Gå til innhold

Komplett og mpx går sammen


Anbefalte innlegg

De slår seg sammen for å kunne tjene mer penger. Om de tror de tjener mest på å sette opp risene, så vil deg gjøre det.

 

AtW

8902225[/snapback]

 

Ærlig talt.... sammenslåing gir mindre totale utgifter per produkt og da lavere salgspris. Øker de prisene mister de kunder, enkelt å greit, trodde enhver person visste det.

 

Komplett og MPX har blitt så stor som de er nettopp på grunn av prisene...

 

Tror du virkelig at Elkjøp hadde klart å holde så lave priser som de har hvis de ikke var så stor?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
De slår seg sammen for å kunne tjene mer penger. Om de tror de tjener mest på å sette opp risene, så vil deg gjøre det.

 

AtW

8902225[/snapback]

 

Ærlig talt.... sammenslåing gir mindre totale utgifter per produkt og da lavere salgspris. Øker de prisene mister de kunder, enkelt å greit, trodde enhver person visste det.

 

Komplett og MPX har blitt så stor som de er nettopp på grunn av prisene...

 

Tror du virkelig at Elkjøp hadde klart å holde så lave priser som de har hvis de ikke var så stor?

8904318[/snapback]

 

Sammenslåing gir mindre total utgifter per produkt ja, som man utnytter til å tjene mer penger. Bedrifter er ikke dumme, de selger til den prisen de tror de tjener mest penger, og den prisen der man tjener mest er ikke nødvendigvis den laveste (der man selger flest eneheter), dette er helt grunnleggende økonomisk teori.

 

AtW

Lenke til kommentar
Sammenslåing gir mindre total utgifter per produkt ja, som man utnytter til å tjene mer penger. Bedrifter er ikke dumme, de selger til den prisen de tror de tjener mest penger, og den prisen der man tjener mest er ikke nødvendigvis den laveste (der man selger flest eneheter), dette er helt grunnleggende økonomisk teori.

 

AtW

8904381[/snapback]

 

Før krigen stemte vel den teorien....

 

Så disse påstandene beviser vel at du kan kanskje det meste men ikke noe innen økonomi.

 

Siden vi nå bor i ett samfunn der modeller er akkurat de samme og direkte sammenlignbare på pris så skal jeg GARANTERE at med de aller fleste produktene vil salgstallene øke jo mer du setter prisen ned.

 

Unntakene er der man selv er importør/produsent av spesielle produkter noe som ikke er tilfelle for Komplett/MPX og deres sortement.

Lenke til kommentar
Sammenslåing gir mindre total utgifter per produkt ja, som man utnytter til å tjene mer penger. Bedrifter er ikke dumme, de selger til den prisen de tror de tjener mest penger, og den prisen der man tjener mest er ikke nødvendigvis den laveste (der man selger flest eneheter), dette er helt grunnleggende økonomisk teori.

 

AtW

8904381[/snapback]

 

Før krigen stemte vel den teorien....

 

Så disse påstandene beviser vel at du kan kanskje det meste men ikke noe innen økonomi.

 

Siden vi nå bor i ett samfunn der modeller er akkurat de samme og direkte sammenlignbare på pris så skal jeg GARANTERE at med de aller fleste produktene vil salgstallene øke jo mer du setter prisen ned.

 

Unntakene er der man selv er importør/produsent av spesielle produkter noe som ikke er tilfelle for Komplett/MPX og deres sortement.

8904521[/snapback]

 

Jeg er kanskje uklar, hele poenget er at den laveste prisen (der man selger mest enheter), ikke nødvendigvis er den prisen man tjener mest penger på. Man tjener ikke automatisk mer penger av å selge flere enheter. Dvs den prisen der bedriften tjener mest er ikke den prisen som fører til at bedriften selger mest.

 

AtW

Lenke til kommentar
Jeg er kanskje uklar, hele poenget er at den laveste prisen (der man selger mest enheter), ikke nødvendigvis er den prisen man tjener mest penger på. Man tjener ikke automatisk mer penger av å selge flere enheter. Dvs den prisen der bedriften tjener mest er ikke den prisen som fører til at bedriften selger mest.

 

AtW

8904543[/snapback]

 

Da missforstod jeg det, det du mener er altså totalfortjenesten per produkt.... Fortjeneste per enhet ganger antall enheter.

 

Vel, den utsalgsprisen der de tjener mest vil da mest sannsynlig reduseres når også innkjøpsprisen senkes på grunn av sammenslåingen. Det er jo det de slår seg sammen for, for å kunne stå sammen mot Elkjøp.

 

Det vil som sagt ikke resultere i høyere priser for oss....

Lenke til kommentar

Vel, den utsalgsprisen der de tjener mest vil da mest sannsynlig reduseres når også innkjøpsprisen senkes på grunn av sammenslåingen. Det er jo det de slår seg sammen for, for å kunne stå sammen mot Elkjøp.

 

Det vil som sagt ikke resultere i høyere priser for oss....

8904641[/snapback]

 

Sålenge de ikke tror de kommer til å tjene mer på å sette opp prisene så vil det ikke føre til økte priser nei.

 

AtW

Lenke til kommentar

Vel, den utsalgsprisen der de tjener mest vil da mest sannsynlig reduseres når også innkjøpsprisen senkes på grunn av sammenslåingen. Det er jo det de slår seg sammen for, for å kunne stå sammen mot Elkjøp.

 

Det vil som sagt ikke resultere i høyere priser for oss....

8904641[/snapback]

 

Sålenge de ikke tror de kommer til å tjene mer på å sette opp prisene så vil det ikke føre til økte priser nei.

 

AtW

8904687[/snapback]

 

Det er vel en grunn til sammenslåingen.... nettopp for å senke utgifter for å kunne senke prisene.

 

Øke prisene er i grunn veldig enkelt å gjøre hver for seg, da trenger man ikke å slå seg sammen.

Lenke til kommentar
De slår seg sammen for å kunne tjene mer penger. Om de tror de tjener mest på å sette opp risene, så vil deg gjøre det.

 

AtW

8902225[/snapback]

 

Ærlig talt.... sammenslåing gir mindre totale utgifter per produkt og da lavere salgspris. Øker de prisene mister de kunder, enkelt å greit, trodde enhver person visste det.

 

Komplett og MPX har blitt så stor som de er nettopp på grunn av prisene...

 

Tror du virkelig at Elkjøp hadde klart å holde så lave priser som de har hvis de ikke var så stor?

8904318[/snapback]

 

Jeg visste ikke at elkjøp holdt så lave priser. Er egentlig sjelden de kommer best ut, og da snakker vi det meste av produktspekteret deres. go figure.

 

Jeg foreslår at vi legger diskusjonen omkring konsekvensen ved sammenslåing vs prisnivå død, de fleste relvante prinsipper er belyst tror jeg.

Lenke til kommentar

Vel, den utsalgsprisen der de tjener mest vil da mest sannsynlig reduseres når også innkjøpsprisen senkes på grunn av sammenslåingen. Det er jo det de slår seg sammen for, for å kunne stå sammen mot Elkjøp.

 

Det vil som sagt ikke resultere i høyere priser for oss....

8904641[/snapback]

 

Sålenge de ikke tror de kommer til å tjene mer på å sette opp prisene så vil det ikke føre til økte priser nei.

 

AtW

8904687[/snapback]

 

Det er vel en grunn til sammenslåingen.... nettopp for å senke utgifter for å kunne senke prisene.

 

Øke prisene er i grunn veldig enkelt å gjøre hver for seg, da trenger man ikke å slå seg sammen.

8904721[/snapback]

 

Grunnen til sammenslåingen er at de skal tjene mer penger, ikke glem det, målet er ikke å kunne senke prisene i seg selv. Potensielt er det en konsekvens av lavere innkjøpspris per produkt at prisen der man tjener mest ligger på et lavere nivå dog.

 

Man trenger ikke å gå i mer enn null, men det betyr ikke at bedrifter ikke utfører flere tiltak som de tror vil føre til større inntjening. Om alt annet er likt og innkjøpsprisene går ned, så lønner det seg å slå seg sammen, uansett om man planlegger å endre prisene opp ned eller ikke i det hele tatt.

 

AtW

Lenke til kommentar
Grunnen til sammenslåingen er at de skal tjene mer penger, ikke glem det, målet er ikke å kunne senke prisene i seg selv. Potensielt er det en konsekvens av lavere innkjøpspris per produkt at prisen der man tjener mest ligger på et lavere nivå dog.

 

Man trenger ikke å gå i mer enn null, men det betyr ikke at bedrifter ikke utfører flere tiltak som de tror vil føre til større inntjening. Om alt annet er likt og innkjøpsprisene går ned, så lønner det seg å slå seg sammen, uansett om man planlegger å endre prisene opp ned eller ikke i det hele tatt.

 

AtW

8905005[/snapback]

 

Klart bedrifter gjør tiltak for å tjene mer penger men i dette tilfellet vil de prøve å gjøre det ved økt salg og ikke økte priser. Sier ikke at prisene vil rase ned men tror bare ikke de vil gå opp på grunn av denne sammenslåingen.

Lenke til kommentar

For det første så er det Stein Erik Hagen som har kjørt igjennom denne sammenslåingen. Og vi vet vel hvilke verdier han setter høyest.

 

For det andre så er det vel en grunn til at økonomene jubler over denne sammenslåingen. Det er jo et rent økonomisk motiv. Det er jo aldri snakk om at en så stor bedrift gjør noe som kun kommer kundene tilgode. Da hadde de vel heller aldri blitt så store.

 

Nei, takke meg til en liten bedrift med personlig service. Håper bare ikke sammenslåingen ødelegger for disse.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Klart bedrifter gjør tiltak for å tjene mer penger men i dette tilfellet vil de prøve å gjøre det ved økt salg og ikke økte priser. Sier ikke at prisene vil rase ned men tror bare ikke de vil gå opp på grunn av denne sammenslåingen.

8909278[/snapback]

 

Du virker å ha klokketro på at denne fusjonen gjøres for å senke prisene ut til kundene.

Eller er det ønsketenking? :)

 

Som andre her prøver (forgjeves) å forklare er nok ikke det hovedmålet med denne fusjonen.

Det kan være at en del varer blir billigere en før (typisk kampanjer.. presset innpris i store kvanta fra leverandør), men jeg tipper det generelt blir en prisøkning.

Men jeg har tatt feil før.. :!:

Lenke til kommentar

Klart bedrifter gjør tiltak for å tjene mer penger men i dette tilfellet vil de prøve å gjøre det ved økt salg og ikke økte priser. Sier ikke at prisene vil rase ned men tror bare ikke de vil gå opp på grunn av denne sammenslåingen.

8909278[/snapback]

 

Du virker å ha klokketro på at denne fusjonen gjøres for å senke prisene ut til kundene.

Eller er det ønsketenking? :)

 

Som andre her prøver (forgjeves) å forklare er nok ikke det hovedmålet med denne fusjonen.

Det kan være at en del varer blir billigere en før (typisk kampanjer.. presset innpris i store kvanta fra leverandør), men jeg tipper det generelt blir en prisøkning.

Men jeg har tatt feil før.. :!:

8909969[/snapback]

 

UTROLIG at noen kun oppfatter det de vil oppfatte av innlegg som andre skriver :thumbup:

 

Tror ikke jeg kan understreke bedre at det er en prisøkning jeg ikke tror kommer til å skje... det tror jeg fortsatt ikke på :cool:

Lenke til kommentar

Synes det var godt sagt som noen ytret tidligere her: Hardwaresalg over nett er en meget ung bransje, og da er det helt naturlig med konsolideringsprosesser. Ser man på andre bransjer, f.eks. næringsmidler, har dette ført til lavere priser. Så vidt jeg husker har Rema 1000 lavere priser enn butikkene på hjørnet.

Endret av angry_norwegian
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...