Gå til innhold

Den Store Fondstråden


Naranek

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

6%, jeg syns det høres lite ut! Har sett litt på denne: http://ssb.no/150564/bankenes-%C3%A5rlige-utl%C3%A5ns-og-innskuddsrenter.prosent , som viser statistikk for bl.a. innskuddsrente mange år bakover. I 1988 var den jo gjennomsnittlig 11,14%...

 

Men da var inflasjonen mye høyere også.

 

Man er veldig optimistisk om man forventer like høy realavkastning i aksjer de neste 50 årene som man fikk gjennom 1900-tallet.

Lenke til kommentar

6%, jeg syns det høres lite ut! Har sett litt på denne: http://ssb.no/150564/bankenes-%C3%A5rlige-utl%C3%A5ns-og-innskuddsrenter.prosent , som viser statistikk for bl.a. innskuddsrente mange år bakover. I 1988 var den jo gjennomsnittlig 11,14%...

Men du betaler skatt av rentene hvert år. Det gjør man ikke på fond(før man selger). I skrivende stund er det vel 25 % skatt. Dvs. Effektiv rente i 88 ville da vært 8.61% med dagens skattenivå. Egentlig litt mer siden man får beholde pengene frem til skatteoppgjøret så de kan forrente seg. Da betaler man den skatten neste år, osv.

 

Samme periode på Oslo børs ser ut til å ha vært 37 % om jeg ser kjapt på noen mer eller mindre pålitelige tall.

Endret av Sir
Lenke til kommentar

 

6%, jeg syns det høres lite ut! Har sett litt på denne: http://ssb.no/150564/bankenes-%C3%A5rlige-utl%C3%A5ns-og-innskuddsrenter.prosent , som viser statistikk for bl.a. innskuddsrente mange år bakover. I 1988 var den jo gjennomsnittlig 11,14%...

Men da var inflasjonen mye høyere også.

 

Man er veldig optimistisk om man forventer like høy realavkastning i aksjer de neste 50 årene som man fikk gjennom 1900-tallet.

Realavkastning burde man vel kunne forvente? Den nominelle avkastningen får vi ikke håpe vi får. Enorm inflasjon de siste hundre årene.

Lenke til kommentar

Dette var oppklarende!

 

Men kom over dette for en tid tilbake:

 

http://www.nordnetbloggen.no/hvordan-velge-riktig-fond-og-tjene-mer-penger/15/05/2014/?cmpe=superfonden-par-nordnet-les&_ga=1.68376793.997763703.1464366581

 

Det står bla:

 

"1,4% høres lite ut, men det er faktisk ganske mye. Gjennomsnittlig årlig avkastning i aksjemarkedet i langsiktig historikk ligger i området rundt 10%. Sett i forhold til dette går altså 1/7 av avkastningen din til noen andre enn deg selv. De fleste tilråder et perspektiv på minst 10 år om du skal investere i aksjefond. På ti år har 100 000 blitt til ca. 87000 om du bare trekker ifra 1,4% årlig. Når dette bakes inn i fondsavkastningen er det imidlertid ikke så lett å se det, men effekten er der – noen andre spiser av kapitalen din hvert år."

 

Kanskje han snakker om Oslo Børs og ikke globalt sett? Norge har jo gått ganske bra siden oljen kom.

 

--EDIT--

 

Jeg sjekket S&P 500 de siste 40 åra, det blir cirka 8%.

Endret av D-Zooper
Lenke til kommentar

Dette var oppklarende!

 

Men kom over dette for en tid tilbake:

 

http://www.nordnetbloggen.no/hvordan-velge-riktig-fond-og-tjene-mer-penger/15/05/2014/?cmpe=superfonden-par-nordnet-les&_ga=1.68376793.997763703.1464366581

 

Det står bla:

 

"1,4% høres lite ut, men det er faktisk ganske mye. Gjennomsnittlig årlig avkastning i aksjemarkedet i langsiktig historikk ligger i området rundt 10%. Sett i forhold til dette går altså 1/7 av avkastningen din til noen andre enn deg selv. De fleste tilråder et perspektiv på minst 10 år om du skal investere i aksjefond. På ti år har 100 000 blitt til ca. 87000 om du bare trekker ifra 1,4% årlig. Når dette bakes inn i fondsavkastningen er det imidlertid ikke så lett å se det, men effekten er der – noen andre spiser av kapitalen din hvert år."

 

Kanskje han snakker om Oslo Børs og ikke globalt sett? Norge har jo gått ganske bra siden oljen kom.

6 % regnet jeg meg fram til fra det du skrev og grafen på forrige side. Jeg vet ikke om de tallene er inflasjonsjustert. S&P 500 som er en samling av de 500 største selskapene i USA har siden begynnelsen i 1928 hatt en avkastning på 10 %. Etter inflasjonsjustering er det 7 %.

 

Warren Buffet har dette å si: “The economy, as measured by gross domestic product, can be expected to grow at an annual rate of about 3 percent over the long term, and inflation of 2 percent would push nominal GDP growth to 5 percent, Buffett said. Stocks will probably rise at about that rate and dividend payments will boost total returns to 6 percent to 7 percent, he said.”

 

Så 6-7 prosent justert for inflasjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Baserer hele porteføljen min på tanken om at jeg aldri kommer til å slå indeksen.

Men hva vil gi høyest forventet avkastning over tid? Overvekt i fremvoksende- eller utviklede markeder?

 

Noen relevante artikler eller bøker på emnet?

 

Jeg er ikke redd for høy risiko.

 

fremvoksende gjør det veldig dårlig om dagen.

 

 

 

Morsomt at min "fremvoksende" ETF har gått 11% siden du skrev dette :)

Lenke til kommentar

Er det noe vits å investere i obligasjons- og rentefond nå som rentene er så lave?

Hvis du ønsker å begrense risiko i porteføljen kan det være en idé. Om det anbefales avhenger av alder, formål med sparingen, gjenværende sparetid og ikke minst egen risikotoleranse.

Endret av MemorX
Lenke til kommentar

6 % regnet jeg meg fram til fra det du skrev og grafen på forrige side. Jeg vet ikke om de tallene er inflasjonsjustert. S&P 500 som er en samling av de 500 største selskapene i USA har siden begynnelsen i 1928 hatt en avkastning på 10 %. Etter inflasjonsjustering er det 7 %.

 

Warren Buffet har dette å si: “The economy, as measured by gross domestic product, can be expected to grow at an annual rate of about 3 percent over the long term, and inflation of 2 percent would push nominal GDP growth to 5 percent, Buffett said. Stocks will probably rise at about that rate and dividend payments will boost total returns to 6 percent to 7 percent, he said.”

 

Så 6-7 prosent justert for inflasjon.

 

Flott forklaring. BNP + inflasjon + aksjeutbytte = prisning av indeks i den lange løp. Lavere enn jeg forventet når jeg kikket på historikken for DNB Global Indeks og KLP, skulle satt inn mye for 3-5 år siden, ev. etter finanskrisen.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Korleis ville formelen sett ut for eit indeksfond der ein tar med alle kostnader, men ikkje tar med inflasjon for å lettare sjå kva verdien vil vere i forhold til dagens nivå.

 

Ein kalkulator som gjev deg verdien om 40 år er greit nok, men utan noko referanse til lønn eller anna så er det vanskeleg å sjå kva verdi det faktisk er snakk om i forhold til dagens nivå. I tillegg må ein betale skatt på avkastningen ved ein evt. realisering etter 40 år.

 

Eksempel: Du har 100 000 i eit indeksfond i dag med 0.3% forvaltningsgebyr, lar det stå i 40 år før du tar alt ut og betalar 25% skatt av dette.

 

Korleis ville formelen sett ut om ein skulle funnet:

  1. Verdien etter 40 år, justert til verdi i 2056.
  2. Verdien etter 40 år, justert til dagens verdi.
Lenke til kommentar

 

Korleis ville formelen sett ut for eit indeksfond der ein tar med alle kostnader, men ikkje tar med inflasjon for å lettare sjå kva verdien vil vere i forhold til dagens nivå.

 

Ein kalkulator som gjev deg verdien om 40 år er greit nok, men utan noko referanse til lønn eller anna så er det vanskeleg å sjå kva verdi det faktisk er snakk om i forhold til dagens nivå. I tillegg må ein betale skatt på avkastningen ved ein evt. realisering etter 40 år.

 

Eksempel: Du har 100 000 i eit indeksfond i dag med 0.3% forvaltningsgebyr, lar det stå i 40 år før du tar alt ut og betalar 25% skatt av dette.

 

Korleis ville formelen sett ut om ein skulle funnet:

  1. Verdien etter 40 år, justert til verdi i 2056.
  2. Verdien etter 40 år, justert til dagens verdi.

 

Kostnadene kan du bare trekke direkte av fra den forventede årlige avkastningen, legge til 1 og opphøye i antall år. Ellers oppgir (så vidt jeg vet) alle tilbydere avkastning etter kostnader på sine hjemmesider når du ser på tall der. WYSIWYG.

 

Å justere for inflasjon er bare å dele 2056-verdien på total inflasjon over de 40 årene.

 

Målet er vel at inflasjonen i Norge skal ligge i snitt på 2,5% i året. Forventet avkastning i aksjemarkedet er rundt 7-8%. Skatt betales av gevinsten fratrukket et skjermingsfradrag som følger risikofri rente(obs: ingen renters rente-effekt her).

Lenke til kommentar

Er indeksfond egentlig egnet for privat pensjonssparing? Eller burde jeg bare gå for en egen avtale på det? Jeg har liten tro på at det er særlig i den offentlige kassa til meg når (hvis) jeg pensjonerer meg om ca 40 år, så jeg prøver å planlegge litt. 

 

Indeksfond er perfekt til pensjonssparing, ta et globalt indeksfond og ha 85-100% av porteføljen i det.

 

Ikke gå for noe tull som banker anbefaler. fiks konto på www.nordnet.no og så kjøper du fond via de.

Endret av Janbanan123
Lenke til kommentar

Eg har heile mi pensjonssparing i indeksfond etter anbefalingar frå mange hald. Det bankane tilbyr er dårlege greier. Uansett type sparing er indeksfond veldig sikre og gjev god avkastning. Jo lengre du har pengar ståande der jo betre, så start så tidleg du kan.

 

Eg spurte om pensjonssparing i 2013 og fekk nokre gode svar der: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1522930&hl=

Lenke til kommentar

 

Er indeksfond egentlig egnet for privat pensjonssparing? Eller burde jeg bare gå for en egen avtale på det? Jeg har liten tro på at det er særlig i den offentlige kassa til meg når (hvis) jeg pensjonerer meg om ca 40 år, så jeg prøver å planlegge litt. 

 

Indeksfond er perfekt til pensjonssparing, ta et globalt indeksfond og ha 85-100% av porteføljen i det.

 

Ikke gå for noe tull som banker anbefaler. fiks konto på www.nordnet.no og så kjøper du fond via de.

 

 

Takk for tipset, skal absolutt sjekke ut Nordnet. 

 

Eg har heile mi pensjonssparing i indeksfond etter anbefalingar frå mange hald. Det bankane tilbyr er dårlege greier. Uansett type sparing er indeksfond veldig sikre og gjev god avkastning. Jo lengre du har pengar ståande der jo betre, så start så tidleg du kan.

 

Eg spurte om pensjonssparing i 2013 og fekk nokre gode svar der: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1522930&hl=

 

Det er vel andre sparemetoder som burde fylles først, f.eks BSU? Jeg har to BSU-kontoer aktive nå, som jeg dytter maksbeløp inn i. 

Lenke til kommentar

Når det gjelder BSU er det skattefradraget man må få med seg. Det du har er vel en BSU 2?

 

Da må du sammenligne renta du får på BSU 2, med alternativet du ville fått i et indeksfond. Husk at du skatter av renta på BSU hvert år, det gjør man ikke på fond.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...