Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Litt vanskelig spørsmål som sikkert blir litt vanskelig formulert. Men here we go:

 

Hvordan ble den første skriften til på en pc?

Det jeg mener er, de kobler alle ledninger o.l for å få pcen til å gå, og skjermen til å lyse, det skjønner jeg. Men hvordan fikk de inn skriften? Den ligger jo liksom ikke i ledningene, og de kunne jo ikke programere noe, for det er jo den første pcen/skriften på en pc jeg snakker om så de hadde jo ikke noe å programere med?

De må jo gi pcen beskjed om at det faktisk skal komme bokstaver opp når de trykker på en knapp, og ikke bare en svart dott.

 

Hvis noen skjønte hva jeg mente så vil jeg veldig gjerne ha et svar, har lurt på dette sinnsykt lenge!

Lenke til kommentar

Litt vanskelig spørsmål som sikkert blir litt vanskelig formulert. Men here we go:

 

Hvordan ble den første skriften til på en pc?

Det jeg mener er, de kobler alle ledninger o.l for å få pcen til å gå, og skjermen til å lyse, det skjønner jeg. Men hvordan fikk de inn skriften? Den ligger jo liksom ikke i ledningene, og de kunne jo ikke programere noe, for det er jo den første pcen/skriften på en pc jeg snakker om så de hadde jo ikke noe å programere med?

De må jo gi pcen beskjed om at det faktisk skal komme bokstaver opp når de trykker på en knapp, og ikke bare en svart dott.

 

Hvis noen skjønte hva jeg mente så vil jeg veldig gjerne ha et svar, har lurt på dette sinnsykt lenge!

Ledninger og brytere, MASSE brytere.

Det var ihvertfall slik de lagde den første pc`n så vidt jeg vet.

om denne faktisk hadde bokstaver er jeg usikker på.

Endret av aklla
Lenke til kommentar
Laserprikken på veggen vil nok både bevege seg i en "rastløs" bevegelse og samtidig spres litt så prikken ikke blir så skarp som før.
strålen vil vel bølge?
Strålen vil til en hvis grad brytes, og dermed bli mer diffus på veggen, som Simen sier. Noe særlig bølging tror jeg ikke du vil se, da hovedtallet av fotoner i laserstrålen vil gå umerket igjennom røyken.

Røyk og røyk, det er den varme luften som bøyer lyset akkurat som ved f.eks luftspeiling over varm asfalt. Det trenger ikke være synlig røyk i det hele tatt. Laserstrålen vil "bølge" akkurat som det man ser gjennom slik luft "bølger".

Lenke til kommentar

På akkurat samme måte som de gjør i dag.

Pc`n din består av haugevis av transistorer(brytere).

Jeg er usikker på akkurat hvordan monitoren kom inn i bildet, men det er jo ikke værre enn å styre hver pixel på skjermen og lage bokstaver på den måten.

 

De første datamaskinene benyttet hullkort (og diverse lamper) for å presentere resultater.

Endret av TechTiger
Lenke til kommentar

Tenking trenger jo ikke foregå på noe som helst språk. det stemmer at så å si alle har en stemme i hodet sitt, men det er evinnelig mange tanker som ikke blir gjenfortalt med en indre formulering.

 

alle har en stemme i hodet sitt :ermm:

Fortalte din stemme deg det? :tease:

Har du bevis for den påstanden din? Har du vært inne i alles hoder? for en freak du er!

 

Dessuten finnes det massevis av folk som prøver å utviske alle tankene i hodet deres, og mange mener dette er en ubevissthet som skyldes oppveksten i det moderne samfunnet og masse annet som jeg ikke vet noe om. Ser for meg at mange buddhistmunker ikke har stemmer i hodet sitt, men om du faktisk er helt klar i hodet så er det bare å sende inn søknad for å bli Dalai Lama.

Lenke til kommentar

På akkurat samme måte som de gjør i dag.

Pc`n din består av haugevis av transistorer(brytere).

Jeg er usikker på akkurat hvordan monitoren kom inn i bildet, men det er jo ikke værre enn å styre hver pixel på skjermen og lage bokstaver på den måten.

 

De første datamaskinene benyttet hullkort (og diverse lamper) for å presentere resultater.

Det spørs akkurat hva man regner som første pc.

Du tenker sikkert på Zuse Z1, som ble styrt av hullkort.

ENIAC, som regnes som den første moderne datamaskinen ble kontrollert med brytere og kabler.

Lenke til kommentar

Her er en fin nøtt. Hvorfor anstrenger alltid katter seg for å gå på tynne flate overflater, som rekkverk og fortauskanter? Fremfor å bare gå på bakken?

Jeg tipper det er av følgende grunner:

1. Det er ikke noen særlig anstrengelse for dem å holde balansen på et rekkverk.

2. Jo høyere punkt de er på, jo bedre oversikt får de. Det gir fordeler sånn som å kunne se farer og bytte.

Lenke til kommentar

1.) Hvordan kan denne personen lære seg å kommunisere

Forstår at det er mulig bare ikke hvordan

Det finnes også tegnspråk for døvblinde. Man gjør tegnene i håndflaten slik at de kan kjenne dem.

 

2.) Hvilke drømmer og tanker vil denne personen ha, om h*n ikke lærer seg Braille eller tegnspråk?

Var visstnok vanlig før alt slike barn ikke ble trent opp til å lære seg tegnspråk.

Vi tenker alle uten ord av og til. De tenker bare enda mer uten ord enn oss. Siden deres verden består av det man kan føle, ta på, lukte og smake vil også tankene og drømmene deres ha dette.

Lenke til kommentar

Tenking trenger jo ikke foregå på noe som helst språk. det stemmer at så å si alle har en stemme i hodet sitt, men det er evinnelig mange tanker som ikke blir gjenfortalt med en indre formulering.

 

alle har en stemme i hodet sitt :ermm:

Fortalte din stemme deg det? :tease:

Har du bevis for den påstanden din? Har du vært inne i alles hoder? for en freak du er!

 

Dessuten finnes det massevis av folk som prøver å utviske alle tankene i hodet deres, og mange mener dette er en ubevissthet som skyldes oppveksten i det moderne samfunnet og masse annet som jeg ikke vet noe om. Ser for meg at mange buddhistmunker ikke har stemmer i hodet sitt, men om du faktisk er helt klar i hodet så er det bare å sende inn søknad for å bli Dalai Lama.

Det var du som skrev det... :roll:

Lenke til kommentar

Tenking trenger jo ikke foregå på noe som helst språk. det stemmer at så å si alle har en stemme i hodet sitt, men det er evinnelig mange tanker som ikke blir gjenfortalt med en indre formulering.

 

alle har en stemme i hodet sitt :ermm:

Fortalte din stemme deg det? :tease:

Har du bevis for den påstanden din? Har du vært inne i alles hoder? for en freak du er!

 

Dessuten finnes det massevis av folk som prøver å utviske alle tankene i hodet deres, og mange mener dette er en ubevissthet som skyldes oppveksten i det moderne samfunnet og masse annet som jeg ikke vet noe om. Ser for meg at mange buddhistmunker ikke har stemmer i hodet sitt, men om du faktisk er helt klar i hodet så er det bare å sende inn søknad for å bli Dalai Lama.

Wtf? Schizofren?

Lenke til kommentar

Det som er ment med den stemmen som du "hører" i hodet ditt er vel den "stemmen" som du tenker med. Samme stemmen som du "hører" når du leser noe eller skal skrive noe. Det er på en måte din egen stemme.

 

Når du ser folk i film og hører deres egen stemme (uten at de åpner munnen) så er det jo gjerne hva de tenker i øyeblikket som blir framstilt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...