Gå til innhold

Komplett og mpx går sammen


Anbefalte innlegg

Også hos Komplett, Norek og Itegra.

8887054[/snapback]

 

Hva svarte du på her?

 

 

 

QUOTE(riroil @ 18/06-2007 : 11:43)

QUOTE(DemoniZer @ 18/06-2007 : 11:33)

 

 

Dette skjer nok ikke, vi(TCG) befinner oss i nytt lager fra og med neste år.

 

 

Skjønte nesten at du måtte jobbe i et av selskapene siden du snakket så varmt om dette.

Det nye lageret, blir det hentemuligheter der da? som jo har vært netshop og data-aid sin store fordel for oss i Vestfold hvertfall.

 

 

 

 

Skal ikke se bort fra det, jeg har ikke mulighet til å si så altfor mye om saken.. ikke enda.

 

Isåfall er det vel henting hos MPX og XD du snakker om?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja...hva skal man si om dette da tro? SKEPTISK som F jeg. Ja det kan jo være flott for oss de nærmeste årene, men plutselig er all konkuranse skviset bort, og vips er det ikke noen drøm for oss som skal handle lengre.

 

Må jo nesten handle alle andre steder nå, så ikke de går dukken :p

Lenke til kommentar

Det ligger i kortene nå bør komme flere utsalgssteder rundt om i landet. Ofte er Komplett mye billigere enn f.eks. Elkjøp, men nærhet til kundene gjør at kunder velger Elkjøp.

 

Mange føler seg garantert tryggere på ting de har kjøpt fra en butikk. Da kan de selv levere inn saker og ting som har en skavank.

Endret av Sovehest
Lenke til kommentar

Det er normalt med konsolidering i nye bransjer (industries) som jo webshopper er. Mange, inkl meg har ventet på konsolideringer innen denne bransjen, da dette er en del av livssyklusen...

Det som er unormalt er at de to største slår seg sammen...det vanlige er at store aktører kjøper opp mindre (feks netshops kjøp av zepto), for å bla komme inn på nisjer eller øke andeler generelt.

Fusjonen vil medføre at de vil bli desidert størst på markedet, og kan stå imot konkurransen fra feks elkjøp.

Men jeg er skeptisk ift forbrukerne...om ikke jeg tar feil så har vi da to andre store aktører i denne bransjen, netshop og psdata, i tillegg til Elkjøp.

Lenke til kommentar
Det ligger i kortene nå bør komme flere utsalgssteder rundt om i landet. Ofte er Komplett mye billigere enn f.eks. Elkjøp, men nærhet til kundene gjør at kunder velger Elkjøp.

 

Mange føler seg garantert tryggere på ting de har kjøpt fra en butikk. Da kan de selv levere inn saker og ting som har en skavank.

8887202[/snapback]

 

 

Komplett hadde utsalg i nesten hele Norge , men valgte å selge ut kjeden for å rendyrke nettbutikk konseptet . Tvilsomt at de etalblerer et nytt utsalgnett nå .

Lenke til kommentar

Komplett har to lager, 1 på borgeskogen og 1 på østre kullerød i sandefjord.

 

Itegra og Mpx har diverse lager, men hovedsaklig bruker de et lager på pindsle i sandefjord inntil de er ferdig med sitt nybygg på 20 000 kvadrat. Så nei, bedriftene benytter ikke for tiden samme hovedlager.

 

Og ja, dette kan bli bra.

Lenke til kommentar
Jeg har ingen som helst tro på at det blir noe i nærheten av monopol og heving av priser av dette. Ser ikke for meg noen som helst måte at det skal skje. Det finnes alt for mange muligheter på internett for at noen skal få til noe sånt.

8887262[/snapback]

Hvem kjøper de fleste av disse alternativene fra? uten å vite andeler så kommer en del av deres varer fra nettopp komplett og TCG. Og nå blir det ikke noe konkurranse mellom disse partene (komplett go TCG), noe jeg er redd kan medføre høyere priser for "små-butikker", noe som vil medføre dårligere konkurransevilkår...

Lenke til kommentar

Det er sikkert en del "samarbeid" blant nettsjappene ja, men de som ser etter de beste prisene idag kommer ikke til å ha problemer med å finne de beste prisene i fremtiden heller. Hvis det mot formodning skulle bli urimelige priser i norske nettbutikker pga oppkjøp/sammenslåinger, så finnes det utenlandske nettsjapper med norske "filialer", og rene utenlandske nettsjapper, og ebay osv osv osv. Det finnes alltid løsninger hvis folk er våkne. De som ikke er våkne betaler blodpris allerede, så det blir ikke så mye forskjell for dem heller.

Lenke til kommentar
Også hos Komplett, Norek og Itegra.

8887054[/snapback]

 

Komplett har lageret hos Norek, og de vil fortsatt ha "hentebua" som de "alltid" har hatt.

 

Itegra har også kunder (Bedrift), og disse kan fint komme og hente varene sine på lageret. Stor fin ringeklokke ved døren.

 

med all respekt å melde demonizer, jeg forstod det slik at du jobbet der. jeg tenkte mer i retning av en talsmann.

8887371[/snapback]

 

Tror ingen talsmann vil komme på dette forumet for å forklare saken, du må nok følge med i medier.

 

Eller tolket jeg deg feil?

Lenke til kommentar
Simen1, de små selskapene har jo mulighet til å bli autoriserte servicepartnere.

8886987[/snapback]

Det vil i så fall redusere de små selskapene fra selvstendige konkurrenter til konkurrenter som driver på Kompletts premisser. En reduksjon i konkurranseevne. Hvilket insinuerer at Komplett får større konkurranseevne enn før. Nettopp det Komplett er ute etter i dette oppkjøpet/"fusjonen".

 

Æsj.. Mindre konkurranse er lik, høyere priser :(

8886914[/snapback]

Når de slår seg sammen for å ta opp kampen med Elkjøp gjør de ikke det for å heve prisene, hvis du tror det har du misforstått :roll:

8887015[/snapback]

Komplett vil sikkert fremstille det som en styrking av konkurranseevnen for å ta opp kampen med de ennå større og styggere ulvene, men fakta er at det går like mye ut over de mindre selskapene. Det ties det taktisk om fordi det er en ulempe for forbrukerne.

 

Liker ikke helt denne utviklingen, de store blir større og kan selge med tap for å presse små leverandører ut av markedet.

8886991[/snapback]

Dette er positivt for forbrukerne, men ikke for selskapene selv.

8887026[/snapback]

Hvorfor i alle dager skulle de gidde å gjøre oppkjøpet/"fusjonen" dersom det var negativt for dem? Komplett har ikke vært på topp 10-lista over billigste nettbutikker siden i 2005 og marginene deres vokser med størrelsen. Det at de har lave priser på en del varer kommer av at de kan presse produsentene på pris mer enn de små nettbutikkene. Poenget er at antagelsen om at de bruker lave marginer for å presse ut små aktører er feil. Komplett kan presse ut de små aktørene til tross for store marginer. Dvs. på grunn av sterkere prispress på produsentene og flere stordriftsfordeler. På sikt kan de ta seg ennå bedre betalt. Komplett er i ferd med å vokse seg opp mot det nivået Elkjøp er på, både med tanke på priser og marginer.

Lenke til kommentar
Blir spennende å se hvordan dette påvirker prisstrukturen deres.  Ang. "monopol", så tror jeg ikke det er noe å bkymre seg over.  det er mange nettbutikker tilgjengelig for oss, og hvis man ikke liker Komplett/MPX, så velger man en annen.  Enkelt og greit.

8887534[/snapback]

 

Tror ikke prisene blir noe bedre.. komplett er enda en microbe sammenlignet med andre store distributører i Europa. Og en sammenslåing med mpx/itegra vil gjøre dem store i Norge men fortsatt små i sammenhengen. Men dette betyr nok at komplett får en sterkere distribusjon.

 

Ellers kan det jo bli spennende å se hva som skjer i utlandet. komplett tok jo nettop over sveriges nest største etailer, inwarehouse... så aggresive er dem fortiden

Lenke til kommentar

Norges største nettbutikk Komplett hadde en omsetning på 2,25 milliarder i fjor

Norges nest største nettbutikk MPX hadde en omsetning på 0,42 milliarder i fjor

Til sammen blir det 2,67 milliarder og det øker stadig. (Jeg vil anslå at de runder 3,0 milliarder i år)

Hvor stor er neste konkurrent på lista? Jeg er ikke helt sikker på hvem det er, men hvis det er Netshop så har de en årlig omsetning (etter oppkjøpet av Zepto og Microplex) på 0,15 milliarder. Det er omtrent 5% av det nye Komplett sin omsetning. Hvis ikke man kan kalle det en svært dominerende og nesten monopolistisk markedsposisjon så vet ikke jeg. Komplett blir etter sammenslåingen anslagsvis 20 ganger større enn Netshop (som jeg antar er nest størst etter sammenslåingen).

Lenke til kommentar
Også hos Komplett, Norek og Itegra.

8887054[/snapback]

 

Komplett har lageret hos Norek, og de vil fortsatt ha "hentebua" som de "alltid" har hatt.

 

Itegra har også kunder (Bedrift), og disse kan fint komme og hente varene sine på lageret. Stor fin ringeklokke ved døren.

 

med all respekt å melde demonizer, jeg forstod det slik at du jobbet der. jeg tenkte mer i retning av en talsmann.

8887371[/snapback]

 

Tror ingen talsmann vil komme på dette forumet for å forklare saken, du må nok følge med i medier.

 

Eller tolket jeg deg feil?

8887496[/snapback]

 

Da forstår jeg ikke hvorfor kundeservice hos Itegra vet om dette?

De sier at det er komplett umulig å hente varer hos lageret.

Jeg hadde sommerjobb i et mindre firma i fjor og fikk da den beskjeden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...