Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Prøv med 2 piksler med 3 farger (sort/grå/hvit) vs 3 piksler med 2 farger (sort/hvit):

 

Først 3 piksler med 2 farger

sort-sort-sort, sort-sort-hvit, sort-hvit-sort, sort-hvit-hvit, hvit-sort-sort, hvit-sort-hvit, hvit-hvit-sort, hvit-hvit-hvit = 8 kombinasjoner = 23 = fargerpiksler

 

Så med 2 piksler og 3 farger

sort-sort, sort-grå, sort-hvit, grå-sort, grå-grå, grå-hvit, hvit-sort, hvit-grå, hvit-hvit = 9 kombinasjoner = 32 = fargerpiksler

 

Rankine har helt rett. :blush:

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En piksel kan bare ha en farge av gangen, mens alle pikslene eksisterer samtidig. Derfor skal det være piksler opphøyd i antall mulige farger for hver piksel.

 

Hadde det vært sånn at alle fargene eksisterte samtidig og at hver unike farge bare kunne ha en eneste piksel tilknyttet seg så ville regnestykket ditt stemt.

 

Prøv med 2 piksler med 3 farger. (sort/grå/hvit)

 

23 = 8 (sort-sort, sort-grå, sort-hvit, grå-sort, grå-grå, grå-hvit, hvit-sort, hvit-grå, hvit-hvit)

32 = 9

 

Hva skal være den niende kombinasjonen?

  1. sort-sort
  2. sort-grå
  3. sort-hvit
  4. grå-sort
  5. grå-grå
  6. grå-hvit
  7. hvit-sort
  8. hvit-grå
  9. hvit-hvit

Jeg ser fortsatt ikke hvor jeg gjør feil

Endret av rankine
Lenke til kommentar

Prøv med 2 piksler med 3 farger. (sort/grå/hvit)

 

23 = 8 (sort-sort 1, sort-grå 2, sort-hvit 3, grå-sort 4, grå-grå 5, grå-hvit 6, hvit-sort 7, hvit-grå 8, hvit-hvit 9)

32 = 9

 

Hva skal være den niende kombinasjonen?

 

EDIT: Jeg er enig med han som sa antall fargerantall piksler

Endret av Mokko
Lenke til kommentar

3 farger, 1 piksel = 3 muligheter

3 farger, 2 piksler = første piksel har tre muligheter, og for hver av disse kan andre piksel også komme i tre varianter: 3*3=9

3 farger, 3 piksler = og for hver av disse har vi igjen tre nye muligheter for piksel nr. 3, hvilket gir oss 3*3*3=33=27

 

Formel: Antall fargerAntall piksler.

Endret av Mokko
Lenke til kommentar

En piksel kan bare ha en farge av gangen, mens alle pikslene eksisterer samtidig. Derfor skal det være piksler opphøyd i antall mulige farger for hver piksel.

 

Hadde det vært sånn at alle fargene eksisterte samtidig og at hver unike farge bare kunne ha en eneste piksel tilknyttet seg så ville regnestykket ditt stemt.

 

Prøv med 2 piksler med 3 farger. (sort/grå/hvit)

 

23 = 8 (sort-sort, sort-grå, sort-hvit, grå-sort, grå-grå, grå-hvit, hvit-sort, hvit-grå, hvit-hvit)

32 = 9

 

Hva skal være den niende kombinasjonen?

  1. sort-sort
  2. sort-grå
  3. sort-hvit
  4. grå-sort
  5. grå-grå
  6. grå-hvit
  7. hvit-sort
  8. hvit-grå
  9. hvit-hvit

Jeg ser fortsatt ikke hvor jeg gjør feil

Jeg er enig, du har rett.

Lenke til kommentar

Håper jeg ikke er på jordet nå:

 

Egentlig faller de hele tiden. Så vidt mine utregninger stemmer, så er tyngdekraften der oppe ISS er, omtrent 90% av det den er her nede. Eneste grunnen til at de ikke faller ned er at de holder stor fart i en annen retning, slik at for hver meter de faller ned, har de beveget seg så langt sidelengs i forhold til jordas krumning, at de har økt sin avstand til jorda med én meter. Når dette får skje kontinuerlig, får du en fin, avrundet bane rundt jorda.

 

EDIT: kanskje denne hjemmesnekrede illustrasjonen kan vise hva jeg mener bedre.

 

issfaller2.jpg

 

Den hvite sirkelen er ISS i to forskjellige tidspunkter. Den beveger seg mot høyre og nedover. De to horisontale linjene indikerer høydeforskjellen mellom de to punktene når vi tar ett bestemt ståsted. Den røde linjen som går fra den hvite sirkelen i hver av de to posisjonene indikerer at avstanden fra ISS og til jorda er den samme.

Endret av MækkTævvish
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvem er komponisten bak oppstartsmusikken til Windows 98 og -XP, samt Mac? Eventuelt også hvor mye penger det ligger i en slik jobb? Jeg vet såpass at Brian Eno skrev Windows 95s nydelige velkomstlyd, og Robert Fripp står bak lydene på Vista, men resten synes jeg er vanvittig vanskelig å finne ut av.

Lenke til kommentar

Er der sentrifugalkraften du illustrerer? (btw kudos for tegneferdigheter)

 

Nei, altså... hmm. Jeg prøver bare å illustrere hvorfor man kan se på det slik at ISS faller hele tiden i sin bane rundt jorda. Den svever ikke i vektløshet, slik som svært mange tror. Og grunnen til at astronautene på romstasjonen opplever "vektløshet", er at de opplever fritt fall. Men romstasjonen holder seg oppe på grunn av at den har fart i retningen som står normalt på tyngdekraften, og denne farten er så stor at tyngdekraften ikke Derfor blir det rart å spørre hvor mye nærmere jorda som ISS må komme før den faller ned.

 

EDIT: fant en god forklaring på det jeg prøvde å si:

 

Satellites stay in orbit due to the balance of two factors:

velocity, or the speed at which it would travel in a straight line

the gravitational pull between the Earth and the satellite.

Satellites never fall into the Earth this because Earth is round and curves. The Earth curves approximately 5 meters downward for every 8000 meters along its horizon. In order for a satellite to successfully orbit the Earth, it must travel a horizontal distance of 8000 meters before falling a vertical distance of 5 meters. Since a horizontally-launched projectile falls a vertical distance of 5 meters in its first second of motion, a orbiting projectile must be launched with a horizontal speed of 8000 m/s. When launched at this speed, the projectile will fall towards the Earth with a trajectory which matches the curvature of the Earth. As such, the projectile will fall around the Earth, always accelerating towards it under the influence of gravity, yet never colliding into it since the Earth is constantly curving at the same rate. Such a projectile is an orbiting satellite.

Endret av MækkTævvish
Lenke til kommentar

Er der sentrifugalkraften du illustrerer? (btw kudos for tegneferdigheter)

 

Nei, altså... hmm. Jeg prøver bare å illustrere hvorfor man kan se på det slik at ISS faller hele tiden i sin bane rundt jorda. Den svever ikke i vektløshet, slik som svært mange tror. Og grunnen til at astronautene på romstasjonen opplever "vektløshet", er at de opplever fritt fall. Derfor blir det rart å spørre hvor mye nærmere jorda som ISS må komme før den faller ned.

Det er en veldig fin balanse, og du skal ikke så voldsomt mange meter inn før gravitasjonskraften blir (om enn marginalt) høyere enn hastigheten den har bortover. Det som da kan skje er enten at den faller ned, eller at den slynges ut.

Lenke til kommentar

IIS er forresten i en bane som gjør at den detter litt mer ned enn bort. Derfor må de dytte på den med hjelperaketter litt av og til. Dette gjøres blant annet for å slippe å bruke så mye drivstoff for å få IIS i en bane som ender med å brenne opp i atmosfæren, den dagen de skulle ha lyst til å kvitte seg med romstasjonen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er en veldig fin balanse, og du skal ikke så voldsomt mange meter inn før gravitasjonskraften blir (om enn marginalt) høyere enn hastigheten den har bortover. Det som da kan skje er enten at den faller ned, eller at den slynges ut.

 

Gravitasjonsfeltet endres minimalt på "ikke så voldsomt mange meter".

En satellitt vil vel ikke ha nok energi til å bli slyngt ut så lenge den går i en sirkelbane.

 

Om en på ISS kaster en hammer mot jorden, eller ut mot verdensrommet i 5m/s, så vil den forsette å gå i bane.

 

IIS er forresten i en bane som gjør at den detter litt mer ned enn bort. Derfor må de dytte på den med hjelperaketter litt av og til. Dette gjøres blant annet for å slippe å bruke så mye drivstoff for å få IIS i en bane som ender med å brenne opp i atmosfæren, den dagen de skulle ha lyst til å kvitte seg med romstasjonen.

 

Det er ikke banen som gjør at den mister høyde, men hovedsaklig luftmotstand.

 

At det er for å spare drivstoff når den skal destrueres hørtes ikke riktig ut.

Endret av dotten☻
Lenke til kommentar

Hvem er komponisten bak oppstartsmusikken til Windows 98 og -XP, samt Mac? Eventuelt også hvor mye penger det ligger i en slik jobb? Jeg vet såpass at Brian Eno skrev Windows 95s nydelige velkomstlyd, og Robert Fripp står bak lydene på Vista, men resten synes jeg er vanvittig vanskelig å finne ut av.

 

"The startup sounds for the Windows 95's follow-ups—98, 2000, and XP—were developed in-house, extending or reworking the musical ideas from Windows 95; however, while developing the next version, Windows Vista, the Microsoft design team once again reached to the avant garde musical world, choosing Robert Fripp to compose the new startup music."

 

http://www.writinginstructor.com/rickert

 

Slenger med fun fact for win 95:

In the end, Eno developed eighty-four pieces, and the one chosen became famous as The Microsoft Sound.

Lenke til kommentar

Yes! Takk for hjelpen. Vanvittig kul artikkel er det for øvrig.

 

"What is especially striking about all this is how complex and thoroughly designed the music is. Over eighteen months of work will have gone into it, indicating a staggering amount of thought and labor to be packed into a brief four second snippet. (...) While I cannot prove it, I suspect that the four second Vista theme is heretofore the most highly engineered snippet of sound in human history."

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...