Gå til innhold

Oljerigg - hvordan er jobb mulighetene?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Pluss 18 års grense. Denne er så vidt eg vet ganske betingelsesløs i Statoil tror eg. Er vel kun en og annen sønn som har fått dra ut på besøk til pappan/mamman sin innimellom.

 

Må være 18 år for å jobbe. Det er felt dekkende

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hei folkens!

 

Er litt usikker angående utdanning og hva jeg skal fortsette med etter læretiden min og jeg utelukker ikke at Olje-/Gassindustrien frister voldsomt. Om det er Offshore eller Onshore er ikke så viktig, men Offshore hadde selvsagt vært det ultimate.

 

Akkurat nå er jeg lærling som elektriker etter at jeg nettopp har gjort ferdig 3 år Automasjon/Automatisering på videregående.

Etter det jeg har hørt er de med fagbrev både som Automatiker og Elektriker attraktive. Jeg vil bli en av de, men hvorfor ikke ta enda flere fagbrev da jeg - når den tid kommer - har to?

 

Tanken om å ta fagbrevet som Prosessoperatør er litt fristende. Det er jo ganske likt Automasjon og vil ikke gjøre CV’en mindre populær.

Brønnoperatør er også et alternativ jeg vurderer.

Da jeg skulle velge etter andreåret på videregående stod valget mellom FU-operatør og VG3 Automatisering. FU-operatør er heller ikke utelukket.

 

Det er som dere ser Oljerelaterte faglinjer jeg tenker på. Hva er for eksempel best av å ha flere fagbrev, eller å fordype seg enda mer i de fagbrevene jeg allerede er på god vei til å ta/få?

 

Om jeg går mer skole - som ikke er noe problem - etter læretiden, håper jeg å kunne ha følgende på CV'en:

- Fagbrev: Automatiker

- Fagbrev: Elektriker

- Fagbrev: Prosessoperatør/Brønnoperatør/FU-operatør - alle tre?

 

eller

 

- Fagbrev: Automatiker

- Fagbrev: Elektriker

- Bachelorutdanning i et av/eller begge fagene?

 

Utenom dette kan jeg skimte med flere diverse sommerjobber og deltidsjobber jeg hadde mens jeg gikk på skolen.

 

Karakterene er ikke dårlige, men heller ikke best. 4 i snitt fra sisteåret på videregående er ikke å lyve.

Men nå vil ikke jeg "ta av" fordi jeg er lærling. Jeg tar hver dag som en ny utfordring og jeg nyter tiden. Jeg vet det er to år igjen til jeg kan kalles fagmann innenfor faget, så jeg gjør mitt ypperste hver dag.

Jeg skriver ikke dette for at jeg SKAL jobbe et annet sted etter læretiden, men fordi jeg vil vite hvordan mulighetene og utsiktene er ETTER læretiden min. Jeg ønsker å vite hvordan jeg står, og hvordan jeg står om jeg bygger litt på CV'en.

 

Om det er nødvendig og øker/forsterker sjansene for eventuell jobb i Olje-/Gassindustrien tar jeg gjerne kurs.

Sikkerhetskurs er vel påbudt uansett om det er landanlegg eller på rigg.

Lenke til kommentar

Problemet ditt er at du kan ha så mange fagbrev du bare måtte ønske, men du mangler fremdeles relevant erfaring fra olje og gass industri. Problemet er vel det at man blir ikke headhuntet av olje industrien eller kalt attraktiv. Det er industrien i seg selv som er attraktivt for fagfolket. Personelig ser jeg ikke noe som helst vits å ta mer enn maks to fagbrev. Du ville neppet blitt brukt som en "potet" om du kom deg offshore og hadde tre fagbrev, -utenom i virkelige nødstilfeller. Konstruksjonene og områdene er såpass store og omfattende at det holder å jobbe innad i en faggruppe, hvertfall i starten.

 

- Fagbrev: Automatiker

- Fagbrev: Elektriker

- Bachelorutdanning i et av/eller begge fagene?

 

Det du også burde gjøre er å sette deg ned å virkelig tenke igjennom om du vil være student resten av livet ditt ? Ikke sett deg ekstremt lange mål, ta heller en utdanning av gangen.

Lenke til kommentar
Problemet ditt er at du kan ha så mange fagbrev du bare måtte ønske, men du mangler fremdeles relevant erfaring fra olje og gass industri. Problemet er vel det at man blir ikke headhuntet av olje industrien eller kalt attraktiv. Det er industrien i seg selv som er attraktivt for fagfolket. Personelig ser jeg ikke noe som helst vits å ta mer enn maks to fagbrev. Du ville neppet blitt brukt som en "potet" om du kom deg offshore og hadde tre fagbrev, -utenom i virkelige nødstilfeller. Konstruksjonene og områdene er såpass store og omfattende at det holder å jobbe innad i en faggruppe, hvertfall i starten.

Ok! Det vil med andre ord si at det er mer eller mindre unødvendig med flere fagbrev. Jeg er ikke særlig skolelei, det kjenner jeg på meg. Men etter at jeg ble ferdig med - delvis under - min treårige utdannelse på videregående ble jeg på en måte litt lei. Følte at det kanskje ikke var akkurat riktig valg, men ting kan endres.

Håper læretiden som elektriker kan fikse dette, at jeg kan få motivasjonen tilbake og får lyst å jobbe som automatiker.

Nå er det jo litt forskjell på teori og praksis innenfor dette faget, da den praktiske delen av faget er mye mer spennende og interessant enn den teorien jeg gikk gjennom. Men sånn er det vel hos alle, eller hva?

Kan vel også nevne at jeg gikk gjennom en nokså redusert tid på skolen, under automatiseringsfaget. Men da Kunnskapsløftet erstattet Reform'94 ble det et litt trøblete VG2. Mangel på lærere og informasjon, kilder og lærestoff.

Men den tiden er historie og jeg er ferdig på skolen, for denne gang. Har veldig lyst å fortsette på skolen da jeg liker meg på skolebenken om jeg får tildelt skolebøker hvor jeg også kan lese meg litt til kunnskap. Kan nevne at jeg aldri fikk en teoribok i sammenheng med VG3 på videregående. Noe som er utrolig i 2009!

 

Nå er læretiden igang og en ny prosess av utdanningen som jeg håper kan nå et stykke. Fravær lik null og gjennomsnitts bra karakterer, god samarbeidsevne(hører til andre), arbeidserfaring og arbeidslyst er det jeg kan nevne om meg selv nå.

I denne perioden av livet mitt skal jeg lære meg å praktisere det jeg skal ha lært på skolebenken. Men iogmed at jeg tok læretiden som elektriker blir det annerledes.

Jeg jobber i en bedrift som har både automatikere og elektrikere. Det gjør at jeg får erfaring fra begge sider, men mest sistnevnte da jeg er lærling som Elektriker. Spennende!

 

Skjønner hva du mener Rosemount og takk for svar. Jeg er en bestemt person, så når jeg setter meg mål skal de fulføres. Når jeg bestemmer meg for noe skal jeg gjøre det!

Lenke til kommentar

Hei igjen.

 

Jeg sier ikke at flere fagbrev er dårlig, men jeg ser ikke særlig vits å ta mer enn elektriker og automatiker. Du sier at du ikke er lei skolebenken, men du må vite det at det er mye som kan skje. Jeg har fortalt deg før at jeg ut med omtrent akkurat samme mål som du hadde, men jeg trivdes mye bedre som automatiker enn elektriker og der endte visen på gruppe L. Jeg sier ikke at det kommer til å skje det samme i ditt tilfelle, men det er bare et eksempel på hvor drastisk ting kan forandre seg på bare noen månder. Sett deg mål om to fagbrev i begynnelsen, for deretter å ta videreutdannelse på skolebenken. Det kan være godt å få seg en pustepause når du har vært ute å jobbet i noen år :)

Lenke til kommentar
Hei igjen.

 

Jeg sier ikke at flere fagbrev er dårlig, men jeg ser ikke særlig vits å ta mer enn elektriker og automatiker. Du sier at du ikke er lei skolebenken, men du må vite det at det er mye som kan skje. Jeg har fortalt deg før at jeg ut med omtrent akkurat samme mål som du hadde, men jeg trivdes mye bedre som automatiker enn elektriker og der endte visen på gruppe L. Jeg sier ikke at det kommer til å skje det samme i ditt tilfelle, men det er bare et eksempel på hvor drastisk ting kan forandre seg på bare noen månder. Sett deg mål om to fagbrev i begynnelsen, for deretter å ta videreutdannelse på skolebenken. Det kan være godt å få seg en pustepause når du har vært ute å jobbet i noen år :)

Hehe, ja! Jeg får vente og se hva tiden bringer. Er som du sier mulig jeg går lei tanken om videre skolegang etter læretiden, men det er umulig å svare på nå, to år unna.

Kommer nok godt til nytte både automatiker- og elektrikerfagbrevet i framtiden. Det er fint å kunne sitte med to fagbrev på den tiden man kan få ett. **Proud** :new_woot:

 

Skal fra nå av ta en dag av gangen og se hvor det ender. Er ikke lurt å sette seg for mange mål og for store planer. Heller gjøre som du sier, ta et steg om gangen :)

 

Men jobb i morgen, så greit å få litt søvn :thumbup:

 

Nok en gang, takk til deg Rosemount!

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Har jeg bare misforstått eller er det sånn at lærlinger ikke får jobbe offshore?

 

Kun de med fagbrev? :O

Siden det er så mye dyrere for firmaene og ha folk offshore en onshore.

 

Du har bare misforstått ja.

 

Hvem som helst kan jobbe her ute. Men man må være over 18 år.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...