Gå til innhold

Oljerigg - hvordan er jobb mulighetene?


Anbefalte innlegg

Hei! :grin:

 

Jeg har fått innkalling til jobbintervju hos StatoilHydro, i Bergen den 07.04.08, angående lærlingplass i elektrikerfaget. Jeg er derfor veldig interressert i å få vite aktuelle spørsmål som kan dukke opp på intervjuet?

 

Jeg ønsker å få lærlingtiden offshore, og interressert i å vite om det er vanskeleg å komme offshore, og hva som avgjør om en kommer offshore eller blir plassert på landanlegg?

 

Viss det er jobbintervjuet som bestemmer hvor en blir stasjonert, så har jeg en del argument jeg kan nytte; jeg bor i en landsby et helt stykke fra de aktuelle landanleggene, og jeg ønsker å bo på hjemplassen min, samtidig som jeg er veldig interressert i å jobbe for StatoilHydro offshore og det er det jeg vil satse på i fremtiden.

 

Fint om det er noen som har flere argument for å få lærlingtiden på en offshore-installasjon.

 

 

På forhånd tusen takk!

Endret av elektr0
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg bor i en landsby et helt stykke fra de aktuelle landanleggene : Statoil ordner bosted til alle lærlingene

Jeg ønsker å bo på hjemplassen min; Vil du ha en av de beste opplæringene du kan få (hevder dem), så må du ofre litt for dem.

Samtidig som jeg er veldig interressert i å jobbe for StatoilHydro offshore og det er det jeg vil satse på i fremtiden; Da tror jeg du kan stille deg i køen sammen med mange andre.

 

Jeg tror du har missforstått littegranne når det kommer til å få opplæring. Statoilhydro har tilbudt deg ett intervjue utifra mange personer som har søkt, og du vil faktisk komme og på en måte kreve å få jobbe offshore ved hjelp av en haug med argumenter ? Det er ikke argumentene som teller hvilke plasser du får til opplæring, det er hvem du er som person og hvordan du vil passe inn i miljøet.

 

mitt beste råd er å drite i argumenter og begrunnelser for å få plass offshore. Prøv heller å virke mest mulig positiv som person på intervjuet. Dessuten får du spørsmål om du kan tenke deg å jobbe på landanlegg når du er på intervjuet.

Lenke til kommentar

Hei igjen! :)

 

Takk for gode svar.

Jeg er med på det at dette med argument og grunner kan virke litt for aggressivt. Er sikkert bedre å være positiv, og heller vise at en er opptatt av sikkerhet o.l.

 

Viss jeg er for bestemt på intervjuet er risikoen større for at jeg får ingenting. Og det er sikkert helt greitt å være lærling på Mongstad også, med tanke på at opplæringa der kan være bedre og sjansen for å komme offshore etterpå er like stor (sa dei).

 

Er det forresten noen som vet eksakt hvor mange elektrikerlærlinger de tar inn offshore (har gått utifra at det er ca.6-8)?

Lenke til kommentar

Med Hydro med i biletet kan det ha kome fleire, men det var vel i underkant av 10 før trur eg. Det er vel 4 på land trur eg. Mongstad, Kårstø og Tjeldbergodden og Kolsnes. Om Tjeldbergodden tar inn kvart år veit eg ikkje.

 

Det er uansett fleire som går til havet, så om du får jobb er sjansen stor for å få offshore. Det er ikkje berre berre å være lærling offshore, du må legge ned mykje arbeid privat for å henge med. Eg skal love deg at tida går ekstremt fort i nordsjøen, sjølv 2 1/2 år.

Lenke til kommentar

Oki. Etter de jeg har hørt ifra de i år, kaller de inn 30 til intervju og 15 av de får tilbud om kontrakt. Da jeg snakket med de tidligere i år, fikk jeg beskjed om at de ikkje skulle ta inn så veldig mange elektrikerlærlinger offshore i år. Så jeg visste ikke eksakt hvor mange det var snakk om offshore, men jeg gikk ut ifra at det dreide seg om ca.6-8stk.

 

Har på følelsen at det kan hjelpe å gi et inntrykk av at en er veldig bevisst når det gjelder HMS.

 

Hvor hadde du lærlingtiden din Zeph?

Endret av elektr0
Lenke til kommentar

HMS er veldig viktig ja.

 

Eg hadde læretida på Kårstø og hadde det kjempebra, lærte deg eg skulle, hadde nye utfordringar kvar dag, mogelegheiten til å jobbe sjølvstendig og mange dyktige medarbeidere. Same erfaring har eg etter eit halvt år i nordsjøen.

Lenke til kommentar

Det høyrtest bra ut ;)

På ein måte er det nesten bedre å ha lærlingtiden på land, med tanke på opplæringa. Men du hadde offshore som førstevalg du og? Opplæringa på landanlegga er vel nokså lik frå anlegg til anlegg, så eg tar Mongstad som 2.valg og Kårstø som 3. med tanke på beliggenheit.

Lenke til kommentar

Eg sa det ikkje betydde noko kvar eg havna, sikkert litt av grunnen til at eg havna der eg gjorde. Er ikkje lei meg for det, fekk ein lærdom dei åra, både fagleg, sosialt og ellers eg aldri hadde fått i nordsjøen. Eg trur det er ein betre læreprosess på land, skal ein telje antal timar er det nok mykje det same, men det blir veldig annerledes offshore.

 

Frå anlegg til anlegg er prosessen veldig lik ja, sjølvsagt forskjellar på personar du møter og arbeidsoppgåver.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 3 uker senere...

Ikke begynn å argumentere hvor du vil være og hva du skal og hvorfor.

 

Vær desperat etter jobben, vis at det selskapet du er på intervju hos er førstevalget ditt. Vis at du ånder yrket ditt og har det som din hobby.

Bare legg ut i det vie og det brede hvordan du elsker det du holder på med og gjør alt for å få denne lærlingeplassen om det så er snøhvit du ender på. Da stiller du lengre fram i køen enn de som sier: Jeg vil offshore med en gang fordi "bla bla bla"

 

Er du dyktig nok og rette personen så kommer du sikkert offshore. Kanskje du er så heldig at du får deg en liten tur av og til selv om du er stasjonert på en base. Bare enkelte yrker du ikke har noe annet valg enn å være offshore, og noen av oss er så heldige at vi velger de. ;)

Lenke til kommentar

Det som spiller en vesentlig stor rolle når du kommer til intervjue runden er hvordan du oppfattes som menneske. De som ansetter deg er faktisk interessert i å ha ansatte som har hobbyer på fritiden samt en omgangskrets med kammerater/venninner, ettersom disse personene faktisk er lettere å jobbe sammen med. Så nei, jeg vil faktisk si litt i mot deg her. Det er ikke dem som lever og ånder for yrke som er førsteprioriterte.

Endret av Vbrattla
Lenke til kommentar

Nå har jeg selv snakket med HR og bla. Oceaneerings intervjuere og de fremhevet viktigheten av å finne noen med genuine interesse for faget. Hvis du bare har "tifeldighvis" valgt dette og det hørtes greit ut så skal jeg garantere at du ikke kommer inn!

 

Hobbyer kan du dikte opp, samme kan du si at du har venner. Ingen som spørr deg om hvor mange venner du har, hvor mange timer du tilbringer med venner osv osv. Men du kan godt få spørsmålet "Hvordan ser vennene dine på deg" eller "Hvordan er du i vennekretsen" så det sosiale er jo selvfølgelig viktig, spes. offshore, siden du skal se de samme trynene 15 timer om dagen i 2-4 uker!. Men jeg stoler på HR når de sier at de fleste bedriftene jakter på folk som har en genuine interesse for faget.

Lenke til kommentar

Når jeg var på intervjue så var hvertfall 50-60% av spørsmålene om meg og hva jeg drev med. Tror ikke de spurte meg en gang om hvorfor jeg hadde valgt min fag-gruppe. For det meste så gikk det i hva hobbyene mine var, hva jeg drev på med på fritiden samt familie og venner.

 

Når det gjelder oppdiktning, så kan du faktisk dikte opp det meste. Men som regel biter du deg selv i baken.

Endret av Vbrattla
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...