Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Uttalelsen er vel bare at i snitt er det en edderkopp hver 15cm på jorda. Høres feil ut med tanke på store områder som hav og poler osv...

 

hvorfor det? om det er sinnsykt tett i amazonas og ingen i nordpolen så blir det fortsatt gjenomsnitt.. Altså om det er 1 cm mellom hver ederkopp i amazonas så er det ingen på polene, da blir gjennomsnittet høyere

Lenke til kommentar

Å, er det sånn gjennomsnitt funker? :p

 

Min uttalelse var basert på akkurat det eg skreiv, om det er riktig eller galt vet eg ikke, men det er så store områder uten edderkopper at eg har liten tro på at snittet blir så tett. Det er nødt å være noen forutsetninger vi ikke har fått.

Endret av Jotun
Lenke til kommentar

Regner med at havet ikke er med i snittet. Virker unødvendig å ta med det i statestikken.

Om det er i snitt 1 edderkopp pr 15cm med havet(70%) vil det si at det i snitt er litt over 3 edderkopper pr 15cm over alt der det ikke er vann.

Mtp store områder ikke er beboerlig for edderkopper og at det er mye færre av dem i mange områder, f.eks ørkener, så blir det ett veldig stort antall edderkopper der de faktisk kan leve...

Lenke til kommentar

Blir veldig rart det her da, men; hvis tiden hadde stått stille, ville det da vært mulig å bevege seg rundt? Ville ikke luftatomene fryst slik at det ble umulig å bevege seg?

Ehhh.

Luftatomene fryst, du fryst, lyset fryst osv, ingen hadde merket noe.

 

Nå kan svaret være mye mer komplisert enn dette, men tror det er svaret du er ute etter :)

100% riktig vitenskapelig er det vel ikke, for det første trenger vi en god definisjon av hva tid er for å gi ett godt, vitenskapelig svar.

Endret av aklla waits for alice
Lenke til kommentar

Har du lest en Donald-historie der B-gjengen bruker en modifisert stoppeklokke til å fryse tiden, og robber Skrue mens han er "frossen"?

I den historien frøs stoppeklokka ALT som ikke var innen 3 meters radius fra klokka.

Dermed kunne de gå ut av den normale bobla si, og ut i den frosne verden, og bruke en dueflokk som stige. Duene fløy lavt, før de ble frosset i tiden, så man kunne trø på dem som en stige.

 

Petter Smart-logikk virker ikke alltid i virkeligheten.

Hvis stoppeklokka virkelig frøs tiden, ville vel den "normale" bobla med en radius på 3 meter fra stoppeklokka BRÅSTOPPET med en gang man frøs tiden, og universet stod stille.

Husk at jorden går jo rundt sin egen akse, og rundt solen. I tillegg ekspanderer universet.

Stopper du tiden i hele universet, unntatt 3 meters radius rundt stoppeklokka, vil alle som er inni "bobla" bli slengt rundt når universet bråstopper.

Hvis duene "frøs fast" på himmelen utenfor bobla, ville nok luftmolekylene også fryse, og blitt en knallhard vegg rundt bobla.

Altså ville ikke Skrue og nevøene kunne forlate bobla si.

 

Lys ville sannsynligvis heller ikke kunne slippe inn i bobla til B-gjengen. De måtte hatt lommelykter, for sola sine stråler ville ikke sluppet gjennom en atmosfære frosset i tiden. Sola ville ved nærmere ettertanke ikke virket i det hele tatt.

 

Hvis all atombevegelse fryser utenfor en radius på 3 meter fra klokka, ville sannsynligvis den frosne atmosfæren vært 0 Kelvin og helt mørk.

Så den "normale" bobla rundt klokka og den som holder den ville blitt stapp mørk og iskald ganske fort.

 

 

Dette tar jeg av egen (dårlig) fysikkunnskap.Rett meg om jeg tar feil.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis all atombevegelse fryser utenfor en radius på 3 meter fra klokka, ville sannsynligvis den frosne atmosfæren vært 0 Kelvin og helt mørk.

Så den "normale" bobla rundt klokka og den som holder den ville blitt stapp mørk og iskald ganske fort.

 

 

Dette tar jeg av egen (dårlig) fysikkunnskap.Rett meg om jeg tar feil.

 

0 Kelvin er vel strengt tatt riktig tror jeg(selv om jeg selv mener temperatur i denne sammenheng blir feil), men hvordan vil energioverføringen mellom bobla og den fryste verdenen utenfor være?

Jeg antar at det ikke er noe som helst energioverføring, dette ville jo ført til en endring av atomene utenfor bobla, så da ville temperaturen i bobla holdt seg.

Hva som skjer med lyset er jeg også usikker på, lyset kan jo ikke gå utenfor bobla det heller. hva skjer med lyset når du fanger det inni en boble uten at energien kan overføres?

 

Hva ville skjedd med den kinetiske energien til menneskene om hele verden utenom din boble stopper?

Jorden beveger seg rundt i ca 1700km/t, vil vi bli kastet i veggen i ca 1700km/t eller?

Gravitasjonen ville vel også stoppet inni bobla...

Endret av aklla waits for alice
Lenke til kommentar

Har du lest en Donald-historie der B-gjengen bruker en modifisert stoppeklokke til å fryse tiden, og robber Skrue mens han er "frossen"?

I den historien frøs stoppeklokka ALT som ikke var innen 3 meters radius fra klokka.

Dermed kunne de gå ut av den normale bobla si, og ut i den frosne verden, og bruke en dueflokk som stige. Duene fløy lavt, før de ble frosset i tiden, så man kunne trø på dem som en stige.

 

Petter Smart-logikk virker ikke alltid i virkeligheten.

Hvis stoppeklokka virkelig frøs tiden, ville vel den "normale" bobla med en radius på 3 meter fra stoppeklokka BRÅSTOPPET med en gang man frøs tiden, og universet stod stille.

Husk at jorden går jo rundt sin egen akse, og rundt solen. I tillegg ekspanderer universet.

Stopper du tiden i hele universet, unntatt 3 meters radius rundt stoppeklokka, vil alle som er inni "bobla" bli slengt rundt når universet bråstopper.

Hvis duene "frøs fast" på himmelen utenfor bobla, ville nok luftmolekylene også fryse, og blitt en knallhard vegg rundt bobla.

Altså ville ikke Skrue og nevøene kunne forlate bobla si.

 

Lys ville sannsynligvis heller ikke kunne slippe inn i bobla til B-gjengen. De måtte hatt lommelykter, for sola sine stråler ville ikke sluppet gjennom en atmosfære frosset i tiden. Sola ville ved nærmere ettertanke ikke virket i det hele tatt.

 

Hvis all atombevegelse fryser utenfor en radius på 3 meter fra klokka, ville sannsynligvis den frosne atmosfæren vært 0 Kelvin og helt mørk.

Så den "normale" bobla rundt klokka og den som holder den ville blitt stapp mørk og iskald ganske fort.

 

 

Dette tar jeg av egen (dårlig) fysikkunnskap.Rett meg om jeg tar feil.

Jepp, det var ett eller annet sted jeg hadde det fra.. :p Jeg er klar over at alt ville stå stille, var mer interessert i om det teoretisk er mulig med bevegelse der luftatomene står stille.

Lenke til kommentar

Hvis man ser på denne historien i bladet der alt rund bgjengen utenfor 3 meter stopper opp ( jeg ville ikke bruke betegnelsen å fryse fast ) hvofor skulle man bli slengt rund når alt bråstopper ?

Det er jo ikke inni men utenfor det skjer. innenfor merker man jo ingen ting.

 

Jeg har lest den historien , men dere mange år siden

Lenke til kommentar

Jepp, det var ett eller annet sted jeg hadde det fra.. :p Jeg er klar over at alt ville stå stille, var mer interessert i om det teoretisk er mulig med bevegelse der luftatomene står stille.

Kort og godt, i god gammeldags donald-fysikk blandet med vanlig fysikk, nei.

Atomene i veggen står stille, atomene i luften flytter seg rundt deg.

Prøv å gå gjennom begge deler, så skjønner du poengent :D

Lenke til kommentar

Spørsmål 1:

Er det mulig å lage eit svart "lys"? Som ein lommelykt som lyser svart, eller noken form for gråtoner. På teater sett ein eit farga filter forann lyskastarane for å få rødtoner ol. Men dersom du tar svart forann så får du ikkje lys i det heile tatt eller lyset blir svakare.

 

Kunne det gått ann å bruke noko form for stråling som gjer at molekylane den treffer absoberar alt eller mykje lys?

 

Det optimale svarte "lyset" hadde vore om ein lyste ut i lufta og den blei svart. Er det teoretisk mogeleg? Det er det same for meg kva stråling eller molekyl som er innblanda.

 

Eg har spurt venner, men det einaste dei kjem på er eit svart hol, og det er ikkje det eg er ute etter.

 

Spørsmål 2:

Finst det lasarar med andre fargar enn rød og grøn?

 

Ja:

Kvifor blir dei så lite brukt?

 

Nei:

Kvifor ikkje?

 

Edit: Fått svar på spørsmål 2, Takk for svar Slimda :thumbup:

Endret av jondev20
Lenke til kommentar

hvor lang tid av gangen har man lov til å betale for på parkometre ?

 

f.eksem har man lov til betale så mye at man kan stå der fra 8 om morgen til 4 om ettermiddagen som blir 160 kr hvis det koster 20 kr per time

Varierer fra sted til sted.

 

Du må se på skiltet til parkeringsplassen.....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...