Gå til innhold

VIDEOKAMERAGUIDEN - En innføring (oppdatert 25.11.2010)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er egentlig på utkikk etter noe som kan erstatte Sony sin PC serie, men som jeg ser, så finnes det veldig lite av ok DV kameraer som har større zoom enn x10, noe som fattern er "avhengig av". Tittet også på den basis SD harddisk serien til Sony, men de mangler jo optiske søkere :dontgetit:.

Endret av mandela
Lenke til kommentar
Jeg er egentlig på utkikk etter noe som kan erstatte Sony sin PC serie, men som jeg ser, så finnes det veldig lite av ok DV kameraer som har større zoom enn x10, noe som fattern er "avhengig av". Tittet også på den basis SD harddisk serien til Sony, men de mangler jo optiske søkere :dontgetit:.

Med mindre 10x optisk zoom er tvingende nødvendig, så er det bare en ulempe med mye zoom. Mye zoom reduserer optisk kvalitet, derfor er det få, om ingen, dyrere, bra kamera som har mer enn 10-15x optisk zoom da de satser på kvalitet.

 

Og med mindre man har med stativ, så klarer man ikke å holde kameraet stødig nok på mye mer enn 10x optisk zoom uten at man blir sjøsyk når man ser på opptaket etterpå... selv om man har stabilisator.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

Tror det er litt vanskelig å svare på spørsmålene mine, men prøv de som tror de greier :)

Men hvor mye penge vil man legge i en amatørfilmers første kamera? Jeg er usikker på hvor mye jeg faktisk kommer til å bruke det. Folk flest som kjøper kamera, blir det liggende i en skuff? Hvor mye er fornuftig å gi om man har ok råd(kjøper jeg for dyrt blir jeg redd for å bruke det)? Nå tenker jeg at god nok bildekvalitet er god nok. Men ofte når jeg fordyper meg i noe blir jeg fort lei og trenger mer ganske raskt. Hadde vært greit om jeg var fornøyd mer kameraet selv etter jeg har avansert litt.

 

Når det gjelde teknologi virker det alltid fristende å vente. Men gjør man det får man seg aldri noe. Men for sikkerhets skyld. Er det noe fett rett rundt hjørnet? flash?

Endret av freerun
Lenke til kommentar
Er det noe fett rett rundt hjørnet? flash?
HD video lagret i flash er jo det store akkurat nå. Kamera som bruker SD minnekort og lagrer på HD video er nok fremtiden, og de som finnes i dag er mer enn bra nok til hjemmebruk. De rimeligste ligger vel på en 6-7000 kroner, og man trenger ikke noe stort bedre enn dette til vanlig bruk. Det du hovedsaklig får ved å velge et betraktelig dyrere kamera, er bedre ytelse i dårlig belysning.

 

For noen er flash en dårlig løsning på grunn av økte kostnader (minnekort til én times HD video (8GB) er fortsatt mange ganger dyrere enn et DV-bånd på en time). Til redigering er også fortsatt DV et bedre valg, men flere og flere programmer støtter HD-filer fra et minnekort (AVCHD), og etterhvert som datamaskinene også blir raskere, vil det bli mindre frustrerende å redigere AVCHD også.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Bare en kjapp oppdatering. Det er kommet AVCHD kameraer beregnet på vanlige konsumenter som nå kan ta opp i maksimal båndbredde av det AVCHD-standarden tillater (24 Mbit). Dette er gode nyheter for bildekvaliteten, men dette krever sin maskin for realtime redigering uten proxy :)

 

Betyr dette at man nå kan ta opp HDV på minnekort uten kvalitetstap?

Endret av kjeb
Lenke til kommentar

Heisann, fin tråd. Tenkte at i stedet for å lage en ny tråd så kunne jeg slenge inn mitt spørsmål her.

 

Da min etterlenktede arving har meldt sin ankomst i begynnelsen av februar så tenkte jeg det var på tide å ta steget inn i Videokameraverden.

 

Ser at det er to "rasende" billige mini-dv kameraer til salgs.

 

Sony DCR-HC27E og Canon MD205 til rundt 1300kr.

 

Greit førstgangskamera, men hvilket er "best"?

 

Noen som har kunnskaper/erfaringer?

 

PS: Er klar over at dette er billige greier, men duger vel til å ta bilder av podens første steg og vise til svigers o.l

Lenke til kommentar
Ville umiddelbart satset på Sony kameraet. Det er neppe store forskjeller i denne prisklassen, men erfaringsmessig synes jeg Canons billigste videokameraer "suger". Men det er nå min mening, og jeg har ikke prøvd akkurat disse to modellene mot hverandre.

 

Ok, takk for tipset.

 

Men..... om jeg legger noen hundrelapper til og nærmer meg 2000,- , for jeg mere for pengene da?

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Bra og grundig guide =)

 

Jeg har en Canon HV30 som bruker MiniDV-taper. En ulempe med dette kameraet er at tape-drivverket bråker litt. Mulig bare dette kameraet er spesielt bråkete. Vanligvis hører man ikke støyen fordi den overdøves av annet bakgrunnsstøy eller tale. Men hvis man filmer innendørs og det er helt stille, vil man faktisk høre drivverket. Selv med en ekstern Røde VideoMic høres den.

 

Har andre med MiniDV-kameraer opplevd det samme?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

kunne noen tenke seg å hjelpe meg??

jeg har lyst på et lite, enkelt og nett videokamera. skulle helst hatt det med sd lagring, ca 10x optisk zoom, 3CCD, SDvideo og optisk bildestabilisator (jeg har ikke den støeste hånda). men er det for mye å forvente til en pris av ca 3000 kr. hvilket videokamera bør jeg isåfall velge. det blir for det mste litt allroundfilming, og kansje kvaliteten på filmen kan brukes i litt amatørredigering og et og annet skoleprosjekt.

 

tar mer enn gjerne imot tips om modeller

Endret av Martinis
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 3 måneder senere...
  • 3 uker senere...
Er det stor forskjell på lyd? Jeg mener: billedkvaliteten begynner jo å bli meget bra på HD-videokamera, men hvordan er lyden. Hvor høyt opp i pris må man isåfall gå? Og er det en fordel med ekstern mikrofoninngang ved normal familiefilming? Har man egentlig behov for det?

Den største fordelen etter min mening er at man får mer retningsbestemt lyd. De fleste innebygde mikrofoner plukker opp alt 360 grader rundt deg. I støyfylte miljø ønsker du å isolere lyden rett foran kameraet.

 

Noe annet som er minst like viktig er at eksterne mikrofoner kan fås med vindhette med hår (dead cat). Dette er et must ved filming i vind over et par m/s.

 

En annen fordel er at man unngår lyder forårsaket av gnikking, klikking og lignende når man opererer kameraet.

 

Vet ikke om det er planlagt noen oppdatering i guiden i nermeste fremtid, men jeg vet om et kapittel jeg kunne ønsket meg:

Manuelle kontroller vs automatiske..

For de fleste vanlige forbrukere vil automatiske kontroller fungere fint. Men av og til ønsker man å ta kontroll og trenger manuelle. Skal man panorere eller tilte kan det av og til være lurt å låse eksponeringen. Da unngår man at kameraet justerer eksponeringen underveis.

 

Et annet tilfelle er ved filming av solnedgang, himmel eller lignende som skal spilles av i rask tempo. Ved midlertidige endringer, for eksempel at sola går bak en sky, vil kameraet kompensere for dette. Da er det nok best å låse eksponeringen.

 

Når det gjelder fokus anser jeg god manuell fokus som et must. Autofokus vil i de fleste tilfeller fungere bra og oftes raskere og mer nøyaktig enn jeg klarer å fokusere manuelt. Men autofokus har sine begrensninger. Spesielt når man filmer noe med lite kontrast eller i lav belysning. Da er manuell fokus helt nødvendig.

 

Lyden justeres også automatisk. I 99 % av tilfellene ønsker jeg dette. De gangene jeg har prøvd å låse lydnivået ble resultatet katastrofalt. Personen to meter unna meg hørtes veldig lavt og min egen stemme ble så høyt at det oppstod clipping (skurring). Det var nok best å la auto gain control være på.

 

Men ett par steder hadde det vært lurt å låse lydnivået. For eksempel i en støyete gate eller ved en foss. Bakgrunnsstøyen vil hoppe opp og ned i takt med når personen snakker. Dette er fordi lydnivået fra personen er mye sterkere enn lyden fra biler eller fossen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...