Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Trenger man blende ned for møtende tog?

Tenker her på når du kjører vanlig personbil langs en strekning hvor togsporet er ved siden av.

Nja, tror ikke det. Veien skal være veldig nært togsporet for at det skal være et problem. Og førerrommet på et tog ligger også høyere enn førersetet i en bil.

 

Snedig spørsmål: Må tog som passerer hverandre på dobbeltspor blende ned for hverandre? :p

Lenke til kommentar

Duvet eller blanket.

Blanket er vel bare tynne tepper som ulltepper og tilsvarende i polyester (microfiber), nylon og lignende.

Og brukes om dyner også. Avhengig av hvor man kommer fra.

 

Ikke iflge mine konsulenter engelskspråklærere som reiser mye, og deriblandt også noen født England og med engelsk statsborgerskap.

Kan hvert fall rapportere at Ikea og andre (billige) steder som selger sengetøy i London ikke selger noe i nærheten av det vi kaller vinterdyne i Norge. Duvet er det nærmeste dynelignende jeg har funnet, men disse er stive og tynne (altså ikke noe myke, deilige dundyner). Sier ikke at man IKKE finner behagelige dyner ala de man finner hos Kid i Norge, men da må man tydeligvis virkelig gå inn for det.

Lenke til kommentar

Duvet eller blanket.

Blanket er vel bare tynne tepper som ulltepper og tilsvarende i polyester (microfiber), nylon og lignende.

Og brukes om dyner også. Avhengig av hvor man kommer fra.

 

Ikke iflge mine konsulenter engelskspråklærere som reiser mye, og deriblandt også noen født England og med engelsk statsborgerskap.

Kan hvert fall rapportere at Ikea og andre (billige) steder som selger sengetøy i London ikke selger noe i nærheten av det vi kaller vinterdyne i Norge. Duvet er det nærmeste dynelignende jeg har funnet, men disse er stive og tynne (altså ikke noe myke, deilige dundyner). Sier ikke at man IKKE finner behagelige dyner ala de man finner hos Kid i Norge, men da må man tydeligvis virkelig gå inn for det.

 

Jeg ville valgt å kalle det quilt.

Lenke til kommentar

Trenger man blende ned for møtende tog?

Tenker her på når du kjører vanlig personbil langs en strekning hvor togsporet er ved siden av.

 

Togføreren har akkurat samme type øyne som andre folk.

Han sitter riktignok høyere over bakken enn en bilfører, men ikke veldig mye. Det er sammenlignbart med en lastebil. Og du blender vel ned for lastebiler?

 

Tog har fjernlys og nærlys akkurat som biler.

Og de blender ned for møtende biler.

Selvsagt forventer de at bilene gjør det samme tilbake.

 

Snedig spørsmål: Må tog som passerer hverandre på dobbeltspor blende ned for hverandre? :p

Ja, det gjør de hele tiden for å unngå å blende hverandre.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvorfor insisterer Dagbladet på å skrive Kadhafi i stedet for Gaddafi? Alle artiklene på db.no bruker Kadhafi, mens alle artiklene på vg.no bruker Gaddafi.

 

Det kan vel like gjerne være VG som insisterer på å ikke skrive Kadhafi. Så mitt spørsmål er: Hvorfor har de ikke kommet til enighet om en standardisert skrivemåte for dette navnet?

 

Greit nok om man på engelsk ender opp med å skrive det annerledes enn på norsk, men her i landet burde det ikke være så vanskelig å bestemme at en av måtene skal brukes fast.

Lenke til kommentar

Hvorfor trenger vi søvn? Vi får jo mye energi av å spise mat, ingenting av å sove. Har hørt at hjernen er mest aktiv når vi sover. Hvis jeg sitter på en stol hele dagen, evt. ligger hele dagen, burde jeg vel være i stand til å være våken evig?! Hva er det som gjør at vi trenger søvn?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor insisterer Dagbladet på å skrive Kadhafi i stedet for Gaddafi? Alle artiklene på db.no bruker Kadhafi, mens alle artiklene på vg.no bruker Gaddafi.

 

Det kan vel like gjerne være VG som insisterer på å ikke skrive Kadhafi. Så mitt spørsmål er: Hvorfor har de ikke kommet til enighet om en standardisert skrivemåte for dette navnet?

Det var egentlig dette jeg lurte på, hvorfor de er så konsekvent med navnebruken, jeg tviler på at alle artikler som blir publisert går gjennom samme redaktøren, så da tipper jeg at de har fått noen veiledninger om å alltid skrive navnet slik de gjør det.

Lenke til kommentar

Hvorfor trenger vi søvn? Vi får jo mye energi av å spise mat, ingenting av å sove. Har hørt at hjernen er mest aktiv når vi sover. Hvis jeg sitter på en stol hele dagen, evt. ligger hele dagen, burde jeg vel være i stand til å være våken evig?! Hva er det som gjør at vi trenger søvn?

Så vidt jeg husker er det ingen god grunn til at vi trenger søvn, hvile får vi nok av og energi er ikke nødvendigvis ett problem det heller.

Det er noen teorier om at det brukes til å sortere og bearbeide inntrykk og informasjon man får i løpet av dagen

Det er også teorier om at kroppen bruker tiden på å fikse seg selv.

 

Men, ingenting er påvist...

Lenke til kommentar

Aldri så galt at det ikke er godt for noe...

Hva godt kan man trekke ut fra jordskjelv/tsunami-karastrofen i Japan?

 

Vel, dette må vel gå under betegnelsen "worst case scenario" for et atomkraftverk.

 

At det har gått så ufattelig bra som det har (om man ignorerer hysteriet i massemedia), er en erfaring man kan bruke som et argument for atomkraft fremover.

Lenke til kommentar

Hvis man skal lete etter positive ting midt oppi tragedien, så har oljeprisen steget.

Dette er positivt for den allerede breddfulle statskassen, men negativt for fattige bileiere med tom tank.

 

De enorme ødeleggelsene gjør også at mye må bygges opp på nytt.

PCer, TVer, hus, biler... Hvis alt dette skal erstattes med nye produkter, vil enkelte produsenter som ikke fikk sine produksjonslokaler ødelagt kunne profitere på gjenoppbyggingen, fri for konkurranse fra japanske bedrifter som selv ble rammet. Økt etterspørsel og mindre konkurranse fra Japan er positivt for de bedriftene som profiterer på katastrofen.

 

Hvis veinettet var dårlig før katastrofen, har japanerne nå en mulighet til å starte med blanke ark og "designe" en bedre planlagt by, der motorveien ikke trenger å gå siksak mellom gamle hus.

På sikt kan en nedslitt småby med trafikkork hver dag, gjenoppbygges som en moderne by, fordi de fikk starte med blanke ark.

 

Man finner alltid små positive ting, selv i de verste katastrofer. Om disse gode småtingene veier opp for ulempene er høyst tvilsomt. Men positive småting finner man alltid.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du kan så si. Posten er bare et stort rot med dumme statlige løsninger. Det er slik med meg også. Jeg bor i Kongsberg atm. Pakker sendes fra Sandefjord til Drammen. Drammen er 20 minutter unna Kongsberg. Pakkene sendes fra Drammen til Oslo. De står i Oslo og sendes tilbake til Drammen. Og etter enda en dag havner de i Kongsberg.

 

Mine går fra Sandefjord, til drammen, til kongsberg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...