Gå til innhold

VIDEOKAMERAGUIDEN - En innføring (oppdatert 25.11.2010)


Anbefalte innlegg

Kanskje det er mulig å få noe hjelp her.

 

Jeg hadde egentlig bestemt for Søny HDR-SR10, men det er gått av marked. (harddiskkamera).

 

På Elkjøp oppdaget jeg da et annet Sony HDR-CX105 til kr 4995. Det har internt flashminne på 8GB, samt mulighet for minnekort. Og jeg tror jeg har bestemt meg for å gå for minnekort og flashminne som medium. Men så leser jeg her at menorystick som er et sony sitt minnekort er et usikkert kort.

 

Ringte en fotosjappe. Han solgte Canon og anbefalte bare de, da Canon de siste år slo Sony i alle tester. Han anbefalte Canon HF200. Men det er jo et dyrere kamera. Det har dog vanlig SD minnekort.

 

Jeg likte det til Søny, samt prisen på 4995 kr - har ikke lyst til å betale så mye mer enn det.

 

Hva gjør jeg? Finnes det noe bedre fra andre produsenter som JVC eller Panasonic i denne prisklassen.

 

Er det at Sony bruker Memorystick så kritisk at man bør se på andre merker som kjører SD.

 

Jeg blir forvirret og håper noen her bare kan si at i prisklassen 5000 kr bør du kjøpe akkurat dette kameraet............................. her. Å for en lykke det hadde vært. Vi snakker om et kamera til en familie, til å sikre opplevelser på ferie, skole avslutninger, minner osv. Ikke spille inn nyeste James Bond... Enkelt å bruke og grei kvalitet.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse

Med forbehold om at eg ikkje veit akkurat kva som finst på marknaden, so trur eg kanskje det er enklare å finne eit speglreflekskamera som tek god video.

 

Ta ein titt på Canon Eos 500D, som er innanfor budsjettet ditt. Det kan faktisk ta opp video i 1080p (noko eg hadde gløymd), men berre i 20fps, i tillegg til 720p i 30fps. Har du fleire spørsmål om dette SLR, lag ein tråd i speglrefleksforumet, der finn du mest kompetanse.

Endret av Torbjørn T.
Lenke til kommentar

Hmm, ser bra ut.

 

SKal hovedsakelig brukes til å filme RC Fly (Altså små objekter som beveger seg raskt)

 

Og Berg-og-dalbaner (Altså mens jeg sitter på :p)

 

Skal generelt ta bilder av alt. Jeg liker alltid å fikse litt i bilder om jeg skal bruke de. eks. fjerne kviser og at jeg er solbrent på kinnene osv... xD

 

Liker også å fotografere lynnedslag.

 

Har EOS 500D optisk bildestabilisator?

 

Jeg vuderer og kjøpe meg Canon Legria HF200 og ett annet billig speilrefleskkamra.

 

Jeg finner ikke ut av hvor mange FPS HF200 har har funnet 24 mbps på en side men ikke FPS noen som vet? :S

Endret av Rudde93
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Hvor finner jeg en god guide til filmteknikk? Opptakene mine ser amatørmessig ustødige og rotete ut. Nesten til å bli svimmel av.

 

Jeg har akkurat laget en passende kloss til hurtigkobleren på fotostativet og resultatet ser bedre ut, men fortsatt ugjennomtenkt. Hvilke tips har dere til kameraføring, start, stopp, klipping osv?

 

Kameraet jeg endte opp med å kjøpe var dette.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...