Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

 

"Flyktningekrisen"

 

Hvorfor legger noen til en 'e' der?

Eg spør fordi eg lurer: er skrivemåten med e feil?

 

Like lite feil som "barneskole"... Helt vanlig fuge-e, som språknerder kaller det. Flyktning har riktignok mer enn en stavelse, men som artikkelen sier er det ingen klart definert regel for når den (ikke) skal brukes.

Skrevet

Hva er muligheten for at folk med onde hensikter kan sette opp en stor parabolantenne, og sende kommandoer til Voyager eller Spirit/Oppertunity?

Har det noen gang endt at hackere tar kontroll på den måten?

Skulle ikke forbause meg om at det er relativt enkelt i forhold til nyere systemer (sett bort i fra at du må ha kraftig sender og evt. mottaker) å ta kontroll på Voyager i alle fall. Man tenkte ikke så mye på sikkerhet den gangen. 

Hackere/radioamatører i Brasil har brukt U.S. Navy sine satellitter som repeatere siden mitten av 90-tallet for å prate med hverandre. De systemene er omtrent fra samme tid som Voyager, så... 

 

Dog tar det over 18 timer fra man sender en melding til Voyager-1 til den er framme.

 

 

Jeg vet ikke om tilfeller der noen har tatt kontroll. Men det er allment kjent at radioamatører har sett på feeder fra millitære droner. Men det er kun visuelt. Styringen har vært kryptert etter sigende.

 

Andre radio-baserte systemer har sine svakheter de også. ADS-B, AIS, GPS osv. alt dette kan utnyttes til å volde skade og "ta kontroll". 

 

Delvis relevant:

 

  • Liker 2
Skrevet (endret)

Hvilken annen is?

 

Les bakpå, og sjekk forholdet mellom volum og vekt. Sannsynligvis er det mer luft i den enn isen du sammenligner med.

Endret av Emancipate
Skrevet (endret)

Krokanis og vanlig (fløte)is. Jeg antar rett og slett at det er fordi det er mindre is, så det kreves mindre varme for at den skal smelte.

Endret av Chris93
Skrevet

Dumt spørsmål, føler jeg, men når håret er lyst, burde ikke øyenbrynene være det samme?

Neida, har selv blondt hår, riktignok ikke så lyst, men mørke øyenbryn

  • Liker 1
Skrevet

http://www.dagbladet.no/2015/09/21/nyheter/forurensning/industri/41182992/

 

 

Spesiell programvare som kniper igjen utslippene av nitrogenoksider under testing skal ha blitt oppdaget i kjøretøyene.

 

Hvordan "vet" bilens datamaskin forskjellen på testing og vanlig landeveiskjøring?

Hvordan begrenser den utslipp ved testing, og hvorfor gjør den det ikke hele tiden?

Blir det redusert ytelse da?

Det måtte da i så fall være lett å oppdage, hvis motoren har lav ytelse hver gang den står på testbenken.

Skrevet

Testbanene har blitt kritisert for å være altfor lette og flate. Litt redusert ytelse der merkes nok ikke. De kjører nok også veldig i fartsgrensen, og tenker ikke over om bilen aksellerer litt saktere.

Skrevet

Hvis det er testbaner og bilene er utstyrt med GPS kan bilene endre instillingene når den vet at den er på en testbane. Den japanske versjonen av Nissan GT-R har en fartsprerre som låses opp dersom man kjører på bane f.eks.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...