Gå til innhold

Bør vi legalisere cannabis?


Bør Canabis legaliseres?  

2 882 stemmer

  1. 1. Bør Canabis legaliseres?

    • Ja, total legalisering
      1657
    • Ja, til bruk som medisin
      483
    • Nei
      658
    • vet ikke
      143


Anbefalte innlegg

Alkohol er mye farligere enn hasj. Punktum. Les deg opp selv, hvor som helst.

 

Den reneste tøv. Eneste støtte til slik svada er skrevet av nederlanske dophuer og kan ikke tas seriøst. Millioner av nordmenn inntar jevnlig alkohol og for 99,99% er det ute av systemet noen timer etterpå uten at noen skade har skjedd og de kan fungere helt normalt dagen derpå.

 

Også morsomt å se folk her påstå at det faktisk er forbudet som er grunnen til at Oslo er blitt Europas "narko hovedstad." De har åpenbart ikke fått med seg at det er forbudt i så godt som alle andre lande også og at årsaken derimot er en alt for svak håndhevelse av narkoloven i Norge.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alkohol er mye farligere enn hasj. Punktum. Les deg opp selv, hvor som helst.

 

Den reneste tøv. Eneste støtte til slik svada er skrevet av nederlanske dophuer og kan ikke tas seriøst. Millioner av nordmenn inntar jevnlig alkohol og for 99,99% er det ute av systemet noen timer etterpå uten at noen skade har skjedd og de kan fungere helt normalt dagen derpå.

 

comparingdangers.png

 

kilde

(og til din opplysning så er ikke David Nutt hverken nederlender eller et "dophue" og kan i aller høyeste grad taes seriøst)

 

Tok meg to sekunder på google, det er lov å tenke litt på egenhånd selv om store deler av kunnskapen din er påvirket av propaganda.

Endret av DMN
  • Liker 4
Lenke til kommentar

(og til din opplysning så er ikke David Nutt hverken nederlender eller et "dophue" og kan i aller høyeste grad taes seriøst)

 

Tok meg to sekunder på google, det er lov å tenke litt på egenhånd selv om store deler av kunnskapen din er påvirket av propaganda.

 

Jeg forholder meg bare til virkeligheten. At komme med en graf som angivelig viser at det er minst ikke skadelig å ta seg en kopp kaffe som en joint kan jeg desverre ikke ta seriøst.

Lenke til kommentar

Alkohol er mye farligere enn hasj. Punktum. Les deg opp selv, hvor som helst.

 

Den reneste tøv. Eneste støtte til slik svada er skrevet av nederlanske dophuer og kan ikke tas seriøst. Millioner av nordmenn inntar jevnlig alkohol og for 99,99% er det ute av systemet noen timer etterpå uten at noen skade har skjedd og de kan fungere helt normalt dagen derpå.

 

Også morsomt å se folk her påstå at det faktisk er forbudet som er grunnen til at Oslo er blitt Europas "narko hovedstad." De har åpenbart ikke fått med seg at det er forbudt i så godt som alle andre lande også og at årsaken derimot er en alt for svak håndhevelse av narkoloven i Norge.

Har du noe grunnlag for disse påstandene? Det er feil, du vet det?

 

Du fornekter fakta, og kaster fra deg eselpiss om nederlandske dophuer. Sjekk hvem som er i "Global Comission on Drug Policy". Det er ikke nederlandske dophuer.

 

Hasjrøyking er ikke forbudt fordi det er farlig å inhalere.

Endret av Magnusjs
Lenke til kommentar

(og til din opplysning så er ikke David Nutt hverken nederlender eller et "dophue" og kan i aller høyeste grad taes seriøst)

 

Tok meg to sekunder på google, det er lov å tenke litt på egenhånd selv om store deler av kunnskapen din er påvirket av propaganda.

 

Jeg forholder meg bare til virkeligheten. At komme med en graf som angivelig viser at det er minst ikke skadelig å ta seg en kopp kaffe som en joint kan jeg desverre ikke ta seriøst.

 

Du forholder deg til virkeligheten uten å bringe noe fakta på bordet, og du forventer at vi skal ta deg seriøst?

 

I "virkeligheten" dør 50.000 hvert år i amerika grunnet direkte link til alkohol. Det har enda ikke blitt bevist et dødsfall som er direkte linket til marijuana.

 

Edit:

Du får lese gjennom kildene å peke ut hvor forskerne har gjort feil da vettu, siden kunnskapen din tydeligvis er så enormt stor på dette området og grafen ikke var god nok for deg.

Endret av DMN
Lenke til kommentar

(og til din opplysning så er ikke David Nutt hverken nederlender eller et "dophue" og kan i aller høyeste grad taes seriøst)

 

Tok meg to sekunder på google, det er lov å tenke litt på egenhånd selv om store deler av kunnskapen din er påvirket av propaganda.

 

Jeg forholder meg bare til virkeligheten. At komme med en graf som angivelig viser at det er minst ikke skadelig å ta seg en kopp kaffe som en joint kan jeg desverre ikke ta seriøst.

 

Du forholder deg til en fantasi verden, må du heller gå ut til de som røyker hasj og se på hvordan de har det kontra de som drikker hver dag. se hvor mye mer ødelagt man blir av alkoholen.

 

det er hundre/tusenvis av folk som går forbi deg hver eneste dag som er pisseskev uten at du merker noe som helst. folk som sitter i kassa på butikken og behandler mange andre folk sitter steine som bare det uten at noen merker noe.

Er kun de erfarne som merker noe og ser det

 

enten så får du begynne å lære litt eller så får du slutte å trolle

Lenke til kommentar

Den reneste tøv. Eneste støtte til slik svada er skrevet av nederlanske dophuer og kan ikke tas seriøst. Millioner av nordmenn inntar jevnlig alkohol og for 99,99% er det ute av systemet noen timer etterpå uten at noen skade har skjedd og de kan fungere helt normalt dagen derpå.

 

Heh, det skal jeg si til bakfylla neste gang jeg treffer den.

 

"Du finnes ikke, så stikk av"

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Også morsomt å se folk her påstå at det faktisk er forbudet som er grunnen til at Oslo er blitt Europas "narko hovedstad." De har åpenbart ikke fått med seg at det er forbudt i så godt som alle andre lande også og at årsaken derimot er en alt for svak håndhevelse av narkoloven i Norge.

Da sikter man til alle de heroinavhengige som man ser på gata, et antall som er svært høyt, som kommer av norsk narkotikapolitikk. De får ikke god hjelp og har ikke noe sted å være.

Lenke til kommentar

Tvungen avrusning for heroinister ville vel løst opp i det problemet.

 

Hvor stor er egentlig forskjellen? Heroin er avhengighetsskapende og moderat helseskadelig; cannabis er vanedannede og lettere helseskadelig.

 

Begge er jo forsåvidt "kriminalitet uten offer"; personlig ser jeg ikke mye av en forskjell.

 

Og deer forsvant troverdigheten din. Trist at så mange cannabisforkjempere i likhet med motstandere ikke har kapasitet til å differensiere.

 

De PÅRØRENDE er ofrene til heroinavhengige, samt samfunnet de forsøpler med tyveriene sine/tiggingen sin for å forsørge avhengigheten.

I tillegg kommer alle ambulanseutrykningene for overdoser.

Endret av Lilac1
Lenke til kommentar

Til Magnusjs:

 

Fornekter du på at enkelte kan ta skade av cannabis-stoffet?

 

"Wow, hvor kom det fra? Har jeg aldri antydet."

 

Bra. Måtte bare forsikre meg.

 

Men om det blir lovlig for hvermannsen å røyke hasj, så håper jeg at alle fakta kommer på bordet rundt det, og ikke bare de klassiske legalize-faktaene... som faktisk får mange til å tro at hasj er komplett ufarlig.
"

 

Du: "De klassiske legalize-faktaene"? Hva skal det bety? Det er utrolig mange argumenter som er mer enn reelle i denne debatten. Problemet til de som er imot legalisering er stort sett at de avfeier argumentene som "klassiske", uten å egentlig ha et legitimt motargument. Er "klassiske legalize-faktaer" av mindre verdi enn annen fakta? Fakta er tross alt fakta."

 

Poenget mitt her er at "legalize-folkene" aldri tar med cannabisen's skyggeside når de argumenterer. Slik at mange (kanskje spesielt unge folk) som leser slikt, får inntrykket av at det er ufarlig. Skjønner du hva jeg mener?

Lenke til kommentar

Redneck: Får håpe det hindrer misbruk om det ble lovlig. Men det må masse forklaringer og holdningskampanjer til på siden. Slik at folk ikke går i feller.

 

Jeg er helt enig med deg, Stjernestøv. Det trengs mer informasjon, flere holdningskampanjer og større allmenkunnskap om alle rusmidler slik at folk kan lære trygg og fornuftig rusbruk.

 

Problemet er bare at kriminaliseringen av enkelte rusmidler hindrer holdningskampanjer og undertrykker kunnskapsdelig og forskning på nevnte stoffer. Det er derfor jeg er for en re-legalisering og regulering av de fleste rusmidler. Når ulike stoffer er lovlige kan vi sende mange flere signaler fordi vi får mange flere virkemidler som vi ikke får brukt effektivt i dag, og vi kan få mer kunnskap om disse stoffene raskere.

 

Edit: skriveleif

 

Ja. Kan bli bra det.

 

Og det første avsnittet ditt er så viktig, for det er skremmende sjeldent å se blant dem som vil legalisere; holdningsinformasjon og info om misbruk og skyggesider. Mange er ikke klar over hvor lett det kan være å havne i misbruk og hva det kan gjøre med en person - og denne viktige infoen får de jo ikke fra de som er FOR.

 

Er ikke det dumt?!

Lenke til kommentar

Hørt før, og derfor formulerte jeg det slik at det skulle forstås på en annen måte. Det er ikke snakk om at folk er ute etter dem, redd for purk og at familien skal finne det ut. Det er snakk om en utstråling som sitter i hodet på folk som røyker for mye. Noe som ikke har noe med lovlig/ulovlig å gjøre.

 

Etter 10 år vil du sannsynligvis ikke merke på denne vindrikkeren at den drikker vin. Men du vil merke det på hasjbrukeren. Treg stemme, og i verste fall lett paranoid og irriterende person som man bare "merker" at ikke er som alle andre.

 

Dette vet jeg fordi jeg har erfaringer med årevis misbruk, både med meg selv og andre. Jeg kjenner folk som har røykt seg stein flere ganger i uken i 10 år, og sammenlignet med dem som drikker noen glass vin i uken, så er det nesten ikke målbart.

 

Jeg har både lest og røyket min porsjon, så det behøver jeg ikke. Jeg vet på hvilke måter alkohol er farligere enn hasj, men jeg vet også hvilke måter hasj kan være farligere enn alkohol. Vet du? Og er ikke det like viktig?

 

Men om det blir lovlig for hvermannsen å røyke hasj, så håper jeg at alle fakta kommer på bordet rundt det, og ikke bare de klassiske legalize-faktaene... som faktisk får mange til å tro at hasj er komplett ufarlig.

 

Virker nesten som om du sitter på studier som ikke er gitt ut til allmennheten?

 

Først av alt må du definere hva som er for mye inntak av cannabis, og selv her er dette veldig individuelt.

 

Jeg kjenner titalls folk som har røykt alt fra ett år og helt opp mot tretti, enkelte av tilfellene er det også snakk om misbruk. Denne utstrålingen du referer til har jeg enda ikke kommet over, med mindre du henviser til personer med et mer åpent og fredelig sinn. Noe jeg ofte kommer over innenfor ulike cannabismiljøer verden over.

 

Ikke for å henge deg ut her, men jeg stiller meg skeptisk til dine erfaringer med misbruk. Jeg har aldri møtt personer som har fått "treg stemme" (kilder takk) eller blitt "irriterende", hva nå enn disse symptomene skal symbolisere. Det virker som om erfaringene dine er hentet ut fra USA sin propagandafylte stereotypiske "pothead", som forresten er veldig langt unna virkeligheten.

 

Utdyp gjerne også hvordan hasj kan være farligere enn alkohol. Kom gjerne med flere eksempler enn psykoser, da dette gjelder en ørliten prosent misbrukere (som igjen utgjør en liten prosent av brukere) og det er mye som tyder på at psykosene hadde oppstått før eller siden uavhengig av bruken.

 

Mine studier er erfaring som hasjmisbruker i 5 år. Det er snakk om tungt misbruk. Stein fra morgen til kveld. Det var et helvete. For alt dreide seg til slutt om det. Å skaffe, og bli sur og sint om man ikke fikk. Familie, venner og livet utenfor "hasjbula" var noe jeg ikke deltok i. Og det var svært sårt for jeg hadde så lyst å komme meg ut av det, men det var sinnsykelig vanskelig å slutte. (Men klarte det til slutt da jeg tok meg i nakken og kastet ut samboeren min, som var den ledende i misbruket. Er så glad for at jeg tok valget om å kaste han ut, for jeg har ikke hatt lyst på hasj siden da, og det er 6 år siden. Han er hverdagsrøyker enda... Og er skikkelig psyk i hodet.)

 

Jeg har ikke i mot legalisering, om det blir gjort på en sånn bra og kunnskapsspredende måte at det kan hindre hasjmisbruk OG redusere misbruket som allerede er.

 

Det jeg egentlig bryr meg om er at så mange JA-folk ikke tar med skyggesidene. Dem fokuserer aldri på hvor lett det kan være for en person og bli avhengig. En del av dem sier bare "man blir ikke avhengig". Å, joda man kan bli PSYKT avhengig!

 

Det kommer jo selvsagt an på hvem du er. Men de svakeste gruppene, de med psykiske problemer, og som av div. grunner er arbeidsledig og ikke henger med i samfunnet, er kanskje de mest utsatte. Det er lett å bli en misbruker om du bare er rette personen til det.

 

"Ikke for å henge deg ut her, men jeg stiller meg skeptisk til dine erfaringer med misbruk."

 

Ehe....er det nå jeg skal le? Det jeg har erfart er toppen av hasjmisbruk. Helt grusomt! Får nesten ikke puste av å tenke på den tiden.

 

Og de folkene jeg kjenner som er stein hele dagen, de HAR treg stemme. Synd jeg ikke kan spille det på lydband for deg.

 

Også er de veldig mistenksomme ovenfor andre folk. (Sier ikke at alle er det, men mange blir det om de får for mye.)

 

Hvordan hasj kan være farligere enn alkohol?

1. Hvorfor må det hele tiden sammenlignes.

2. Og når dere sammenligner det, så tar dere bare med HALVE opplegget, men utelater en helt del.

 

Det finnes både positive og negative måter å bruke BEGGE stoffene på.

Det finnes både positive og negative konsekvenser å bruke BEGGE stoffene på.

 

Jeg sier det igjen:

 

Å drikke vin opptil flere ganger i uken i hjemmet (som jeg har gjort i mange år), har aldri fått meg ør i hodet, usosial eller utelatt plikter i og utenfor hjemmet.

 

Å være stein (på den måten vi røykte) gjorde meg konstant ør i hodet og tiltaket i og utenfor huset var lik NULL.

 

En annen ting:

Jeg har ikke noe tall, men det finnes da vel i høy grad flere alkoholdrikkende nordmenn enn hasjrøykende nordmenn. Og prosent misbrukere av begge gruppene tror jeg ligger høyere av hasj, når det kommer til den lille andelen som røyker i.f.t. andelen som drikker. I tillegg er det veldig mange hasjrøykere som også bruker andre stoffer. Kanskje spesielt unge.

 

Jeg er ikke ute etter å krangle el diskutere noe egentlig. Men bare informere om at cannabis kan være veldig farlig for mange mennesker, og at en god del av JA-folkene misleder folk når de ufarliggjør hasjen.

Lenke til kommentar

Nei det driver de med nå og det funker elendig.

 

Du må selv gi samtykke for å være på avrusning i dag. Og grunnen til at det ikke funker er at folk regelrett stikker av fra det som er en frivillig behandling når suget melder seg.

Endret av Lilac1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Redneck: Får håpe det hindrer misbruk om det ble lovlig. Men det må masse forklaringer og holdningskampanjer til på siden. Slik at folk ikke går i feller.

 

Jeg er helt enig med deg, Stjernestøv. Det trengs mer informasjon, flere holdningskampanjer og større allmenkunnskap om alle rusmidler slik at folk kan lære trygg og fornuftig rusbruk.

 

Problemet er bare at kriminaliseringen av enkelte rusmidler hindrer holdningskampanjer og undertrykker kunnskapsdelig og forskning på nevnte stoffer. Det er derfor jeg er for en re-legalisering og regulering av de fleste rusmidler. Når ulike stoffer er lovlige kan vi sende mange flere signaler fordi vi får mange flere virkemidler som vi ikke får brukt effektivt i dag, og vi kan få mer kunnskap om disse stoffene raskere.

 

Edit: skriveleif

 

Ja. Kan bli bra det.

 

Og det første avsnittet ditt er så viktig, for det er skremmende sjeldent å se blant dem som vil legalisere; holdningsinformasjon og info om misbruk og skyggesider. Mange er ikke klar over hvor lett det kan være å havne i misbruk og hva det kan gjøre med en person - og denne viktige infoen får de jo ikke fra de som er FOR.

 

Er ikke det dumt?!

 

Jo, det er absolutt dumt at de som støtter en relegalisering ikke tar ansvaret som følger med en slik endring. Noen, som Foreningen for Human Narkotikapolitikk er veldig opptatt av at opplysninger om rusmiddelbruks farer og skader. De er også tilhengere av streng regulering av rusmidler, tror til og med de ønsker øl ut av dagligvarehandelen.

 

Det er ikke så mange som vil støtte organisasjoner som vil informere ungdom om rusmidler hvis organisasjonen ikke støtter nulltoleranse (fint ord for intoleranse), dessverre. Men man har mange nettfora der det er mulig å få rimelig god informasjon om ulike rusmidler. Dette er selvsagt ikke godt eller trygt nok, men bedre enn ingenting.

 

Rusmidler er ikke sukkertøy, ikke alle tåler alle rusmidler og folk har ulike reaksjoner på ulike stoffer. For å møte dette trenger vi et stort og differansiert hjelpetilbud fra ungdommenes helsestasjon og psykologsamtaler til ulike former for medisinsk assistert og rehabilitering. Jo flere typer tilbud vi har, jo mer sannsynlig er det at vi kan hjelpe flere folk. Og hvis ulike illegale rusmidler re-legaliseres vil det etter all sannsynlighet gå som i Portugal - flere søker hjelp, og flere opplever at hjelpen faktisk hjelper.

 

Ja, du er ikke alene om å savne nøktern rusmiddelinformasjon fra mange "for"-organisasjoner, men heldigvis finnes det noen lyspunkter.

Lenke til kommentar

Hasj er ikke ufarlig, og det tror jeg alle er enige om. Men hovedproblemet ligger i forbudet.

 

Det er forbudet som er det aller farligste med hasjen, og om et forbud kunne blitt erstattet med relevant og objektiv informasjon om rusmiddelet, og generelt en sunnere holdning til stoffet, er jeg sikker i min sak: Det ville blitt bedre.

 

Selvfølgelig finnes det enkelte grupper som ikke bør røyke hasj, på samme måte som det finnes enkelte grupper mennesker som bør holde seg unna alkohol. Ikke alle tåler rusmidlene, og sånn vil det alltid være. Noen har anlegg for utvikling av schizofreni, og da kan det for bli veldig farlig å røyke mye hasj. Men likevel er dette lite farlig, sammenlignet med skadeomfanget av et forbud. Folk blir straffet over en lav sko, og ikke minst opplever hasjkonsumenter et stigma som ikke hører hjemme noen steder i 2011. Jeg lurer på om dette er særlig for Norge, egentlig. Jeg kan i hvert fall ikke huske å ha opplevd en mer intolerant kultur noen andre steder. Og da snakker jeg ikke om straffenivået, men heller om befolkningens generelle oppfatning av bruken.

 

Mennesket ønsker å ruse seg. Det er ikke noe vi kan gjøre noe med. Da må man heller gå over til skademinimering, og da er legalisering av cannabis den beste løsningen.

Lenke til kommentar

Det er jo det som er, at det finnes et hav av mennesker med FOR-holdninger og i FOR-organisasjoner, som stadig uttaler seg hvor ufarlig hasj er. (Eller unnlater å komme med skyggesidene.) Fargelegger et falsk bilde, og når ungdom som tror på alt hører det, så tror de blindt på det, og røyker i vei uten kunnskaper.

Lenke til kommentar

Problemet med hasjdebatten er at den er uten nyanser, og det skjer som en følge av forbudet. Ved en legalisering vil nyansene komme til syne, gjennom restriksjoner og informasjonskampanjer om skadeomfang etc. Vi kommer ingen vei med forbudet, fordi det rett og slett undergraver all fornuftig informasjonsflyt om stoffet, annet enn på forumet à la Diskusjon.no.

 

Ja, hasj er skadelig som det rusmiddelet det er. Ja, det kan skape psykiske plager, selv om dette er noe som affekterer en minoritet av brukergruppen (sjansen for psykoser øker fra noe sånt som 0,5 til 1 prosent, rent statistisk...). Og så videre.

 

Like fullt er det farligste med cannabis nettopp forbudet. Det er FORBUDET som trekker brukerne inn i kriminalitet. Det er FORBUDET som drar brukermassen mot sterkere illegale substanser, som kokain og heroin. Og det er FORBUDET som umuliggjør statlige restriksjoner.

 

Om cannabis legaliseres, kan man for min del gjerne få litt flere brukere (alvorlig talt, det er ikke sånn at åtti prosent av Norges befolkning kommer til å sette seg ned og røyke hasj med én gang sjansen byr seg). Like fullt er det ingen statistikker fra land som har liberalisert cannabis som viser til en spesiell økning i cannabiskonsum kontra kriminaliseringstidene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...