Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Sjekketråden - En guide og fortellinger fra siste dagers horeri


Anbefalte innlegg

Kom over dette i en artikkel om tiltrekning. Interessante greier.

 

Another of Finkel and Eastwick's studies found that when it comes to platonic relationships, if a person tends to like everyone, that goodwill is more likely to be reciprocated. But in romantic relationships, that wasn't the case. If a single guy digs all the women in the room, Finkel explains, "the women don't like him back."

 

The turn-on, he continues, comes when a person feels "uniquely desired." "When he or she has set sights on me, that seems to be something of an aphrodisiac," says the 34-year-old psychologist, who was set up with his wife by his grandmother.

 

Finkel and Eastwick's most recent study, published last month, questions why women are so often found to be more selective in choosing partners than men. In almost all speed-dating events, women sit in stationary positions and men rotate to talk with each of them. When Finkel and Eastwick set up a dating event like that, the standard result bore out -- women were more selective.

 

But when they reversed the roles and had women rotate, that was no longer the case. Suddenly, the men became more selective and the women less so. Finkel postulates that the very act of making an approach changes the dynamic between two people -- the one who walked up is more likely to feel attracted to the person sitting across from him or her.

 

Det første momentet tolker jeg som forskjellen på en at en fyr er desperat (interessert i alle jenter) og at en fyr har funnet en jente han er genuint interessert i.

 

Det andre momentet er interessant med tanke på om kvinner er mer selektive enn menn på bakgrunn av biologi eller sosialisering.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
*snip*

 

Interresant lesning. Akkurat det der er noe av det som fascinerer med sosialdynamikk...

Når det gjelder det de sier om at mannen ble mer selektiv nå det var han som satt i stolen på speed-datingen, så er det egentlig ganske forståelig på en eller annen merkelig måte om man setter seg selv i den situasjonen :hmm:

Lenke til kommentar

Som Hvorre sa, interessant lesing.

 

For meg virker det som om det er investeringsteori som gjør utslag, at det å gå bort er drevet av en følelsesmessig investering (nysgjerrighet, ser søt/kjekk/heit/whatever ut, smiler, er positiv etc) og at vi føler oss tiltrukket til ham/henne fordi vi har brukt et halvt minutt på å fundere på om h*n er så interessant som vi tror.

Og siden den (u)elegant bastardiserte versjonen min av investeringsteori sier at tid + energi = tiltrekning vil den som går bort automagisk like den andre litt mer, mens den som satt ved baren og plutselig fikk et annet menneske i fanget vil være mer selektiv pga mindre investering og dermed mindre tapsfølelse ved avvisning hvis initiativtageren viser seg å være døll-o-rama.

 

Det er iallfall mine to cent.

Lenke til kommentar

Nice! Kanskje derfor "Vennen min vil prate med deg *peke* snakk med han!" alltid funket på ungdomsklubben!

 

Det ligger nok noe i det Raven sier. Det å gå bort til en person er en investering i seg selv. Hvis en person vinker deg bort for å fortelle noe så blir du mer interresert i å høre hva han har å si, enn hvis personen kommer bort til deg!

 

Ved at man selv sitter fast ved en pult bruker man ikke tid på å gå bort til noen, og har dermed ikke like stort behov for å få noe ut av situasjonen. Men hvis man derimot selv må gå bort å sette seg ved et bord, så ønsker man å få noe tilbake for det.

 

Kan man trekke denne teorien over til dating? Møt alltid opp først slik at jenta må komme bort og sette seg hos deg.

Lenke til kommentar
Kan man trekke denne teorien over til dating? Møt alltid opp først slik at jenta må komme bort og sette seg hos deg.

 

Spør du meg vil jeg påstå det er heller tvilsomt. Hvis hun møter opp på date har hun allerede investert en del, og effekten av å måtte gå bort til deg vil antagelig drukne i investeringen av eventuelle forventninger hun har bygd opp, at hun har tenkt på deg siden sist dere møttes, stylet seg, sette av tid til å møte noen hun knapt kjenner og faktisk møte opp.

For ikke å snakke om sjansen for at hun mistolker dette til at du er overivrig og nøden, og stempler "desperat" i panna di før dere har hilst på hverandre.

 

Hvis jeg skal følge denne tråden helt ut vil jeg faktisk si at det skaper mer investering å komme et par minutter etter, siden hun antagelig vil lure på hvor du er, om du kommer, kanskje hun er litt usikker på hvordan det vil gå, vil du like henne etc. Dermed bruker hun tid og energi på deg, hvis du har gjort sakene dine riktig på forhånd er du antagelig langt framme i bevisstheten hennes og hun vil investere relativt mye på relativt kort tid.

Kanskje unødvendig å si at denne strikken ikke bør tøyes altfor langt da det kan skape urealistiske forventninger og andre morsomme oppfatninger, men jeg gjør det likevel :p

Lenke til kommentar
For ikke å snakke om sjansen for at hun mistolker dette til at du er overivrig og nøden, og stempler "desperat" i panna di før dere har hilst på hverandre.

Å være desperat fordi man møter opp tidsnok? :D

 

Vel, jeg tok deg bokstavelig når du skrev at du ville møte opp først og så for meg at Touchdown stiller opp kvart over sju til en date som er satt til halv åtte :p

I min verden kan det virke litt overivrig, men det er nå bare meg ;)

Lenke til kommentar

I min verden virker det overiverig å møte opp 45min tidligere*. Derfor ville jeg aldri tenkt på å foreslå noe sånt. Heller aldri antatt at noen ville tolket det den veien :S

 

Var nok mer å møte opp 5min før som var tankegangen. Grunnen til at jeg skrev møte opp tidsnok, og ikke 5min før, i min forrige post var nettopp pga det Dorian Gray skrev; Jenta vil aldri vite når du faktisk møtte opp og kan dermed ikke se på deg som desperat uansett om du har sittet der i tre dager.

 

* EDIT: Jeg leste feil, 15min ikke 45 min. Synes egentlig ikke det å møte opp 15min før avtalt møtetid er så ille hvis man ønsker å være der først. Som nevnt vil jo jenta aldri vite om du var der 1 eller 10min før hun.

Endret av Touchdown
Lenke til kommentar
Gjest Guest_Flau_*

Tar denne som anonym, da dette er nesten fornedrende for meg og egoet mitt.

 

Jeg har datet en jente i flere måneder nå, og forleden dag kommer jeg til k-close. Merker noe resistance, men av erfaring tror jeg det kan være flere grunner til det. I dag snakker vi sammen, og vi skal ut på onsdag. Så sier hun at hun har type, og de er i et alvorlig forhold. Jeg trodde vi var på vei mot et LTR, men så treffer voldtar denne setningen meg i ræva. Jeg har vist mye interesse nå, og å slutte all kontakt med en gang gjør meg til en drittsekk. Jeg vet at jeg må kutte kontakten gradvis, før jeg utvikler en oneitis eller noe dritt. Hva faen gjør jeg nå, hvordan kan jeg avlyse daten uten å virke som en total drittsekk? Hvordan skal jeg minimere kontakten med henne?

 

Faen i helvete, typisk at dette skulle skje. Nå må jeg komme meg unna henne, men dette vil kreve gradvis arbeid fra meg. Noen som har erfaring med noe lignende?

 

-----------------------

I helgen blir det skamfylla, jeg skal drikke meg drita maks... og deretter finne meg noe random å holde på med. Jeg bruker go fuck ten other girls-rutinen nå. Aldri mer LTR-forsøk, uten sex først ffs.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...