Gå til innhold

Bør vi legalisere cannabis?


Bør Canabis legaliseres?  

2 882 stemmer

  1. 1. Bør Canabis legaliseres?

    • Ja, total legalisering
      1657
    • Ja, til bruk som medisin
      483
    • Nei
      658
    • vet ikke
      143


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Forøvrig, jeg tror du har møtt på noen interessante nederlendere, dersom de hater og ler av folk som nyter cannabis.

Eller bare vanlige nederlendere. Andelen av befolkningen som bruker cannabis i Nederland er på nivå med nabolandene og langt lavere enn i USA.

Tabuen er nesten borte i Nederland. I alle fall etter hva jeg har opplevd.

Lenke til kommentar

Forøvrig, jeg tror du har møtt på noen interessante nederlendere, dersom de hater og ler av folk som nyter cannabis.

Eller bare vanlige nederlendere. Andelen av befolkningen som bruker cannabis i Nederland er på nivå med nabolandene og langt lavere enn i USA.

Hvilken betydning har det når det kommer til å le og hate folk som nyter cannabis?

Befolkningen som ikke røyker, begynner automatisk ikke å hate de som gjør det...

Lenke til kommentar

Jeg kan gå med på at det blandes inn ting som henna, kameldritt og kanskje gummi for å øke vekten (f.eks. gjøre 1kg til 1,5kg under produksjon).

Men bensin og heroin for større effekt?!

Hvor skulle man blande inn et stoff som er mye dyrere enn hasj, og så selge det som hasj?

Det er ikke akkurat god butikk.

 

 

Kjøperen blander inn heroin selv, selgeren gjør det ikke. Kanskje for å slippe sprøyte stikk? Har vertfall hørt at det gir mer effekt.

hehe, det med bensinen var det en kompis som sa til meg en gang. han hadde vert med noen og de hadde "penslet" bensin på hasjen.

Men når jeg tenker meg om så kan vell ikke det ha noen effekt. Viss man stapper hodet nedi en halvfull bensintank og puster, vil man kjenne en god rus. Men dette er jo ikke tilfellet med tørket bensin.

lol

Lenke til kommentar

Tabuen er nesten borte i Nederland. I alle fall etter hva jeg har opplevd.

Og da har du snakket med "vanlige" folk over hele landet? Ikke bare progressive miljøer i Amsterdam? :)

Hver gang jeg besøker Amsterdam, kjører jeg ned. Slår fort an samtaler på resturanter og bensinstasjoner rundt i Nederland. Det er jo godt mulig at disse er påvirket av narko-turister.

Lenke til kommentar

Tabuen er nesten borte i Nederland. I alle fall etter hva jeg har opplevd.

Og da har du snakket med "vanlige" folk over hele landet? Ikke bare progressive miljøer i Amsterdam? :)

 

Kan bekrefte at mine to venner som har studert der nå i tre år sier det samme som Notelitten.

 

For øvrig er også mange nederlendere veldig sære folk, men det er jo en annen diskusjon ;)

Endret av DMN
Lenke til kommentar

Kjøperen blander inn heroin selv, selgeren gjør det ikke.

Nei, men det er langt fra vanlig nå i dag(tror jeg). Det var forhåndsvis vanlig for en del år tilbake blandt de lavere dealere, og det var lett å merke på smak, lukt og virkning hva det faktisk var. Det ble gjort for å gjøre noe som hadde ligget i lang tid og var intet annet enn søppel, til noe som hvertfall gav deg en viss rus selvom det ikke kunne sammenlignes på noe som helst vis og smakte mildt sagt dritt.

 

Bensin har jeg aldri hørt blitt brukt, men jeg vet at visse batches fra sør-afrika og midt-østen i blandt har et visst diesel-preg uten at jeg kjenner til hvorfor.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Som sagt mange ganger i denne tråden. Cannabis er ett veldig tamt rusmiddel i forhold til mange andre.

Det har selvfølgelig sine negativer sider; paranoia, angst og deprisjon. Men det er berre tilfelle om feil personer

bruker det, eller om stoffet blir misbrukt.

 

Når det kjem til medesinsk bruk er cannabis ei vedunder plant som har blitt brukt i tusen vis av år.

At cannabis ikke blir brukt som resept medesin for folk som treng det rundt om i verden(finst unntak) synst jeg "nesten"

er litt trist. Ei av medisinsk gave til jorda.

 

Ja til cannabis som legemiddel!

 

PS! Se denne filmen for informasjon om forsking og undersøkelser på medisinsk bruk av cannabis! :

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

jeg husker det var snakk om at man fikk dårligere hukoomelse tidligere i tråden.

jeg vil rette litt på den ;)

 

Jeg satt på sikkerhetskurs for fiskere og der tok de opp en ganske vanlig ting som man aldri tenker over.

Når man vasker huset/leiligheten så bruker man gjerne grønnsåpe, salo eller jif

 

hvet dere egentlig hva som er i de flaskene?

masse stoffer som kommer ut i lufta som vi puster det inn, og de stoffene ødelegger hukommelsen direkte

 

han læreren sa nøyaktig hvilke stoffer og nøyaktig hvor i hjernen den påvirka men jeg har glemt det ut nå :p

 

så tenk litt på det at den dårlige hukommelsen ikke nødvendigvis skyldes hasjen men gjerne den skyldes at du bruker 1 liter jif istedenfor 1 dl når du vasker, slik som jeg gjør for jo mer man bruker jo reinere blir det tenker man, og slik tenker veldig mange.

og da svekkes hukommelsen litt etter litt.

 

så jeg vil bare si det at hasjen ødelegger hukommelsen? ehh nei, alle de andre giftige stoffene som for eksempel rengjøringsmidler du har i huset gjør det

 

justfuckinggoogleit.com

Endret av DrHawkins
Lenke til kommentar

det var langt i fra det som var pointet.

 

pointet var at når folk kommer å sier at de har fått dårligere hukommelse så er det ikke sikkert dette stammer fra hasjen i det hele tatt

er ikke sikkert hasjen gjør noe som helst med hukommelsen

nettopp fordi absolutt alle har disse kjemikaliene i huset og dermed blir påvirket over tid

 

jeg prøver å fastslå at dårlig hukommelse og hasj ikke har noen forbindelse what so ever

 

det var pointet

 

hasjen er ikke farlig, det er bare noen som ikek tåler det og for de er det farlig men ikke for oss andre. akkurat samme prinsipp og situasjon som med peanøtter, melk, mel, gluten og diverse diverse

Lenke til kommentar

Klart dårlig hukommelse og hasj røyking har sammenheng.

Har selv en venn som røyker daglig, og mye. Fra en kjernesunn kar med mye vett, til en halvt dement surrekopp, kun pga hasjen.

Og dette ser man titt og ofte blant de som fortsatt lever i troen at hasj er sunt for kropp og vett.

Mulig langtidsminnet blir tilbake til normalen om man slutter, men korttids hukommelsen er elendig, dårlig koordinat evner, sen reaksjon, elendig konsentrasjon osv.

Stor røykere blir også etter en stund smått aggressive om man taler de imot. Kun fordi de tror de er unike under sin rus. For ikke og snakke om bli giddalaus da, men det er fordi koordinat og konsentrasjons evnene er på bærtur tenker jeg.

Vel, dette er kun en liten del av det jeg ser blant de jeg kjenner som damper på jointen sin.

Men dette er storrøykere.

En joint i helgen skader kanskje ikke så mye.

Selv er det for meg deilig og ruse uten noe som helst. Mer rus i skikkelig naturturopplevelse enn i noen joint, eller flaske :)

Jeg for legalisering, om det er kontrollert i den type form som f.eks vinmonopol eller lignende. F.eks klippekort? Så ikke overoverforbruk skjer? (skulle vært det på alko også)

Lenke til kommentar

Et par venner av meg som bor i Amsterdam sier at det fortsatt er en stor antistigma mot folk som er kraftige brukere av cannabis, altså du får rett og slett ikke jobb.

 

Sånn jeg ser det burde det bli gjort på samme måte som thorvald stoltenberg og den gruppa mente, legaliser all narkotika, selg det gjennom apoteker, pass på at ALLE som kjøper får en god forklaring om hvor ræva livet dems kommer til å bli.

 

Tviler på at flere vil starte, heller mindre. Men det STORE gainet er selvfølgelig at du tar bort en milliard kriminiell industri, og heller at staten kan bruke den incomen fra å selge dritet til å rydde opp (tenk deg om staten hadde hatt noen milliarder mer for å løse problemet, og hvor MYE penger de ville spart fra politiet og tollvesenets side)

 

Historien gjentar seg, om man ser hva som skjedde under forbudstiden i USA, er da mafiaen og "gangstere" kom skikkelig igang i USA. Og hvordan MYE forsvant etter forbudstiden.

 

La dem som bruker heroin uansaett kjøpe det lovlig, faktumet er at om du vil ha narkotika så får du tak i det. Fjerne en så stor kriminell industri må jo være positivt på uendelig mange måter. Heller bruker ressursene som vi bruker på å prøve å stoppe dem (som ikke funker uansett) til å hjelpe folk som er på narkotika.

 

Sorry for mye offtopic siden cannabis ikke er sammenlignbart med heroin, men prinsippet gjelder fortsatt, her er det mye ondt man kan fjerne med å ta imot ett mindre ondt, altså gjøre narkotika lovlig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Klart dårlig hukommelse og hasj røyking har sammenheng.

Har selv en venn som røyker daglig, og mye. Fra en kjernesunn kar med mye vett, til en halvt dement surrekopp, kun pga hasjen.

Og dette ser man titt og ofte blant de som fortsatt lever i troen at hasj er sunt for kropp og vett.

Mulig langtidsminnet blir tilbake til normalen om man slutter, men korttids hukommelsen er elendig, dårlig koordinat evner, sen reaksjon, elendig konsentrasjon osv.

Stor røykere blir også etter en stund smått aggressive om man taler de imot. Kun fordi de tror de er unike under sin rus. For ikke og snakke om bli giddalaus da, men det er fordi koordinat og konsentrasjons evnene er på bærtur tenker jeg.

Vel, dette er kun en liten del av det jeg ser blant de jeg kjenner som damper på jointen sin.

Men dette er storrøykere.

En joint i helgen skader kanskje ikke så mye.

Selv er det for meg deilig og ruse uten noe som helst. Mer rus i skikkelig naturturopplevelse enn i noen joint, eller flaske :)

Jeg for legalisering, om det er kontrollert i den type form som f.eks vinmonopol eller lignende. F.eks klippekort? Så ikke overoverforbruk skjer? (skulle vært det på alko også)

 

Nja, hvis man røyker hver dag over lengre tid vil man være sosete veldig lenge, men man blir normal over tid.

Lenke til kommentar

Klart dårlig hukommelse og hasj røyking har sammenheng.

Har selv en venn som røyker daglig, og mye. Fra en kjernesunn kar med mye vett, til en halvt dement surrekopp, kun pga hasjen.

Og dette ser man titt og ofte blant de som fortsatt lever i troen at hasj er sunt for kropp og vett.

Mulig langtidsminnet blir tilbake til normalen om man slutter, men korttids hukommelsen er elendig, dårlig koordinat evner, sen reaksjon, elendig konsentrasjon osv.

Stor røykere blir også etter en stund smått aggressive om man taler de imot. Kun fordi de tror de er unike under sin rus. For ikke og snakke om bli giddalaus da, men det er fordi koordinat og konsentrasjons evnene er på bærtur tenker jeg.

Vel, dette er kun en liten del av det jeg ser blant de jeg kjenner som damper på jointen sin.

Men dette er storrøykere.

En joint i helgen skader kanskje ikke så mye.

Selv er det for meg deilig og ruse uten noe som helst. Mer rus i skikkelig naturturopplevelse enn i noen joint, eller flaske :)

Jeg for legalisering, om det er kontrollert i den type form som f.eks vinmonopol eller lignende. F.eks klippekort? Så ikke overoverforbruk skjer? (skulle vært det på alko også)

 

Nja, hvis man røyker hver dag over lengre tid vil man være sosete veldig lenge, men man blir normal over tid.

Ja for det har du vitenskaplig fakta som kan du kan backer deg?

 

Eneste positive med legalisering må vel bli at den ulovlige hasjtrafikken forsvinner, men da starter vel de bare med trafikkering av hardere stoffer og situasjonen kan bli verre.

 

Har selv venner som sliter grunnet hasj. Sier ikke at alle påvirker negativt, men jeg kjenner ivhertfall mange.

Lenke til kommentar

Nå snakker jeg over veldig lang tid. Jeg kjenner selv folk som var hverdagsrøykere som har etterslep på så lengre perioder (etter noen år konstant bruk). De er helt normale nå.

 

Når man er påvirket er det en selvfølge at hukommelsen er dårlig. Hvis man røyker hver dag i en uke, vil hukommelsen være påvirket i noen dager etterpå. Du får ikke permanent skade på hukommelsen, fordi hasj/pot ikke skader hjernen. THCen "lammer" reseptorer, den ødelegger ikke nervenettet.

Endret av Kaymeerah
Lenke til kommentar

Men om du ser hvor dette peker. Tenk deg at vi får faste cannabis-brukere, som velger å leve resten av livet sitt sløve, sultne, glade og dumme. Der vi har brukere har vi misbrukere, så det er derfor jeg ønsker å legalisere under streng kontroll til medisinsk bruk, ikke til egoistisk rekreasjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...