Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvorfor har f.eks politihøyskolen lov til å diskriminere søkere basert på ukorrigert syn når det er helt normalt å ikke være utstyrt med perfekt syn?

Hvor smart ville det vel ikke sett ut hvis en politimann fikk et slag i ansiktet for så i 5 minutter rote rundt på bakken etter linser fordi han ikke ser forskjell på en elefant og et menneske på 10 meters avstand ?

Lenke til kommentar

Hvorfor har f.eks politihøyskolen lov til å diskriminere søkere basert på ukorrigert syn når det er helt normalt å ikke være utstyrt med perfekt syn?

 

Fordi de ikke passer til jobben. Enkelt som det.

 

Er det virkelig så enkelt?

 

Jeg skjønner at en blind person er uegnet i politiyrket, men synskravet virker unødvendig strengt. Hvorfor skal det være lov å diskriminere folk med normalt syn?

 

Den eneste situasjonen jeg ser for meg at det kan være et reelt problem er ved dykking uten hjelpemidler, som er et av de kravene som jeg forstår.

 

Det fins synshjelpemidler som tåler det meste av mishandling. Briller som er så solide at et selv et livstruende sterkt slag mot ansiktet verken fører til at man mister brillen eller at den går i stykker.

Lenke til kommentar

Hvorfor har f.eks politihøyskolen lov til å diskriminere søkere basert på ukorrigert syn når det er helt normalt å ikke være utstyrt med perfekt syn?

 

Fordi de ikke passer til jobben. Enkelt som det.

 

Er det virkelig så enkelt?

 

Jeg skjønner at en blind person er uegnet i politiyrket, men synskravet virker unødvendig strengt. Hvorfor skal det være lov å diskriminere folk med normalt syn?

 

Den eneste situasjonen jeg ser for meg at det kan være et reelt problem er ved dykking uten hjelpemidler, som er et av de kravene som jeg forstår.

 

Det fins synshjelpemidler som tåler det meste av mishandling. Briller som er så solide at et selv et livstruende sterkt slag mot ansiktet verken fører til at man mister brillen eller at den går i stykker.

 

Det er jo ihvertfall fint lov å "diskriminere" folk på grunnlag av ytelser, det er mange studier du ikke kommer inn på om du ikke er smart/flin/arbeidsom nok til å gjøre det bra på skolen feks.

 

AtW

Lenke til kommentar

Hvor smart ville det vel ikke sett ut hvis en politimann fikk et slag i ansiktet for så i 5 minutter rote rundt på bakken etter linser fordi han ikke ser forskjell på en elefant og et menneske på 10 meters avstand ?

At linser detter ut for det minste ord er en gammel myte og har lite å gjøre med virkeligheten.

 

Dagens kontaktlinser er svært robuste og tåler det meste av sport og fysiske aktiviteter. Det eneste problemet er undervannsdykking uten svømmebriller, der kan jeg se problemet.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Hvor smart ville det vel ikke sett ut hvis en politimann fikk et slag i ansiktet for så i 5 minutter rote rundt på bakken etter linser fordi han ikke ser forskjell på en elefant og et menneske på 10 meters avstand ?

At linser detter ut for det minste ord er en gammel myte og har lite å gjøre med virkeligheten.

Linser faller ut. Kanskje ikke så forbanna ofte, men linser faller ut av og til, og i veldig mange situasjoner i tjeneste enten for politi eller forsvar er det veldig dumt.

 

Greia er at du som politistudent skal ha potensialet til å bekle alle stillinger i etaten. Har du dårlig syn er det veldig mange stillinger du ikke kan bekle.

 

Jeg lurer dog litt på hvorfor man må ha perfekt fargesyn som politimann. Ikke at jeg klager på at det er et krav, jeg har ingen planer om å bli politi. Lurer bare på hvorfor det er sånn.

Lenke til kommentar

Linser faller ut. Kanskje ikke så forbanna ofte, men linser faller ut av og til, og i veldig mange situasjoner i tjeneste enten for politi eller forsvar er det veldig dumt.

 

Greia er at du som politistudent skal ha potensialet til å bekle alle stillinger i etaten. Har du dårlig syn er det veldig mange stillinger du ikke kan bekle.

 

Jeg lurer dog litt på hvorfor man må ha perfekt fargesyn som politimann. Ikke at jeg klager på at det er et krav, jeg har ingen planer om å bli politi. Lurer bare på hvorfor det er sånn.

Jeg har brukt linser i åresvis nå. De har falt ut kanskje to ganger, og begge ganger var det fordi jeg gned meg veldig hardt i øynene (noe jeg har vent meg av med). De detter ikke ut sånn uten videre.

 

Selv har jeg -0,75 og -1,25 på linsene. Dette oppfyller visstnok ikke kravene (0,50). Jeg har helt perfekt syn med kontaktlinser. Linsene detter ikke ut sånn helt uten videre, og selv om de skulle gjøre det har jeg ganske OK syn. Jeg klarer å samhandle med personer, finne ting, kjøre bil* osv uten linsene. Det eneste, absolutt eneste, som jeg synes er litt vanskelig er å lese tekster og skilter som er på veldig lang avstand.

 

Hvorfor gjør dette meg uegnet til å bli politi?

 

* Før dere begynner å mase om at jeg er verdens dårligste sjåfør, må jeg legge til følger:

1) Jeg kjører aldri, aldri uten briller eller linser.

2) Jeg leverte papirer på synsprøver da jeg søkte om førerkortet (da hadde jeg -0,75 og -1,00), og har aldri fått merknad eller pålegg om å bruke briller når jeg kjører. Slik jeg tolker det har "de" altså ikke funnet synet mitt dårlig nok til å mase om å gi meg pålegg. Altså kan det ikke være så ille.

 

EDIT: Eller mistolker jeg? Det står at kravet er 0,5, hva betyr det egentlig?

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Hvorfor har hoggormen sikksakk mønster på ryggen?

 

Kamoflasje regner jeg med

Man kunne forsåvidt lese seg til at det ikke var kamuflasje, men et tegn til andre rovdyr at den var giftig.

 

Edit: ble dobbelt opp.

Endret av Eaan
Lenke til kommentar

Bytex: Når det durer er det fordi kompressoren kjører. Den skal normalt IKKE kjøre hele tiden. Du har sannsynligvis for mye mat i kjøleskapet, eller så begynner vel kompressoren å ta kveld. Eller så er det kanskje "motsatt varmetap" (for høy ledningsevne, av en eller annen grunn) ett eller annet sted.

Lenke til kommentar

Der må jeg melde pass. Men husk at mye man har i kjøleskapet, ikke trenger å være i kjøleskapet. Uåpnede juice-kartonger og brusflasker, frukt, smør osv. Det beste trikset jeg har er å tømme det (så mye som mulig, ikke helt altså), evt. åpne det så sjeldent som mulig.

 

Hvis du har tenkt til å ha det såpass fullt som du har det nå, vil du nok gjøre lurt i å investere i nytt kjøleskap med større kapasitet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...