Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

"Durer" kan vel skyldes forskjellige ting. Som nevnt, om det er mye mat i kjøleskapet og det er satt til å holde det ganske kaldt så vil kompressoren være på lenger.

 

Enkelt type during kan skyldes at f.eks et glass inne i kjøleskapet står inntil veggen og skaper dermed "unormal during" som man ikke hører til vanlig.

 

Et stort TINE-kjøleskap som står i en av kantinene på UiO bråker ganske mye fordi metallpanelet som antaglivis skal beskytte kompressoren sitter litt løst. Trykker du litt på det med skoen så blir lyden en god del lavere og mye mer behagelig.

 

 

Du mente kanskje at det er "på hele tiden" i dette tilfellet her, men det har du vel mer eller mindre fått svar på allerede, av Brun.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva er bakgrunnen for at man kjører på venstre side av veien i Storbritannia, da man kjører til høyre i så å si alle andre land i verden?

Man bør heller stille spørsmålet den andre veien, for opprinnelig, i Romerriket, kjørte man og red på venstre side av veien. Årsaken var selvsagt at man da hadde høyre hånd (våpenhånda) fri for å kunne forsvare seg mot eventuelle angrep fra motgående trafikk.

 

I dag bor over ⅓ av verdens befolkning i land med venstrekjøring og over ¼ av veiene i verden er venstrekjørte. Inkludert Storbritania er det 76 land i verden der venstrekjøring er regelen, bl.a Japan, Australia, New Zealand, India, Pakistan, Sør-Afrika, Kypros pluss altså enda mange flere. Tidligere var det også ventrekjøring i våre naboland Finland (de byttet i 1858) og Sverige (som byttet i 1967).

 

Det er også noen land i verden som har byttet den andre veien, og midt i Paris er det faktisk ei 350 m lang gate med ventrekjøring, kun skilt med en liten forhøyning (Rue de Rivoli).

http://en.wikipedia.org/wiki/Left_hand_drive

Lenke til kommentar

Det er vel greiere å bruke høyrehånd til å gire, styre radio, a/c osv enn å begynne å kløne med venstre, da det for (høyrehendte, som er normalen) krever mindre konsentrasjon å bruke høyre enn venstre hånd, slik at man beholder mer konsentrasjon på veien.

 

En vill gjetning fra min side, men det hørtes logisk ut.

Lenke til kommentar

Selv har jeg -0,75 og -1,25 på linsene. Dette oppfyller visstnok ikke kravene (0,50). Jeg har helt perfekt syn med kontaktlinser. Linsene detter ikke ut sånn helt uten videre, og selv om de skulle gjøre det har jeg ganske OK syn. Jeg klarer å samhandle med personer, finne ting, kjøre bil* osv uten linsene. Det eneste, absolutt eneste, som jeg synes er litt vanskelig er å lese tekster og skilter som er på veldig lang avstand.

 

Hvorfor gjør dette meg uegnet til å bli politi?

 

* Før dere begynner å mase om at jeg er verdens dårligste sjåfør, må jeg legge til følger:

1) Jeg kjører aldri, aldri uten briller eller linser.

2) Jeg leverte papirer på synsprøver da jeg søkte om førerkortet (da hadde jeg -0,75 og -1,00), og har aldri fått merknad eller pålegg om å bruke briller når jeg kjører. Slik jeg tolker det har "de" altså ikke funnet synet mitt dårlig nok til å mase om å gi meg pålegg. Altså kan det ikke være så ille.

 

EDIT: Eller mistolker jeg? Det står at kravet er 0,5, hva betyr det egentlig?

Kravet er 0,5 i visus, at du skal kunne se på 12m det en normalseende ser på 6m. Må det til korrigering for å nå det så har du kode 01 i feltet for merknader på førerkortet ditt.

 

 

Visuskravet for å få førerkort er 0,5 (6/12). Det vil si at man skal kunne lese et bilskilt på 20 meters avstand. For å kunne lese vanlig avistekst er det som regel nødvendig med visus 0,33 (6/18) eller bedre.

http://no.wikipedia.org/wiki/Visus_(synsskarphet)

Lenke til kommentar

Babyen blir ikke laget direkte av maten. Maten brytes ned til enkle bestanddeler, og siden brukt igjen i muskler og fett i både morens og babyens kropp.

 

Kan sammenlignes med at du skal bygge noe i lego, og får til stadighet store legohus. Da bryter du ned dem til enkelte legoklosser, for så å sette dem sammen igjen til det du vil ha.

Lenke til kommentar

Er ganske trøtt nå, formulerer det sikkert litt dårlig :p Men we'll try again:

 

La oss si at en gravid dame kun spiser brødskiver med salami gjennom hele svangerskapet. Babyen hun da har i magen må jo bli laget av "noe", som da må det jo bli de brødskivene med salami som på en eller annen måte blir omdannet/går gjennom en prosess som gjør at de blir til en baby.

 

Det jeg lurer på da er om man kan gjøre dette:

 

Utstyr:

 

1500 brødskiver med salami

Noen glass med vann

 

Mål:

 

Lage (for eksempel) et hjerte

Endret av NothinDoin™
Lenke til kommentar

Babyen blir ikke laget direkte av maten. Maten brytes ned til enkle bestanddeler, og siden brukt igjen i muskler og fett i både morens og babyens kropp.

 

Kan sammenlignes med at du skal bygge noe i lego, og får til stadighet store legohus. Da bryter du ned dem til enkelte legoklosser, for så å sette dem sammen igjen til det du vil ha.

 

Men da (i mitt hodet) skal det jo være mulig å ta små deler fra hver brødskive med salami, og deretter sette det sammen, litt etter litt?

Lenke til kommentar

Babyen blir ikke laget direkte av maten. Maten brytes ned til enkle bestanddeler, og siden brukt igjen i muskler og fett i både morens og babyens kropp.

 

Kan sammenlignes med at du skal bygge noe i lego, og får til stadighet store legohus. Da bryter du ned dem til enkelte legoklosser, for så å sette dem sammen igjen til det du vil ha.

 

Men da (i mitt hodet) skal det jo være mulig å ta små deler fra hver brødskive med salami, og deretter sette det sammen, litt etter litt?

Du vil trenge syrer, bakterier, flere bakterier, dna, celledeling, m.m. Du ser ut til å ha glemt at vi er levende organismer i tankegangen din. Vi kan spise proteiner, og få ut muskler i kroppen, uten at muskler er proteiner.

Lenke til kommentar

Spiser du brødskiver med salami, gjerne med fullkornsbrød så får du jo i deg ganske mye forskjellig.

 

Brød inneholder lange karbohydratkjeder og fiber. Putter du på en del salami på hver skive så får du også i deg fett og proteiner. Kostsirkelen blir til en viss grad oppfylt, men det blir ikke særlig variert.

 

 

Ut ifra det så greier du nok ikke å sette sammen et lite hjerte, men det er nok ikke umulig at en kvinne kunne ha født en unge etter kun å ha spist brøskiver med salami og drukket vann.

 

Du har proteiner i maten, men det skal "litt" jobb til for at du f.eks skal kunne danne DNA.

 

 

 

Om du tenker slik at du har så så mange protoner, nøytroner og elektroner og skal bare stokke det om så går det i teorien.

(Så lenge du greier å bryte molekyler til atomer, så til de overnevnte partiklene og så danne nye atomer og molekyler.)

 

Oppgaven da blir ganske lik som hvis jeg skulle gi deg antallet på hvor mange nuller og enere som danner windows 7 og du skulle bare putte alt i riktig rekkefølge på en harddisk.

Lenke til kommentar

For 6 timar sidan hadde eg i meg noko veldig krydra potetgull. No feis eg nettop, og det lukta akkurat som potegullet :ermm: Går det så fort gjennom tarmsystemet? Eg drakk mykje vatn og brus, 2 liter pluss minus (mesteparten vatn) på desse 6 timane, om det kan ha noko å seie.

 

6 timer hørtes ganske rimelig ut det. Det er vel ikke så ofte det skjer at du fiser klokken 9 på morgenen etter å ha spist noe "prompemat" klokken 9 kvelden i forveien. (I alle fall med meg).

Lenke til kommentar

Det første man tenker er at det ville blitt en voldsom tidevannsstrøm, men panamakanalen er jo et slusesystem. Med hull i alle demningene ville det øyeblikkelig slutte å være forbindelse gjennom. For mye oppoverbakke :yes:

 

Jeg sier det samme som kaian, men med bilde istedenfor ord.

 

post-51689-1270373995,8928_thumb.jpg

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...