Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Tror du misforsto.

 

5 uker er mer enn en mnd, derfor kan du ikke få 5 uker verdt med feriepenger. Derfor trekkes 4/26 deler for at du skal få feriepenger for antall dager det faktisk er i en mnd.

 

Selve summen kan selvsagt være høyere enn en vanlig mndslønn. (Noe den som oftest er)

 

Du får den prosenten av forrige års lønn som er oppgitt tidligere i feripenger, hverken mer eller mindre. Men i tillegg så trekkes man 5 ukers lønn, fordi du har 5 ukers ferie i løpet av året, de aller fleste trekker disse 5 ukene samme måned du får utbetalt feriepengene. Det er essensen, må utbetale feriepengene de skylder deg, hverken mer eller mindre, men de trenger ikke å betale deg lønn i ferien din. Derfor trekkes du de 5 ukene man har ferie i løpet av et år.

 

AtW

 

Ja, du får den prosenten. MEN DU FÅR IKKE DET I JUNI!

 

 

Man tenker " YES! jeg får 40 000 i juni" .. men så får man bare 33847,- også begynner de å lure på hvorfor de har fått for lite feriepenger.

 

Jeg prøver bare å forklare hvordan utbetalinga i Juni fungerer. Du får Feriepenger minus 4/26 utbetalt i juni, restrerende blir betalt ut i vanlig lønn når du faktisk tar ferie

Endret av Dj_Matsern
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg sitter og øver til teoriprøven for bil nå. Kom over dette spørsmålet på teoritentamen.no

 

Jeg mener at den som er satt hake i er rett (man ser man kommer ut på en forkjørsvei fordi man ser det i veimerkingen (de trekantene ved utkjørselen) og skiltene. Fasit sier at man ikke kan se om man kjører ut på en forkjørsvei (fasit er det svaret som er blått)

Fasit har rett (skulle vel egentlig bare mangle) - det er kun ett skilt som kan fortelle deg om du er på en forkjørsvei, nemlig det kvadratiske gule med hvit kant. I ditt tilfelle kan det f.eks. hende at krysset er skiltet som forkjørskryss for trafikanter på den veien du kjører inn på. Som andre skilt gjelder det nevnte gule skiltet kun på den veien det er satt opp på, eller til det oppheves på et eller annet vis.

 

Lykke til med videre øving, btw.

Lenke til kommentar
Jeg sitter og øver til teoriprøven for bil nå. Kom over dette spørsmålet på teoritentamen.no

 

Jeg mener at den som er satt hake i er rett (man ser man kommer ut på en forkjørsvei fordi man ser det i veimerkingen (de trekantene ved utkjørselen) og skiltene. Fasit sier at man ikke kan se om man kjører ut på en forkjørsvei (fasit er det svaret som er blått)

Fasit har rett (skulle vel egentlig bare mangle) - det er kun ett skilt som kan fortelle deg om du er på en forkjørsvei, nemlig det kvadratiske gule med hvit kant. I ditt tilfelle kan det f.eks. hende at krysset er skiltet som forkjørskryss for trafikanter på den veien du kjører inn på. Som andre skilt gjelder det nevnte gule skiltet kun på den veien det er satt opp på, eller til det oppheves på et eller annet vis.

 

Lykke til med videre øving, btw.

 

Stemmer det du sier TwinMOS, men jeg skjønner også hvorfor Zeke tok det alternativet han gjorde. Vikepliktskiltet blir nemlig ikke brukt annet enn i kryss som leder inn på en forkjørsvei, siden det kun er ved innkjøring på forkjørsvei man kan få vikeplikt fra venstre.

Lenke til kommentar
Stemmer det du sier TwinMOS, men jeg skjønner også hvorfor Zeke tok det alternativet han gjorde. Vikepliktskiltet blir nemlig ikke brukt annet enn i kryss som leder inn på en forkjørsvei, siden det kun er ved innkjøring på forkjørsvei man kan få vikeplikt fra venstre.

 

Hvis det er et farlig kryss kan det ofte hende at det ikke er forkjørsveg, men et farlig kryss med forkjørsrett. Kjører man da på den vegen bilen skal til å kjøre inn på (i forhold til bildet lenger oppe) vil man møte på dette skiltet:

 

210_0.gif

Endret av KjellV
Lenke til kommentar
Stemmer det du sier TwinMOS, men jeg skjønner også hvorfor Zeke tok det alternativet han gjorde. Vikepliktskiltet blir nemlig ikke brukt annet enn i kryss som leder inn på en forkjørsvei, siden det kun er ved innkjøring på forkjørsvei man kan få vikeplikt fra venstre.

 

Hvis det er et farlig kryss kan det ofte hende at det ikke er forkjørsveg, men et farlig kryss med forkjørsrett. Kjører man da på den vegen bilen skal til å kjøre inn på (i forhold til bildet lenger oppe) vil man møte på dette skiltet:

 

 

 

Dette skiltet brukes kun for å skilte farlige kryss på en forkjørsvei. Den brede pilen indikerer at veien man kjører på er en forkjørsvei. (Hvis jeg tar feil nå, så kan jeg fortelle dere hvilken kjørelærer dere ikke bør velge)

Lenke til kommentar
Har kvinner mer følsom hud enn menn?

Tror dette ble tatt opp i schrödingers katt for en tid tilbake...

 

Fram til puberteten er det ingen kjønnsmessige forskjeller men når puberteten begynner så 'forsvinner' mesteparten av nervecellene menn har i huden og samler seg i skrittet(!) (og muligens fingrene, er en stund siden jeg så programmet).

 

Det stemmer hvertfall med mine erfaringer. Da jeg var liten skulle det bare to små smuler til før senga måtte børstes, dessuten klødde det alltid noe infernalsk når jeg hadde klipt håret. Nå kan jeg glatt sove i en hel pakke wasa frokost og løse hår etter klipp merker jeg ikke.

Lenke til kommentar

210 Forkjørskryss

 

Skiltet varsler om farlig vegkryss hvor kjørende fra sideveg eller kryssende veg er pålagt vikeplikt med skilt 202 «Vikeplikt» eller 204 «Stopp».

 

Den brede pilen viser at det er et forkjørskryss, ikke forkjørsveg. Har et slikt et par hundre meter fra huset, og nærmeste forkjørsveiskilt er 3km fra dette skiltet. Mellom dette forkjørsvegskiltet og kryss-skiltet er det i tillegg et "Slutt på forkjørsveg"-skilt :)

Endret av KjellV
Lenke til kommentar
Stemmer det du sier TwinMOS, men jeg skjønner også hvorfor Zeke tok det alternativet han gjorde. Vikepliktskiltet blir nemlig ikke brukt annet enn i kryss som leder inn på en forkjørsvei, siden det kun er ved innkjøring på forkjørsvei man kan få vikeplikt fra venstre.

Brukes også i forkjørskryss som nevnt over, og rundkjøringer. Hvis ikke man ser skilt om rundkjøring eller forkjørsvei, eller lignende skal man anta at høyreregelen gjelder på veien man kjører inn.

 

post-51689-1208943354.gif

"Skiltet varsler om farlig vegkryss hvor kjørende fra sideveg eller kryssende veg er pålagt vikeplikt med skilt 202 «Vikeplikt» eller 204 «Stopp»."

 

post-51689-1208943360.gif

"Skiltet varsler om farlig vegkryss hvor det gjelder vanlig vikeplikt overfor kjørende fra høyre."

 

Kilder: 1 2

Lenke til kommentar
Jeg sitter og øver til teoriprøven for bil nå. Kom over dette spørsmålet på teoritentamen.no

 

Jeg mener at den som er satt hake i er rett (man ser man kommer ut på en forkjørsvei fordi man ser det i veimerkingen (de trekantene ved utkjørselen) og skiltene. Fasit sier at man ikke kan se om man kjører ut på en forkjørsvei (fasit er det svaret som er blått)

Fasit har rett (skulle vel egentlig bare mangle) - det er kun ett skilt som kan fortelle deg om du er på en forkjørsvei, nemlig det kvadratiske gule med hvit kant. I ditt tilfelle kan det f.eks. hende at krysset er skiltet som forkjørskryss for trafikanter på den veien du kjører inn på. Som andre skilt gjelder det nevnte gule skiltet kun på den veien det er satt opp på, eller til det oppheves på et eller annet vis.

 

Lykke til med videre øving, btw.

 

Stemmer det du sier TwinMOS, men jeg skjønner også hvorfor Zeke tok det alternativet han gjorde. Vikepliktskiltet blir nemlig ikke brukt annet enn i kryss som leder inn på en forkjørsvei, siden det kun er ved innkjøring på forkjørsvei man kan få vikeplikt fra venstre.

 

Jo det blir det.

:210 Forkjørskryss

 

Skiltet varsler om farlig vegkryss hvor trafikk fra sideveg eller kryssende veg er pålagt vikeplikt med skilt 202 « Vikeplikt » eller 204 « Stopp »

Lenke til kommentar
Ja, du får den prosenten. MEN DU FÅR IKKE DET I JUNI!

 

 

Man tenker " YES! jeg får 40 000 i juni" .. men så får man bare 33847,- også begynner de å lure på hvorfor de har fått for lite feriepenger.

 

Jeg prøver bare å forklare hvordan utbetalinga i Juni fungerer. Du får Feriepenger minus 4/26 utbetalt i juni, restrerende blir betalt ut i vanlig lønn når du faktisk tar ferie

 

Men forklaringen din er i mine øyne forvirrende, i juni får du utbelat feriepenger, og samtidig blir du trukket 5 ukers lønn (nettopp fordi du får lønn når du faktisk tar ferien, og feriepengene skal i prinsippet brukes til å dekke dette). Fordi juni gjerne er kortere en 5 uker så er ikke juni måneds lønn nok til å dekke hele trekket, og du trekkes dermed også litt av feriepengene. Det er ingen fast prosent av feriepengene du blir trekt. Om du tjener 10k i måneden og man har tjent opp 79k i ferielønn, så er det ikke slik at du trekkes 12k av den ferielønna (4/26), du trekkes (5 ukers lønn- junilønna) av feriepengene. Hadde de trukket en fast prosent av ferielønna som du skisserer kunne man lett fått for lite (som i mitt eksempel) eller for mye.

 

AtW

Lenke til kommentar
Men forklaringen din er i mine øyne forvirrende, i juni får du utbelat feriepenger, og samtidig blir du trukket 5 ukers lønn (nettopp fordi du får lønn når du faktisk tar ferien, og feriepengene skal i prinsippet brukes til å dekke dette). Fordi juni gjerne er kortere en 5 uker så er ikke juni måneds lønn nok til å dekke hele trekket, og du trekkes dermed også litt av feriepengene. Det er ingen fast prosent av feriepengene du blir trekt. Om du tjener 10k i måneden og man har tjent opp 79k i ferielønn, så er det ikke slik at du trekkes 12k av den ferielønna (4/26), du trekkes (5 ukers lønn- junilønna) av feriepengene. Hadde de trukket en fast prosent av ferielønna som du skisserer kunne man lett fått for lite (som i mitt eksempel) eller for mye.

 

AtW

 

 

Jeg skal sitere min arbeidsgivers forklaring om min ikke er tilstrekkelig/god nok. (sitatet er hentet fra feriepengene som ble betalt ut i 2006, altså pengene som er spart opp fra året 2005)

 

Når det gjelder de av dere som har jobbet her i hele 2005, så får dere utbetalt full andel feriepenger.

Da vil dere oppdage at dere er trukket 4/26 deler av vanlig fast lønn.

 

Årsaken er kort beskrevet under:

 

Feriepengene skal dekke lønn i ferien, og dermed skal det ikke utbetales normal lønn i ferien.

Vi har 5 uker ferie her hos oss.

 

I hht ferieloven er det 6 dager pr uke, og 5 uker gir dermed 5x6 = 30 dager for ferien.

Du får ikke betalt normal lønn i juni, som da pr definisjon er 26 dager (6 dager pr uke x 52 uker i året divitert på 12 måneder = snitt på 26 dager pr mnd). Det mangler med andre ord 30-26 = 4 dager, som blir dobbelt betalt dersom vi utbetaler alle feriepengene og ikke utbetaler vanlig lønn i juni.

Derfor blir de som har hatt full opptjening av feriepenger i 2005 trukket tilsvarende 4/26 av fastlønn.

 

Slik er den fullstendinge forklaringen:

 

 

Generelt

Etter hovedregelen i ferieloven skal feriepenger utbetales siste vanlige lønningsdag før ferien. Er siste vanlig lønningsdag nærmere enn 1 uke før ferien kan feriepengene likevel kreves utbetalt senest 1 uke før ferien.

Til tross for disse reglene er det vanlig at arbeidsgiver for månedslønnende utbetaler og avregner årets feriepenger i juni måned. Samtidig er det vanlig at arbeidsgiver holder tilbake (trekker) lønn for ferien.

Denne metoden er gunstig sett fra arbeidsgivers side fordi feriepengene da beregnes kun en gang i året. Fra den ansattes side er det lett å forholde seg til, da vedkommende normalt kan feriere med ordinær månedslønn når ferien senere avvikles.

De fleste arbeidstakere har pr. i dag 5 uker avtalefestet ferie. Likevel er det fortsatt noen som har ferie etter ferieloven med 4 uker og 1 dag. Avregningen som mange arbeidsgivere foretar i juni blir litt forskjellig avhengig av lengden på ferien. Vi omtaler begge tilfellene her.

5 uker avtalefestet ferie

Her viser vi deg hvordan du skal avregne feriepenger i juni dersom virksomheten opererer med 5 uker avtalefestet ferie.

Utbetaling av feriepenger og trekk i lønn med 4/26-deler

For arbeidsgivere som opererer med 6 virkedager pr. uke

For arbeidsgivere som regner med 6 virkedager pr. uke skal det i juni trekkes 4 dagslønner i feriepengene.

Årsaken til det er at arbeidsgiver skal holde tilbake lønn for hele ferien, og i stedet utbetale feriepenger. Ferien utgjør 30 virkedager, mens en månedslønn er for 26 virkedager. Ved å holde tilbake hele junilønnen er det mao. holdt tilbake 26 dager, og det må derfor trekkes ytterligere 4 dager for å holde tilbake lønn for hele ferien. Disse 4 dagene er det normalt å trekke i feriepengene.

 

Månedslønnen utgjør 26 dager

Trekk for ferien utgjør 30 dager

Ytterligere trekk for 4 dager (normalt i feriepengene)

 

Lønnstrekk for 4 dager utgjør 4/26-del månedslønn.

Hvorfor 26 dager pr. måned?

6 virkedager pr. uke x 52 uker : 12 måneder = 26 dager i snitt pr måned.

Lenke til kommentar
Dette skiltet brukes kun for å skilte farlige kryss på en forkjørsvei. Den brede pilen indikerer at veien man kjører på er en forkjørsvei. (Hvis jeg tar feil nå, så kan jeg fortelle dere hvilken kjørelærer dere ikke bør velge)

Hehe, nå er vi spente! :p

Lenke til kommentar
Jeg skal sitere min arbeidsgivers forklaring om min ikke er tilstrekkelig/god nok. (sitatet er hentet fra feriepengene som ble betalt ut i 2006, altså pengene som er spart opp fra året 2005)

 

De sier akkurat det samme som meg, bare på en mer tungvindt måte, man trekkes fem ukers lønn og får utbetalt feriepengene. Junilønna minus 5 ukers lønn er minus 4/26-dels månedslønn, derfor trekkes det fra feriepengene. Man trekker ikke 4/26 av feriepengene, man trekkes 4/26 fast månedslønn. Og som sagt, jeg synes det er vesentlig enklere å si at man trekkes 5 ukers lønn (fordi man har 5 feriuker), en å snakke om 4/26-deler osv, "min" forklaring fører til at man bedre forstår hvordan det hele henger sammen.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...