Gå til innhold

Bør vi legalisere cannabis?


Bør Canabis legaliseres?  

2 882 stemmer

  1. 1. Bør Canabis legaliseres?

    • Ja, total legalisering
      1657
    • Ja, til bruk som medisin
      483
    • Nei
      658
    • vet ikke
      143


Anbefalte innlegg

Jeg antar det er mange rusmisbrukere på plata. Kriminaliseringen har ikke løst dette problemet, har det vel? De studentene misbrukte hasj, på tross av kriminaliseringen.

 

Rusmisbruk skader samfunnet uavhengig om det er lov eller ikke.

 

Redigert: En annen ting. Du nevner at du gjerne kan legalisere, forutsatt at behandling og kostnader går utover brukeren. Tenker du det samme om tobakk og alkohol? Eller mat for den saks skyld?

Endret av Bozzeye
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I mine øyne handler det ikke om hvilke positive egenskaper cannabis tilfører samfunnet. Det tilfører absolutt ingenting annet enn individuelle rettigheter, men hvorfor skal ikke det være vesentlig, når det ikke skader noen?

 

At det ikke skader noen passer rett og slett ikke. For det første er det bare å ta en titt på plata. For det andre så bodde jeg i sin tid på kollegie med flere studenter som var hasjbrukere og de gik nesten alle som en på ræva og klarte ikke å fuldføre videregående engang. Tenk på deres hasjbruk koster samfunnet i dag ved at de aldri fik utdannelse utover grunnskolen og antakelig ikke er i jobb?

 

Jeg kunne godt være villig til å legalisere hasj for de over 25, men ikke før, og da helst også med den betingelse at samfunnets kostnader til eventuel behandling og støtte som følge av et eventuelt misbruk må dekkes av personen selv, ikke samfunnet. Det hedder frihet under ansvar.

Se på de på plata? De er nok ikke bare hasjmisbrukere de du tenker på. Mener du kanskje at de har startet med cannabis? Ja da er jo legalisering en fin ting, så fører det ikke til sterkere saker på den måten lenger.

 

Disse studentene hørtes ut som hasjMISBRUKERE, det er klart det ikke er en bra ting, på lik like med alkoholmisbrukere o.l. Det meste kan misbrukes.

 

Så må jeg spørre: Mener du det samme om alkoholikere? Skal de betale selv, eller skal samfunnet?

Lenke til kommentar

I hvilket samfunn er ikke rettigheter bra? Du må også gjerne opplyse meg hvilke skader en legalisering hadde gjort på samfunnet i en helhet.

Skjønner du virkelig ikke hva jeg mener? Eller later du bare som?

 

Jeg snakker forresten ikke om rettighetER, jeg snakker om retten til å røyke cannabis. Fortell meg hva rekerasjonell cannabisbruk tilfører samfunnet som vi ikke klarer oss uten. Jeg ser det virkelig ikke.

 

Jeg sier at det er ingen som vet hva konsekvensene av legalisering i Norge kommer til å bli. Vi har ikke noe grunnlag for å si hverken det ene eller det andre i Norge.

 

Jeg bare peker ut dybden i argumentene dine.

 

Så retten til å røyke cannabis er ikke lenger en rettighet? Leser du hva du poster?

 

Spørsmålet gikk andre veien, du mente det ikke var bra for samfunnets helhet, og jeg vil vite hvorfor.

Lenke til kommentar

Jeg snakker forresten ikke om rettighetER, jeg snakker om retten til å røyke cannabis. Fortell meg hva rekerasjonell cannabisbruk tilfører samfunnet som vi ikke klarer oss uten. Jeg ser det virkelig ikke.

Det handler ikke om å tilføre noe som helst. Rekrasjonell cannabisbruk er her allerede og det kommer ikke til å forsvinne.

 

 

Jeg sier at det er ingen som vet hva konsekvensene av legalisering i Norge kommer til å bli. Vi har ikke noe grunnlag for å si hverken det ene eller det andre i Norge.

Vi har erfaringer fra andre land det er naturlig å sammenligne oss med. Just sayin'.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kunne godt være villig til å legalisere hasj for de over 25, men ikke før, og da helst også med den betingelse at samfunnets kostnader til eventuel behandling og støtte som følge av et eventuelt misbruk må dekkes av personen selv, ikke samfunnet. Det hedder frihet under ansvar.

Betaling av eventuel behandling gjøres gjennom skatten som kan/vil være ganske tung.

Lenke til kommentar

Jeg snakker forresten ikke om rettighetER, jeg snakker om retten til å røyke cannabis. Fortell meg hva rekerasjonell cannabisbruk tilfører samfunnet som vi ikke klarer oss uten. Jeg ser det virkelig ikke.

Spør heller hva forbud mot rekreasjonell cannabisbruk gjør for samfunnet.

 

Vi snakker om skademinimering her. Forbudet er fryktelig skadelig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det handler ikke om å tilføre noe som helst. Rekrasjonell cannabisbruk er her allerede og det kommer ikke til å forsvinne.

Jo, det handler om å tilføre noe, eller rettere sagt, det handler om å ikke tilføre samfunnet flere belastninger ved å legalisere det.

Til man har et bedre datagrunnlag er jeg i mot.

 

Vi har erfaringer fra andre land det er naturlig å sammenligne oss med. Just sayin'.

To land. Det er ikke akkurat et stort datagrunnlag. Som jeg har påpekt tidligere ser det ut til at Sverige har lavere forbruk av rusmidler enn både Nederland og Portugal, til tross for at det er illegalt og (mis)brukere behandles på samme måte som i Norge. Just sayin'.

 

 

 

Vi snakker om skademinimering her. Forbudet er fryktelig skadelig.

Hvilke skader fører forbudet til som ikke vil være til stede ved legalisering?.

Lenke til kommentar

* Høyt heroin og kokain-misbruk.

* Mindre farlig å røyke hasj grunnet kvalitetsstandarder.

* Kriminalisering av folk som ikke gjør noe mer galt enn de andre i samfunnet.

* Lettere å gi hjelp til misbrukere av stoffet.

 

Det var fire grunner fler enn kriminalisering har på sin side. And theres plenty more to go.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg jobber fulltid, betaler skatt, og røyker jevnlig. Det eneste som er negativt med cannabisbruken min er at om jeg skulle bli arrestert vil det være vanskeligere for meg å få meg en jobb i fremtiden, og at staten taper inntekter fra alkoholavgifter siden jeg ikke drikker. Men der stopper der.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

To land. Det er ikke akkurat et stort datagrunnlag. Som jeg har påpekt tidligere ser det ut til at Sverige har lavere forbruk av rusmidler enn både Nederland og Portugal, til tross for at det er illegalt og (mis)brukere behandles på samme måte som i Norge. Just sayin'.

 

Nå hadde også sverige dobbelt så mange dødsfall gjennom rusmisbruk i 2005 enn nederland hadde. "just sayin".

 

http://www.emcdda.europa.eu/stats07/drdtab05a

Endret av DMN
  • Liker 3
Lenke til kommentar

To land. Det er ikke akkurat et stort datagrunnlag. Som jeg har påpekt tidligere ser det ut til at Sverige har lavere forbruk av rusmidler enn både Nederland og Portugal, til tross for at det er illegalt og (mis)brukere behandles på samme måte som i Norge. Just sayin'.

Jeg vil gjerne vite hvilke typer rusmidler dette gjelder. Alkohol? Tobakk? Cannabis? Heroin?
Lenke til kommentar

Vet ikke hva jeg synes. Når jeg var 17 var jeg FOR, for da fremmet jeg bare de klassiske argumentene om at alkohol er farligere etc. Men ting er faktisk mer komplisert enn som så. Å ufarliggjøre hasj er idioti!

 

Om det kan bli mindre misbruk av det, så er det greit at det blir lovlig. Men når det blir lovlig og akseptert, er det vel også fler som vil prøve det?

 

-Det er mye lettere for ungdom å bli avhengig av hasj enn av alkohol. For de fleste vi treffer i alkoholrus på byen sitter ikke fulle i ukedagene. Men en hasjbruker tar gjerne en blås på ukedagene også. Man blir jo ikke dårlig dagen etter, så...

 

-Alkohol går ut av kroppen fort. Hasjen sitter der i flere uker, og hele året om man tilføyer ny cannabisolje og THC. For mange har det en dårlig effekt på kropp og sinn.

 

-Mange tåler ikke hasj/cannabis! Psyken blir forandret og dem ser det ikke selv. Jeg kjenner mange hverdagsrøykere og i samtaler er dem helt rare. Paranoide og lever i en boble. Og nei, det er ikke bare fordi de må gjemme seg - det er snakk om hvordan de oppfører seg i sosiale sammenhenger.

 

-Om man røyker 1 gang hver andre måned (slik at stoffet får tid å forlate kroppen), så tror jeg det er bedre enn å "leve" på cannabis.

 

Rusen og virkningene av hasj og alkohol kan heller ikke sammenlignes. Mange sier at alkohol er så sterkt og alt det der. Men tenk på dette:

 

Av 2 glass vin 3 ganger i uken, sammenlignet med å røyke seg stein 3 ganger i uken.

 

Etter 10 år vil du sannsynligvis ikke merke på denne vindrikkeren at den drikker vin. Men du vil merke det på hasjbrukeren. Treg stemme, og i verste fall lett paranoid og irriterende person som man bare "merker" at ikke er som alle andre.

 

Å anbefale hasj til en ungdom du ikke vet hvilken psyke har, fordi du selv kommer med de klassiske ikke-farlig-argumentene, er ikke bra. For da vet du nemlig ikke hvor komplisert og farlig hasj kan være.

Lenke til kommentar

Hvem her inne har anbefalt hasj til ungdom?

 

Jeg er ungdom selv, og har aldri prøvd hasj/cannabis. Allikevel er jeg for legalisering/avkriminalisering, pga virkningene det vil skape. Oslo er av mange ansett som Europas heroinhovedstad (vet ikke statistikker på dette, orker heller ikke finne) og det er åpenbart at dagens løsninger ikke fungerer. Dersom man avkriminaliserer hasj, vil man miste de fleste mellommenn, og slik minske heroinproblemene.

Lenke til kommentar
Om det kan bli mindre misbruk av det, så er det greit at det blir lovlig. Men når det blir lovlig og akseptert, er det vel også fler som vil prøve det?
Ikke der det er forsøkt liberalisering, nei.

 

-Alkohol går ut av kroppen fort. Hasjen sitter der i flere uker, og hele året om man tilføyer ny cannabisolje og THC. For mange har det en dårlig effekt på kropp og sinn.
Hasjen sitter i fettvevet i opp til flere uker i etterkant. Det spiller ingen trille.

 

-Mange tåler ikke hasj/cannabis! Psyken blir forandret og dem ser det ikke selv. Jeg kjenner mange hverdagsrøykere og i samtaler er dem helt rare. Paranoide og lever i en boble. Og nei, det er ikke bare fordi de må gjemme seg - det er snakk om hvordan de oppfører seg i sosiale sammenhenger.
Ja, man blir paranoid av å drive med noe ulovlig.

 

-Om man røyker 1 gang hver andre måned (slik at stoffet får tid å forlate kroppen), så tror jeg det er bedre enn å "leve" på cannabis.
Selvfølgelig. Ingen rusmidler er bra å bruke altfor ofte.

 

Rusen og virkningene av hasj og alkohol kan heller ikke sammenlignes. Mange sier at alkohol er så sterkt og alt det der. Men tenk på dette:

 

Av 2 glass vin 3 ganger i uken, sammenlignet med å røyke seg stein 3 ganger i uken.

 

Etter 10 år vil du sannsynligvis ikke merke på denne vindrikkeren at den drikker vin. Men du vil merke det på hasjbrukeren. Treg stemme, og i verste fall lett paranoid og irriterende person som man bare "merker" at ikke er som alle andre.

 

Å anbefale hasj til en ungdom du ikke vet hvilken psyke har, fordi du selv kommer med de klassiske ikke-farlig-argumentene, er ikke bra. For da vet du nemlig ikke hvor komplisert og farlig hasj kan være.

Og dette vet du fordi...?

 

Alkohol er mye farligere enn hasj. Punktum. Les deg opp selv, hvor som helst. Ingen har sagt at hasj MÅ inntas for å leve et sunt og verdig liv. Men om det å røyke hasj er farlig for kropp og sjel: Er det ikke fortsatt bedre for personen selv å få medisinsk hjelp til problemet sitt, fremfor å havne i fengsel for noe h*n har påført seg selv?

 

Vi blir ikke kvitt rusmidler. Det er bare å glemme. Men det er fryktelig mye bedre å avkriminalisere/legalisere enn å fortsette å bruke enorme ressurser på razziaer, fengsling og barnevernssaker.

Lenke til kommentar

'Magnusjs' skrev:

 

"Ja, man blir paranoid av å drive med noe ulovlig."

 

Hørt før, og derfor formulerte jeg det slik at det skulle forstås på en annen måte. Det er ikke snakk om at folk er ute etter dem, redd for purk og at familien skal finne det ut. Det er snakk om en utstråling som sitter i hodet på folk som røyker for mye. Noe som ikke har noe med lovlig/ulovlig å gjøre.

 

Fornekter du på at enkelte kan ta skade av cannabis-stoffet?

 

Jeg sa:

"Av 2 glass vin 3 ganger i uken, sammenlignet med å røyke seg stein 3 ganger i uken.

 

Etter 10 år vil du sannsynligvis ikke merke på denne vindrikkeren at den drikker vin. Men du vil merke det på hasjbrukeren. Treg stemme, og i verste fall lett paranoid og irriterende person som man bare "merker" at ikke er som alle andre.

 

Å anbefale hasj til en ungdom du ikke vet hvilken psyke har, fordi du selv kommer med de klassiske ikke-farlig-argumentene, er ikke bra. For da vet du nemlig ikke hvor komplisert og farlig hasj kan være."

 

Dette vet jeg fordi jeg har erfaringer med årevis misbruk, både med meg selv og andre. Jeg kjenner folk som har røykt seg stein flere ganger i uken i 10 år, og sammenlignet med dem som drikker noen glass vin i uken, så er det nesten ikke målbart.

 

Du sa:

 

"Alkohol er mye farligere enn hasj. Punktum. Les deg opp selv, hvor som helst."

 

Jeg har både lest og røyket min porsjon, så det behøver jeg ikke. Jeg vet på hvilke måter alkohol er farligere enn hasj, men jeg vet også hvilke måter hasj kan være farligere enn alkohol. Vet du? Og er ikke det like viktig?

 

(Medisinsk bruk er noe annet.)

 

Men om det blir lovlig for hvermannsen å røyke hasj, så håper jeg at alle fakta kommer på bordet rundt det, og ikke bare de klassiske legalize-faktaene... som faktisk får mange til å tro at hasj er komplett ufarlig.

Endret av Stjernestøv81
Lenke til kommentar
Fornekter du på at enkelte kan ta skade av cannabis-stoffet?
Wow, hvor kom det fra? Har jeg aldri antydet.

 

Jeg har både lest og røyket min porsjon, så det behøver jeg ikke. Jeg vet på hvilke måter alkohol er farligere enn hasj, men jeg vet også hvilke måter hasj kan være farligere enn alkohol. Vet du? Og er ikke det like viktig?
For enkelte mennesker kan sikkert hasj havne i samme bås som alkohol, ja. Men for den definitive majoriteten er alkohol mye farligere. Det er mange mennesker som heller ikke kan spille for mye spill uten å gå bananas. Og det er mange mennesker som ikke tåler sjømat. Og det er I HVERT FALL mange mennesker som ikke tåler alkohol.

 

Men om det blir lovlig for hvermannsen å røyke hasj, så håper jeg at alle fakta kommer på bordet rundt det, og ikke bare de klassiske legalize-faktaene... som faktisk får mange til å tro at hasj er komplett ufarlig.
"De klassiske legalize-faktaene"? Hva skal det bety? Det er utrolig mange argumenter som er mer enn reelle i denne debatten. Problemet til de som er imot legalisering er stort sett at de avfeier argumentene som "klassiske", uten å egentlig ha et legitimt motargument. Er "klassiske legalize-faktaer" av mindre verdi enn annen fakta? Fakta er tross alt fakta.
Lenke til kommentar

Redneck: Får håpe det hindrer misbruk om det ble lovlig. Men det må masse forklaringer og holdningskampanjer til på siden. Slik at folk ikke går i feller.

 

Jeg er helt enig med deg, Stjernestøv. Det trengs mer informasjon, flere holdningskampanjer og større allmenkunnskap om alle rusmidler slik at folk kan lære trygg og fornuftig rusbruk.

 

Problemet er bare at kriminaliseringen av enkelte rusmidler hindrer holdningskampanjer og undertrykker kunnskapsdelig og forskning på nevnte stoffer. Det er derfor jeg er for en re-legalisering og regulering av de fleste rusmidler. Når ulike stoffer er lovlige kan vi sende mange flere signaler fordi vi får mange flere virkemidler som vi ikke får brukt effektivt i dag, og vi kan få mer kunnskap om disse stoffene raskere.

 

Edit: skriveleif

Endret av Boombaby4275
Lenke til kommentar

Hørt før, og derfor formulerte jeg det slik at det skulle forstås på en annen måte. Det er ikke snakk om at folk er ute etter dem, redd for purk og at familien skal finne det ut. Det er snakk om en utstråling som sitter i hodet på folk som røyker for mye. Noe som ikke har noe med lovlig/ulovlig å gjøre.

 

Etter 10 år vil du sannsynligvis ikke merke på denne vindrikkeren at den drikker vin. Men du vil merke det på hasjbrukeren. Treg stemme, og i verste fall lett paranoid og irriterende person som man bare "merker" at ikke er som alle andre.

 

Dette vet jeg fordi jeg har erfaringer med årevis misbruk, både med meg selv og andre. Jeg kjenner folk som har røykt seg stein flere ganger i uken i 10 år, og sammenlignet med dem som drikker noen glass vin i uken, så er det nesten ikke målbart.

 

Jeg har både lest og røyket min porsjon, så det behøver jeg ikke. Jeg vet på hvilke måter alkohol er farligere enn hasj, men jeg vet også hvilke måter hasj kan være farligere enn alkohol. Vet du? Og er ikke det like viktig?

 

Men om det blir lovlig for hvermannsen å røyke hasj, så håper jeg at alle fakta kommer på bordet rundt det, og ikke bare de klassiske legalize-faktaene... som faktisk får mange til å tro at hasj er komplett ufarlig.

 

Virker nesten som om du sitter på studier som ikke er gitt ut til allmennheten?

 

Først av alt må du definere hva som er for mye inntak av cannabis, og selv her er dette veldig individuelt.

 

Jeg kjenner titalls folk som har røykt alt fra ett år og helt opp mot tretti, enkelte av tilfellene er det også snakk om misbruk. Denne utstrålingen du referer til har jeg enda ikke kommet over, med mindre du henviser til personer med et mer åpent og fredelig sinn. Noe jeg ofte kommer over innenfor ulike cannabismiljøer verden over.

 

Ikke for å henge deg ut her, men jeg stiller meg skeptisk til dine erfaringer med misbruk. Jeg har aldri møtt personer som har fått "treg stemme" (kilder takk) eller blitt "irriterende", hva nå enn disse symptomene skal symbolisere. Det virker som om erfaringene dine er hentet ut fra USA sin propagandafylte stereotypiske "pothead", som forresten er veldig langt unna virkeligheten.

 

Utdyp gjerne også hvordan hasj kan være farligere enn alkohol. Kom gjerne med flere eksempler enn psykoser, da dette gjelder en ørliten prosent misbrukere (som igjen utgjør en liten prosent av brukere) og det er mye som tyder på at psykosene hadde oppstått før eller siden uavhengig av bruken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...