Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvordan vil et menneske kokt med mikrobølger se ut?
Jeg vil tippe at rød hud er det første stadiet. Etterfulgt av voksende blemmer. Når blemmene har blitt så store at det begynner å gå hull på blemmene blir det ihvertfall et lite pent syn. Hele kroppen blir vel et eneste stort kjøttsår.
Lenke til kommentar
Hvor mye får man i feriepenger?

Jeg mener å huske at det er 11-12% av forrige års lønn. Er ikke helt sikker.

 

Wikipedia har som alltid svaret :)

 

For de som ikke gidder å klikke på linken: "Feriepengene utgjør 10,2% av feriepengegrunnlaget (arbeidstakere over 60 år mottar 12,5%). Arbeidstakere som omfattes av tariffavtale som gir en femte ferieuke mottar 12% (arbeidstakere over 60 år 14,3%)."

Lenke til kommentar
Hvor mye får man i feriepenger?

Jeg mener å huske at det er 11-12% av forrige års lønn. Er ikke helt sikker.

 

Wikipedia har som alltid svaret :)

 

For de som ikke gidder å klikke på linken: "Feriepengene utgjør 10,2% av feriepengegrunnlaget (arbeidstakere over 60 år mottar 12,5%). Arbeidstakere som omfattes av tariffavtale som gir en femte ferieuke mottar 12% (arbeidstakere over 60 år 14,3%)."

 

 

Man bør også merke seg at dersom man får feriepengene utbetalt i juni, som veldig mange gjør, vil de trekkes 4/26 av feriepengene dersom man har 5 ukersferie.

Dette er da fordi 5 uker er mer enn en arbeidsmåned og det skal trekkes 4/26 for å kompensere for dette, slik at du ikke får mer enn en mndslønn innenfor en mnd.

Du taper da ikke disse pengene ettersom du får vanlig lønn når du har ferie :)

 

Vanskelig å forklare, men håper det var forståelig.

Lenke til kommentar
Hvor mye får man i feriepenger?

Jeg mener å huske at det er 11-12% av forrige års lønn. Er ikke helt sikker.

 

Wikipedia har som alltid svaret :)

 

For de som ikke gidder å klikke på linken: "Feriepengene utgjør 10,2% av feriepengegrunnlaget (arbeidstakere over 60 år mottar 12,5%). Arbeidstakere som omfattes av tariffavtale som gir en femte ferieuke mottar 12% (arbeidstakere over 60 år 14,3%)."

 

 

Man bør også merke seg at dersom man får feriepengene utbetalt i juni, som veldig mange gjør, vil de trekkes 4/26 av feriepengene dersom man har 5 ukersferie.

Dette er da fordi 5 uker er mer enn en arbeidsmåned og det skal trekkes 4/26 for å kompensere for dette, slik at du ikke får mer enn en mndslønn innenfor en mnd.

Du taper da ikke disse pengene ettersom du får vanlig lønn når du har ferie :)

 

Vanskelig å forklare, men håper det var forståelig.

 

Det er jo ikke for å man ikke skal få mer enn en månedslønn, det er ganske enkelt man trekkes 5 ukers lønn (fordi man få ta 5 uker ferie i løpet av året), man får utbetalt feriepenger oppspart i fjor. Man kan fint få mer enn en månedslønn om man jobbet mye overtid året før feks.

 

AtW

Lenke til kommentar
Hva er den nøyaktige grunnen til at å sole seg bak et vindusglass ikke har noen effekt?

 

Litt usikker på hva jeg skal søke på her tongue.gif

 

Vindusglasset stopper UV-strålene.

 

Så hvis man bruker briller med vanlig gjennomsiktig glass så er øynene helt UV-beskyttet, som solbriller?

 

Blir man solbrent i vanlig forstand på øynene? Er det ikke synlig lys som er problemet? Og det er vel uansett et problem så lite at det er uproblemtisk å bevege seg uten solbriller om sommeren, uten solkrem kan det bli verre. VIdere er jo vindusglass vesentlig tjukkere.

 

Trodde forresten ikke glass blokket UVA-stråler?

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...