Gå til innhold

Oljerigg - hvordan er jobb mulighetene?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Okay... Jeg er simpelten ute etter å tjene penger. Jeg er flink arbeidende, smart, god holdning og god sosial inteligens.

Jeg veit at om man kommer offshore så tjener man bra med penger.

Jeg har ikke noen spesiell utdanning, men gode karakterer fra GK og VK1 + gode referanser fra forskjellige arbeid

 

Er det mulig/"lett" få jobb offshore om man tar dei rette kursa? Borrekurs + sikkerhet osv..?

Da snakker vi om hva som helst jobb som tjere mer enn "onshore" jobbing..

 

23år drit lei av forkurs/skole, vil jobbe for å tjene mine penger

Endret av MrSmile
Lenke til kommentar

Vel, det er ikke lett å finne jobb offshore. Ofte så trenger du god erfaring innen offshore jobbing på de jobbene som ytlyses offentlig. Slik som det ofte skjer er at stillinger som kommer åpent offshore allerede er bemannet eller at de vet hvem de vil ha, men de er pliktige til å ytlyse dem. Jeg vet ikke hvordan det er med brønnteknikk o.l, men kan tenke meg at de som regel vil ha inn folk med offshore erfaring.

Lenke til kommentar

hvordan er lønna til en automatiker / elektriker offshore sammenlignet med en "vanlig en" dvs på fastlandet?

 

Veit jo selvfølgelig at du er ute i x antall uker og hjemme i x antall og det der.

Men rent isolert sett, hvordan er lønningene satt opp mot hverandre?

 

Hvis de er ca like, er det jo lønnsomt å jobbe offshore, hvertfall om du har ork til en ekstra jobb de ukene du er hjemme? Det er vel kanskje vanlig også for alt jeg vet..

 

OG, går første året på "elektro" nå, hva er mest relevant / gir størst mulighet for å jobb offshore? Blir det automasjon? eller er det mye det samme hviklet av de 3 du velger? ( automasjon, el energi og data elektronikk)

Endret av Xabi-Alonso
Lenke til kommentar

Automatiker/Elektriker har en startlønn på 390 000,-kr inkl feriepenger offshore. Da med en turnus 2/4. Elektriker på land har mellom 180-200 kr timen i start på land, så du kan regne litt på det. Tror det er større sjangs for å få jobb som elektriker/automatiker enn data og elektronikk.

Lenke til kommentar

takker, kommer vel frem til at det er ganske mye mer lønnsomt å jobbe offshore og ha en liten jobb ved siden av når jeg er hjemme også da.

 

Turnus 2/4 - dvs 2uker ute og 4 hjemme? eller motsatt?

 

Og neste spørsmål blir jo da, hvor tar jeg veien etter 2 år på elektro?

Endret av Xabi-Alonso
Lenke til kommentar

På platform heter det ikke automatiker, det heter instrument. Der jeg jobber er det som oftes innleide som tar seg av store montasje jobber, mens vi diller mest med feilsøking og små montasjer som f.eks bytting av måle-utstyr, styringer og tubing(pneumatikk). Vi har også en del brannalarm anlegg som vi jobber med.

Lenke til kommentar

Jeg henger meg litt på denne tråden..

 

Jeg er utdannet ingeniør innen automatisering (høgskole).

Hvor bør jeg se etter offshorejobber? Jeg har søkt litt på nett og sett på tradisjonelle steder (div. operatørers hjemmesider, NAV osv), men finner ingen direkte offshore-jobber. Det er endel stillinger det står at man "må påregne korter turer offshore", men ingen rene offshorejobber.

 

Jobber idag i et firma som leverer alle slags automasjonsløsninger mot prosessindustrien.

Lenke til kommentar
Jeg henger meg litt på denne tråden..

 

Jeg er utdannet ingeniør innen automatisering (høgskole).

Hvor bør jeg se etter offshorejobber? Jeg har søkt litt på nett og sett på tradisjonelle steder (div. operatørers hjemmesider, NAV osv), men finner ingen direkte offshore-jobber. Det er endel stillinger det står at man "må påregne korter turer offshore", men ingen rene offshorejobber.

 

Jobber idag i et firma som leverer alle slags automasjonsløsninger mot prosessindustrien.

 

Prøv her.

 

http://www.hvac.no/ledige_stillinger/ledige_stillinger07.htm

 

Mollier er ett firma som hvertfall jobber på platformen jeg er på.

 

Automasjons Ingeniører

 

Arbeidsoppgaver:

 

* Studier og detalj design av el/auto for HVAC anlegg

* Implementering av El/Auto for HVAC anlegg på offshore installasjoner

* Utarbeidelse av arbeidspakker for sikkerhetssystemer (PCSS og SAS)

* Kundekontakt (Avklare løsninger i henhold til regelverk/spesifikasjoner etc.)

* Oppfølging onshore/offshore

* Tekniske/økonomiske beregninger

* Teknisk/økonomisk oppfølging av prosjekter

* Prosjektledelse

 

Det står at du må ha litt relevant erfaring, men ingeniører vokser vel ikke på trær for tiden ? Verdt ett forsøk =)

Lykke til!

 

Ps: Du kan også prøve Vetco Aibel.

Endret av Vbrattla
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei

 

Jeg har fagbrev som industri mekaniker og gått teknisk fagskole etterpå.

 

Hvordan er mine muligheter til å få jobb offshore?? Jobber gjerne som mekaniker også, men lurer også hva slags jobber en mekaniker har der ute. Er det Drilling og den slags en mekaniker gjør offshore eller er det også stillinger som en vanlig mekaniker vedlikehold og lignende??

Lenke til kommentar
Hei

 

Jeg har fagbrev som industri mekaniker og gått teknisk fagskole etterpå.

 

Hvordan er mine muligheter til å få jobb offshore?? Jobber gjerne som mekaniker også, men lurer også hva slags jobber en mekaniker har der ute. Er det Drilling og den slags en mekaniker gjør offshore eller er det også stillinger som en vanlig mekaniker vedlikehold og lignende??

 

Tror ikke det har så veldig mye på drilling å gjøre, utenom kanskje å fikse mekanisk utstyr. Det jeg har registrert de holder på med er vedlikehold og feilfinning på f.eks ventiler, brannpumper etc. Generelt mekanisk arbeide.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Hei igjen.

 

Jeg kan vel begynne med at jeg ikke er ingeniør. Har læretid i nordsjøen som Automatiker i firmaet ConocoPhillips. Det er veldig vanskeligt for meg og si om det er etterspørsel eller ikke, men slik det er idag så er det mest sannsynelig at det ikke er noe problem å få jobb som Ingeniør i ett offshore firma. Jeg vil faktisk tro at de er villig til å betale offshore kurset om du skriver en kontrakt med dem (Om du selvfølgelig har Ingeniør utdannelse). Dette er jo som sagt bare noe jeg tror,, men slik som de fleste vet så er det utrolig mangel på folk for tiden.

 

 

Du kan blant annet spørre i firmaene;

 

-ConocoPhillips.

-Statoil.

-Norsk Hydro.

-Aker.

 

Dette er vel firmaene som har rigg på sokkelen ?, kan være flere men de vet jeg dessverre ikke om.

 

Vil til slutt bare si at jeg ville heller hørt med firmaene enn å tro på det som står i avisen. De med Bore og rigg kurs jobber slik jeg vet på dekk, og tviler sterkt på at de bruker ingeniører på denne slags jobber.

 

 

Hei.

 

Eg går nå på VG2 el-energi, og har planer om å være lærling som elektriker fra neste år. Og har veldig lyst til å være lærling i Nordsjøen. Skal søke hos StatoilHydro, ConocoPhillips og BP.

 

Og siden du jobber hos ConocoPhillips, lurer jeg på følgende; Var det vanskelig å komme inn hos ConocoPhillips? kor høg gjennomsnittskarakteren bør en ha? og som ca. hvor mange tar de inn hvert år?

 

Lurer også på om arbeidet er variert? flere jeg har snakket med sier at det kan vere mye vedlikeholdsarbeid og rutinekontroller, og at en ikke lærer så mye som en burde som lærling...

Lenke til kommentar
Hei igjen.

 

Jeg kan vel begynne med at jeg ikke er ingeniør. Har læretid i nordsjøen som Automatiker i firmaet ConocoPhillips. Det er veldig vanskeligt for meg og si om det er etterspørsel eller ikke, men slik det er idag så er det mest sannsynelig at det ikke er noe problem å få jobb som Ingeniør i ett offshore firma. Jeg vil faktisk tro at de er villig til å betale offshore kurset om du skriver en kontrakt med dem (Om du selvfølgelig har Ingeniør utdannelse). Dette er jo som sagt bare noe jeg tror,, men slik som de fleste vet så er det utrolig mangel på folk for tiden.

 

 

Du kan blant annet spørre i firmaene;

 

-ConocoPhillips.

-Statoil.

-Norsk Hydro.

-Aker.

 

Dette er vel firmaene som har rigg på sokkelen ?, kan være flere men de vet jeg dessverre ikke om.

 

Vil til slutt bare si at jeg ville heller hørt med firmaene enn å tro på det som står i avisen. De med Bore og rigg kurs jobber slik jeg vet på dekk, og tviler sterkt på at de bruker ingeniører på denne slags jobber.

 

 

Hei.

 

Eg går nå på VG2 el-energi, og har planer om å være lærling som elektriker fra neste år. Og har veldig lyst til å være lærling i Nordsjøen. Skal søke hos StatoilHydro, ConocoPhillips og BP.

 

Og siden du jobber hos ConocoPhillips, lurer jeg på følgende; Var det vanskelig å komme inn hos ConocoPhillips? kor høg gjennomsnittskarakteren bør en ha? og som ca. hvor mange tar de inn hvert år?

 

Lurer også på om arbeidet er variert? flere jeg har snakket med sier at det kan vere mye vedlikeholdsarbeid og rutinekontroller, og at en ikke lærer så mye som en burde som lærling...

 

sier seg selv at de ikke lærer like mye, de har jo fri 8 mndr i året... Sjangsen for fast jobb hos copno etterpå er også minimal.

Lenke til kommentar
sier seg selv at de ikke lærer like mye, de har jo fri 8 mndr i året... Sjangsen for fast jobb hos copno etterpå er også minimal.

 

Er interessert i å vite hvor kildene dine kommer ifra, samt hva slags innsikt du har i selskapet for å kunne si det ?

 

Husk det at når man først er ute, så jobber man 168 timer i løpet av 2 uker. For det andre så er det ikke mengden arbeidstid som tilsier hvor god opplæring du har. Det nytter ikke å ha lang læretid vist firmaet ditt ikke har den type utstyr som står oppført i læreplanen. Jeg kan ta ett eksempel. Hva med de automatikerene som serieproduserer maritim moduler på ett verksted ?

 

Jeg hadde snitt på 4.4 da jeg søkte og 5.0 da jeg gikk ut av skolen. Det er julekarakterene du søker med. Det som ofte er missforstått er det at mange tror at karakterene betyr alt når man skal søke læreplass offshore. Det jeg satt igjen med etter jobbintervjuet var at hvordan du er som menneske samt hva du gjør på fritiden spiller hvertfall like stor rolle. Jeg er veldig aktiv innen idrett og dette var pluss for meg.

 

I år tok copno inn 4 automatiker lærlinger og 4 elektriker lærlinger.

 

Jeg vet ikke hvordan elektrikerene jobber men vi driver hovedsakelig på med vedlikehold. Det skal også sies at du bestemmer selv hvordan du vil ha opplæringen din. Vil jeg gå med ett kontraktør firma en tur å drive montasje eller drive HVAC så får jeg lov til det. Jeg kan også spørre om å f.eks dra på andre platformer å se der om jeg vil. Altså læretiden en fullt opp deg til hva du gjør ut av. En annen ting som er bra er at du får en del kurs, samt veldig god oppfølging før fagprøven. Jeg har fagprøve jul neste år, og jeg skal allerede inn til stavanger i januar mest sannsynelig, og øve 1 uke på modulene vi får.

 

håper det var til hjelp.

Lenke til kommentar
sier seg selv at de ikke lærer like mye, de har jo fri 8 mndr i året... Sjangsen for fast jobb hos copno etterpå er også minimal.

 

Er interessert i å vite hvor kildene dine kommer ifra, samt hva slags innsikt du har i selskapet for å kunne si det ?

 

Husk det at når man først er ute, så jobber man 168 timer i løpet av 2 uker. For det andre så er det ikke mengden arbeidstid som tilsier hvor god opplæring du har. Det nytter ikke å ha lang læretid vist firmaet ditt ikke har den type utstyr som står oppført i læreplanen. Jeg kan ta ett eksempel. Hva med de automatikerene som serieproduserer maritim moduler på ett verksted ?

 

 

Kildene er meg selv, kjenner godt til copno.

Av de 168 timene så må du trekke fra 100 timer på pauser, permiter, sja og lange gåturer. :O

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...