Nimrad Skrevet 2. mai Skrevet 2. mai Mag ne skrev (9 minutter siden): Vet ikke. Jeg sammenlignet to globale indeks fond som en bruker sammenlignet. Spørsmålet ditt er godt for det berører et stort problem som fondskunde. Det finnes 3 mill indekser, noen oppretter en ny indeks til akkurat sitt "indeksfond" som da blir best og/eller eneste i klassen. Jeg sjekket. Nordnet følger MSCI World Selection Index og DNB følger MSCI World Index. Selection-indeksen består av ca halvparten av selskapene fra den ordinære World-indeksen og de er plukket basert på noen ESG-kriterier. Du kan derfor ikke sammenligne disse to fondene og si at et er bedre enn et annet. Jeg har for øvrig knapt sett et eneste fond her til lands som følger noe veldig sær indeks. Men jeg synes det er en uting at en del såkalte globale indeksfond ikke opplyser godt nok om at de ikke prøver å tracke faktisk det totale globale markedet. KLP gjør også dette med AksjeGlobal versus AksjeVerden. 1
Mag ne Skrevet 2. mai Skrevet 2. mai Nimrad skrev (13 minutter siden): Du kan derfor ikke sammenligne disse to fondene og si at et er bedre enn et annet. Da forandret jeg det til at svaret går på avkastningen. Som var det den brukeren jeg svarte fokuserte på. Noen vil kanskje tenke at høyere avkastning er bedre, men jeg holder med deg😉
DJViking Skrevet 12. mai Skrevet 12. mai (endret) Jeg kjøpte meg litt opp i DNB European Defence https://www.nordnet.no/fond/liste/dnb-european-defence-a-nok-ada998cc Et ganske nytt fond, men utelukkende kun Europesk forsvarsindustri. Fondet skulle hatt en litt større eierandel i Kongsberg. Den er nå bare på 2,64%. Jeg hadde tidligere tenkt dette fondet, men det har størst vekting i USA, og jeg ønsket å holde meg vekk fra USA. https://www.nordnet.no/fond/liste/finserve-global-security-fund-sek-a55585cc Endret 12. mai av DJViking 1
RaymondK Skrevet 13. mai Skrevet 13. mai Har fått meg pensjonskapitalbevis konto hos Nordnet og lagt inn kjøpsordre på Franklin Gold & Prec Mtls A(acc)USD. Hvorfor tar det flere dager før ordren blir gjennomført? Trodde handler på slike markedsplasser gikk lynkjapt?
Nimrad Skrevet tirsdag kl 12:37 Skrevet tirsdag kl 12:37 Hvordan gikk det med dere som solgte dere ut i januar/februar pga tollkrigen og Trumps tirader? Trosset råd om å bli værende og ha is i magen, men vil dere stå frem? Jeg poster samme bilde om markedspsykologi hver gang media skriker om krise, men ser alltid at folk tror «denne gangen er annerledes/verre». Jeg gidder ikke name droppe dere, men hadde vært interessant å se hvordan det gikk.
aklla Skrevet tirsdag kl 13:03 Skrevet tirsdag kl 13:03 Nimrad skrev (22 minutter siden): Hvordan gikk det med dere som solgte dere ut i januar/februar pga tollkrigen og Trumps tirader? Trosset råd om å bli værende og ha is i magen, men vil dere stå frem? Jeg personlig gjorde det bedre enn om jeg ikke hadde solgt og kjøpt. Har ikke finregnet på det, er uansett ingen formue men gikk i pluss ift å ikke selge så kjøpe senere.
Nimrad Skrevet tirsdag kl 13:36 Skrevet tirsdag kl 13:36 aklla skrev (31 minutter siden): Jeg personlig gjorde det bedre enn om jeg ikke hadde solgt og kjøpt. Har ikke finregnet på det, er uansett ingen formue men gikk i pluss ift å ikke selge så kjøpe senere. Helt herlig. Post (anonymiserte) bevis.
aklla Skrevet tirsdag kl 14:01 Skrevet tirsdag kl 14:01 Nimrad skrev (6 minutter siden): Helt herlig. Post (anonymiserte) bevis. Det er nok mer jobb enn det er verdt for min del, har jo kjøpt og solgt flere fond siden Trump ble president. Sammenlignet bare med en annen person som satt stille i båten og fant ut at jeg hadde kommet bedre ut, det er egentlig ikke så spennende for min del. Så spørs det jo hvordan man regner, har jo fortsatt ikke kjøpt meg inn igjen i global index, men har en 3-4 andre fond. Å ta printscreen av avkastningen vil gi ett feil bilde. Når jeg sa solgt var jeg kanskje litt utydelig, mente solgt globale fond. Var ute av markedet helt på bunnen men har kjøpt meg inn igjen også, så klart over bunnen. Å selge så ha de på brukskonto ville jeg antagelig tapt på..
Hamglock Skrevet tirsdag kl 18:10 Skrevet tirsdag kl 18:10 Har ikke solgt en krone, men er fortsatt ned 7% fra toppen pga svekket dollar. Hadde jeg solgt alle usa indeksfond ved årsskiftet og kjøpt norsk indeksfond eller norsk eiendom hadde jeg tjent masse masse mer. men jeg driver ikke med markedtiming eller bytter strategi straks det kommer litt motvind 1
DJViking Skrevet tirsdag kl 18:47 Skrevet tirsdag kl 18:47 Jeg satt rolig i båten. Det har steget opp igjen med omtrent 2/3 av fallet som gikk fra Februar i år.
Curuion Skrevet tirsdag kl 18:51 Skrevet tirsdag kl 18:51 (endret) Har ikke solgt noe, kjøpt litt ekstra med Nordnet Norge og Europa da. Ligger litt under enda, men tar vel igjen snart. Hadde vært vanskelig å time med å selge og kjøp inn igjen. Spoiler Endret tirsdag kl 18:53 av Curuion Screenshot i spoiler
Travellingman Skrevet tirsdag kl 19:45 Skrevet tirsdag kl 19:45 Kjøpte mer og omrokerte på porteføljen når tollhysteriet var på topp 👍
aklla Skrevet tirsdag kl 22:06 Skrevet tirsdag kl 22:06 (endret) Nimrad skrev (16 timer siden): Helt herlig. Post (anonymiserte) bevis. Kan jo poste av avkastning i år. Jeg er ca 1% ned fra toppen i år. Fra toppen på grafen til bunnen av grafen er det ca 6% avkastning. Litt kjipt graf fra DNB.. Men har ikke finregnet på det, usikker på hvor mye jeg evt har tjent gitt at jeg faktisk har tjent. Endret onsdag kl 06:31 av aklla
qualbeen Skrevet tirsdag kl 23:18 Skrevet tirsdag kl 23:18 Nimrad skrev (10 timer siden): Hvordan gikk det med dere som solgte dere ut i januar/februar pga tollkrigen og Trumps tirader? Trosset råd om å bli værende og ha is i magen, men vil dere stå frem? Jeg poster samme bilde om markedspsykologi hver gang media skriker om krise, men ser alltid at folk tror «denne gangen er annerledes/verre». Jeg gidder ikke name droppe dere, men hadde vært interessant å se hvordan det gikk. Jeg fulgte rådet om å ha is i magen. Solgte ikke, og ventet stille og rolig på at tapet skulle hente seg inn igjen. Det gjorde det jo også, forsåvidt. Men med fasit i hånd, så hadde det jo vært mye lurere å selge på topp (ca 03.12.24), og å kjøpe på bunn (ca 07.04.25)! Forøvrig har jeg over det siste året tapt opp mot Dow Jones World Index (gul linje). Ja ja. Sånn kan det gå. OBS: jeg har ingen interesse av day-trading, eller å treffe bunn og topper. Så jeg tar valget mitt med knusende ro. Men selvfølgelig er det STORE penger å hente, hvis man timer handler korrekt!
dabear Skrevet onsdag kl 06:43 Skrevet onsdag kl 06:43 (endret) Jeg vurderte også tanken på å selge meg ut av markedet da jeg så at Warren Buffet solgte seg helt ut i starten av året. Jeg lot derimot være av samme årsak som ovenfor; jeg orker ikke time markedet. Endret onsdag kl 06:47 av dabear
alws_br00d Skrevet 21 timer siden Skrevet 21 timer siden On 7/2/2025 at 8:43 AM, dabear said: Jeg vurderte også tanken på å selge meg ut av markedet da jeg så at Warren Buffet solgte seg helt ut i starten av året. Jeg lot derimot være av samme årsak som ovenfor; jeg orker ikke time markedet. Buffet har faktisk bygget kontanter jevnt siden Q3 23, ca 47 Mrd per kvartal, men "helt ut" er det vel ikke. Husker godt Apple-salget i Q1 24 - og 24 det ble nok et jubelår i markedet. Fristende å nevne "time IN the market" men jeg er så fersk investor at jeg tør vel ikke det.
MrL Skrevet 18 timer siden Skrevet 18 timer siden qualbeen skrev (På 2.7.2025 den 1.18): Men selvfølgelig er det STORE penger å hente, hvis man timer handler korrekt! Det er vel knapt timing men heller gjettelek av utfallet til Trump sine handlinger. Ren gambling.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå