Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

 

Ikke dra inn andre dyr, jeg prater kun om ulv og hund.

Husvarm vil si at ulven i 7 generasjoner må leve med konstant tett sosialisering med mennesket, og får undertrykt sine naturlige ønsker om jakt.

Ulv og hund er også dyr. Og vi som har massevis av jakthunder som er nært i slekt med ulv vet jo at de ikke har mistet noen naturlig lyst til å jakte. Det er jo den vi utnytter. Og lar man flere hunder gå fritt ender det med lange turer på egen fot og egen jakt, ikke akkurat bra for freden i bygd og by. Der er jo det samme instinktet til vandring og jakt som gjør noen hunder til gode tekkhunder. Grønnlenderne pleide jo også å sette ut hunder for at de skulle bli parret av ulv for å få inn "nytt friskt blod".

 

Men du må jo for all del tro det du vil.

Endret av kjellms
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ulv og hund er også dyr. Og vi som har massevis av jakthunder som er nært i slekt med ulv vet jo at de ikke har mistet noen naturlig lyst til å jakte. Det er jo den vi utnytter. Og lar man flere hunder gå fritt ender det med lange turer på egen fot og egen jakt, ikke akkurat bra for freden i bygd og by. Der er jo det samme instinktet til vandring og jakt som gjør noen hunder til gode tekkhunder. Grønelnderne pleide jo også å sette ut hunder for at de skulle bli parret av ulv for å få inn nytt friskt blod.

Fullstendig klar over det, og også klar over at hunder har flokkmentalitet. Derimot er den langt fra like fremtredende som hos ulver.

 

Jeg stiller spørsmålet mitt igjen i håp om at noen som kjenner til emnet sitter inne med svaret: Finnes en fastsatt grense for når skillet mellom ulv og hund går, i antall generasjoner ?

Endret av Vizla
Lenke til kommentar

Ulv og hund er også dyr. Og vi som har massevis av jakthunder som er nært i slekt med ulv vet jo at de ikke har mistet noen naturlig lyst til å jakte. Det er jo den vi utnytter. Og lar man flere hunder gå fritt ender det med lange turer på egen fot og egen jakt, ikke akkurat bra for freden i bygd og by. Der er jo det samme instinktet til vandring og jakt som gjør noen hunder til gode tekkhunder. Grønelnderne pleide jo også å sette ut hunder for at de skulle bli parret av ulv for å få inn nytt friskt blod.

Fullstendig klar over det, og også klar over at hunder har flokkmentalitet. Derimot er den langt fra like fremtredende som hos ulver.

 

Jeg stiller spørsmålet mitt igjen i håp om at noen som kjenner til emnet sitter inne med svaret: Finnes en fastsatt grense for når skillet mellom ulv og hund går, i antall generasjoner ?

Som en som har peiling på både arv og hund og evolusjon (trenger jeg ramse opp mer?) prøver jeg å argumentere for at det ikke kan være slik. Du ba nemlig om bekreftelse eller avkreftelse. Men du vil tydeligvis bare ha bekreftelse.

 

Men du finner nok sikkert noen som tror på det ellers hadde det vel ikke dukket opp.

Endret av kjellms
Lenke til kommentar

Som en som har peiling på både arv og hund og evolusjon (trenger jeg ramse opp mer?) prøver jeg å argumentere for at det ikke kan være slik. Du ba nemlig om bekreftelse eller avkreftelse. Men du vil tydeligvis bare ha bekreftelse.

Nei jeg er ikke ute etter bekreftelse, men ute etter mer enn kun ditt svar som går på at det finnes hunder som har nære forbindelser til ulv av flere grunner, at hunder har likt tankesett som ulv når du tar menneske ut av ligningen, o.l. Det går jo nettopp på om mennesket kan kontrollere disse lystene eller ikke. En vill ulv kan man ikke kontrollere. Ditt første svar var greit nok, og der er jeg enig i at slikt helt sikkert varierer fra dyr til dyr, men det har lite med saken å gjøre.

Endret av Vizla
Lenke til kommentar

Hva var det første store tapet til Tyskland i andre verdenskrig?

Vil selv si tanks-slaget ved Kürsk/slaget om Stalingrad, eller de alliertes bombing av tyske byer i 1942/43.

Første? De må da ha hatt et og annet dårlig slag før den tid....

Du sier store tap. Før 1943 ca. vant de stort sett alle kampene.

Lenke til kommentar

Nei jeg er ikke ute etter bekreftelse, men ute etter mer enn kun ditt svar som går på at det finnes hunder som har nære forbindelser til ulv av flere grunner, at hunder har likt tankesett som ulv når du tar menneske ut av ligningen, o.l. Det går jo nettopp på om mennesket kan kontrollere disse lystene eller ikke. En vill ulv kan man ikke kontrollere. Ditt første svar var greit nok, og der er jeg enig i at slikt helt sikkert varierer fra dyr til dyr, men det har lite med saken å gjøre.

Det er jo nettopp det som blir så vanskelig, du har så fastlåste tanker om dette. Du mener tydeligvis at det skal skje en åndelig forandring hos ulv etter sju generasjoner.

 

En vill ulv kan man ikke kontrollere før den er tam, dressert, men man kan ikke kontrollere hunder heller uten dressur og pregning. Det er jo nettopp det siste du skriver om at du er enig om, men det ikke har noe med saken å gjøre. Da kan du aldri skjønne noe av dette. Det er jo nettopp variasjonen som gjør at man kan få en forandring ved utvalg. Det har altså alt med saken å gjøre. Antall generasjoner alene har altså ingenting med saken å gjøre.

Endret av kjellms
Lenke til kommentar

Det er jo nettopp det som blir så vanskelig, du har så fastlåste tanker om dette. Du mener tydeligvis at det skal skje en åndelig forandring hos ulv etter sju generasjoner.

Når du sier dyr sikter du til andre arter, korrekt ? Hvis så, har det ingenting med saken å gjøre da spørsmålet spesifikt går på ulv og hund.

 

Nei, ikke at det direkte skal skje en forandring hos ulven ved akuratt 7 generasjoner. For alt jeg vet holder kansje 5 generasjoner, men om dyret da forandres fra ulv til hund per menneskets definisjon etter 7 generasjoner. ( Her kjenner jeg for lite til hvilke organer som bestemmer til å spesifikt nevne noen navn. )

Endret av Vizla
Lenke til kommentar

Hvis en person blir født døv, hvilket språk tenker den personen i?

Hvis en person er født døv, hvilket språk tenker h*n på? Eller tenker de i bilder? :hmm:

En døv person som har norsk tegnspråk som sitt morsmål vil selvsagt ha indre monolog på norsk tegnspråk.

 

Personen kan jo lese, så vil fortsatt lære seg språk.

Norsk tegnspråk er et fullverdig språk akkurat som talespråket, med eget ordforråd og egen grammatikk. Den er også forskjellig fra dansk, svensk, britisk, amerikansk osv tegnspråk, og man har faktisk til og med dialekter på tegnspråk. Tegnspråk har lenge vært undervurdert som språk, men er nå i ferd med å få anerkjennelse som et eget, unikt språk.

 

Så en døv person trenger ikke å lese bøker for å lære seg språk, det holder at denne personen sosialiserer med andre som kan tegnspråk.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Hva var det første store tapet til Tyskland i andre verdenskrig?

Vil selv si tanks-slaget ved Kürsk/slaget om Stalingrad, eller de alliertes bombing av tyske byer i 1942/43.

Første? De må da ha hatt et og annet dårlig slag før den tid....

Du sier store tap. Før 1943 ca. vant de stort sett alle kampene.

Hadde tyskerne problemer i Narvik i det hele tatt?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-T9cKWhDpN0

Laserprikken på veggen vil nok både bevege seg i en "rastløs" bevegelse og samtidig spres litt så prikken ikke blir så skarp som før.

 

strålen vil vel bølge?

Lenke til kommentar

Laserprikken på veggen vil nok både bevege seg i en "rastløs" bevegelse og samtidig spres litt så prikken ikke blir så skarp som før.

 

strålen vil vel bølge?

Strålen vil til en hvis grad brytes, og dermed bli mer diffus på veggen, som Simen sier. Noe særlig bølging tror jeg ikke du vil se, da hovedtallet av fotoner i laserstrålen vil gå umerket igjennom røyken.

Lenke til kommentar

La oss si en person som er født helt døv og helt blind fra fødselen av.

 

1.) Hvordan kan denne personen lære seg å kommunisere

Forstår at det er mulig bare ikke hvordan

 

2.) Hvilke drømmer og tanker vil denne personen ha, om h*n ikke lærer seg Braille eller tegnspråk?

Var visstnok vanlig før alt slike barn ikke ble trent opp til å lære seg tegnspråk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...