Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Chimp (male): 2.48 (56.7 kg body weight, 440 g brain weight)

Chimp (female): 2.17 (44.0 kg body weight, 325 g brain weight)

 

Gorilla (male): 1.53 (172.4 kg body weight, 570 g brain weight)

Gorilla (female): 1.76 (90.7 kg body weight, 426 g brain weight)

 

Human (male): 7.79 (55.5 kg body weight, 1361 g brain weight)

Human (female): 7.39 (51.5 kg body weight, 1228 g brain weight)

 

http://pubpages.unh.edu/~jel/brainIQ.html

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 Tror lite på at det skal et visst antall generasjoner. All slik tilpasninge tror jeg er individuell og mye avhengig av art. Ta et dyr som baby og preg det på mennesker, dermed er det husvarmt. Men om alle dyr dermed egner seg er noe annet, når de blir så store at de vil bestemme selv kan de bli farlige uansett. Hadde selv en rev som var ganske husvarm rett fra hiet i skogen. Men hva betyr husvarm? For de fleste dyr med pels her nord er jo våre hus for varme!

 

Legg også merke til at sosiale dyr som ulv/hund, kveg, sauer, griser, aper, fugler, fisker er mest brukt som husdyr. Det kan jo være en psykisk/etologisk grunn til det. 

 

 

7 generasjoner er ellers neppe noe holdbart mål for å skille ut en art. Ligner dessuten litt for mye på en rekke andre nøkkeltall på sju! Men ellers er sju generasjoner ok mål for å plukke ut individer med egenskaper man liker, men da kan jo både 2-3 og 10 generasjoner være ok, spørs hvor mye forandring man vil ha. Og om det i det hele tatt dukker opp noen varianter man liker.

 

Hvor lenge skulle du f. eks. holde på for å gjøre denne brune skjæra til en noenlunde konstant rase?

 

 

 

 

 

post-75424-1270699591,9636_thumb.jpg

Endret av kjellms
Lenke til kommentar

Hvor langt kan en astronaut i bane kaste noe? Hvis han går i bane rundt månen, tar seg en romvandring og kaster to gjenstander(feks petanquekuler), en ned mot måneoverflaten og en vekk fra den. Hvor vil kulene ende opp? Vil kulen som kastes nedover tilslutt lande på månen eller vil den bare endre banehøyde? Hva med den som kastes andre veien?

Lenke til kommentar

Hvor langt kan en astronaut i bane kaste noe? Hvis han går i bane rundt månen, tar seg en romvandring og kaster to gjenstander(feks petanquekuler), en ned mot måneoverflaten og en vekk fra den. Hvor vil kulene ende opp? Vil kulen som kastes nedover tilslutt lande på månen eller vil den bare endre banehøyde? Hva med den som kastes andre veien?

Grunnen til at han går i bane rundt månen er fordi banefarten hans er lik unnslipningshastighet til månen (Dette er selvsagt nesten umulig å få til, derfor faller f.eks. alle satelitter sakte mot bakken). Kaster han noe i hvilken som helst vinkel under (eller lik vinkel med negativ hastighet) tangenten til banen hans så vil det omsider lande på månen. Kaster han noe i en vinkel over (eller lik vinkel med en positiv hastighet) tangenten til banen så vil den unnslippe månen å bevege seg videre ut i solsystemet.

Endret av SirDrinkAlot
Lenke til kommentar

Ok, jeg har googlet, yahoo'ed, søkt i forumet og på wikipedia, og har ikke funnet svar på mitt spørsmål. Det jeg lurer på:

 

Det er en bestemt type ideologi eller teori (ikke helt sikker på hva det kalles) som jeg ikke vet navnet på, og det er svært irriterende. Denne teorien/ideologien går ut på at lykkefølelsen til et menneske er basert på hva som skjer ellers i verden. Nå er ikke jeg helt topp på forklaringer, så jeg gir et eksempel:

 

Anne: Jeg er så irritert på mobilen min akkurat nå, den fungerer jo aldri som den skal. Gah!

 

Per: Hm, i Afrika dør tusener av barn hver dag, og du sitter her og syter over en mobiltelefon? Eh!

 

Argumentet som Per bruker her står altså i sammenheng med denne ideologien/teorien jeg snakker om. Så kunne noen være så snill å si meg hva den heter?

Endret av Therawyn
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-T9cKWhDpN0

den varme luften over et bål eller en grill beveger seg og "bølger". om man lyser med en laser gjennom den bølgete luften hvordan vil det se ut på veggen hvor laseren treffer? hvordan vil strålen se ut om den er synlig? vil den svaie?

Lenke til kommentar

Den vil antaglivis svaie litt ettersom en laserstråle er fortsatt lys og den vil bli reflektert på samme måte som det vanlige synlige lyset. Den er derimot veldig tynn, så om du merker det noe særlig vet jeg ikke.

Hvordan det ser ut på veggen er jeg ikke helt sikker på heller, om det er et bål og det soter litt så kan det jo hende at du ikke vil se en kontinuerlig dott på veggen, men heller litt forskjellige former av den dotten.

Lenke til kommentar

Tror lite på at det skal et visst antall generasjoner. All slik tilpasninge tror jeg er individuell og mye avhengig av art. Ta et dyr som baby og preg det på mennesker, dermed er det husvarmt. Men om alle dyr dermed egner seg er noe annet, når de blir så store at de vil bestemme selv kan de bli farlige uansett. Hadde selv en rev som var ganske husvarm rett fra hiet i skogen. Men hva betyr husvarm? For de fleste dyr med pels her nord er jo våre hus for varme!

Ikke dra inn andre dyr, jeg prater kun om ulv og hund.

Husvarm vil si at ulven i 7 generasjoner må leve med konstant tett sosialisering med mennesket, og får undertrykt sine naturlige ønsker om jakt.

Endret av Vizla
Lenke til kommentar

Hva var det første store tapet til Tyskland i andre verdenskrig?

Vil selv si tanks-slaget ved Kürsk/slaget om Stalingrad, eller de alliertes bombing av tyske byer i 1942/43. Det var det som var vendepunktet i krigen i øst, og tyskerene ble slått i retrett.

Endret av Vizla
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...