Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Panserne består av mange lag med "stål" med noe i mellom. Utformingen er essensiell for funksjonen. F.eks er det store skråstilte flater som skal få prosjektiler som går horisontalt til å sprette opp. Nøyaktig utforming og virkemåte er som regel hemmeligstemplet sånn at ikke motstanderne skal vite hvor det finnes svake punkter.

Lenke til kommentar
Dersom eg sølar vatn på ei glovarm kokeplate, ser eg at ikkje alt vatnet fordampar med ein gong. Det vert liggjande att små kuler av vatn som hoppar og sprett på plata. Kva skuldast dette? Kvifor fordampar ikkje alt vatnet sporenstreks?

Vann som får direkte kontakt med plata (såkalt fukting av plata) vil ta opp varme veldig raskt på grunn av svært god varmeledningsevne og dermed fordampe veldig raskt. Hvis plata er tilstrekkelig varm vil vannet ikke rekke å fukte plata før det fordamper. Da dannes det en pute av damp under dråpen som holder dråpen på en viss avstand fra plata. Damp leder varme dårlig. Det gjør at dråpen ikke får tilført så veldig mye varme og dermed heller ikke fordamper særlig raskt. Den blir trillende rundt tilnærmet friksjonsløst fordi den svever over plata uten noen direkte kontakt.

 

Man skulle tro at jo varmere plata var jo raskere fordampet vannet. Det er bare delvis riktig fordi det kun gjelder i et område opp til ca 300°C. Ved omtrent den temperaturen vil ikke vann lengre ha mulighet til å fukte plata. Da faller fordampningshastigheten dramatisk. Øker man temperaturen ennå mer så vil vannet fordampe raskere igjen. I et diagram over fordampningshastighet vs platetemperatur så vil kurven stige jevnt oppover, deretter stupe brått ned og så stige jevnt oppover igjen. Det er en diskontinuerlig kurve.

Lenke til kommentar
Panserne består av mange lag med "stål" med noe i mellom. Utformingen er essensiell for funksjonen. F.eks er det store skråstilte flater som skal få prosjektiler som går horisontalt til å sprette opp. Nøyaktig utforming og virkemåte er som regel hemmeligstemplet sånn at ikke motstanderne skal vite hvor det finnes svake punkter.

 

Er litt mer ute etter hvilkene legeringer som blir brukt.

Lenke til kommentar

Det er jo ikke sånn at alle vannmolekylene er i kontakt med plata samtidig.

At den spretter kommer fra vannet som fordamper, som vil opp og utvide seg.

 

@ hellemyr: Jeg vet om tanks som også har aktive pansere som jeg tror det kalles. Der det er firkanter med eksplosiver utenpå som skal motvirke den sprengkraften som inkommende raketter har.

Lenke til kommentar

Ytterste lag er nok en ganske duktil legering slik at et prosjektil vil "føle" et treff som om det spratt på vannet som fiskesprett/flyndre. Altså en duktil og smørende legering. Lengre ned i "sandwichen" er det nok hardere legeringer som skal emulere full gjennomtrengning for prosjektilet og dermed få det til å eksplodere "inni" tanksen, i realiteten mellom lag som ikke er inni tanksen. Der bør det være hulrom nok for å lede unna mye av trykket. Så er det nok noen ennå hardere lag og kanskje noen lag kevlar for å fordele trykket, et veldig hardt lag og helt innerst et duktilt lag som skal hindre at en gjennomtrengning gir splinter fra de harde delene av panseret.

 

Jeg tipper det er noe sånt. Hvert lag har hver sin funksjon.

Lenke til kommentar
Det er jo ikke sånn at alle vannmolekylene er i kontakt med plata samtidig.

At den spretter kommer fra vannet som fordamper, som vil opp og utvide seg.

 

@ hellemyr: Jeg vet om tanks som også har aktive pansere som jeg tror det kalles. Der det er firkanter med eksplosiver utenpå som skal motvirke den sprengkraften som inkommende raketter har.

 

Disse aktive pansrene er ikke for å stoppe vanlig raketter, men slike raketter som har en kjegle av et metall (for eksempel kobber) med eksplosiver bak seg. Når den treffer noe, så detonerer eksplosivene som igjen lynraskt smelter kobberkjeglen og skyter en stråle av glovarmt, flytende kobber som kan trenge gjennom over en meter med herdet stål. Det var en stund da ingen panser klarte å holde dette igjen, men etter observasjoner ner denne kobberstrålen hadde truffet granater eller lignende inni tanksen, hadde den stoppet. Derfor putter de eksplosiver på utsiden av tanksene som skal fungere som panser. Trykket fra eksplosjonen tvinger det flytende kobberet vekk fra tanksen igjen.

 

 

Panseret på alle tankser er forresten også reaktivt. Med det menes det at når en granat treffer på panseret, så vil energien fra granaten mest sannsynlig ødelegger panseret her i mindre eller stor grad. Det er derfor en del tankser er uheldige og blir truffet to ganger på samme sted og blir tatt ut. De kan gjerne tåle 20 treff av granater på forskjellige steder, men to på samme sted vil ofte sette tanksen ut av spill. Men igjen, det er jo bedre at panseret tar imot energien fra granaten enn menneskene inni :)

Lenke til kommentar
Om vi hadde satt ei klokke i gravitasjonsfeltet til eit svart hol, kva ville skjedd? Ho ville jo ha akselerert opp mot ljosfarten, på veg mot holet. Ville ho ha gått raskare og raskare eller seinare og seinare? Kunne ho ha stoppa?

Hvis observatøren hadde fult med klokka på dens ferd ville klokka gått i normal fart.

 

Hvis observatøren står langt unna det sorte hullet vil det se ut som klokka går saktere og saktere.

 

Relativisme er morsomme saker ;)

 

Hva skjer hvis jeg sjekker inn på Værnes men ikke møter til avgangen?

Redigert: Når du ikke har møtt opp innen ca 5 minutter før avgang blir du ropt opp. Møter du ikke opp må de bakkeansatte finne og fjerne bagasjen din fra flyet. Det gir ofte ~10 minutters forsinkelse. Du kan være rimelig sikker på at både ansatte og passasjerer er forbannet om du dukker opp før de finner bagasjen og du får være med likevel. Dukker du ikke opp før de har fjernet bagasjen så drar flyet uten deg og du taper billetten*

 

* Statlige avgifter som er en del av billettprisen skal refunderes om du spør om det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...