Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvorfor finnes Panamakanalen egentlig? Har forstått det slik at nivået på vannet er forskjellige fra havene på hver side, men gjør dette noe da? Kan de ikke bare la det jevne seg ut?

9662518[/snapback]

 

 

Grunnen til at den finnes, er fordi store skip skal slippe å kjøre rundt sør amerika(og kapp horn) hvis du skal fra vestkysten i usa til østkysten(eller lignende).

Lenke til kommentar

Takk for den grundige reasearchen Ozelot :) Det hørtes litt lite ut men jeg får tro deg på det.

 

De høyeste båtene har vist en seilingshøyde på rundt 40 meter. Jeg sjekket bare denne) Da skulle det vel være mulig å fly i en høyde av drøyt 40 meter over havet i Nordsjøen med bind for øynene bare man holder seg godt over 40 meter.

 

Redigert: Ups, det ser ut som Troll er en del høyere enn det:

List of tallest structures in Europe

Pinnacle height: 472 m

303 meters of height is below sea surface

169 meter over havet :wow:

 

Gullfaks C er 163 meter over havet.

 

Teoretisk minimal flyhøyde over disse må altså være over 169 meter.

Lenke til kommentar
Har forstått det, men hvorfor finnes selve "saken" der for å få folk over? Kan de ikke bare lage en åpen gang? Er havnforskjellene så stor at det er enormt farlig å la de jevne seg ut?

9662576[/snapback]

 

The Canal uses a system of locks -compartments with entrance and exit gates. The locks function as water lifts: they raise ships from sea level (the Pacific or the Atlantic) to the level of Gatun Lake (26 meters above sea level); ships then sail the channel through the Continental Divide.
link

 

Største problemet er nok ikke forskjellen i havnivå på øst- og vestsiden, men heller at kanalen stort sett er 26 meter over havnivå. Hadde de bare åpnet ville kanalsystemet fort gått tomt for vann, da de sliter med å ha nok vann til å drive slusesystemet som det er i dag.

Lenke til kommentar

Panamakanalen er 26 meter høyere enn havnivå på det høyeste og er det store deler av strekninga. Hele strekningen fra atlanterhavssiden til stillehavssiden er 81 kilometer. Å grave ut et sånt område med minst 10 meter dybde og minst 30 meter bredde ganger to for toveis kjøring hadde vært en formidabel oppgave. Veldig raskt estimert rundt 175 millioner kubikkmeter masse som skal fjernes. Sikkert mer på grunn av at kanalen må være bredere oppe enn ved havnivå for å ikke rase sammen.

 

Ellers så måtte de også tappet bort landets største innsjø, som forsåvidt er kunstig demmet opp for kanalens skyld. Den er på 425 kvadratkilometer og har 5,2 milliarder kubikkmeter vann.

 

Konstruksjonen av kanalen var sikkert vanskelig nok som den var. Blant annet gikk 22.000 arbeideres liv tapt under bygginga hovedsaklig grunnet tropesykdommer. En formidabel utvidelse av kanalen vil sikkert koste enorme summer og vanvittig med arbeidskraft i et tiår. Ute av drift et tiår vil nok gjøre sitt med inntektsnivået også, samt at skipsnæringa neppe ville vært særlig glad for det. Hvis man må vente et tiår på å spare noen få timer på gjennomfarten så er det kanskje ikke verd ventinga likevel.

 

Redigert: Jeg rettet en regnefeil på volum

Lenke til kommentar

En annen sak med en direkte hav-til-hav-kanal tvers gjennom Panama (bortsett fra all gravingen) er at flora og fauna fra de to adskilte havområdene ville mikses. Dette ville antagelig kunne føre til store økologiske katastrofer f.eks ala det trollkrabbene (opprinnelig levested øst for Russland) steller i stand nedover norskekysten eller enda verre. Panamakanalens fersksvann danner en naturlig barriære mot smitte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...