Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvorfor er jorda ikke helt rund, men bare nesten?

9090857[/snapback]

Pga sentripetal-akselerasjonen når jorden snurrer om seg selv. Massen blir på en måte dratt utover, du kan sjekke dette ved å kjøre sykkelen igjennom vann så får du se hvor vannet spruter av dekket (midten eller siden ?).

Lenke til kommentar

Beklager at jeg svarer på gamle innlegg, men jeg skal prøve å hente meg inn på denne tråden uten å gå glipp av alle de morsomme og interessante innleggene. 40 sider tar sikkert en stund så jeg får bare brette opp armene og starte. :)

 

Jeg lurer på en ting: Hvis jeg på en legesjekk/sesjon leker døv eller blind, kan de da teste dette med 100 prosent sannsynlighet? F.eks. hvis jeg bare sitter der som en grønnsak på hørselstesten uten å reagere på sinustonen de spiller av, eller noe lignende.

8937817[/snapback]

De har metoder som avslører juks veldig lett. Selv spedbarn på 0-2 uker hørseltestes og man får et klart svar selv uten at babyen reagerer. Babyen kan gjerne sove seg gjennom undersøkelsen. De tekniske metodene avslører lett forsøk på juks på sesjon, men personalet er klar over at enkelte vil prøve seg så de gjør gjerne noe morsomt sprell for å avsløre de på mer underholdende måter. Det er ikke verre enn at de ringer deg eller foreldrene dine og ber om å få prate meg deg. Eller som et eksempel jeg har hørt om: Fyren som spilte døv satt og ventet i et venterom mellom noen undersøkelser med ryggen mot vinduet. En av de ansatte kakket lett på vinduet med en finger og fyren snudde seg. Gjett om han ble lang i maska. hehe.

 

Isbilen: Hva med dette: Før du legger deg, så pusser du tennene, noe som beskytter tennene og hindrer helt eller delvis syreangrep.

 

Når du står opp, så spiser du, drikker kanskje litt juice, spiser kanskje en skive med sjokade eller annen sjoko-pålegg og deretter pusser tennene som gjør at "syrene"(?) i juicen blir nøytralisert.

 

Jeg synes det er mer logisk at pussing av tenner foregår etter frokost, enn før, hvis en ønsker maks beskyttelse av tenner.

8920137[/snapback]

Puss før og etter

8938477[/snapback]

Tannpussen om kvelden beskytter helt fram til frokosten. En puss etter frokost beskytter frem til neste måltid. Får du ikke pusset tennene etter lunsj så kan du f.eks ta en tyggis for å fjerne matrester og nøytralisere munnen ganske bra.

 

Hvilket sted i Norge ligger lengst vekk fra sjøen og hvor langt unna er det?

8938700[/snapback]

På øyemål ser dette ut som stedet. Det ligger inn mot svenskegrensa i Engerdal i Hedemark (øst for Østerdalen). Det er ca 230 km fra både Oslofjorden og Trondheimsfjorden.

Lenke til kommentar
Hvilken nytte har frimerker?

 

Holder det ikke med et stempel på brevet?

8944027[/snapback]

Frimerker er et "stempel" du kan få på brev utenom åpningstid. De låner ikke ut stemplene sine av naturlige grunner. Men har man ikke behov for å poste brev utenom åpningstider så kan man godt se på det som ren pynt. Men andre vil igjen ha et annet behov og dermed definere det som nyttig. Om det er nytte eller pynt er et spørsmål om behov.

 

hvordan måler man IQ'en på dyr?

8944553[/snapback]

IQ er uansett ikke noe mål på intelligens. I mangel av målemetoder for alle aspekter av det ordet intelligens kan innbefatte så ble IQ-skalaen laget. Den tester mennesker på bestemte logiske oppgaver som i stor grad behandles i samme del av hjernen som matematikk. En god "matematikkmuskel" er altså et godt utgangspunkt for å skåre bra på IQ-tester. Dyr er sjeldent flinke i matte eller IQ-tester så de kan ha lav IQ kombinert med høy intelligens. (Intelligens på andre områder) Intelligenstester på dyr er i stor grad synsinger og menneskelige tolkninger av deres adferd. Noe som ikke behøver å være slik dyrene oppfatter adferden og intelligensnivået seg i mellom.

 

Hvor mye veier ett gjennomsnittlig grovbrød?

8945589[/snapback]

I butikken er 600g og 750g de mest vanlige tyngdene på alle typer brød utenom loff.

I brødbakemaskiner velger man vanligvis mellom størrelsene 500g, 750g og 1kg.

Når man baker for hånd tipper jeg at 750g til 1kg er mest vanlig.

 

PS. Husk at det ikke er så enkelt som å veie ingrediensene. En god del av vannet fordamper under steking samt at gjæren omdanner kanskje et gram av deigen til gass (CO2) ved heving.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-105082

Hvilket jordskjelv har vært det største? Og hvor? Tenker da ikke på mange år før krisus men nå i litt moderne tid.

 

Og hvor høyt på den jordskjelv skalaen (richerskala eller noe) lå det jordskjelvet?

Endret av medlem-105082
Lenke til kommentar
Hva er høyden og omkretsen (på midten) av en vanlig 33 cl ølboks? Eller hvilken som helst boks for den saks skyld

8950350[/snapback]

Mack pilsner 0,5l: 207mm omkrets og 168mm høyde.

Battery 0,33l: 208mm omkrets og 115mm høyde.

 

Hvor lenge kan kylling filleer (antagelig leif :p) holde seg i kjøleskapet før de blir dårlige, uåpnet?

8950373[/snapback]

Kylling blir ganske raskt dårlig. Jeg ville ikke latt de stå i mer enn 3 dager i en ny pose eller i en skål med plastfolie. Står de åpent ville jeg kastet de om de ikke var brukt innen et døgn. Det er lett å få salmonella dersom kyllingkjøtt blir stående lenge og ikke stekes skikkelig. Dvs. Hvis du steker de hele så fjernes salmonella ved å gi den en fin stekeskorpe på alle kanter. Midten av ustekt kjøtt er ikke særlig utsatt for salmonella eller andre bakterier siden de rett og slett ikke har sluppet til der.

 

Hvordan funker en høytrykkspyler? Hvordan klarer den å ta den lave trykket som kommer ut av f.eks hageslangen og gjøre det om til vann med høyttrykk uten å måtte "lade" opp trykket hele tiden?

8951732[/snapback]

Det er en pumpe som pumper relativt kontinuerlig. F.eks via en slik pumpe: 150px-Rotary_piston_pump.svg.png

Det gir "pulser" for hver halve omdreining, f.eks hvert 0,1 sekund ved 300rpm. En liten beholder med en luftlomme i etter pumpa kan lett jevne ut pulsene til et kontinuerlig trykk. Omtrent som en kondensator + en motstand glatter pulserende likespenning.

 

Redigert: Puhh.. har kommet meg gjennom side 50 nå. Bare 34 igjen.

Lenke til kommentar
Hvilket jordskjelv har vært det største? Og hvor? Tenker da ikke på mange år før krisus men nå i litt moderne tid.

 

Og hvor høyt på den jordskjelv skalaen (richerskala eller noe) lå det jordskjelvet?

9092399[/snapback]

Og når du tenker Største tenker du flest døde eller størst areal eller tenker du kraftigst?

Lenke til kommentar
Gjest medlem-105082
Ja, burde vel vært mer nøye på det. Tenker da på kraftigst :)

9092471[/snapback]

Chile, 1960

9.5 på Richter's Skala.

9092514[/snapback]

 

Interesant :) Takker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...