Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvor mye koster en standard gassmaske?

9003699[/snapback]

100-200 amerikanske dollar i følge denne siden. Andre sider på nettet finner jeg gassmasker opp i 500 dollar og nye filtre til 5 dollar.

 

Hva skjer hvis man tar med seg Absinthe inn i landet - og blir stoppet av Tullen? Blir det regnet som narkotika, eller går det under spritkvoten?

 

Hvor langt "nedover" jordkloden må man før man får kjøpt skikkelig Absinthe? Øst-Europa?

9004793[/snapback]

Berulfsen var jo jakt etter ekste Absinth en gang. Han lette i flere land og fant en bakgård i russland det det vistnkok skulle være mulig å få tak i det uten at han fikk tak i det den dagen de gjorde opptak der. Jeg tviler på at det er særlig mange som tør å drikke den originale utgaven med malurt. Det vil i så fall være særdeles idiotisk. Hvem vil vel gjøre seg selv til permanent mentalpasient frivillig? Om man blir tatt i tollen med absinth med malurt så må man regne med å bli stilt for retten for smugling av ulovlige rusmidler (akkurat som for narkotika). Men merk at den største faren med absinth med malurt ikke er det å bli tatt i tollen og sitte i fengsel noen måneder, men å bli mentalpasient for resten av livet. Frykt ikke tollen, de vil bare ditt eget beste i denne saken.

 

Vanlig Absinth er derimot uten malurt. Det kan man ta med seg over grensa og går på den vanlige tollkvota for alkohol.

 

Finnes det noe max grense for hvor kraftig en lyd kan være, hvor man desibel den kan være på?

9011004[/snapback]

Desibel er et mål på dynamisk lyddtrykk. Det finnes ingen grenser for hvor stort et slikt trykk kan bli. Så nei, det er ingen øvre grense for antall desibel. En atombombe kan sikkert produsere tusenvis av desibel rett i nærheten, men lydnivået reduseres med avstanden fra bomba.

 

Hvordan vet et kamera når du holder det sidelengs og tar bilder?

9013480[/snapback]

Det sitter en G-sensor i kameraet. Det registrerer hvilken retning tyngdekraften virker på kameraet. Sensoren er en ørliten elektronisk komponent på størrelse med motstander og dioder. Hvordan de virker inni kan nok variere. Trolig er det en et bånd som påvirkes av tyngdekraften som bøyes veg G-påvirkning i en bestemt retning og endrer motstand. To slike bånd kan da avgjøre tyngdekraft i to retninger.

Lenke til kommentar
Hvorfor svir og klør steinull så grasat?

9088716[/snapback]

Sikkert fordi det består av tynne fibre som stikker ørsmå hull i huden. Sånt skaper irritasjon.

 

Hvis en person si; er inne på et rom og maler. Vi kaller han (1), og så kommer (2) inn etterhvert. Rett etter (2) kommer (3) med et fat med boller. Vil da (1) merke lukta av bollene før (2) pga at han har vært med malingslukta lengre enn (2) og blitt vant til den?  Eller vil de merke den like fort?

 

Malingen er bare et eksempel, du kan også ta hele den her med en annen sterk lukt :)

9096092[/snapback]

Jeg har ikke noen fasit men det virker logisk så jeg vil gjette på JA.

 

Kva produkt i verden er det som har solgt mest av alt? Tenke då på alt som går å selgast!

9107424[/snapback]

Jeg vil tippe at binders og knappenål stiller sterkt. Nei, vent. Riskorn! Jeg tror du må begrense det litt for å unngå svar som mine. ;)

Lenke til kommentar
Hvis en person si; er inne på et rom og maler. Vi kaller han (1), og så kommer (2) inn etterhvert. Rett etter (2) kommer (3) med et fat med boller. Vil da (1) merke lukta av bollene før (2) pga at han har vært med malingslukta lengre enn (2) og blitt vant til den?  Eller vil de merke den like fort?

 

Malingen er bare et eksempel, du kan også ta hele den her med en annen sterk lukt :)

9096092[/snapback]

Jeg har ikke noen fasit men det virker logisk så jeg vil gjette på JA.

 

Det kommer vel også an på om malingen eller noe "annet" er løsemiddelbasert, da vil vel sansene "bedøves"?

 

Egentlig et litt fiffig spørsmål.

Lenke til kommentar
Hvor stor er en prosessorkjerne i praksis? Er det plass til at den kan ligge på tuppen av en knappenål? På hodet til en PC-skrue?

9107679[/snapback]

Det varierer litt etter produksjonsteknikk og type kjerne. Her er et bilde av en som setter en Athlon XP prosessor ned i en sokkel. En finger er med på bildet.

 

post-3851-1184928585_thumb.jpg

 

Prosessorkjernen er den ensfargede lilla firkanten i midten av prosessoren. Det er silisiumbrikken der alle beregningene foregår. Normalt tar L2 cachen ca 25-50% av arealet. FSB-kontroller eller minnekontroller og HT-busser tar ca 10-15% av arealet. L1 cachen tar ca 10% av arealet. Resten er ulike registere, beregningsenheter for flytetall, heltall og en del annet krimskrams.

 

Firkanten er ca en kvadratcentimeter stor, men det varierer som sagt med type prosessor og produksjonsteknikk. Transmeta hadde noen knøttsmå kjerner på ca 0,3 kvadratcentimeter, mens Intel har i sin Itanium-serie prosessorkjerner på opp til ca 5 kvadratcentimeter.

 

Dobbeltkjerner tar ca dobbelt så mye plass som enkle, men for å få til doble krympes ofte de enkle slik at totalen ikke blir for stor. Intels dobbeltkjerner (Core 2 Duo) er 1,1 til 1,4 kvadratcentimeter. AMDs dobbeltkjerner i X2-serien er fra 1,2 til 2,2 kvadratcentimeter.

Lenke til kommentar
Hva er maskimal poengsum man kan få på Kabal, med standard poengregning, uten tid og "draw one"?

Det skal være en maksimal sum. Det får man hvis man gjør absolutt ingen unødvendige flyttinger frem og tilbake. Det skal være mulig å regne ut ganske lett men jeg husker ikke hvordan. Det er alt for lenge siden jeg spilte kabal med poeng.

Jeg regnet litt på det nå. Poengsummen deles ut slik:

Flytte kort fra stokken til de 7 rekkene: 5 poeng (angre: -7)

Snu kort som ligger i de 7 rekkene: 5 poeng (Angre er ikke mulig)

Fra stokk til Ess-rekke: 10 poeng (angre: -12)

Fra 7 rekker til Ess-rekke: 10 poeng (angre: -12)

Bla i stokk: 0 (Angre: -2)

Flytte kort mellom de 7 rekkene: 0 (angre: -2)

 

Det optimale er derfor å ikke angre noen gang. Videre så lønner det seg å ta kort fra stokken ned i de 7 rekkene før man legger de i Ess-rekkene. Det gjør at man får 5+10 poeng i stedet for bare 10 poeng.

 

Når man deler ut kortene på bordet så ligger det 1+2+3+4+5+6+7 = 28 kort der. 7 av disse er allerede snudd. Dvs. man får totalt 21 kort * 5 poeng for å snu de. Altså 105 poeng.

 

Så skal alle de 28 kortene flyttes til Ess-rekkene. Det får man 10 poeng per kort for. 28 * 10 = 280 poeng.

 

Videre så er det i stokken 52-28 = 24 kort. Hvis man legger alle disse ned i de 7 rekkene før man legger de opp i Ess-rekkene så får man 15 poeng per kort. 24 kort * 15 poeng = 360 poeng.

 

Maksimalt antall poeng er altså 105 + 280 + 360 = 745 poeng.

Lenke til kommentar
Kva produkt har solgt mest, som ein "pakke" f.eks ein pakke riskorn, og ikkje kvart enkelt riskorn. Vil kanskje tru det er eit blad (donald, eller andre) eller kanskje klesplagg? Finst det liste over sånt?

9107923[/snapback]

 

Lette litt, fant ikke noe for et enkelt produkt, da dette kan være i mange forskjellige kvantum og enheter.

 

Men det jeg fant var merker (2006).

 

http://www.finfacts.ie/brands.htm

Lenke til kommentar
Hvis en person si; er inne på et rom og maler. Vi kaller han (1), og så kommer (2) inn etterhvert. Rett etter (2) kommer (3) med et fat med boller. Vil da (1) merke lukta av bollene før (2) pga at han har vært med malingslukta lengre enn (2) og blitt vant til den?  Eller vil de merke den like fort?

 

Malingen er bare et eksempel, du kan også ta hele den her med en annen sterk lukt :)

9096092[/snapback]

Jeg har ikke noen fasit men det virker logisk så jeg vil gjette på JA.

 

Det kommer vel også an på om malingen eller noe "annet" er løsemiddelbasert, da vil vel sansene "bedøves"?

 

Egentlig et litt fiffig spørsmål.

9107657[/snapback]

Takk for svar :) ENDELIG! Nei, malinga skal ikke være løsemiddelbasert, du trenger ikke si det er maling engang, du kan si det er.... søppel, som et dårlig eksempel. Mener bare en sterk lukt som merkes godt.

Lenke til kommentar
Kommer an på hvor sterk forkjølelsen din er, hvor godt immunforsvar du har, om du holder deg rolig, om du drikker vann og om du tar "piller".

 

Å holde seg rolig vil si å ligge i senga, ikke sitte ved pcen eller gå ut.

9108315[/snapback]

ok. La oss si normal forkjølelse og normalt immunforsvar. Drikker ikke vann og tar ingen piller. Ligger ikke i senga. Hvor lenge vil den sitte i kroppen da? Om det i det hele tatt går an å svare på.

Lenke til kommentar
Takk for svar :) ENDELIG! Nei, malinga skal ikke være løsemiddelbasert, du trenger ikke si det er maling engang, du kan si det er....  søppel, som et dårlig eksempel. Mener bare en sterk lukt som merkes godt.

9108355[/snapback]

 

Viss det er forutsetningen så vil jeg være enig med Simen1, det høres mest logisk ut egentlig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...