Gå til innhold

Bør vi legalisere cannabis?


Bør Canabis legaliseres?  

2 882 stemmer

  1. 1. Bør Canabis legaliseres?

    • Ja, total legalisering
      1657
    • Ja, til bruk som medisin
      483
    • Nei
      658
    • vet ikke
      143


Anbefalte innlegg

Ja, hasj er skadelig som det rusmiddelet det er. Ja, det kan skape psykiske plager, selv om dette er noe som affekterer en minoritet av brukergruppen (sjansen for psykoser øker fra noe sånt som 0,5 til 1 prosent, rent statistisk...). Og så videre.

 

0,5 til 1 prosent hos de som røyker ofte og mye.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror de aller aller fleste av de som har en interesse av å røyke cannabis allerede gjør det, for lets face it. Det er ikke akkurat vanskelig å få tak i. Dermed vil ikke antall personer som røyker cannabis eksplodere ved en legalisering, kanskje snarere gå nedover?

 

Jeg drikker f.eks ikke alkohol, da jeg ikke har noen interesse av rusmiddelet. Før jeg ble 18 drakk jeg ganske mye, det var spennende.

Lenke til kommentar

Vi bør definitivt legalisere cannabis.

 

Det er ikke snakk om å "innføre" noe rusmiddel, cannabis er allerede blant store deler av befolkningen, og røykinga øker. Det ville være smart å kontrollere det, for å forhindre at folk kommer i kontakt med andre, mer skadelige stoffer og lyssky personer i sin jakt på røykings.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det jeg egentlig bryr meg om er at så mange JA-folk ikke tar med skyggesidene. Dem fokuserer aldri på hvor lett det kan være for en person og bli avhengig. En del av dem sier bare "man blir ikke avhengig". Å, joda man kan bli PSYKT avhengig!

 

JA-folk tar ikke med skyggesidene? Har du i det hele tatt lest tråden? Opp til flere ganger har det blitt tatt opp i denne tråden, av folk som er for legalisering, at røyking også har sine kjipe sider.

 

Man kan bli sykt avhengig, og å sammenligne med andre rusmidler er helt relevant da de fleste er mye mer avhengighetskapende enn Cannabis er. Jeg har sett selv hva som skjer med de som faktisk blir avhengig. En veldig god venn av meg har røykt i noen år nå, og det siste året har det vært hver dag fra morgen til kveld. Han blir ett nervevrak hvis han ikke får noe om morningen. Han er fortsatt sosial aktiv, men jeg merker han er mye mer sosial når han ikke har røykt.

Lenke til kommentar

Ta det for hva det er, og ikke heng deg opp i overskriften. Det er et steg i den rettingen du vil. Hvis det eneste du godtar er ubetinget legalisering med det samme, er du dessverre nødt til å vente lenge. Jeg for min del vil gjerne ta det i små steg, for å se om det faktisk får negative konsekvenser i Norge.

Lenke til kommentar

Et steg i riktig retning er det. Men det spørs om de ønsker å gå lengre. Utdrag fra artikkelen:

 

Likevel blir full avkriminalisering et feilspor. Da lar vi rus bli den enkeltes problem. Dette er tvert i mot fellesskapets problem – og da er det fellesskapet som må finne løsningene. Men vi trenger en ny tilnærming når vi skal utforme reaksjoner mot narkotika. Vårt mål må være reaksjoner som er slik innrettet at de både signaliserer at samfunnet ikke aksepterer narkotikabruk, og samtidig hjelper mennesker til å slutte med misbruk av stoff.

 

Hva samfunnet godtar og ikke godtar mener jeg er opptil samfunnet selv. Dessuten skal ikke dette ha noen innvirkning på hva som er straffbart og ikke. Det er tydelig at de omtaler all bruk av narkotika som misbruk.

Lenke til kommentar
Det er tydelig at de omtaler all bruk av narkotika som misbruk.

 

Det er akkurat det som er verst med dagens narkotikapolitikk. Mange misbruker ikke rusmidler, det er faktisk ekstremt mange som bruker LSD for dens givende effekt, og hva man kan lære, og dermed bruker det spirituelt.

 

Rusmidler brukes også rekreasjonelt, noe det virker som veldig mange er for trangsynt til å se. Det inkluderer i stor grad politikere, men det er vel ikke noe nytt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Legg også merke til bruken av narkotika i stedet for rusmiddel. Som om alkohol er et mindre problem for samfunnet enn eksempelvis cannabis. Nei, det er kun ulovlige rusmidler samfunnet ikke aksepterer, og trenger å straffe. Det er så gjennomsyret dobbeltmoralsk at det er å bli kvalm av.

Endret av Bozzeye
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Personer som røyker sigaretter hver dag, og som er såkalt avhengig av denne nikotinen, vil alle ha ett forskjellig misbruk av sigaretter. Noen vil røyke 2 om dagen, noen 10, andre 20, osv. Dette avhenger fra person til person, som det fleste annet gjør.

 

Personer som drikker alkohol er også svært forskjellige, noen drikker ett par øl eller glass vin for å kose seg, andre 1 flaske vodka. Noen drikker en gang i blant, i helgen, andre drikker hver dag.

 

Bare for å være litt overdreven, nevner jeg personer som nyter poteter og andre rot-vekster. Der noen spiser dette hver dag, og andre bare 1 gang i mnd.

 

Folk som bruker cannabis må ikke missbruke denne planten selv om de nyter den en gang i blant, dette er bare tull om noen skulle påstå det. Noen tar seg en joint i mnd eller uka, andre 1 om dagen, og noen røyker 10 bong-trekk om dagen.

 

Poenget mitt med dette er at alle er forskjellige, og alle personer velger sine bruk og missbruk helt selv. Noen tar 1 og andre tar 10, rett og slett. Uansett hva det gjelder og hvor mye det er snakk om, så er det alltid vanskelig å legge fra seg, liker man poteter så vil man ha poteter, liker man alkohol,cannabis,sigaretter,snus,sjokolade,brus,ol, så vil man ha dette.

 

Men er det noen grunn til at noe av dette er galt?

Spiller det egentlig noen vesentlig rolle hva slags stoff/ting/konsum dette er, faren ved missbruk er jo der uansett hva det gjelder. Fare-nivået er forskjellig, men faren ligger der uansett, om du eter for mye bananer, røyker for mange sigaretter, nyter cannabis litt for ofte, fester for mye med alkohol, har ett overdrevent høyt potet-inntak.

 

Hva gjør cannabis til verstingen i denne haugen?

Man kan få mye plager av overdrevent bruk av noe uansett hva det er, og folk klarer jo å vurdere sitt inntak selv. Jeg skjønner virkelig ikke hvor problemet ligger, annet enn tradisjoner, gamle lover og kilder, og frykten for forandringer.

Endret av antillum
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg mener at vi IKKE skal legalisere det.

 

Alle nederlendere jeg treffer på, forteller meg hvor tragisk folk som røyker er. At de hater det og ler av folk som driver med det.

 

Det sier meg nok, hehe.

 

Hvordan er det mer tragisk å røyke cannabis enn å drikke alkohol?

 

Forøvrig, jeg tror du har møtt på noen interessante nederlendere, dersom de hater og ler av folk som nyter cannabis.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja, hasj er skadelig som det rusmiddelet det er. Ja, det kan skape psykiske plager, selv om dette er noe som affekterer en minoritet av brukergruppen (sjansen for psykoser øker fra noe sånt som 0,5 til 1 prosent, rent statistisk...). Og så videre.

 

0,5 til 1 prosent hos de som røyker ofte og mye.

Mulig 0,5 til 1 prosent av de som røyker mye og ofte får psykoser. Men en ting jeg har lagt merke til er at det er LANGT flere som slutter å fungere normalt i samfunnet, selv om de tilsynelatende ikke har psykoser.

Lenke til kommentar

Noe av det som er farlig med hasj, er at folk blander inn masse annet dritt som feks bensin, gummi og heroin, for at det skal få større effekt.

 

Folk dør av alkohol forgiftning, og når jeg tenker meg om så har jeg ikke hørt om noen som har dødd av hasj.

 

men jeg vet ikke.. alkoholen kan ødelegge leveren og går til hjerte + den dreper massevis av hjerneceller.

hasj går i nervesystemet, og kan forårsake angst og paranoia ol.

Begge deler kan man bli avhengig av.

Lenke til kommentar

Jeg kan gå med på at det blandes inn ting som henna, kameldritt og kanskje gummi for å øke vekten (f.eks. gjøre 1kg til 1,5kg under produksjon).

Men bensin og heroin for større effekt?!

Hvor skulle man blande inn et stoff som er mye dyrere enn hasj, og så selge det som hasj?

Det er ikke akkurat god butikk.

Bensin i hasjen vil du absolutt merke når du setter fyr på dritten, som du kanskje vet er det veldig brennbart og den eneste rusen du vil få er den samme rusen som du får av å røyke gresstrå. Dessuten hadde det kommet til å lukte bensin av hasjen, noe de aller fleste ville reagert på.

 

Jeg er ikke akkurat en forkjemper for hasj (jeg er mer bekymret for hvordan resten av samfunnet ville taklet en legalisering, selv om jeg personlig hadde helst hadde sett at det ble legalisert (for min egen del)), men rett skal være rett. Det tilsettes ikke bensin og heroin i hasj, i alle fall ikke på regelmessig basis.

Endret av Dj_eLmO
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...