Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Orkan på landjorda?

Javisst. Orkaner vokser seg store og kraftige ute på havet og bremses opp/tappes for energi over land. Men er de tilstrekkelig kraftige i det de passerer kysten kan de komme seg ganske langt innover land før de dør ut.

Hadde denne stormen vært i Louisiana eller nærliggende stater hadde jeg vært enig, men denne stormen var altså i South Dakota (omtrent så sentralt man kan komme i Nord-Amerika) hvor det mest nærliggende verdenshavet er Stillehavet ved Washington som jo ikke er kjent for å produsere orkaner.

 

Supercelle kan jeg derimot gå med på.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

HVORDAN KOMMER JEG UT AV EN LÅST DO?!

 

For å poengtere med en gang; Dette er ikke trolling.

 

Jeg sitter nå på Burger King på en do som har hengt seg. Dørhåndtaket har skutt seg, så jeg kommer ikke ut av doen. Hva faen gjør jeg? Har prøvd å dirke opp med nøkkel, skru opp låse osv.. Har vært her inne i en halv time nå, og begynner å gå lei av å være last inne på do..

 

Noen som har noen forslag?

 

HJELP

Litt merkelig hvordan folk tenker. Du er i en nødssituasjon, og det første du tenker er å poste på diskusjon.no... :p

 

Slo ikke det deg å ringe til BK-sjappa du er på først? Eventuelt politiet? Nødnummer? Venner eller slekt? Eller ganske enkelt banke og rope som en galning?

 

Dette er ikke ment som en kritikk av dine handlinger, jeg syntes bare det var litt pussig av deg å åpne diskusjon om dette på diskusjon.no. :p

Endret av A-Jay
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Litt merkelig hvordan folk tenker. Du er i en nødssituasjon, og det første du tenker er å poste på diskusjon.no... :p

 

Slo ikke det deg å ringe til BK-sjappa du er på først? Eventuelt politiet? Nødnummer? Venner eller slekt? Eller ganske enkelt banke og rope som en galning?

 

Dette er ikke ment som en kritikk av dine handlinger, jeg syntes bare det var litt pussig av deg å åpne diskusjon om dette på diskusjon.no. :p

Om han har sitti der en halvtime før posten, så vil jeg si at han kanskje ikke har prøvd å åpne døra hvis å poste på diskusjon.no er det første han gjør.

Lenke til kommentar

HVORDAN KOMMER JEG UT AV EN LÅST DO?!

 

For å poengtere med en gang; Dette er ikke trolling.

 

Jeg sitter nå på Burger King på en do som har hengt seg. Dørhåndtaket har skutt seg, så jeg kommer ikke ut av doen. Hva faen gjør jeg? Har prøvd å dirke opp med nøkkel, skru opp låse osv.. Har vært her inne i en halv time nå, og begynner å gå lei av å være last inne på do..

 

Noen som har noen forslag?

 

HJELP

 

Å herregud som jeg elsker at det første folk gjør i "nødsituasjoner" er å logge seg på Diskusjon.no for å spørre om hjelp. Håper det gikk bra. :)

Endret av Mokko
  • Liker 2
Lenke til kommentar

HVORDAN KOMMER JEG UT AV EN LÅST DO?!

 

For å poengtere med en gang; Dette er ikke trolling.

 

Jeg sitter nå på Burger King på en do som har hengt seg. Dørhåndtaket har skutt seg, så jeg kommer ikke ut av doen. Hva faen gjør jeg? Har prøvd å dirke opp med nøkkel, skru opp låse osv.. Har vært her inne i en halv time nå, og begynner å gå lei av å være last inne på do..

 

Noen som har noen forslag?

 

HJELP

 

Dersom du skal sparke inn en dør er det mest effektive å snu deg rundt og sparke bakover. Du får mer kraft om du samtidig holder deg i motsatt vegg eller noe annet, og det er også lurt å sparke i den siden av døren hvor låsebolten sitter.

 

Merk at dette sannsynligvis vil skade både dør og listverk, men du kan vel kanskje komme deg unna med å hevde nødrett ;) .

Lenke til kommentar

Utregningen er: Antall piksler opphøyd i antall fargenyanser hver enkelt piksel kan ha. Normalt består en piksel av 3 farger (subpiksler) som adresseres av 8 bit. Det vil si 28 = 256 intensitetsnivåer hver. Det gir 256^3 = 16777216 fargekombinasjoner per piksel.

 

207360016777216 = kalkulatoren takler ikke så store tall.

 

Men det skal også sies at hvis du viser 60 unike bilder hvert sekund på en skjerm som varer i 10 år så vil den "bare" vise 18 934 560 000 bilder i løpet av levetida.

 

Redigert: Matematikken måtte repareres. Takk Matsemann.

Skal ikke dette være 167772162073600 unike bilder? Altså fargerpiksler. Jeg får ingen ting annet til å stemme logisk for meg selv.

Lenke til kommentar

Når det blit vist hvordan du lager 3d-bilder samt får se et par 3d-briller, så er det ofte rød og grønn farge som går igjen. Vil de som er helt ellet delvis fargeblind ha vansker med å få en skikkelig 3d-opplevelse på kino?

For det første så brukes ikke rød/blå teknikk på kinoer (ihvertfall ikke med moderne teknikk). Uansett så vil jeg tro at selv absolutt fargeblinde (om det finnes) vil kunne se 3d-effekten, siden det eneste poenget med fargene er å filtrere vekk et bilde på hvert øye slik at man får to forskjellige bilder.

Lenke til kommentar

Utregningen er: Antall piksler opphøyd i antall fargenyanser hver enkelt piksel kan ha. Normalt består en piksel av 3 farger (subpiksler) som adresseres av 8 bit. Det vil si 28 = 256 intensitetsnivåer hver. Det gir 256^3 = 16777216 fargekombinasjoner per piksel.

 

207360016777216 = kalkulatoren takler ikke så store tall.

 

Men det skal også sies at hvis du viser 60 unike bilder hvert sekund på en skjerm som varer i 10 år så vil den "bare" vise 18 934 560 000 bilder i løpet av levetida.

 

Redigert: Matematikken måtte repareres. Takk Matsemann.

Skal ikke dette være 167772162073600 unike bilder? Altså fargerpiksler. Jeg får ingen ting annet til å stemme logisk for meg selv.

Hvordan får du noe til å stemme logisk når det er feil?

Bare tenk på et display med 4 pixler og 2 farger (av og på), du kan lett sjekke selv hvor mange unike bilder du kan lage. Det er 16 = 42

Lenke til kommentar

Utregningen er: Antall piksler opphøyd i antall fargenyanser hver enkelt piksel kan ha. Normalt består en piksel av 3 farger (subpiksler) som adresseres av 8 bit. Det vil si 28 = 256 intensitetsnivåer hver. Det gir 256^3 = 16777216 fargekombinasjoner per piksel.

 

207360016777216 = kalkulatoren takler ikke så store tall.

 

Men det skal også sies at hvis du viser 60 unike bilder hvert sekund på en skjerm som varer i 10 år så vil den "bare" vise 18 934 560 000 bilder i løpet av levetida.

 

Redigert: Matematikken måtte repareres. Takk Matsemann.

Skal ikke dette være 167772162073600 unike bilder? Altså fargerpiksler. Jeg får ingen ting annet til å stemme logisk for meg selv.

Hvordan får du noe til å stemme logisk når det er feil?

Bare tenk på et display med 4 pixler og 2 farger (av og på), du kan lett sjekke selv hvor mange unike bilder du kan lage. Det er 16 = 42

 

Huff, du må jo ha helt rett, 24 blir jo... 16. hmm, rart.

 

Hva med 2 piksler med 10 farger? blir det 210=1024, eller 102=100?

For meg er det logisk at en piksel har 10 farger, for hver av disse fargene er det en piksel med 10 mulige farger, altså 10*10=102=100.

Endret av rankine
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...