Gå til innhold

VIDEOKAMERAGUIDEN - En innføring (oppdatert 25.11.2010)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Finnes det billige høyhastighetskamera som funker? Og hva slags kamera vil dere anbefale hvis jeg er ute etter ett som filmer uten støy og mørke og lys og i høy oppløsning?

Det du ønsker er en utopi. Billige høyhastighetskamera er dårlig på både støy, kontrast og oppløsning på høye hastigheter. Sånn som Casioen som blir nevnt her. Problemet er lys. Jo flere bilder man skal ha per sekund jo mindre lys får man inn på sensoren for hvert bilde. Det betyr at man må kjøre opp ISO-verdien og får dermed mye støy. I tillegg blir det et problem med mye data som skal fraktes fra bildebrikken til prosessoren og minnet i kameraet. Jo flere bilder per sekund jo flere "megabyte" per sekund må transporteres. Dette løses ved å halvere oppløsningen for hver dobling av bildehastigheten. Da vil antall MB/s være konstant. Det betyr at ISO-støy øker og oppløsningen går ned når man øker hastigheten.

 

Det finnes flere måter å tøye grensene på, men de fleste metodene er ganske kostbare. Den billigste metoden er å øke lysmengden på motivet. F.eks stille det i direkte sollys eller bruke kraftige lamper på det. Det hjelper i hvert fall godt på støynivået, men oppløsningen vil fortsatt bli lav. Det finnes flere relativt rimelig triks for å bedre lysmengden (kjøpe kamera med lyssterkt objektiv, stor sensor som gir lite støy ved høy ISO osv), men det hjelper ikke på oppløsningen. For å gi høy oppløsning med god hastighet trenger man et dedikert, svindyrt, høyhastighetskamera.

 

Kort oppsummert er Casioen det beste alternativet i prisklassen billig, men ikke ha høye forventninger til bildekvaliteten som kommer ut.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Det går på kvalitet (oppløsning, kompresjonsgrad osv..). Akkurat hva de forskjellige forkortelsene står for kan variere fra produsent til produsent. Det står sikkert en oversikt i bruksanvisningen din.

 

Høy kvalitet gir skarpere bilde med mindre kompresjonsartifakter, men tar mer plass på lagringsmediet.

Lenke til kommentar

Jeg kjenner ikke til det kameraet, dessverre, og finner ikke mer informasjon om forkortelsene du nevner i ditt første innlegg. Men ut fra spesifikasjonene har du følgende kvaliteter:

 

Innspillingskvalitet TV-superfin, TV-fin, TV-normal, Web-fin, Web-normal

 

Web-kvalitetene har muligens lavere oppløsning, og bør ikke brukes med mindre det er noe du kun skal bruke på web. Ellers får du bare prøve ut og se hva forskjellen på superfin, fin og normal er (se resultatet på en TV da kameraets innebygde LCD-skjerm er for svak til å vise forskjellene tydelig).

 

Finner ingenting i spesifikasjoner eller beskrivelse om at kameraet har slowmotion.

Lenke til kommentar

Kun til web-bruk vil de fleste videokamera være gode nok mtp skarphet og oppløsning. Derimot kan det være forskjeller på lysfølsomhet og farger. Det er derfor en god pekepinn å se hvordan de kommer ut i vanlige tester på de kriteriene.

 

Har ikke kameraet egen web-modus med lavere oppløsning, må du gjøre det på PC'en i etterkant om du ikke vil ha full oppløsning på web. Derfor er det greit å sjekke hva web-modusen egentlig betyr.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg har bestemt meg for å kjøpe nytt videokamera og har sirklet meg inn på Sony HDR-CX305E. Ser den har fått mye god omtale og at den er god på dårlig lys er et pluss.

 

Men så ble jeg litt betenkt når jeg ser trådstarter mener man bør unngå Sony pga. bruk av memory stick i stedet for SD-kort. Likevel lurer jeg på om dette blir et problem i praksis siden kameraet har et innebygget flash-minne på 16 GB. Da har jeg vel opptak i 1 1/2 til 2 timer. Jeg regner med at filene da overføres til PC’en med kabel fra kameraet? Men er dette en treg prosess og vil dette gå vesentlig fortere fra SD-kort med en rask kortleser? Hvordan er hastigheten på memory stick i sammenligning?

 

Hadde vært fint om noen hadde utdypet dette litt for meg.

 

I samme slengen kan jeg jo også spørre: CMOS kontra 3CCD. Sony’en har CMOS, mens mitt gamle kamera fra 2003, en Panasonic, som nå holder på å ta kvelden, hadde 3CCD. Men jeg regner med at andre forbedringer siden 2003 gjør at billedkvaliteten ikke er dårligere på nytt kamera med CMOS enn et gammelt med 3CCD, eller hur? Panasonic’en var ingen proff-kamera – kostet ca. 10 000 den gangen.

Lenke til kommentar

Sony HDR-CX305E støtter SDHC og SDXC, så derfor er det ikke noe problem. For min del synes jeg det går raskest å bare ta minnekortet ut av kameraet og plugge den i PCen. Enkelte kameraer (som Canon) krever at strømkontakten er i for at kameraet skal overføre via USB.

 

Hastigheten på overføringen vil i de fleste tilfeller være avhengig av minnekortet. En typisk class 4 klarer ca. 10-15 MB/s les. Kjøper man raskere som class 6-10 får man muligens dobbelte av dette.

 

Jeg kan ikke så mye om CMOS og CCD. Det jeg har fått med meg er vel at CMOS er bedre til å forsterke signalet. I praksis betyr det bedre lysfølsomhet. 3CCD vil nok gi bedre farger (så lenge det er nok lys).

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Oppdatert en del i dag, 25.11.2010. Guiden var ganske utdatert på enkelte områder, men skal nå være mer tidsriktig igjen :) Fjernet en del. lagt til en del, og endret en del definisjoner og faktaopplysninger som har endret seg over tid.

 

Har også fjernet kapitlene om mini-DV og DVD da de ikke er veldig aktuelle lenger. Nå står kun harddisk og minnekort igjen.

Lenke til kommentar

Hei : ) jeg kjører twintip i hafjell, og er veldig interessert i skifilmer. derfor bestemte jeg meg for å kjøpe meg et kamera og å begynne å filme selv. jeg fikk desverre ikke lov av foreldrene mine til å kjøpe noe dyrere enn tre tusen, så det endte med et canon legria hf r16. det jeg glemte å sjekke før jeg bestilte det er ; går det ann å sette på ny linse på det? helst vidvinkel :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Det er noe informasjon på førstesiden som ikke stemmer helt.

 

For å filme HD, trenger du et raskt minnekort. Minimum klasse 4, helst klasse 6, er anbefalt.

De fleste HD videokameraer i dag opererer med 17 eller 24 Mbps. Bare noen få opererer med 28 Mbps (Panasonic HDC-TM700). Så per dags dato holder det med class 4. Kjøper man class 6 eller høyere vil det ikke påvirke opptakene. Det er kun kopiering til PC som vil gå raskere.

 

Skal man derimot filme med speilrefleks vil kravene variere litt. Har du et Canon-kamera må du ha class 6 fordi disse opererer på 38~45 Mbps. Har du Nikon vil class 4 holde. Selv det nyeste Nikon D7000 har høyeste bitrate på 28 Mbps.

 

Over til en annen sak...

 

Jeg har ofte sett et spørsmål som går igjen. Det er dette med minnekort og opptakslengde. Det mange ofte spør om er hvor mye 16 GB eller 32 GB kan romme. Tommelfingerregelen er at 16 GB holder til 1,5-2 timer avhengig av kameramodell. Da kan man bare gange og dele ut ifra dette. Skal man finne bitraten på kameraet kan man slå opp i manualen eller google (f.eks. «Canon HF-S100 bitrate»). I manualen står det som regel en tabell over opptakstider ved ulike bitrater og minnekortstørrelser.

 

Det hadde vært fint om denne informasjonen kom i første post. Men dessverre tror jeg at de fleste som lager en ny tråd aldri leser stickyene. Hadde de gjort det ville de aldri spurt om hvilke class minnekort de skal velge, eller stilt andre spørsmål som allerede er besvart i denne trådens første post. Jaja, kanskje noen få leser den i alle fall :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...