Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Jeg ville tippe at de selger det uten fortjeneste, ikke nødvendigvis med tap, men også det er en strategi: Mange varer selges til under innkjøpspris i det norske markedet. Dette er såkalte "trekk-varer", eksempelvis pleier kjøttdeigen å koste mindre enn innkjøpspris hos de fleste forhandlere i Norge. Selv om det går et tap per solgte kjøttdeigpakke, regner forretningen med å inntjene på mersalg, dvs. kjøttdeigssaus, ketchup, sopps, toro lasagne eller hva nå enn folk har til kjøttdeigen.

 

Tja eksempelet mitt er fra en kiwi butikk, og den aktuelle mais boksen er av deres eget lavpris merke, og står ved siden av flere andre mais bokser fra flere forskjellige produsenter. Hvis det er en "trekk-vare" så skulle man vel tro at de ikke hadde noe behov for å lage et eget lavpris produkt, da de jo uansett har flere andre like produkter som også har relativ lav pris fra før av som vil trekke kunder som vil ha mais. Og jeg tror uansett ikke folk avgjør hvilken butikk de går til ut fra om maisboksen der koster 1 krone eller 10 kroner...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Jeg ville tippe at de selger det uten fortjeneste, ikke nødvendigvis med tap, men også det er en strategi: Mange varer selges til under innkjøpspris i det norske markedet. Dette er såkalte "trekk-varer", eksempelvis pleier kjøttdeigen å koste mindre enn innkjøpspris hos de fleste forhandlere i Norge. Selv om det går et tap per solgte kjøttdeigpakke, regner forretningen med å inntjene på mersalg, dvs. kjøttdeigssaus, ketchup, sopps, toro lasagne eller hva nå enn folk har til kjøttdeigen.

Tja eksempelet mitt er fra en kiwi butikk, og den aktuelle mais boksen er av deres eget lavpris merke, og står ved siden av flere andre mais bokser fra flere forskjellige produsenter. Hvis det er en "trekk-vare" så skulle man vel tro at de ikke hadde noe behov for å lage et eget lavpris produkt, da de jo uansett har flere andre like produkter som også har relativ lav pris fra før av som vil trekke kunder som vil ha mais. Og jeg tror uansett ikke folk avgjør hvilken butikk de går til ut fra om maisboksen der koster 1 krone eller 10 kroner...

Antakeligvis koster det mindre å produsere det selv enn å subsidiere de andre produsentene på vegne av kunden?

Lenke til kommentar

 

Antakeligvis koster det mindre å produsere det selv enn å subsidiere de andre produsentene på vegne av kunden?

 

 

Det er jo ikke poenget. Poenget er at hvis de uansett taper penger på å selge varen, hvorfor gjøre noen anstrengelse for å lage den enda billigere? De har jo allerede flere like varer i butikken, som allerede koster såpass lite at det ikke vil skremme noen bort. Da er det vel rimelig redundant å lage enda en enda billigere vare som de taper enda mer penger på, og som ikke vil trekke noen flere kunder.

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

  • All mais har ikke samme kvaliteten.

Om den laveste prisen gjør at de kommer best ut i pristester trekker det mange kunder.

Når de har flere alternativer velger noen det dyrere alternativet / merkevare, dermed taper butikken mindre på det salget.

De ønsker å knytte det billige merket til sin kjede for at kjeden skal fremstå billigere. Om de senker prisen på merkevaren oppfatter kunden at "mais er billig" snarere enn at "rema er billig".

De har kanskje ikke samme innkjøpspris for butikkene.

Endret av Emancipate
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Antakeligvis koster det mindre å produsere det selv enn å subsidiere de andre produsentene på vegne av kunden?

 

 

Det er jo ikke poenget. Poenget er at hvis de uansett taper penger på å selge varen, hvorfor gjøre noen anstrengelse for å lage den enda billigere? De har jo allerede flere like varer i butikken, som allerede koster såpass lite at det ikke vil skremme noen bort. Da er det vel rimelig redundant å lage enda en enda billigere vare som de taper enda mer penger på, og som ikke vil trekke noen flere kunder.

 

 

Alle de andre kjedene har sine egne maisbokser som koster mye mindre enn de alternativene du sikter til i Kiwi-butikken.

Lenke til kommentar

Jeg merker stor forskjell på disse hermetiske maiskolbene.

En blikkboks på størrelse med en fiskebolleboks inneholder fire maiskolber.

Merkevaren har fire store maiskolber.

Billigmerket har fire små maiskolber.

 

Merkevaren er verdt prisen når man skal spise maiskolber.

 

Med tanke på kvaliteten, vil jeg faktisk ikke påstå at den "billige" er så billig.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det vil nok veldig ofte stemme. I Norge har det blitt et stort markedsspill på egne merkevarer og billigvarer. Når en aktør går inn for å levere de billigste varene kommer det selvsagt med redusert kvalitet på mange områder, men dog ikke alle. Jeg vil tørre å påstå at x-tra kjeksblanding smaker akkurat like godt som safari sin, selv om prisen er en tredjedel. Selvfølgelig holder det ikke å produsere dette ene gode tilbudet for å dra kunder, istedenfor må aktøren "spre frø" for å lære den gjevne kunde at disse alternativene eksisterer og at de ofte kan være gode alternativer, og da ved å ha disse alternativene øke helhetsinntrykket av butikkene. Spesielt er forventningene til disse produktene naturligvis lavere slik at det blir mer å tjene enn det blir å tape på en kundes inntrykk av butikken som helhet. Kundelojalitet er nok det viktigste for butikkens omsetning, og sammenhengen er helt klart der selv om den kanskje ikke er så lett å se med det blotte øyet.

Lenke til kommentar

1. Bedre høytaler og bedre høytaler oppsett sliter mindre med dårlig mikset materiale

 

2. Veldig mye TV materiale, og spesielt filmer er veldig dårlig mikset. Skuespillere som visker er et ganske kjent fenomen

 

3. Lydnivå kontra max lydnivå er ustandardisert for kringkasting. F.eks kan man kjøre 40% som "vanlig nivå", og plutselig er det en scene med sterk musikk eller roping, og man får 100% som øredøvende. Neste program kan være på høyere eller lavere, i betydlig grad.

Vis du f.eks ser på twitch en gang i blandt, eller youtube, har du samme problemet. F.eks "rip headphone users", fordi man var evigheter langt unna maksvolume.

 

4. Oppfattet lyd stemmer ikke med faktisk lydnivå. Derav reklame som høres 2-3x høyere ut, uten å være høyere i DB.

Lenke til kommentar

Jeg så denne denne på kickstarter. Jeg kan ikke se eller høre annet enn at alt den gjør er å øke loudness. Hva er poenget? O.o

Det høres ut som om den øker volumet på lave lyder og i stille passasjer ("compressor"/"reklamelyd"), og øker bassen. Noen mennesker opplever mer bass og "mer lyd" som bedre av en eller annen grunn. Ut i fra demonstrasjonen ødelegger den bare lyden. Et ubrukelig produkt med mindre man har elendige høyttalere, og hvorfor ikke bare kjøpe noen vanlige, rimelige høyttalere istedenfor å kjøpe dette?

 

Dette er uansett ting som kan gjøres i software, en egen dings er et veldig merkelig valg.

Lenke til kommentar

Jeg merker stor forskjell på disse hermetiske maiskolbene.

En blikkboks på størrelse med en fiskebolleboks inneholder fire maiskolber.

Merkevaren har fire store maiskolber.

Billigmerket har fire små maiskolber.

 

Merkevaren er verdt prisen når man skal spise maiskolber.

 

Med tanke på kvaliteten, vil jeg faktisk ikke påstå at den "billige" er så billig.

hva med forpakningen .

Kiwi kan lokke med at de selger laban seigmenn til lavere pris en Rema , samtidig har posen lit mindre innhold men ikke større forskjell en at kunden ikke vill legge merke til det , med mindre man veier bagge posene

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...