Gå til innhold

Komplett og mpx går sammen


Anbefalte innlegg

Det er klart at en fjorttis som bruker komfpenga til pc (verdi 20k) mener i egne øyne at han har brukt mye og krever derfor kundeservice, kan bli nedprioritert da han ikke akkurat er en stor kunde.

 

Der tror jeg du undervurderer en kundes potensiale Øivind. Nå jobber jeg selv i butikk og vi skal behandle alle kunder likt enten de kjøper et spindel tomplater eller det er en storkunde som handler engros. Du må huske at en komfirmant en gang blir voksen og kan bli en fremtidig bedriftsleder. Hvis han har dårlige minner til en butikk (om den fortsatt eksisterer) vil han helst sikkert ikke bestille gjennom den. Det å drive god butikk er ikke å tenke kortsiktig, men langsiktig.

 

Er mpx den nest største? Rart egentlig, jeg hører aldri at noen bruker dem eller anbefaler dem, og har heller dårlig erfaring med web-delen av butikken (hjemmesiden)

8886924[/snapback]

 

MPX er vel nest størst, og vi håpet at i løpet av 3-4 år kunne ta igjen komplett.

8886978[/snapback]

 

Det hadde dere kanskje klart også. Jeg synes det er synd at det ble avgjort fusjon fra MPX sin side. Firmaet sin kundeservice-polecy er ovelegen Komplett sin, og det tror jeg blir det viktigste for kundene de neste 5 årene om renten holder seg. Om folk må ut med 50 kroner ekstra for en harddisk i dag spiller liten rolle så lenge de vet at de får god kundeservice om varen går i stykker. Vi har uansett så god råd per i dag.

 

Firmaet mitt bruker blant annet norek som leverandør av datating. Vi er faktisk ikke helt fornøyd med dem. Kundeservicen deres virker ikke så aller værst, men de samhandler ikke med lageret. Får feil vare, så kommer aldri byttevaren til butikken selv om kundeservice har lovet det. De er en god del dyrere enn andre og sier dette kommer av markedsstabilitet. Kjøper ikke den forklaringen når de er en av de største i Norge. De er også voldsomt treige. Skal ikke ta ei uke fra man bestiller til man får varene. De andre bruker 1-3 dager. Ikke posten som er treig. Det er enten lageret eller salg som er treig. Grunnen til at jeg nevner dette er fordi jeg har opplevd det samme med komplett som privatkunde. Der har jeg opplevd at det går bra så lenge man kjøper, men når man får problemer synker skipet.

 

Jeg er veldig godt fornøyd med psdata.no og håper ikke de mister motet. Hvis noen vet om de driver leverandør med ok priser, så tar jeg gledelig mot den informasjonen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er Eric Santrø som er største eier av Komplett asa.

 

Må forøvrig si meg meget overrasket over Hw.no sin evne til å se fremover i tiden.

Hvem i huleste har sagt at det SKAL bli fusjon?

 

Det blir ikke endelig bestemt før generalforsamlingen i oktober.

8889262[/snapback]

 

Det er jo en bomert. Tipper aksjekursen går heywire hvis flere media kopierer fra hw.no :!:

Lenke til kommentar
Ville bare nevne at dette er en fusjon, ikke et oppkjøp. Det har blitt og vil bli; presisert flere ganger.

 

Tja, ut fra det som stod i pressemeldingen, så ville jeg kalt det et oppkjøp... :p

 

Komplett vil være overtagende selskap i fusjonen, og det fusjonerte selskapet skal hete Komplett ASA.
Lenke til kommentar

Ikke positivt for selskapene selv? Nå virket du veldig generaliserende. Vi hadde ikke hatt denne fusjoneringen om det ikke var positivt for oss. :p

8887037[/snapback]

 

Nei, bedrifter tar jo aldri gale avgjørelser, eller hva? ;) Jeg sier ikke at det nødvendigvis er galt i dette tilfelle, men det at man tror noe er positivt betyr ikke at det blir det.

 

AtW

Lenke til kommentar

Dette gir meg som liten forbruker flere årsaker til å handle mer hos PSdata, Pcutstyr, Stretto, Amentio, Netshop, shg samt andre mindre.

 

Viktig å holde dem i business, de gir oss faktisk også de beste tilbudene.

 

Forøvrig har jeg handlet mye fra MPX.NO(kjøpte bla. så og si alle delene til filserveren der), men jeg syntes det har falt i skyggen og ikke holdt tritt med resten.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

alle mine kjøp kommer ihvertfall til å gå retning ett annet fylke. har lagt igjen, i jobbsammenheng 150' i "lavsesong" pr år, hos en av de to som fusjonerer. og jeg har defintivt merket at etterhvert som de har vokst har tiden på telefon blitt lengre og lengre. og det finner jeg meg ikke i.. sorry men det finnes andre enn de impliserte parter.. måtte de leve lykkelig som små.

 

har ikke ledelsen innsett at uansett hva de finner på kommer de ikke til å knuse Dixon, som eier Elkjøp? de omsatte i 2005 for omtrent 80mrd NoK. de kjøper komplett/mpx og legger de ned om de føler for det. eieren i Dixon er viden kjent og han er nådeløs hvis han føler konkurransen blir nærværende.

 

og for de av dere som tror at det blir billigere.. he he... nope. vent å se.

Lenke til kommentar
Dette gir meg som liten forbruker flere årsaker til å handle mer hos PSdata, Pcutstyr, Stretto, Amentio,  Netshop, shg samt andre mindre.

 

Viktig å holde dem i business, de gir oss faktisk også de beste tilbudene.

 

Forøvrig har jeg handlet mye fra MPX.NO(kjøpte bla. så og si alle delene til filserveren der), men jeg syntes det har falt i skyggen og ikke holdt tritt med resten.

8890953[/snapback]

 

 

Problemet er er bare at pcutstyr amentio, stretto, databasen og mange mange mange fler.. ikke har noe lager.. de har et fåtall ansatte og varene leverers direkte fra disti til kunde.. disse webbutikkene kan aldri være med å krige om stort volum.. det er det kun psdata og eventuelt netshop som kan dersom sistnevnte får sving på bedriften sin

Lenke til kommentar

Jeg har ikke alltid dårlig tid og da handler jeg hos de andre. Pcutstyr trenger 1 dag ekstra ift. de som har eget lager og det overlever jeg.

 

Har jeg dårlig tid handler jeg som regel hos NetshopOslo.no hvor jeg kan hente vare fra jobb samme dag.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Det er bra hvis prisene senket.

8891409[/snapback]

Det skjer neppe, prisene blir vel hevet til komplett nivå. Det er bra for bedriftene at konkurrenter blir borte, dvs mindre konkurranse. Det betyr lite om en mygg forsvinner, men dette er to av de største som blir en. Når det er sagt vil nok dette bety lite i det lange løp, bare man er forberedt på å handle andre steder.

 

Det verste er at det vil bety lite for komplett også, det er neppe slik at de overtar MPX kunder, ett tilfelle der 1+1 ikke nødvendigvis er 2, men kanskje 1.5 i beste tilfelle..!

Lenke til kommentar
Ville bare nevne at dette er en fusjon, ikke et oppkjøp. Det har blitt og vil bli; presisert flere ganger.

 

Tja, ut fra det som stod i pressemeldingen, så ville jeg kalt det et oppkjøp... :p

 

Komplett vil være overtagende selskap i fusjonen, og det fusjonerte selskapet skal hete Komplett ASA.

8889659[/snapback]

 

Alle fusjoner har et overtagende selskap skattemessig og juridisk sett. Dette selv om selskapene skulle være prikk like. Forskjellen er at ved en fusjon får aksjonærene i de fusjonerende selskapene aksjer i det nye selskapet, mens ved et oppkjøp kjøpes aksjonærenes aksjer i selskapet som kjøpes opp.

 

Ikke positivt for selskapene selv? Nå virket du veldig generaliserende. Vi hadde ikke hatt denne fusjoneringen om det ikke var positivt for oss. :p

8887037[/snapback]

 

Nei, bedrifter tar jo aldri gale avgjørelser, eller hva? ;) Jeg sier ikke at det nødvendigvis er galt i dette tilfelle, men det at man tror noe er positivt betyr ikke at det blir det.

 

AtW

8890804[/snapback]

 

Alle beslutninger knyttet til fusjoner og oppkjøp er begrunnet i selskapenes mulighet for bedre inntjening og avkastning kortsiktig og langsiktig. En fusjon vil aldri være reelt begrunnet i at det er positivt for kundene (selv om de prøver å få det til å virke sånn). Det kan være positivt for kundene dersom det bedrer konkurransen, men det kan også virke motsatt gjennom at noen aktører får for sterk markedmakt.

 

Så AtWindsor har helt rett.

Lenke til kommentar

Ikke positivt for selskapene selv? Nå virket du veldig generaliserende. Vi hadde ikke hatt denne fusjoneringen om det ikke var positivt for oss. :p

8887037[/snapback]

 

Nei, bedrifter tar jo aldri gale avgjørelser, eller hva? ;) Jeg sier ikke at det nødvendigvis er galt i dette tilfelle, men det at man tror noe er positivt betyr ikke at det blir det.

 

AtW

8890804[/snapback]

 

Hehe, jeg tar poenget ditt..

 

--

 

Lurer på hva jobben min blir fremover.. :p

Lenke til kommentar

Poenget mitt er at de fleste av disse mindre butikkene som dere nevner kjøper varer fra Norek og Itegra som er både levrandører og forhandlere. Derfor kan de (Komplett / TCG) enkelt heve prisen ut til forhandler slik at forskjellen mellom f.eks Norek og Komplett er lik 0. Da vil jo ingen av de små kunne konkurrere med Komplett på pris.

Lenke til kommentar

Frem til i det siste har jeg alltid handlet fra de store etablerte, og i jobbsammenheng bruker jeg fortsatt Komplett. Men nå som prisguiden er relativt OK har jeg i privat sammenheng (25-30') kun endt opp på "mercs" eller hva de nå kalles (Amentio, shg o.l)

Om Komplett vil gjøre noe virkelig lurt, måtte jo det være å kjøpe hw.no og hijacke hele prisguiden før de monopoliserer og tar en "Elkjøp" innen data-segmentet ;)

Lenke til kommentar
Poenget mitt er at de fleste av disse mindre butikkene som dere nevner kjøper varer fra Norek og Itegra som er både levrandører og forhandlere. Derfor kan de (Komplett / TCG) enkelt heve prisen ut til forhandler slik at forskjellen  mellom f.eks Norek og Komplett er lik 0. Da vil jo ingen av de små kunne konkurrere med Komplett på pris.

8893484[/snapback]

 

Og greie og konkurrere med Komplett som ett lite firma med mikroskopisk omsetning er da vanskelig, i grunn er sjapper basert på salg av HW ett håpeløst prosjekt så lenge man ikke har en betydelig omsetning eller lager seg en nisje i markedet.

Hadde selv slike ideer for noen år siden men den forsvant fort når man fikk prislistene fra distributørene.

Lenke til kommentar

PCutstyr.no, PSdata, Komplett og MPX har jeg alle kjøpt varer hos. En opplever ikke alltid problemer med ting en kjøper og derfor har jeg ingen kommentar til MPX. Men hos de 3 andre har jeg fått topp service de gangene det har vært noen små problemer.

 

I artikkelen skrives det at PCutstyr vil få hardere konkurranse. Nå kjenner ikke jeg hvordan eierforhold og slikt står til i disse forskjellige web-butikkene. Men: Både hjemmesiden, produktutvalget og distributør (Norek) er likt for både Komplett og PCutstyr. Webgrensesnittet er likt bortsett fra farger, og at PCutstyr er litt treigere med å få bilder til produktene sine. Komplett og Norek er 2 ting av samme eiere mener jeg. Komplett er web-butikk, og Norek er distributør.

 

Eierskapet til PCutstyr er kanskje forskjellig fra Kompletts, men en får følelsen av at det er ett og samme selskap som kunde. :roll:

 

Når en kikker på andre web-butikker, og søker for eksempel etter et spesiellt minne, så hender det ofte at det kommer opp resultater i Google, Sesam.. som har identisk webgrensesnitt, med litt forskjellig fargebruk og litt forskjellige bedriftsnavn. En skulle nesten tro at det er en og samme eier som bare har klonet web-butikken sin i håp om at det skal skaffe dem mer kunder. Ihvertfall er det liten tvil om at de ikke deler samme "webshop-software".

 

Dersom PCutstyr har forskjellig eierskap i forhold til Komplett, så mister de ihvertfall ikke meg som kunde. De har samme produkter, topp service, ofte noen ytterst få kroner i besparelse per produkt (gjerne 2-3 kroner), en kan alltids dobbeltsjekke for mer detaljer (ala bilder) hos Komplett/Norek før en kjøper fra PCutstyr (de gangene info mangler).

 

Jeg synes fusjonen mellom Komplett og MPX er ganske interessant. Spesiellt siden jeg har kundeforhold hos begge. Da blir det forhåpentligvis 1 mindre web-butikk å sjekke priser og produkter hos, da jeg nesten forventer at disse 2 butikkene vil ha identisk innhold. Får de identisk innhold?

Endret av G
Lenke til kommentar
Det er bra hvis prisene senket.

8891409[/snapback]

Det skjer neppe, prisene blir vel hevet til komplett nivå. Det er bra for bedriftene at konkurrenter blir borte, dvs mindre konkurranse. Det betyr lite om en mygg forsvinner, men dette er to av de største som blir en. Når det er sagt vil nok dette bety lite i det lange løp, bare man er forberedt på å handle andre steder.

 

Det verste er at det vil bety lite for komplett også, det er neppe slik at de overtar MPX kunder, ett tilfelle der 1+1 ikke nødvendigvis er 2, men kanskje 1.5 i beste tilfelle..!

8892445[/snapback]

For meg betyr vareutvalg mye. Dersom dette skulle føre til at MPX mister for mye av sine særegne merkevarevalg i sortementet, så blir dette et "tap" for forbrukerne. Håper ikke de bruker slaktekniven for flittig i forhold til utvalget de tilbyr som en helhet.

 

Hvis de slakter for mye, så vil konkurrenter ala Hattelco/PSdata lettere kunne ta noen kunder når disse er på jakt etter det litt spesielle.

 

MPX har lenge hatt ett godt utvalg av bærbare PC'er. Komplett har ikke noe dårlig utvalg de heller. Ellers har det ihvertfall vært hyggelig å se at de ikke nødvendigvis har nøyaktig samme merker av minnemoduler, harddisker med mer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...