Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Mener jeg leste en plass at en damper risen sånn at den blåser seg opp. Er ikke sikker, tho :p

 

Rart dem får det til, har lenge trodd det ikke var laget av ris, at det bare så sånn ut, men det står jo på pakken at det nettop er puffet ris, men ikke hvordan det blir laget hehe

 

Damp, varme og trykk.

 

Samme prinsipp som popcorn, men i maiskornet er det fuktigheit inne i kjernen som forårsaka puffinga.

Ris (og kveite, som også blir puffa) har ikkje nok fuktigheit, så man brukar damp i tillegg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Mener jeg leste en plass at en damper risen sånn at den blåser seg opp. Er ikke sikker, tho :p

 

Rart dem får det til, har lenge trodd det ikke var laget av ris, at det bare så sånn ut, men det står jo på pakken at det nettop er puffet ris, men ikke hvordan det blir laget hehe

 

Damp, varme og trykk.

 

Samme prinsipp som popcorn, men i maiskornet er det fuktigheit inne i kjernen som forårsaka puffinga.

Ris (og kveite, som også blir puffa) har ikkje nok fuktigheit, så man brukar damp i tillegg.

 

Ahh, deilig... Går det ann å gjøre dette selv? Hadde vært morsomt å fått til.

Lenke til kommentar
Hva er det som gjør hurtigformatering så mye raskere enn "vanlig" formatering?

Om jeg husker korrekt, er "hurtig formatering" mye raskere fordi det bare sletter partisjonstabellene, mens en vanlig formatering går gjennom disken og skriver over det med noe annet.

 

Dette kan, selvsagt, være feil, men mener det var det som ble fortalt i IKT-klassen for en del år tilbake.

Lenke til kommentar

Vanlig formatering går gjennom og sjekker for ødelagte sektorer, mens hurtigformatering bare skriver ny filsystemstruktur. Vanlig formatering er tilpasset diskene man brukte tidlig på 90-tallet, de var ikke smarte nok til å automatisk "fikse" ødelagte sektorer ved skriving, slik som moderne disker gjør.

 

Tar man en low-level formatering så stemmer det slimda sier om at disken blir overskrevet med noe annet. Slik formatering får man kun til med tredjepartsprogramvare.

 

Idag er det bare å kjøre på med hurtigformatering. Er man så uheldig at man kommer over en korrupt partisjonstabell så holder det med å formatere første 512 bytes av disken på lavt nivå, og da er ikke standardverktøyet på windows nok alikevel.

Lenke til kommentar
broren til min farfar hadde schizofreni.

er det sannsynligh at grunnen til at han fikk lidelsen at den ligger i familien (gener) på den siden av familien?

og er det i så fall større mulighet for at jeg kan bli schizo?

Dersom bestefaren din var schizo så er det hvertfall viktig at du holder deg unna hasj og spesiellt andre mer intense psykedeliske narkotiske stoffer som fleinsopp og LSD. Da disse kan utløse schizofrenien som du sannsynligvis har anlegg for i genene, men kanskje ellers aldri kommer til å utvikle (om du ikke er en av de 3 prosenta).

Endret av ChrML
Lenke til kommentar
Spørsmål: Hvor i en buss er det tryggest å sitte?
Utenfor :wee: .

Alternativt sjåførsetet.

 

Ville vel satset på rett bak den midterste døra. Har opplevd at det setet innimellom har setebelter, mens ingen andre seter har. Dersom det ikke er, så kan du oppleve å få veldig vondt, så helt bakerst i hjørnet er nok tryggest.

Hvor i en buss..

Sjåførsetet tror jeg ikke er blant de tryggeste ved utforkjøringer og møteulykker.

 

Rett bak den midterste døra tror jeg også kan være et bra sted, men at det har setebelter når andre seter ikke har det virker som et argument mot at det setet er veldig trygt. Nært nødutganger/dører er nok gode valg. Bakerst ved cowboy-rekka tror jeg ikke er særlig sikkert ved motorbrann eller utforkjøringer. Midt i bussen og lengst fremme er det fare for å få vrakgods i hodet fra lengre bak i bussen, hvis bussen kjører utfor en skrent eller krasjer i et bygg eller tungt kjøretøy.

 

Hmm.. Det virker som alle plasser er utsatt på ett eller annet vis. Håper på flere innspill om hvilke plasser som er mer utsatt enn andre.

 

Hvorfor er LCD-prosjektorer dyrere enn DLP-prosjektorer når
?

De er kanskje billigere å produsere. Forøvrig er det ikke så enkelt som at DLP er best, punktum. DLP er klart best på noen områder, mens LCD er best på andre. Personlig kan jeg ikke fordra DLP på grunn av fargespillet som oppstår når man flytter blikket raskt. Om man plages av dette er veldig individuelt. DLP er riktignok dårligere på kontrast, farger og rutenett-effekten, men personlig velger jeg heller den "pesten" enn "koleraen" til DLP.

Lenke til kommentar
Spørsmål: Hvor i en buss er det tryggest å sitte?
Utenfor :wee: .

Alternativt sjåførsetet.

 

Ville vel satset på rett bak den midterste døra. Har opplevd at det setet innimellom har setebelter, mens ingen andre seter har. Dersom det ikke er, så kan du oppleve å få veldig vondt, så helt bakerst i hjørnet er nok tryggest.

Hvor i en buss..

Sjåførsetet tror jeg ikke er blant de tryggeste ved utforkjøringer og møteulykker.

 

Rett bak den midterste døra tror jeg også kan være et bra sted, men at det har setebelter når andre seter ikke har det virker som et argument mot at det setet er veldig trygt. Nært nødutganger/dører er nok gode valg. Bakerst ved cowboy-rekka tror jeg ikke er særlig sikkert ved motorbrann eller utforkjøringer. Midt i bussen og lengst fremme er det fare for å få vrakgods i hodet fra lengre bak i bussen, hvis bussen kjører utfor en skrent eller krasjer i et bygg eller tungt kjøretøy.

 

Hmm.. Det virker som alle plasser er utsatt på ett eller annet vis. Håper på flere innspill om hvilke plasser som er mer utsatt enn andre.

 

Jeg vil tro at midten er tryggest på grunn av nødutganger, og i Frontkollisjon.

Jeg må bare spørre; Hvis det blir motorbrann, er det mulig at bussen går opp i flammer da? I såfall har du jo størst kjangs for å komme deg ut hvis du sitter i midten.

Lenke til kommentar
Jeg må bare spørre; Hvis det blir motorbrann, er det mulig at bussen går opp i flammer da?

Ja. I fjor var en bussbrann i nyhetene fordi et kjent(?) fotballag som satt i bussen og det var nært å gå liv tapt siden motorbrannen spredte seg inn i bussen og utviklet seg utrolig raskt. Sistemann kom seg ut sekunder før bussen var fylt med giftig røyk. Sekunder senere var den overtent.

Lenke til kommentar

Også spør jeg igjen:

Er det mulig å lage våpen ála "Ion cannon", "Particle uplink cannon" og "Athena cannon" som man finner i diverse "Command & Conquer"-spill? Har noen forsket på det?

Du er ganske innstilt på å få et svar ser jeg :cool: '

 

Svaret er Nei.

Hvorfor skulle noen forske på noe så uallminnelig dumt?

Red Alert er tross alt satt i et et tegnefilmunivers der de bruker alskens morsomme, men helt urealistiske våpen.

 

 

Hvis du i steden omformulerer spørsmålet ditt til å handle om muligheten til å lage et våpen montert på en satelitt er det mulig du får et mer givende svar. (Det er forsket på mye rart)

Lenke til kommentar
Er det ikke ganske mange hjerneceller som lever sålenge en selv lever?

 

AtW

Jo, det stemmer, nevroner verken deler eller fornyer seg, det har i alle fall vært den generelle forståelsen av det. Nyere forskning har derimot vist at de kan gjøre det avhengig av miljøstimuli (link)

Nerve regeneration

 

Although neurons do not divide or replicate in most parts of the adult vertebrate brain, it is often possible for axons to regrow if they are severed. This can take a long time: after a nerve injury to the human arm, for example, it may take months for feeling to return to the hands and fingers.

http://en.wikipedia.org/wiki/Neurons#Nerve_regeneration

Endret av kjaks
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...