdanning muligheten til å få jobb offshore. Man betaler ca. 70.000kr for ett kurs som går over 4 mnd. Kurset dekker sikkerhetskurs, fallsikring, rigging, stroppekurs og mer. OG man går igjennom ett par relevante fag hvor man får en teoretisk forståelse for hva som skjer offshore. Dette kurset anbefales på det sterkeste!! Etter dette kurset kan man ta videre utdanning som f.eks. Teknisk Fagskole osv. Les mer om kursene på www.nortrain.no

 

Jeg er nå 19 år og nettopp ferdig med grunnleggende boreteknologi på nortrain. Jeg har ingen relevant arbeidserfaring fra før, dvs jeg har videregående skole hvor jeg tok salg og service, og arbeidserfaring fra butikk, jeg signerte sist uke kontrakt med et firma som heter BJ Services AS som sement-operatør.

 

Jeg, som deg, vil helst innen boring el. men i disse dager kan man egentlig bare drømme om å få jobb innenfor boring hvis man ikke har mer enn 5 års arbeidserfaring offshore eller relevant fagbrev. Derfor anbefaler jeg deg og gjøre som meg, ta kurs og søk jobb hos service firmaer som tilbyr offshore arbeid, som helliburton, baker hughes, osv. og heller etter en stund når du har fått arbeidserfaring søke på jobb hos firmaer som driver med boring. Men selvfølgelig, får du jobb i ett firma som driver med boring med en gang er jo ingenting bedre :) her er noen firmaer som driver med boring som er litt snillere med å ansette folk uten mye erfaring:

 

- Shlumberger

-Transocean

-Maersk

-ODfjell

 

disse firmaene er litt mer seriøse, men seff, prøv hos dem også:

-aker

-statoilhydro

-seadrill

-seawell

 

det finnes mange fler, bare søk rundt.

 

Lykke til!

 

 

Brukte 120.000 på ubrukelig utdanning, Nortrain svarte på artikkelen fra SA her og der kan man lese:

Den 1. august 2007 kom OLF med en omfattende revisjon av retningslinje 024 - "Anbefalte kompetansekrav for bore- og brønnpersonell". Av denne retningslinjen følger at man blant annet spesifiserer et landbasert fagbrev før man er kompetent til en helt spesifikk stillingskategori offshore innen fagområdet bore- og brønnteknikk - operatør boring - (dette resulterer i dobbelt fagbrev).

Du var tydeligvis heldig som klarte å få deg jobb uten et fagbrev i bunn.

 

Ellers så jobber han egentlig for Nortrain og prøver å lokke nye søkere..................

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei.

 

Jeg lurte selv veldig lenge på dette og ville ha jobb offshore. Jeg snakket med ett par kompiser og lignende og fikk tips om å begynne på NORTRAIN (Norwegian Drilling Academy), en skole i stavanger som gir folk uten fagbrev eller relevant utdanning muligheten til å få jobb offshore. Man betaler ca. 70.000kr for ett kurs som går over 4 mnd. Kurset dekker sikkerhetskurs, fallsikring, rigging, stroppekurs og mer. OG man går igjennom ett par relevante fag hvor man får en teoretisk forståelse for hva som skjer offshore. Dette kurset anbefales på det sterkeste!! Etter dette kurset kan man ta videre utdanning som f.eks. Teknisk Fagskole osv. Les mer om kursene på www.nortrain.no

 

Jeg er nå 19 år og nettopp ferdig med grunnleggende boreteknologi på nortrain. Jeg har ingen relevant arbeidserfaring fra før, dvs jeg har videregående skole hvor jeg tok salg og service, og arbeidserfaring fra butikk, jeg signerte sist uke kontrakt med et firma som heter BJ Services AS som sement-operatør.

 

Jeg, som deg, vil helst innen boring el. men i disse dager kan man egentlig bare drømme om å få jobb innenfor boring hvis man ikke har mer enn 5 års arbeidserfaring offshore eller relevant fagbrev. Derfor anbefaler jeg deg og gjøre som meg, ta kurs og søk jobb hos service firmaer som tilbyr offshore arbeid, som helliburton, baker hughes, osv. og heller etter en stund når du har fått arbeidserfaring søke på jobb hos firmaer som driver med boring. Men selvfølgelig, får du jobb i ett firma som driver med boring med en gang er jo ingenting bedre :) her er noen firmaer som driver med boring som er litt snillere med å ansette folk uten mye erfaring:

 

- Shlumberger

-Transocean

-Maersk

-ODfjell

 

disse firmaene er litt mer seriøse, men seff, prøv hos dem også:

-aker

-statoilhydro

-seadrill

-seawell

 

det finnes mange fler, bare søk rundt.

 

Lykke til!

 

 

Brukte 120.000 på ubrukelig utdanning, Nortrain svarte på artikkelen fra SA her og der kan man lese:

Den 1. august 2007 kom OLF med en omfattende revisjon av retningslinje 024 - "Anbefalte kompetansekrav for bore- og brønnpersonell". Av denne retningslinjen følger at man blant annet spesifiserer et landbasert fagbrev før man er kompetent til en helt spesifikk stillingskategori offshore innen fagområdet bore- og brønnteknikk - operatør boring - (dette resulterer i dobbelt fagbrev).

Du var tydeligvis heldig som klarte å få deg jobb uten et fagbrev i bunn.

 

Jeg var ikke heldig. Jeg satset kun hos service firmaer, visste at jeg ikke hadde sjangs innen boring. Dem jeg fikk jobb hos trengte egentlig ikke folk, men ansatte meg pga gode referanser og utdanning.

 

Og det med han i avisa, han kopierte 40 søknader og slengte rundt til forskjellige bedrifter uten å vite hvilken stilling han søkte på. Så etter to måneder uten å følge opp noen av søknadene med mail eller tlf ga han opp og gikk til opplæringskontoret og trodde han kunne bli lærling. Så han ba jo egentlig selv om å ikke få seg jobb ved og gjøre det på den måten

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Kjønn, bosted og etnisk bakgrunn.

 

Statlig bedrift i Statoil sin situasjon er pålagt en slik kvotering ja. Siden de kan tilby nordlendingene en god jobb uten at de må flytte sørover.

OK. Men uansett så synes jeg det er rart at en med så dårlige karakterer får jobb offshore når det er så få på plasser som lærling offshore.

Lenke til kommentar
OK. Men uansett så synes jeg det er rart at en med så dårlige karakterer får jobb offshore når det er så få på plasser som lærling offshore.

 

Karakterer er ikke alt i denne verden, tro det eller ei. Disse oljeselskapene plukker ut både ifra søknad og ut ifra karakterer. Det er ofte opp til fadderen og velge hvem han ønsker å ha.

 

La meg ta ett eksempel. (Disse eksemplene er tatt ut av luften og er fryktelig overdrevet, men du fatter pointet)

 

Ole Hansen har 3.8 i snitt. Han spiller fotball, er frivillig med i rødekors og er aktiv og frilufsinteressert hjemme. Han har en stor vennegjeng og er veldig sosial.

 

Petter Hansen har 5.5 i snitt. Han gjør svært lite hjemme. Han er ikke særlig aktiv på fritiden og har en liten vennekrets som han henger med.

 

Hvem ville du jobbet 2 uker med ?

Lenke til kommentar
OK. Men uansett så synes jeg det er rart at en med så dårlige karakterer får jobb offshore når det er så få på plasser som lærling offshore.

 

Karakterer er ikke alt i denne verden, tro det eller ei. Disse oljeselskapene plukker ut både ifra søknad og ut ifra karakterer. Det er ofte opp til fadderen og velge hvem han ønsker å ha.

 

La meg ta ett eksempel. (Disse eksemplene er tatt ut av luften og er fryktelig overdrevet, men du fatter pointet)

 

Ole Hansen har 3.8 i snitt. Han spiller fotball, er frivillig med i rødekors og er aktiv og frilufsinteressert hjemme. Han har en stor vennegjeng og er veldig sosial.

 

Petter Hansen har 5.5 i snitt. Han gjør svært lite hjemme. Han er ikke særlig aktiv på fritiden og har en liten vennekrets som han henger med.

 

Hvem ville du jobbet 2 uker med ?

Jeg skjønner dette men når det er så mange søkere så regnet jeg med at de tar ut de med beste karakterer. En plass må de jo begynne med å sortere ut søknader.

Lenke til kommentar

Leser du hva som blir skrevet joker?

 

De plukker ut de beste ja, men de kvoterer også. Burde ikke være så vanskelig å forstå.

 

Hvis de har 100 søkere fra Vestlandet/Østlandet med 6.0 i snitt og 1 fra Nordnorge med 4 i snitt, så er nordlendingen garantert jobb.

Lenke til kommentar

Synes det blir alt for mye oppheng i karakterer og Kvoter. Det de er ute etter er mennesker som de tror kan fungere normalt på en oljeinstallasjon. Selvfølgelig vil de ha mennesker som kan lære, men ut ifra det jeg leser i denne posten her så er 4 - 4,5 et dårlig snitt, noe det ikke er. Personene de tar inn må kunne henvise til at de bidrar og tar iniativ. Har du 6 i snitt og ikke gjør en dritt hjemme, så er ikke det positivt. Hvor godt du fatter det teoretiske på skolen er så som så, men når du kommer offshore så kan du gjerne skru klokken 10-20 år tilbake og plutselig har du aldri sett utstyret før.

 

Grunnen til at du burde kunne vise til iniativ er fordi du har veldig lite kontiunitet i læretiden din. Mens andre lærlinger er på jobb hver dag og får daglig input, får du 2 uker med intens eller kanskje så og si null jobbing, for der etter å gå 4 uker uten å trenger å sende en tanke til jobb. DERFOR er det aktuelt å ha personer som viser at de yter, kanskje jobber frivillig eller kan vise at de tar iniativ når det kommer til tingene som interesserer dem. Iniativ til selvstudium er hva jeg prøver å hinte til her.

 

Jeg skjønner dette men når det er så mange søkere så regnet jeg med at de tar ut de med beste karakterer. En plass må de jo begynne med å sortere ut søknader.

 

Hva er bra karakterer ? Hvorfor skulle de slavisk velge dem med best karakter ? Du skal kunne selge/reklamere deg selv når du søker jobb. Om du sender inn ett karakter ark med kun 6`ere og en søknad som ikke er interessant, så er det ikke noe overraskelse om du ikke får svar.

Endret av Rosemount
Lenke til kommentar

Vel Rosemount: Eg vett helt sikkert at når eg fikk lærlingplass i SH for en del år siden gjorde de det slik:

 

De skulle ha 19 lærlinger innen automasjon, de fant de 40 beste snittene (kvoteringen var da innberegnet), og kalte de inn til intervju. Derfra var det beste søknad og intervju som telte, ikke karakterene i det hele tatt.

 

Som inntakssjefen sa: Er du jente, bur i nordnorge og av samisk opprinnelse er du garantert lærlingeplass hos oss.

 

Og eg tror på hu. ;)

 

Så i SH systemet teller hvertfall snittet.

 

Og bodde man på østlandet eller vestlandet der det var flest søkere så måtte man ha betydelig høyere snitt enn om man var fra nordnorge der søkertallet var betydelig mye lavere.

Lenke til kommentar
Gratulerer! Det er en god start i et godt selskap.

 

Du får kle deg godt i vinter :)

 

Hehe, takk takk. Vet det er en altaværing som har fått offshore.

 

Kjønn, bosted og etnisk bakgrunn.

 

Statlig bedrift i Statoil sin situasjon er pålagt en slik kvotering ja. Siden de kan tilby nordlendingene en god jobb uten at de må flytte sørover.

OK. Men uansett så synes jeg det er rart at en med så dårlige karakterer får jobb offshore når det er så få på plasser som lærling offshore.

 

Statoilhydro tar inn 8 offshore, og 7 på land i år. Elektriker lærlinger vell og merke

Endret av seeriksen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...