Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har sett en som hadde parkert med fronten ned en bakke med godt lastet henger - han måtte opp igjen der han kom fra og da ble det et lite show da tilhengerbremsen tydeligvis slo inn  :lol:

Det er hvertfall noe galt med påløpsbremsen hvis den ikke slipper ved rygging.

 

Man kan oppleve, hvis det er så glatt at man ikke får nok kraft til å løse den at den henger, men er den godt vedlikeholdt så skal den kun bremse fremover.

Lenke til kommentar

Det er hvertfall noe galt med påløpsbremsen hvis den ikke slipper ved rygging.

 

Nja, rygging med henger er jo sjelden en jevn affære. Man rygger litt, får feil utslag på hengeren, må slippe seg litt framover igjen og bremse før man prøver å rygge litt til. Og når man bremser blir påløpsbremsen trykket inn, og siden hengeren står over deg i bakken og vil rulle nedover så løser den ikke ut igjen...?

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Nja, rygging med henger er jo sjelden en jevn affære. Man rygger litt, får feil utslag på hengeren, må slippe seg litt framover igjen og bremse før man prøver å rygge litt til. Og når man bremser blir påløpsbremsen trykket inn, og siden hengeren står over deg i bakken og vil rulle nedover så løser den ikke ut igjen...?

 

Geir :)

Da er det noe galt med hengeren. 

 

Så lenge man ruller bakover skal bremsene slippe. Hvis ikke hadde man jo ikke kommet av flekken. Men man har typisk 1-30% virkning på bremsene når man rygger. Så litt motstand får man jo. Men ikke full bremseeffekt fra hengeren.

Lenke til kommentar

Så lenge man ruller bakover skal bremsene slippe. Hvis ikke hadde man jo ikke kommet av flekken. Men man har typisk 1-30% virkning på bremsene når man rygger. Så litt motstand får man jo. Men ikke full bremseeffekt fra hengeren.

 

 

Hvordan ser du for deg at bremsene skal slippe? Her er scenarioet mitt: Du har fått hengeren på skeive, og kjører/triller litt nedover bakken for å rette den opp, og har hengeren bak og dermed over deg. Så bremser du for å stanse. Da trykkes staget inn, og hengeren bremser også. Og så stopper bilen, og vekten av hengeren trykker nå på og holder staget inne fortsatt. Så begynner du å rygge igjen og trykker dermed hengerfestet enda mer mot staget. Hva slags kraft skulle nå trekke staget ut for deg og få bremsen til å slippe igjen?

 

anhaengerkomponenten_auflaufNOR.jpg

 

Geir :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan ser du for deg at bremsene skal slippe? Her er scenarioet mitt: Du har fått hengeren på skeive, og kjører/triller litt nedover bakken for å rette den opp, og har hengeren bak og dermed over deg. Så bremser du for å stanse. Da trykkes staget inn, og hengeren bremser også. Og så stopper bilen, og vekten av hengeren trykker nå på og holder staget inne fortsatt. Så begynner du å rygge igjen og trykker dermed hengerfestet enda mer mot staget. Hva slags kraft skulle nå trekke staget ut for deg og få bremsen til å slippe igjen?

 

anhaengerkomponenten_auflaufNOR.jpg

 

Geir :)

Mulig det ikke er alle påløpsbremser som funker likt.

 

På mine to tredalhengere vil bremsen løsne med en gang hjulene går bakover. 

Det er noe med selve bremsene som gjør at den slipper med motsatt rotasjon når draget er trykket inn.

 

Hadde aldri klart å rygge en meter med båthengeren hvis ikke det var slik. 2 tonn pluss full bremsekraft.....

 

Slik som dette har forøvrig alle hengerene til min far og min svigerfar vært, unntatt ene til svigerfar. Den hadde ikke brems....

Endret av Jotun
Lenke til kommentar

Mulig det ikke er alle påløpsbremser som funker likt.

 

På mine to tredalhengere vil bremsen løsne med en gang hjulene går bakover. 

Det er noe med selve bremsene som gjør at den slipper med motsatt rotasjon når draget er trykket inn.

 

 

Ja. Enig i at bremsene skal slippe når du rygger. Men det forutsetter jo at hjulene faktisk går bakover og dermed kan løse ut bremsen. I mitt scenario er jo bremsen alt låst såpass at du ikke får rygget i det hele tatt.

 

Fant denne hos Tysse: Rygge med tilhenger.

 

"Ved rygging i motbakke er det viktig å rygge jevnt og unngå stopp. Ved stopp vil vekten av tilhenger trykke inn påløpet og gjøre det vanskelig å løse ut ryggeautomatikk.  For å frigi brems må en kjøre ned på flaten slik at påløpet frigis, og deretter starte rygging på nytt."

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Takk.

 

Da blir det ikke tysse henger ?

 

Har ikke prøvd det med sykt tung last, men har ikke hatt store problemer med å løse den med et slik scenario. Tenker nok at dette er et "kan skje" scenario hvis bremsene setter seg veldig hardt. Neppe veldig ofte på godt vedlikeholdt henger. KAN er stikkordet i avsnittet til tysse.

 

So seie kollegaen min her med tysse henger også. Han har rygget ofte opp bakker, og han treffer ikke alltid.

 

Men med to tonn på, så henger nok bremsene lett litt for hardt ja...

Endret av Jotun
Lenke til kommentar

Jeg er svært fornøyd med min. Men såvidt jeg forstår, tilsettes bremsen KUN når koblingen blir komprimert.

Altså ved normal kjøring, der du bremser bilen, og den tunge tilhengeren presser bakfra. Da komprimeres koblingen, og tilhengeren tilsetter egne bremser for å hjelpe med stoppingen.

 

MEN: Når tilhengeren tolker all komprimering av koblingen som et ønske om å bremse, kan det også skje ved rygging i oppoverbakke.

Spør deg selv: Hvor ofte er dette et problem? Neppe ofte.

Tror du skal ha tung last og bratt bakke for å tilsvare G-kreftene ved en hard oppbremsing.

Jeg er strålende fornøyd med min TYSSE tilhenger med slik teknologi, i hvert fall.

 

 

Noen nevnte hydraulikk. Min har to aksler, og så vidt jeg skjønner er alt dette drevet av wire. 

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Når biler med forbrenningsmotor kjører rundt i byer/områder med mye forurensing og smog, reduseres effektiviteten på forbrenningen da?

Ja, men grunnen er ikke1 forurensning i luften som blir sugd inn i motoren, men at fart/kjøremønster gjør at motoren ikke får jobbe i sitt mest effektive turtallsområde mesteparten av tiden.

Speed-fuel-consumption-curves-for-gasoli

https://www.researchgate.net/figure/Speed-fuel-consumption-curves-for-gasoline-passenger-car-by-engine-technology_fig3_261948625

 

1Det er mulig at forurenset luft til forbrenningen også bidrar litt til å redusere effektiviteten, men uten å ha gjort noe forsøk på å kvantifisere det er jeg temmelig sikker på at den effekten er neglisjerbar ved normale forurensningsnivåer.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvor mye forurenser det å skyte opp en rakett aka Nasa sine eller spaceX, i forhold til for eksempel et visst antall lastebiler? Dvs hvor mange lastebiler (eller kjørte km med en personbil eller lignende) må man ha for å forurense like mye som en rakettoppskytning?

Hvis du søker litt på forumet her så finner du at jeg har svart på det spørsmålet før. Jeg tror det var i denne tråden. Jeg husker ikke tallene og orker ikke å grave de frem igjen akkurat nå, men det korte svaret er at forurensning fra romfart er veldig mye mindre enn forurensning fra veitrafikk (selvfølgelig på grunn av mye mer veitrafikk).

Lenke til kommentar

Hvordan fungerer "Recovery" av filer på en harddisk? Jeg kom til skade av å slette alt på en harddisk på PC'en min, så jeg lastet ned et verktøy som fant og hentet tilbake filene jeg hadde slettet. Jeg fikk tilbake alle filene mine heldigvis, men de var ikke lenger sortert i mapper, alle filene lå rett på root på disken. Hvordan er det mulig å hente tilbake filer man har slettet, og har det noe å si om filene er på en SSD eller harddisk?

Endret av drisas
Lenke til kommentar

Når du "sletter" en fil, endrer du egentlig innholdsfortegnelsen på harddisken.

Fila er der fremdeles, men harddisken og operativsystemet vet at den delen av harddisken er trygg å overskrive ved behov.

 

Hvis du angrer på at du sletta fila, kan du kjøre et program som finner filer på harddisken som ikke står på innholdsfortegnelsen.

Programmet skriver en ny innholdsfortegnelse, som inkluderer disse filene.

 

 

Skal du gi bort en PC som har inneholdt personlig/privat informasjon, bør du kjøre et program som overskriver hele harddisken med tilfeldige nuller og enere. Da skal det ikke gå an å gjenopprette noe som helst.

 

Jeg har solgt/gitt bort flere brukte laptoper. Kjører alltid DBAN på den først.

Bare for sikkerhets skyld.

 

https://dban.org/

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...