Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Kommer an på hvor sterk forkjølelsen din er, hvor godt immunforsvar du har, om du holder deg rolig, om du drikker vann og om du tar "piller".

 

Å holde seg rolig vil si å ligge i senga, ikke sitte ved pcen eller gå ut.

9108315[/snapback]

ok. La oss si normal forkjølelse og normalt immunforsvar. Drikker ikke vann og tar ingen piller. Ligger ikke i senga. Hvor lenge vil den sitte i kroppen da? Om det i det hele tatt går an å svare på.

9108517[/snapback]

 

Det er nok ikke noe fasitsvar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Fra og med hvor mange volt kan man føle som et støt?

9068830[/snapback]

 

Kommer ann på hvor mange ampere det er på

9068953[/snapback]

 

la oss si 250mAh for eksempel

9069202[/snapback]

 

Jeg vet veldig lite om strøm, men jeg tror det kommer ann på hvor du føler støtet.

På tunga for eksempel stikker det om du slikker på et 9 volts batteri, men du kjenner lite/ingenting om du tar på det med fingeren.

Dersom du hadde tatt det direkte på nervene antar jeg at du trenger veldig lite ampere og volt for at det skal føles som et støt.

Lenke til kommentar

hm.. når vi er inne på dette med støt, kom jeg på noe jeg gjorde en gang.. :whistle:

 

En gang jeg var på ferie (norge) så fant jeg ut jeg skulle tulle litt med strømgjerdet som var like ved campingplassen..

 

Først prøvde jeg og kjenne etter strøm med strå, som de fleste har prøvd. Greit det, kjente ikke så mye, men prikkingen var der.

Så tok jeg rett og slett og grep hele "tråden" med en hånd. Greit det, kjente strøm, men ikke noe spesielt.

Da var neste steg og prøve med begge hendene.. Greit det og i starten, men så plutselig så rykket det noe jævli i armene og hele overkroppen helt ned til livet.

 

Hva sjedde? Kunne jeg dødd? Hvor mye strøm er det i et strømgjerde?

 

Det stoppet selfølgelig ikke der, jeg måtte jo prøve igjen.. denne gangen kom det samme støtet med en gang, og da bare med en hånd.

Jeg kan ikke huske hva slags sko jeg hadde. Støvler eller joggesko.

 

jeg kan egentlig ikke forstå hvorfor jeg gjorde det samme igjen, det var ganske ekkelt. Kanskje fornuften kortsluttet :roll:

Lenke til kommentar

Strømgjerder sender ikke ut konstant spenning. De sender bare ut en kort puls på ca 0,1 sekund ca hvert 1,5 sekund. Grunnen til dette er at man ikke skal bli "sittende fast" med krampe, men enkelt komme seg løs. Pulser gir den ønskede virkningen uten å være i nærheten av så farlig som konstant spenning.

 

Strømgjerder gir ikke noe særlig mye strøm. Jeg tipper 5-10 milliampere. Derimot gir de ganske mye spenning. 600 volt eller noe sånt. Litt forenklet forklart så er det strømmen som dreper og spenningen som gjør vondt. Derfor velges det høy spenning og lav strømstyrke.

 

Man dør neppe av strømgjerder men det er jo ikke helt trygt heller. Folk med pacemaker eller dårlig hjerte bør nok vokte seg ekstra for strømgjerder. Bare det å skremme folk med dårlig hjerte er en risiko.

 

Den første gangen du holdt med en hånd holdt du kanskje veldig kort og bare mellom to pulser. Andre og tredje gangen traff du en puls.

 

Strømmen i strømgjerder kan enten gå fra båndet til bakken (1-polte bånd) eller mellom metall-ledere i båndet (2-polte bånd).

Lenke til kommentar

Ein kompis av meg "svelgte" feil idag, og hosta enormt.. Så skulle eg gjere det same med "vilje". Dvs. ta vatn i munnen og så TREKKE inn vatn nett som ein pustar. Det resulterte jo i hosting/grising/og auge som rann, men kan det vere farleg? Altså vatn i lungene? Hørtes ekkelt ut..

Lenke til kommentar
Ein kompis av meg "svelgte" feil idag, og hosta enormt.. Så skulle eg gjere det same med "vilje". Dvs. ta vatn i munnen og så TREKKE inn vatn nett som ein pustar. Det resulterte jo i hosting/grising/og auge som rann, men kan det vere farleg? Altså vatn i lungene? Hørtes ekkelt ut..

9109900[/snapback]

 

selvmordsforsøk? Det er slik man drukner av..

Lenke til kommentar
Strømgjerder sender ikke ut konstant spenning. De sender bare ut en kort puls på ca 0,1 sekund ca hvert 1,5 sekund. Grunnen til dette er at man ikke skal bli "sittende fast" med krampe, men enkelt komme seg løs. Pulser gir den ønskede virkningen uten å være i nærheten av så farlig som konstant spenning.

 

Strømgjerder gir ikke noe særlig mye strøm. Jeg tipper 5-10 milliampere. Derimot gir de ganske mye spenning. 600 volt eller noe sånt. Litt forenklet forklart så er det strømmen som dreper og spenningen som gjør vondt. Derfor velges det høy spenning og lav strømstyrke.

 

Man dør neppe av strømgjerder men det er jo ikke helt trygt heller. Folk med pacemaker eller dårlig hjerte bør nok vokte seg ekstra for strømgjerder. Bare det å skremme folk med dårlig hjerte er en risiko.

 

Den første gangen du holdt med en hånd holdt du kanskje veldig kort og bare mellom to pulser. Andre og tredje gangen traff du en puls.

 

Strømmen i strømgjerder kan enten gå fra båndet til bakken (1-polte bånd) eller mellom metall-ledere i båndet (2-polte bånd).

9109818[/snapback]

 

 

Første gangen holdt jeg ganske lenge. Minimum 10 sekunder før jeg grep med begge, da kom støtet ganske fort.

(slapp gjerdet kun etter jeg fikk støt)

 

Det som er så merkelig er at jeg fikk støt med en gang jeg prøvde igjen med en hånd, kanskje det merket at det var noe i kontakt med gjerdet og økte spenningen eller noe? jeg holdt jo ganske lenge.

 

Om jeg tar på noen og tar tak i strømgjerdet, vil de da få støtet? :roll:

 

Mener og huske jeg så metalltråder i gjerdet ja, kanskje det var disse jeg kom i kontakt med når jeg fikk støt

Lenke til kommentar
Ein kompis av meg "svelgte" feil idag, og hosta enormt.. Så skulle eg gjere det same med "vilje". Dvs. ta vatn i munnen og så TREKKE inn vatn nett som ein pustar. Det resulterte jo i hosting/grising/og auge som rann, men kan det vere farleg? Altså vatn i lungene? Hørtes ekkelt ut..

9109900[/snapback]

 

Det er ikke farlig om det er lite, har selv fått spm om å gjøre dette på rikshospitalet for 1000 kr men jeg takket nei. Da var det snakk om å trekke pusten mens man drikker saltvann for å måle partikklene når man hoster det ut.

Lenke til kommentar
Ein kompis av meg "svelgte" feil idag, og hosta enormt.. Så skulle eg gjere det same med "vilje". Dvs. ta vatn i munnen og så TREKKE inn vatn nett som ein pustar. Det resulterte jo i hosting/grising/og auge som rann, men kan det vere farleg? Altså vatn i lungene? Hørtes ekkelt ut..

9109900[/snapback]

selvmordsforsøk? Det er slik man drukner av..

9109920[/snapback]

En munnfull vann er ca 1 desiliter

Et sett med lunger er normalt ca 2 liter

Ingen drukningsfare med andre ord

 

Men hvis man bruker vanlig udestillert vann så kan det være fare for å få lungebetennelse av det. Lungebetennelse kan kan være dødelig.

 

Hvilken form takler trykk best? Vil tro at det er en kule, men er ikke sikker.

Det stemmer. Det er kuleform som takler statisk trykk best.

 

Også, er det mulig å dykke 2500m ned i vannet for mennesker med en dykkerkule? Så på Surface i går.

9110324[/snapback]

Det er mulig ja. Blant annet har det vært mennesker i fartøyer ved Titanic som ligger på 3821 meters dybde. Hele poenget med dykkerkuler og at de skal tåle høyt trykk er at mennesker skal kunne være inni de uten å bli utsatt for trykket som er på yttersiden. Det betyr at mennesker kan ha normalt lufttrykk inni kula selv om kula besøker f.eks Titanic. Det har også vært mennesker på bunnen av det dypeste stedet på jorda: Marianegropa: Jacques Piccard og Don Walsh.

Lenke til kommentar
Jeg har problemer med å bevege de tre midterste tærne individuelt, hvorfor?

9110319[/snapback]

Hvis du tenker deg om, så er det ingenting som tilsier at det skal være nødvendig å bevege hver av disse tærne, og derfor er det utelatt/tatt bort gjennom evolusjonen. Tærne er nemlig til for å holde balansen. Man tar tak i ting med hendene, ikke føttene. :thumbup:

Lenke til kommentar
Hvis en person si; er inne på et rom og maler. Vi kaller han (1), og så kommer (2) inn etterhvert. Rett etter (2) kommer (3) med et fat med boller. Vil da (1) merke lukta av bollene før (2) pga at han har vært med malingslukta lengre enn (2) og blitt vant til den?  Eller vil de merke den like fort?

 

Malingen er bare et eksempel, du kan også ta hele den her med en annen sterk lukt :)

9096092[/snapback]

Jeg har ikke noen fasit men det virker logisk så jeg vil gjette på JA.

 

Det kommer vel også an på om malingen eller noe "annet" er løsemiddelbasert, da vil vel sansene "bedøves"?

 

Egentlig et litt fiffig spørsmål.

9107657[/snapback]

Luktesansen blir bedøvet av løsemidler ja.

Lenke til kommentar
Det er mulig ja. Blant annet har det vært mennesker i fartøyer ved Titanic som ligger på 3821 meters dybde. Hele poenget med dykkerkuler og at de skal tåle høyt trykk er at mennesker skal kunne være inni de uten å bli utsatt for trykket som er på yttersiden. Det betyr at mennesker kan ha normalt lufttrykk inni kula selv om kula besøker f.eks Titanic. Det har også vært mennesker på bunnen av det dypeste stedet på jorda: Marianegropa: Jacques Piccard og Don Walsh.

9110518[/snapback]

Men øker ikke lufttrykket i kulen? Det må jo være et sinnsykt trykk på sånne dybder, blir ikke luften inni kulen påvirket i det hele tatt?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...