Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Den store bilpleietråden!


Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Shinet opp igjen syklene mine her om dagen.

 

Ikke store jobben. Bare en dyprens av overflater, smøre/fette opp igjen drev, ledd og lignende samt vokset de opp igjen.

 

I år tenkte jeg skulle prøve Lahega banana wax 33E. Produktet holder ihvertfall ord med at det ikke etterlater voksrester på plast og lignende.

 

20180524_210152.jpg

 

20180524_210238.jpg

 

20180524_210437.jpg

 

20180524_210445.jpg

Endret av Hansien
  • Liker 3
  • 8 måneder senere...
Videoannonse
Annonse
  • 6 år senere...
Skrevet

Gammel tråd dette, men jeg åpner den opp med et spørsmål som trolig ikke er stilt før i tråden. 

Biltema har slike vanndunker på 10 liter, beregnet for ja.... vann. 

Er det noe i veien for at man kan lagre PH nøytral såpe på denne dunken? Rettere sagt Koch Chemie GSF (Gentle Snow Foam)?

Eller evt. Petrokjemisk avfetting?

Hvis nei på en eller begge spørsmålene... hva er det egentlig som kan skje? Etser det hull i dunken? Eller snakker vi bare om at feks. pakningen i korken blir ødelagt på sikt? 

Dunkene skal uansett ikke brukes komersielt og kun hjemme i egen garasje. 

Skrevet
7 hours ago, Bjerknez said:

Gammel tråd dette, men jeg åpner den opp med et spørsmål som trolig ikke er stilt før i tråden. 

Biltema har slike vanndunker på 10 liter, beregnet for ja.... vann. 

Er det noe i veien for at man kan lagre PH nøytral såpe på denne dunken? Rettere sagt Koch Chemie GSF (Gentle Snow Foam)?

Eller evt. Petrokjemisk avfetting?

Hvis nei på en eller begge spørsmålene... hva er det egentlig som kan skje? Etser det hull i dunken? Eller snakker vi bare om at feks. pakningen i korken blir ødelagt på sikt? 

Dunkene skal uansett ikke brukes komersielt og kun hjemme i egen garasje. 

Vanskelig å si sikkert uten å vite hva de er lagd av. Typiske matrialer er PE, PET eller PP. Det finnes oversikter over kompatabilitet som f.eks her: https://www.plasticsintl.com/chemical-resistance-chart/

Så finner du sikkerhetsdatabladet for det du skal ha i for å se etter problemstoffer. F.eks inneholder det du lister opp svovelsyre. 

Så om du finner ut hva matrialet er (se merking på tanken) og hva du skal lagre der kan du verifisere. Jeg vil neppe tro det skal være et problem. F.eks svovelsyre er ikke et problem for PE, PP eller PET i lave konsentrasjoner. 

Husk å merke tankene riktig. 

Pakningen må du vurdere for seg. Mange gummilignende matrialer kan ha mindre toleranse.

Personlig hadde jeg vel foretrukket å beholde kjemikalier på orginalembalasje som alt er ferdig merket og testet. 

Skrevet

Ang bilpleie. Siste bilene mine har altid startet med å ruste mellom bakfanger og bakskjerm. Sikkert pga sand og skitt som lgger mellom og jobber seg gjennom lakken. Noen som har tips her. Ser at det gjelder mangen biltyper

Skrevet
Trestein skrev (22 minutter siden):

Ang bilpleie. Siste bilene mine har altid startet med å ruste mellom bakfanger og bakskjerm. Sikkert pga sand og skitt som lgger mellom og jobber seg gjennom lakken. Noen som har tips her. Ser at det gjelder mangen biltyper

Er nok trolig svevestøv som aldri har blitt fjernet som har grodd seg fast og begynt å tære gjennom lakken. Det er derfor man bør bruke en flyerustfjerner inni mellom. Nå kan jo rusten komme unnenifra også av flere grunner, men en dårlig vedlikeholdt bil ruster generelt fortere enn en bil som gåhar blitt tatt vare på. 

Skrevet
sverreb skrev (1 time siden):

Vanskelig å si sikkert uten å vite hva de er lagd av. Typiske matrialer er PE, PET eller PP. Det finnes oversikter over kompatabilitet som f.eks her: https://www.plasticsintl.com/chemical-resistance-chart/

Så finner du sikkerhetsdatabladet for det du skal ha i for å se etter problemstoffer. F.eks inneholder det du lister opp svovelsyre. 

Så om du finner ut hva matrialet er (se merking på tanken) og hva du skal lagre der kan du verifisere. Jeg vil neppe tro det skal være et problem. F.eks svovelsyre er ikke et problem for PE, PP eller PET i lave konsentrasjoner. 

Husk å merke tankene riktig. 

Pakningen må du vurdere for seg. Mange gummilignende matrialer kan ha mindre toleranse.

Personlig hadde jeg vel foretrukket å beholde kjemikalier på orginalembalasje som alt er ferdig merket og testet. 

Grunnen til at jeg vil helle dem over på en annen kanne er fordi jegbhar to 5-litere av såpe og to 5-litere av petro kjemisk avfetting på kanner med skrukork. Jeg vil gjerne helle de to 5-literne over på en 10 liter da jeg allerede har slike tappekraner som passer 10 liter kannene. 
 

PH nøytral såpe vil jeg vel tro går bra, men petrokjemi kan jo regelrett spise seg gjennom plasten. Selv om det er lite trolig skal sies. Ikke noen absolutt krise om de 10 literne renner ut i garasjen. Men jeg ønsker jo ikke å gjlre dette for enhver pris selvsagt. 

Skrevet
1 hour ago, Bjerknez said:

Grunnen til at jeg vil helle dem over på en annen kanne er fordi jegbhar to 5-litere av såpe og to 5-litere av petro kjemisk avfetting på kanner med skrukork. Jeg vil gjerne helle de to 5-literne over på en 10 liter da jeg allerede har slike tappekraner som passer 10 liter kannene. 
 

PH nøytral såpe vil jeg vel tro går bra, men petrokjemi kan jo regelrett spise seg gjennom plasten. Selv om det er lite trolig skal sies. Ikke noen absolutt krise om de 10 literne renner ut i garasjen. Men jeg ønsker jo ikke å gjlre dette for enhver pris selvsagt. 

'Petrokjemi' kan jo være nesten alt av organiske forbindelser. Er vel et eller annet organisk løsemiddel, og neppe av de mest agressive siden de får selge det over disk. Kikker du i sikkerhetsdatabladet så kan du finne hva som er der. Du kan jo også sammenligne merkingen av kannen det kom i. Se etter denne merkingen (Gjerne senket ned i plasten på undersiden) : plastic-recycling-symbols-guide-vector-template-seven-displayed-each-triangular-arrow-symbol-number-inside-412703391.webp.b964812377c4ba6b4389771d9e841001.webp

Bruker du en kanne i samme plasttype er du temmelig trygg.

Skrevet
3 hours ago, Trestein said:

ruste mellom bakfanger og bakskjerm

Dette er et typisk problem på bmw e46 blant annet. Jeg tror det er pga måten design og oppbygning er på med veldig små sprekker mellom paneler. Dermed blir det gnissing når det rister mens man kjører etc. Kanskje du kan blåse rent med trykkluft mens du vasker, kan evt bruke avfetting og detalingkost langs sprekkene først før du spyler rent og deretter blåser med luft. Et annet tips er vel å spraye på en liten dash fluidfilm eller noe slikt som smøres utover i sprekken. Da slites lakken mindre ved gnissing og man har samtidig beskyttet metallet hvis lakken skulle bli slitt bort. 

Skrevet
kremt skrev (45 minutter siden):

Dette er et typisk problem på bmw e46 blant annet. Jeg tror det er pga måten design og oppbygning er på med veldig små sprekker mellom paneler. Dermed blir det gnissing når det rister mens man kjører etc. Kanskje du kan blåse rent med trykkluft mens du vasker, kan evt bruke avfetting og detalingkost langs sprekkene først før du spyler rent og deretter blåser med luft. Et annet tips er vel å spraye på en liten dash fluidfilm eller noe slikt som smøres utover i sprekken. Da slites lakken mindre ved gnissing og man har samtidig beskyttet metallet hvis lakken skulle bli slitt bort. 

Har sett fenomenet på alt fra skodaer til BMW og ikke minst e46. Jeg har fått det på flere av mine biler 

Sand og grus er en ting men det står en karroseriskrue opp gjennom metallet i baksjermen. Den er skrudd fra støtfanger og opp. Den står i en plasthylse men over tid gnisser plasthylsen og rusten starter ofte der. Har tenk i de baner du skisserer og muligens fjerne skruen og forsegle hullet og heller lime fast fangeren der. Nå har jeg to rimelig nye biler men er det noe jeg kan gjøre nå for å hindre rust der om 10år så gjør jeg det

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...