Gå til innhold

Oljerigg - hvordan er jobb mulighetene?


Anbefalte innlegg

Kildene er meg selv, kjenner godt til copno.

Av de 168 timene så må du trekke fra 100 timer på pauser, permiter, sja og lange gåturer. :O

 

hehe, greit nok at ting kan gå litt sent men du vet vel da selv at gjennomsnitts alderen er relativt høy der ute, samt de prosjektene de jobber med atm. Jobber du for Copno selv, evt hvor ?

Endret av Vbrattla
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kildene er meg selv, kjenner godt til copno.

Av de 168 timene så må du trekke fra 100 timer på pauser, permiter, sja og lange gåturer. :O

 

hehe, greit nok at ting kan gå litt sent men du vet vel da selv at gjennomsnitts alderen er relativt høy der ute, samt de prosjektene de jobber med atm. Jobber du for Copno selv, evt hvor ?

 

blir leid inn i ny og ne, reiser på de plassene de borer.

Lenke til kommentar
Kildene er meg selv, kjenner godt til copno.

Av de 168 timene så må du trekke fra 100 timer på pauser, permiter, sja og lange gåturer. :O

 

hehe, greit nok at ting kan gå litt sent men du vet vel da selv at gjennomsnitts alderen er relativt høy der ute, samt de prosjektene de jobber med atm. Jobber du for Copno selv, evt hvor ?

 

blir leid inn i ny og ne, reiser på de plassene de borer.

 

Aha, men jeg vil mene på at arbeidsmarkede offshore åpner seg de neste årene pga de nye prosjektene. Spesielt på StatoilHydro siden har jeg hørt. Snakkes sist uke med en driftsingeniør i firmaet og han nevnte det at mulighetene for arbeid etter læretid var god om jeg bare oppførte meg og stod på, men jeg skal selvfølgelig ikke si noe for sikkert.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

[name=Vbrattla' date='17/12-2007 : 11:54' post='10136546]

Jeg hadde snitt på 4.4 da jeg søkte og 5.0 da jeg gikk ut av skolen. Det er julekarakterene du søker med. Det som ofte er missforstått er det at mange tror at karakterene betyr alt når man skal søke læreplass offshore. Det jeg satt igjen med etter jobbintervjuet var at hvordan du er som menneske samt hva du gjør på fritiden spiller hvertfall like stor rolle. Jeg er veldig aktiv innen idrett og dette var pluss for meg.

 

I år tok copno inn 4 automatiker lærlinger og 4 elektriker lærlinger.

 

Jeg vet ikke hvordan elektrikerene jobber men vi driver hovedsakelig på med vedlikehold. Det skal også sies at du bestemmer selv hvordan du vil ha opplæringen din. Vil jeg gå med ett kontraktør firma en tur å drive montasje eller drive HVAC så får jeg lov til det. Jeg kan også spørre om å f.eks dra på andre platformer å se der om jeg vil. Altså læretiden en fullt opp deg til hva du gjør ut av. En annen ting som er bra er at du får en del kurs, samt veldig god oppfølging før fagprøven. Jeg har fagprøve jul neste år, og jeg skal allerede inn til stavanger i januar mest sannsynelig, og øve 1 uke på modulene vi får.

 

håper det var til hjelp.

 

 

Hei igjen!

 

Takk for svaret du skrev, fikk vite det jeg ville;) Men nå lurer jeg på et par ting til.. Er lærlingelønnen offshore større enn det den er ved en onshore lærlingeplass?, eventuelt hvor mye? Og kan en jobbe overtid som lærling offshore?

Endret av elektr0
Lenke til kommentar

Jeg har 1,5 års læretid som automatiker og har lønns-hoppene 40%-50%-80% av fagarbeiderlønn. Dette vil da tilsvare 12000 -15000 - 25000,- kr. Man stiger hver 6 månde. Man tjener relativt likt med dem som jobber på land, man får kanskje ett par tusenlapper ekstra offshore. Det som er den store forskjellen er at på den perioden dem har jobbet 6 uker, så har jeg jobbet 2. Dette betyr også at du kan jobbe mens du er i land i fri perioden så lenge firmaet du jobber for ikke har noe med konkurrentene eller firma offshore å gjøre.

 

Overtid er forskjellig ifra platform til platform. Den platformen jeg jobber på har jeg omtrent aldri overtid, mens de andre lærlingene i firmaet har opptil 30 timer ekstra per tur. Det skal da sies at 12 timer hver dag holder i massevis.

 

Vist det er elektriker du er så stiger dem 30%-40%-50%-60% etter hva jeg har forstått, skal ikke si noe sikkert. Grunnlønnen er omtrent 360 000,- ekslusiv feriepenger. Husk at elektriker lærlinger har 6 månder jobbing på land hos elektro firma før fagprøven.

 

360 000*0,30 = ca 9000 - Elektriker på land har ca 6500,- første 6 månder.

360 000*0,40 = ca 12000

360 000*0,50 = ca 15000

360 000*0,60 = ca 18000

 

Som sagt, ta i betraktning at elektriker lønningene kan være litt feil, ettersom jeg ikke går som elektriker lærling.

 

Håper det var til hjelp.

-Vegard

Endret av Vbrattla
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg tar borekurset nå, er 31 år gammel, har ikke så mye relevant erfaring, jeg har drevet litt med transport, data etc. tidligere, jeg ble fortalt at det er veldig gode muligheter å få jobb offshore nå fremover, men jeg har sett så mange forskjellige meninger alle steder.. det er jo veldig mange som skal pensjoneres or nye rigger er på vei, men hvor lett er det egentlig å få jobb derson man bare har borekurset og ikke så mye annet relevant erfaring bortsett fra gymnas ( har også ett år på blikkenslager linjen for mange år siden ) ?

det er flere på kurset i samme situasjon som meg og alle håper på jobb,

 

noen tips ? blir det mye lettere i 2008-2009 og fremover ? skulle tro det...

 

evt. videre utdanning eller jobber som kan gi praksis og dermed øke sjansene for å komme seg ut ?

 

jeg vet det er mange som har tatt disse kursene og ikke har fått jobb etterpå, selv etter flere års venting..

Lenke til kommentar
Jeg tar borekurset nå, er 31 år gammel, har ikke så mye relevant erfaring, jeg har drevet litt med transport, data etc. tidligere, jeg ble fortalt at det er veldig gode muligheter å få jobb offshore nå fremover, men jeg har sett så mange forskjellige meninger alle steder.. det er jo veldig mange som skal pensjoneres or nye rigger er på vei, men hvor lett er det egentlig å få jobb derson man bare har borekurset og ikke så mye annet relevant erfaring bortsett fra gymnas ( har også ett år på blikkenslager linjen for mange år siden ) ?

det er flere på kurset i samme situasjon som meg og alle håper på jobb,

 

noen tips ? blir det mye lettere i 2008-2009 og fremover ? skulle tro det...

 

evt. videre utdanning eller jobber som kan gi praksis og dermed øke sjansene for å komme seg ut ?

 

jeg vet det er mange som har tatt disse kursene og ikke har fått jobb etterpå, selv etter flere års venting..

 

et lite tips vil være å begynne først på land i et service selskap: baker, schlummen, halliburton o.l, da er det mye lettere å komme seg offshore for disse selskapene. begynner med litt reising av og til og så før du vet ordet av det så reiser du fast.

Lenke til kommentar

Dobain: Takker for svar, ja, det var noe sånt jeg hadde tenkt, bare å komme meg inn på et eller annet relatert til Offshore, og satse på å komme videre derfra, har du noen aning om hvor vanskelig det er å komme seg inn i et slikt service selskap og hva de ser etter når de ansetter ? har og hørt at de setter stor pris på folk som har jobbet til sjøs på ulike måter, ved ansettelse av folk til offshore mener jeg..

 

By the way, noen som kjenner til andre typer jobber der man har turnus tilsvarende den i nordsjøen ? Det er helt sikkert noen...

Endret av Foca
Lenke til kommentar

jeg ser det er flere her som har litt peil på hvordan man bør gå fram for å komme seg ut. har prøvd litt halvhjertet en stund, for virker som det er best å kjenne noen som kjenner noen. men har registrert cv på div. plasser i hele dag, og kom over denna sida. selv er jeg autmatiker, med ca 7 års relevant erfaring, men på land da. har også olf kurs, men detta går ut i mai, så er ikke så mye å skryte av. hadde vært allright med noen hint i riktig retning.

Lenke til kommentar
jeg ser det er flere her som har litt peil på hvordan man bør gå fram for å komme seg ut. har prøvd litt halvhjertet en stund, for virker som det er best å kjenne noen som kjenner noen. men har registrert cv på div. plasser i hele dag, og kom over denna sida. selv er jeg autmatiker, med ca 7 års relevant erfaring, men på land da. har også olf kurs, men detta går ut i mai, så er ikke så mye å skryte av. hadde vært allright med noen hint i riktig retning.

 

Vel, å kjenne noen i offshore selskap spiller en liten rolle, men ikke for mye. Den beste starten for å starte en offshore karriere etter hva jeg har snappet opp er å enten starte via læretid eller starte som innleid. Vist du har OLF kurs så har du kanskje vært offshore en tur eller to ?

 

Det jeg også ville gjort var å ikke lagt inn kun søknaden, men også prøvd å kontakte dem som skal se over dem. Vist denne personen som skal evaluere kan plassere en stemme eller f.eks en positiv tonegang på en søker, så vil jeg mene at i de fleste tilfeller vil da denne personen danne seg ett positivt bilde av han som personen.

 

Det du også kan finne ut av er hva slags jobber du har gjort på land som kan vinkles mot de jobbene man gjør offshore. Det vil si at du som Automatiker kanskje har jobbet med Pneumatikk/Hydraulikk/EX på land, og dermed kan linke dette som fordel til deg selv siden dette er jobber som ofte går igjen offshore.

 

Håper det var litt til hjelp.

Lenke til kommentar

jeg har jobbet med litt diverse. mye av den nermeste erfaringa er når jeg jobbet på vedlikehold på en ex klassifisert fabrikk. gammel hydrofabrikk, heter noretyl nå. nei jeg har ikke vært ute enda. tok kurset i militæret, fikk det for 1500, kunne ikke akkurat si nei til det. men nå er jeg jo abhengig å få oppgradert det før mai da, og det koster jo 9000. hadde ikke planer om å betale det med mindre jeg er sikra jobb offshore. hvilke firma er det som leier ut automatikere offshore a? noen firma som er litt i manko på folk for tida?

Lenke til kommentar
jeg har jobbet med litt diverse. mye av den nermeste erfaringa er når jeg jobbet på vedlikehold på en ex klassifisert fabrikk. gammel hydrofabrikk, heter noretyl nå. nei jeg har ikke vært ute enda. tok kurset i militæret, fikk det for 1500, kunne ikke akkurat si nei til det. men nå er jeg jo abhengig å få oppgradert det før mai da, og det koster jo 9000. hadde ikke planer om å betale det med mindre jeg er sikra jobb offshore. hvilke firma er det som leier ut automatikere offshore a? noen firma som er litt i manko på folk for tida?

 

Hmm, du kan jo forhøre deg med Mollier eller Vetco Aibel ? Vist du har ex klassifisert en fabrikk så har du jo hvertfall peiling på Ex,Exi og alt av barrierer og feilsøking. Det du må være ops på er at det heter ikke Automatiker offshore, men Instrument teknikker.

 

Om det er manko er jeg ikke sikker på, det kommer jo ann på forskjellige selskaper. Som innleid er du litt over alt og kan bli plassert utifra der det trengs.

Lenke til kommentar

hehe. nei jeg har ikke ex klassifisert en fabrikk men jobba på en som er det. skrev kanskje litt dumt. het instrument tekniker der og men de søker jo etter automatikere. instrument er jo bare et område innenfor fabrikken. er jo andre felt der og som instrument rørlegger ol. men er det instrument tekniker som det blir lyst ut som offshore? på stilling ledig lissom?

Lenke til kommentar
hehe. nei jeg har ikke ex klassifisert en fabrikk men jobba på en som er det. skrev kanskje litt dumt. het instrument tekniker der og men de søker jo etter automatikere. instrument er jo bare et område innenfor fabrikken. er jo andre felt der og som instrument rørlegger ol. men er det instrument tekniker som det blir lyst ut som offshore? på stilling ledig lissom?

 

Ja, jeg som har gått automatikk jobber som Instrument teknikker lærling. De kan kanskje skrive at det krever automatikk/automasjons utdanning, men stillingene heter Instrument Teknikker.

Lenke til kommentar

Vedlikehold drives som regel av firmaene som har fått vedlikeholds oppgavene på platformen. Innleide pleier å gjøre en del montasje, men det varierer jo alltids =) Men etter hva jeg har forstått er den letteste veien ut å begynne å jobbe for firma som er innleid, for så å søke etterhvert til firmaene som har oppgaven å vedlikeholde platformen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...