Gå til innhold

Den Store Fondstråden


Naranek

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dei mest omtalte her inne er DNB Global Indeks og KLP AksjeGlobal Indeks V med hhv. 0.21% og 0.18% i kostnadar.

 

Dine Penger har skrevet noen artikler om forvaltningskostnaden over tid. Dennekan leses uten abonnement. Selv om eksemplene som brukes ikke har de samme tallene som det blir spurt etter i tråden viser de likevel hvor stor betydning forvaltningskostnaden har.

 
Eg prøvde å koma fram til dei same verdiane her i Smarte Penger sin kalkulator, men endte opp med dobbelt så mykje i kostnadar over 25 år med 200k investert og 8% avkastning.
 
Kva er grunnen til at eg får feil?
 
https://www.smartepenger.no/kalkulatorer/948-kostnadenes-betydning-i-fond

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Poenget mitt var: Hvor mye utgjør forskjellen ila 30 år. 

 

Eg vil vite timeslønna mi på å faktisk ta et kjapt søk og finne det billigste :)

 

Kommer ikke til å prøve meg på den utregningen selv :p

 

Sveiva igang en kalkulator på nett, hvis man tar en fiktiv sum på 1800000 mill over 30 år blir forskjellen ca 300000kr i avgifter på 0,1 og 0,2% avgift.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

1 800 000 mill var heftig. :p

 

Kva fond er det snakk om når du samanliknar 0.1% og 0.2%? Det finnes vel ikkje globale indeksfond med kostnad ned i 0.1%? 

 

Med kalkulatoren eg lenka til over får eg:

 

2 000 000 startbeløp i 30 år, 6% avkastning, 0.18% kostnad: 571 003,- i totale kostnader

2 000 000 startbeløp i 30 år, 6% avkastning, 0.21% kostnad: 663 463,- i totale kostnader (92 460,- forskjell)

 

Begge ville gitt 11 486 982,- etter 30 år. Alle eksempel er utan omsyn til skatt ved salg, så det vil sjølvsagt forsvinna nokre millionar der.

 

Eit anna eksempel:

 

5000 i månaden i 30 år, 6% avkastning, 0.18% kostnad: 156 784,- i totale kostnader

5000 i månaden i 30 år, 6% avkastning, 0.21% kostnad: 182 361,- i totale kostnader (25 577,- forskjell)

 

Sluttsum: 4 896 282,-

 

500 000 startbeløp og 5000 i månaden i 30 år, 6% og 0.18%: 299 535 i totale kostnader

500 000 startbeløp og 5000 i månaden i 30 år, 6% og 0.21%: 348 227 i totale kostnader (48 692,- forskjell)

 

Sluttsum: 7 768 028,-

 

Eg har alt i DNB Global Indeks, men har vurdert å flytta det over til KLP og få nokre kroner ekstra. Timeprisen er jo fantastisk om ein skal rekne på det. Å skifte frå DNB til KLP tar kanskje 10 minutt, fordelt på eit par dagar for behandling av transaksjonar. Så du kan gange forskjellen i eksempla over med 6 og få timepris. :p

 

Ingen dramatisk forskjell ift. sluttsummen altså. Som fleire andre har poengtert er det viktigare å koma i gang tidleg. Kjøp KLP eller DNB så fort du kan, så har du gode utsikter til pensjonsalder.

Endret av Zeph
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vurderer å bytte fra klp aksje verden til klp aksjeglobal, siden sistnevnte har fått kuttet avgift (0,25 vs 0,18 kr). I tillegg så har aksjeglobal bedre avkastning nå i det siste. Aksje verden har innslag av fremvoksende markeder, det har ikke aksjeglobal. Jeg vet ikke om jeg skal gidde å ta meg bryet. Aksje verden har jo større spredning, kanskje det på sikt er verdt noen kroner også. 

Lenke til kommentar

AksjeGlobal har óg aksjar i Asia - Utviklede markeder og Fremvoksende markeder, men i langt mindre grad enn KLP Fremvoksende Markeder.

 

AksjeVerden har 11.5% i KLP Fremvoksende Markeder og difor er portefølja meir spissa mot eitt marked, i dette tilfellet Asia.

 

AksjeVerden har difor ikkje fleire markeder, men 11% vekting mot to Asia-markeder.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Ifølge informasjonen hos klp så har aksjeglobal indeks v kun utviklede markeder.

 

Fra nøkkelinfo-arket hos klp:

KLP AksjeGlobal Indeks V har som mål å oppnå en avkastning tilnærmet lik avkastningen i utviklede aksjemarkeder i Nord-Amerika, Europa og Asia.

...

Fondet investerer i aksjer i utviklede aksjemarkeder i Nord-Amerika, Europa og Asia.

 

Mens aksje verden er en kombinasjon av klp aksjeglobal (utviklede markeder) og klp aksjefremvoksende markeder (Kina, Sør-Korea, Taiwan, Brasil, Sør-Afrika, India, Russland og Mexico).

Endret av bo1e
Lenke til kommentar

Jo det finnes globale indeksfond med 0,1% kostnad, men de har minimumsinnskudd på 10 mill kr.

 

Eg såg det då eg rota litt i porteføljen til KLP AksjeGlobal, som er 99.99% KLP AksjeGlobal indeks 1 A, som har 0.1% kostnad, men minsteteikning på 10 millionar.

 

Må nok spara ein stund til før eg kan kjøpa meg inn der.

 

For folk flest er i alle fall 0.18% det lågaste i den kategorien.

Lenke til kommentar

Mens aksje verden er en kombinasjon av klp aksjeglobal (utviklede markeder) og klp aksjefremvoksende markeder (Kina, Sør-Korea, Taiwan, Brasil, Sør-Afrika, India, Russland og Mexico).

AksjeGlobal V har ikke fremvoksende markeder, så det er et mer spisset fond enn AksjeVerden som også har fremvoksende markeder, ja.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Noen spm. rundt avgifter, valg av fond og platform, i forkant av min første aksjeinvestering: 

- Bruker du Nordnet eller Sbanken, eller begge? Jeg har konto i skandiabanken, blir det billigere å kjøpe fond derfra? Jeg tenkte å overføre 50% av midlene til Nordnet, og ha resten i Sbanken, da jeg vil ha tilgang til superfondene til Nordnet (+ en del andre muligheter jeg antar jeg ikke får i Sbanken kontra NN)..

 

- Pris: Hva er et "for dyrt" fond for dere? Ser at KLP verden og Indeks (i Sbanken) har 0,25% avgift. Hva vil det si egentlig, hvis jeg setter inn feks. 100K, så går 250,- til forvalter? Ved tegning eller årslutt? Andre kostnader å hensynta?

 

- Ser det er mye snakk om KLP og DNB, og at mange samler alt i 1 eller veldig få fond. Det finnes jo så mange fond, vil man heller ikke spre midlene sine i flest mulig fond, for å begrense risiko?

Lenke til kommentar
Borger___ skrev (2 timer siden):

- Pris: Hva er et "for dyrt" fond for dere? Ser at KLP verden og Indeks (i Sbanken) har 0,25% avgift. Hva vil det si egentlig, hvis jeg setter inn feks. 100K, så går 250,- til forvalter? Ved tegning eller årslutt? Andre kostnader å hensynta?

Ikke heng deg så veldig opp i om det er 0,25% eller 0,2%. Det har ikke så mye å si over tid at det er vits å henge seg så veldig opp i. Forvaltningshonorar er årlig du betaler 0,25% av gjennomsnittsverdien du har hatt i fondet det året. Hvis du har 90k ved starten av året og det stiger helt jevnt og trutt til 110k har du hatt 100k i gjennomsnitt og betaler 250,- til forvalteren det året. I tillegg til dette kommer det eventuelle kjøps-/salgsgebyr som du belastes for.

Borger___ skrev (2 timer siden):

- Ser det er mye snakk om KLP og DNB, og at mange samler alt i 1 eller veldig få fond. Det finnes jo så mange fond, vil man heller ikke spre midlene sine i flest mulig fond, for å begrense risiko?

Du sprer ikke risikoen ved å kjøpe samme produkt fra flere butikker. Kjøper du et globalt indeksfond så er det et fond som eier en andel av alle aksjer i hele verden. Om det står KLP eller DNB foran navnet har ikke noe å si. Du kan ikke diversifisere så mye mer når du allerede indirekte eier en liten andel av alle børsnoterte aksjer i hele verden.

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (22 timer siden):

Ikke heng deg så veldig opp i om det er 0,25% eller 0,2%. Det har ikke så mye å si over tid at det er vits å henge seg så veldig opp i. Forvaltningshonorar er årlig du betaler 0,25% av gjennomsnittsverdien du har hatt i fondet det året. Hvis du har 90k ved starten av året og det stiger helt jevnt og trutt til 110k har du hatt 100k i gjennomsnitt og betaler 250,- til forvalteren det året. I tillegg til dette kommer det eventuelle kjøps-/salgsgebyr som du belastes for.

Du sprer ikke risikoen ved å kjøpe samme produkt fra flere butikker. Kjøper du et globalt indeksfond så er det et fond som eier en andel av alle aksjer i hele verden. Om det står KLP eller DNB foran navnet har ikke noe å si. Du kan ikke diversifisere så mye mer når du allerede indirekte eier en liten andel av alle børsnoterte aksjer i hele verden.

Ok. Men en annen ting som stresser meg litt med indeksfond er denne "langsiktige horisonten" , er det slik at jeg burde belage meg på at de må stå der i 10 år da, at jeg går i tap hvis jeg skal ta ut noe på kortere sikt?  Hva er dine erfaringer her? Og plasserer du alt i et eller flere indeks fond på aksjesparekonto, eller har du en annen type diversifisering? (at du plasserer noe kapital i fond med mer kortsiktig horisont?)

Endret av Borger___
Lenke til kommentar

Du går sannsynlegvis ikkje i tap, men det er heile tida ein risiko for eit krakk der verdien synk med fleire titals prosent. Om du på det tidspunktet eller i åra etterpå har bruk for pengane så kan du måtte ta dei ut med tap, eller i alle fall tap av delar av vinsten. Alternativet er å vente til verdien har gått opp igjen før du sel, men det kan ta mange år, og difor er det lurt å ha lang sparehorisont.

Om noko av verdiane har kortare sparehorisont så bør du ikkje kjøpe aksjefond.

Du kan sjølvsagt ta sjansen på at krakket ikkje kjem i åra før du får bruk for pengane, men det er ein risiko å ta.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det globale aksjemarkedet falt over 40% i 2008. Det er sånt som kan skje. Det kan skje akkurat når du har bruk for pengene dine. Uansett hvor lenge man har spart. Så kan krakket komme like før man skal ta ut pengene. Og halvparten kan være borte. Skal man vente til tapet er hentet inn igjen da, så er man gjerne dau først.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...