Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Og det som mange har spurt, Simen1: Hvor er (var) du?

9092612[/snapback]

Å? Det spørsmålet har jeg ikke kommet til ennå. Hyggelig å høre at noen savner meg. :)

 

Jeg har vært på ferie (ca 1,5 uke) og deretter vært mye opptatt med flytting og andre ting så jeg har ikke rukket å oppdatere meg på ting jeg vanligvis følger med på i forumet. Deriblant denne tråden. Siden jeg sparer det beste til slutt så har jeg bare denne og et par andre laaange tråder igjen å lese gjennom.

Lenke til kommentar
Da er det jo bare å lage seg denne huskeregelen istedet:

 

PM = past mid day

AM = after midnight

8972874[/snapback]

Siden begge ha M som felles og denne kan huskes som både midday og midnight så bruker jeg følgende huskeregel:

A = tidlig i alfabetet = tidlig på dagen

P = sent i alfabetet = sent på dagen.

 

De virkelige forkortelsene Ante Meridiem og Post Meridiem har jeg lært meg etter huskeregelen.

 

Ett spørsmål:

Fotosyntesen har følgende formel:

CO2 + H2O + lysenergi --> C6H12O6 + O2

 

I all annen kjemi kan man sette opp en likevekstligning etter konsentrasjoner eller trykk av de ulike ingrediensene: R = P(CO2)*P(H2O)/(c(C6H12O6)*c(O2)) eller noe i den duren (har ikke balansert ligninga)

 

I kjemien er det et kjent faktum at dersom man øker innholdet av en av reaktantene, f.eks CO2 så vil ligningen skyves ut av likevekt og man får en drivende kraft for å opprettholde likevekt. Kort sagt at reaksjonen går raskere.

 

Vil ikke dette si at jo mer CO2 det finnes i atmosfæren jo raskere vil vegetasjonen vokse og mer frodig blir det? Siden mengden CO2 i atmosfæren har økt med 23% (fra 310 til 380ppm) de siste 50 år så betyr vel det at vegetasjonen vokser en del raskere nå enn for 50 år siden?

 

Redigert: Har kommet meg gjennom side 55 nå. 30 sider igjen.

Lenke til kommentar
Da er det jo bare å lage seg denne huskeregelen istedet:

 

PM = past mid day

AM = after midnight

8972874[/snapback]

Siden begge ha M som felles og denne kan huskes som både midday og midnight så bruker jeg følgende huskeregel:

A = tidlig i alfabetet = tidlig på dagen

P = sent i alfabetet = sent på dagen.

 

De virkelige forkortelsene Ante Meridiem og Post Meridiem har jeg lært meg etter huskeregelen.

9092879[/snapback]

Min huskeregel er å alltid bruke 24 timers klokke :p

Lenke til kommentar
Fins det en datamaskin som kan regne ut: et uendelig tall opphøyd i et uendelig tall uendelig ganger?

9092503[/snapback]

 

kan noen svare på dette spørsmålet? Vær så snill

9092983[/snapback]

Stoolmans 8 Veismaskin :cool:

Link

 

Ifølge mesteren selv verdens raskeste PC, men om den er god nok for spørsmålet ditt er det vel få som kan svare på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...