Gå til innhold

Oljerigg - hvordan er jobb mulighetene?


Anbefalte innlegg

Hvordan er mulighetene for meg som Automatikkmekaniker å jobbe på rigg?

Har klart fagprøven som automatikkmekaniker, men ikke bestått eksamen i GK Elektro, som var elektronikk.

Men generelt skulle ikke det ha noe betydning da de ikke har elektronikk der ute. Eller?

Jeg har dog mest erfaring med mekaniske jobber, og er dette jeg kunne tenke meg å drive med.

 

Har jobbet 1 år for et firma i kr.sand som bygger offshore kraner til lasteskip, daviter osv.

Har hatt en del småjobber og deltidsjobber og har 4 stk i familien som jobber på rigg, så har veldig lyst å ut selv!

 

Hvis jeg da melder meg på et sikkerhetskurs, tror dere jeg har et bra grunnlag da?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvordan er mulighetene for meg som Automatikkmekaniker å jobbe på rigg?

Har klart fagprøven som automatikkmekaniker, men ikke bestått eksamen i GK Elektro, som var elektronikk.

Men generelt skulle ikke det ha noe betydning da de ikke har elektronikk der ute. Eller?

Jeg har dog mest erfaring med mekaniske jobber, og er dette jeg kunne tenke meg å drive med.

 

Har jobbet 1 år for et firma i kr.sand som bygger offshore kraner til lasteskip, daviter osv.

Har hatt en del småjobber og deltidsjobber og har 4 stk i familien som jobber på rigg, så har veldig lyst å ut selv!

 

Hvis jeg da melder meg på et sikkerhetskurs, tror dere jeg har et bra grunnlag da?

Hvordan i huleste fikk du ta fagprøven når du hadde strøket i et fag?

Lenke til kommentar
Hvordan er mulighetene for meg som Automatikkmekaniker å jobbe på rigg?

Har klart fagprøven som automatikkmekaniker, men ikke bestått eksamen i GK Elektro, som var elektronikk.

Men generelt skulle ikke det ha noe betydning da de ikke har elektronikk der ute. Eller?

Jeg har dog mest erfaring med mekaniske jobber, og er dette jeg kunne tenke meg å drive med.

 

Har jobbet 1 år for et firma i kr.sand som bygger offshore kraner til lasteskip, daviter osv.

Har hatt en del småjobber og deltidsjobber og har 4 stk i familien som jobber på rigg, så har veldig lyst å ut selv!

 

Hvis jeg da melder meg på et sikkerhetskurs, tror dere jeg har et bra grunnlag da?

Hvordan i huleste fikk du ta fagprøven når du hadde strøket i et fag?

 

Vet ikke, fikk iallefall tatt og betått den.

Lenke til kommentar

Høres merkelig ut at du liksom har en ferdig bestått utdanning uten å ha klart alle fagene.

 

Dessuten så kan du glemme at automasjon ikke innehar mye elektronikk. Er stort sett elektronikk alt av vårt utstyr. Er noen år siden pneumatikk var rådende.

 

Hadde en kollega som er automatikkmekaniker. I statoil måtte han iallfall ta automatikerfagbrev for å få beholde jobben. (Han fikk jobben fordi en fabrikk ble lagt ned)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...

Hei,

 

Ser det er lenge siden det har vært noe aktivitet her men prøver dog.

 

Jeg lurer bare på hvordan det er å få jobb offshore som platearbeider?

Nylig ferdig med bestått meget godt fagbrev og ser etter jobb.

 

Karaktersnittet var vel 4,2 og 5,2 på studiefagene.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg fullførte teknisk fagskole innen kjemiprosess i juni i år, jeg har søkt så å si alt av utlyste stillinger som er aktuelle. Et halvt år er gått og jeg søker fortsatt på alt jeg kommer over av jobber offshore.

 

Må si at jeg er skuffet over responsen. Jeg begynner nesten å lure på om utdanningen min er den mest ubrukelige utdanningen i Norge... Da jeg begynte på skolen var vi nesten garantert jobb, foreløpig ser det ikke slik ut. Sikkerhetskurs med helikoptervelt er tatt, så det er heller ingen utgifter for en arbeidsgiver å sende meg offshore. Er det noen som har tips om hvilke bedrifter som jeg kan søke på, evt hvilken stilling jeg bør søke i og med at utdanning på teknisk fagskole ikke gir en tittel, så setter jeg stor pris på det.

 

Begynner å bli lei av å trakke på land i en jobb som ikke har med utdanningen min å gjøre.

Lenke til kommentar

Kemi/prosess? Vil tippe du vil kunne ha en kjangs som f.eks operatør i produksjon, selv om det er veldig sjeldent operatørene søker etter det, og når de først gjør det tipper jeg de vasser i søknader. Du kan f.eks også søke som mudingeniør, sementer eller noe i den duren. Ikke lenge siden jeg så BJ søkte etter sementere. Ikke regn med å få brukt teknisk fagskolen til annet en at du stiller sterkere blandt søkerene. Snakket med en sementer der jeg jobber, de er blitt ansatt uten noen relevant bakgrunn, og går en trainee-periode med en erfaren operatør. Lykke til!

Lenke til kommentar

Søke som lærling operatør. Men usikker på om det er "godt nok" med teknisk fagskole. Kan hende vgs er kravet. selv om fagskolen er høyere utdanning.

 

De ansetter hvertfall årlig rundt 20 lærlinger i prosess Statoil. Og alle disse har jo kjemi og prosess utdanning fra vgs.

Endret av Jotun
Lenke til kommentar

ser det er veldig mange som spørr om elektro og automosjon.

men hvordan er muligheten for og få kranfører G5 eller Flaggmann jobb?

har stroppe/anhuker kurs og G1 mobilkran.har kjørt i 4 år no.men har hatt lyst og komme meg offshore hele tiden.men har inntrykk av at det nesten er umulig for min del.

 

vil det bli og kaste bort penger hvis jeg tar sikkerhets kurs og VHF kurs? har også vurdet og ta G5 men får ikke fullført det før jeg har 150 timer praksis offshore på kran.og det får man jo ikke sånn helt uten vidre hvis man ikke har jobb der fra før.

Lenke til kommentar

Hei folkens.

 

Jeg har lenge drømt om å til syvende og sist, ende opp på en oljerigg. Problemet er at jeg tror jeg har få valgmuligheter. Jeg har veldig lyst til å jobbe ute, borre eller lignende hvis det er noe som kalles. Problemet mitt er at jeg har tatt studiespesialisering, og jeg lurer på hva jeg kan gjøre etterpå for å øke sjansene mine.

 

Kan jeg ta allmenn påbygging i noen form for grad eller lignende?

Lenke til kommentar

Største sjansen du har for jobb offshore er via et fagbrev i et fag som operatørselskapene eller kontraktørene har bruk for.

 

Ingeniører blir det mindre og mindre av ute, så skal du offshore så er det liten vits.

 

Satse på lærlingeplass i et av operatørselskapene, Statoil, ConocoPhilips, BP e.l er vel beste sjans for de skikkelig fine jobbene offshore, ellers går det an å gå den lange veien via aker, aibel og co. Men da kan du måtte risikere en del jobbing på diverse anlegg på land også i perioder.

Lenke til kommentar

Oi, har skjedd mye i denne tråden siden jeg sjekket sist.

 

Jobber du fortsatt på havet Rosemount? smile.gif

 

Ja, jobber som Instrument teknikker (Automatiker)

 

Har jeg bare misforstått eller er det sånn at lærlinger ikke får jobbe offshore?

 

Kun de med fagbrev? :O

Siden det er så mye dyrere for firmaene og ha folk offshore en onshore.

 

Man skal etter hva jeg har blitt fortalt ikke la lærlinger jobbe selvstendig det første året. Det siste halv året av læretiden kan lærlingen jobbe selvstendig. Det gjelder for automatikere i ConocoPhillips hvertfall.

 

Dessuten så kan du glemme at automasjon ikke innehar mye elektronikk. Er stort sett elektronikk alt av vårt utstyr. Er noen år siden pneumatikk var rådende.

 

Mye av utstyret er elektronikk, men man trenger ikke forståelse for det. Alt man som regel gjør er å trykke på displayer. Pneumatikk er det fremdeles mye av.

 

Jeg har veldig lyst til å jobbe ute, borre eller lignende hvis det er noe som kalle

For å bli driller så jobber man seg opp i hirarkiet. Man starter på gulvet å jobber seg oppover. Hvor for man blir driller av avhengig av mange faktorer, men forestiller meg at det kan ta en 10-15 år med arbeidserfaring på boredekk før man har nådd det. Det finnes selvfølgelig unntak.

 

 

Kemi/prosess? Vil tippe du vil kunne ha en kjangs som f.eks operatør i produksjon, selv om det er veldig sjeldent operatørene søker etter det, og når de først gjør det tipper jeg de vasser i søknader.

 

Prosessoperatører er stillingen det finnes flest av på en plattform. At de vasser i søknader er korrekt.

 

Når det kommer til utdanning med kun teknisk fagskole så tror jeg sjangsene for jobb er marginale. De vil nok ha folk med fagbrev og praktisk erfaring. Tror det også står fagbrev i stillingsbeskrivelsen. Hvertfall hos oss.

Endret av Rosemount
Lenke til kommentar
Jeg har veldig lyst til å jobbe ute, borre eller lignende hvis det er noe som kalle

For å bli driller så jobber man seg opp i hirarkiet. Man starter på gulvet å jobber seg oppover. Hvor for man blir driller av avhengig av mange faktorer, men forestiller meg at det kan ta en 10-15 år med arbeidserfaring på boredekk før man har nådd det. Det finnes selvfølgelig unntak.

 

 

Jepp, det stemmer. Man starter som roughneck (boredekksarbeider) og jobber seg oppover. 10-15 år vil jeg si stemmer ganske bra.

Du må enten ta VG2 brønnteknikk, Bore- og brønnteknikk-kurs (typisk Nortrain) eller kun avlegge eksamen. Felles for de alle utenom VG2 Brønnteknikk (hvor man blir lærling) er at det er veldig vanskelig å få jobb etter endt kurs. Vi snakker om en andel på ca. 90% som ikke får jobb etterpå.

Det vet jeg da sjefen min her ute jobber som lærer på disse kursenen på land.

 

Det hjelper på om du tar boreteknisk fagskole på egenhånd, men det er både dyrt, tidkrevende og langt i fra garantert jobb etterpå.

Lenke til kommentar
Har jeg bare misforstått eller er det sånn at lærlinger ikke får jobbe offshore?

 

Kun de med fagbrev? :O

Siden det er så mye dyrere for firmaene og ha folk offshore en onshore.

 

Man skal etter hva jeg har blitt fortalt ikke la lærlinger jobbe selvstendig det første året. Det siste halv året av læretiden kan lærlingen jobbe selvstendig. Det gjelder for automatikere i ConocoPhillips hvertfall.

 

Her er det ingen klare regler utenom denne: Lærlingen skal ikke stå ansvarlig for en jobb under læretiden. MEN selvsagt kan en ansvarlig for jobben la en lærling som har modnet og kan det som skal til la lærlingen jobbe selvstendig med jobben, så lenge lærlingen har noen å falle tilbake på og spørre de rette spm om noe uforutsett skulle dukke opp.

 

Eg jobbet på jobber alene første turen når eg begynte som automasjonslærling. Men det var ganske enkle oppgaver som eg og min fadder hadde gjort ilag mange ganger tidligere i turen og som førte til at eg vokste veldig allerede første turen.

 

Å få lov å jobbe selvstendig er veldig viktig under læretiden, men å ha det hele og fulle ansvar for en jobb kan være usunt i mange tilfeller hvis lærlingen er usikker på opgavene som skal utføres og det er visse sikkerhetsaspekter som lærlingen gjerne ikke er istand til å forutse.

 

Her er Trainor sin konklusjon av hva en lærling kan utføre:

"Det er ikke tillatt og jobbe alene, med det menes at du i sammens med din ansvarlige foretar en risikovurdering av arbeidet. Når risikovureringen er utført og nødvendige tiltak iverksatt kan du jobbe "alene" uten at den ansvarlige henger over deg. Alt dette er veldig godt beskrevet i elsikkerhet."

 

Med andre ord avhengig av lærling til lærling. :)

 

Offshore er det selvsagt selskapene som bestemmer. Men de kan ikke overstyre overordnede regler...

Lenke til kommentar

Prøver igjen :D

 

Hei,

 

Ser det er lenge siden det har vært noe aktivitet her men prøver dog.

 

Jeg lurer bare på hvordan det er å få jobb offshore som platearbeider?

Nylig ferdig med bestått meget godt fagbrev og ser etter jobb.

 

Karaktersnittet var vel 4,2 og 5,2 på studiefagene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...