Gå til innhold

Bør vi legalisere cannabis?


Bør Canabis legaliseres?  

2 882 stemmer

  1. 1. Bør Canabis legaliseres?

    • Ja, total legalisering
      1657
    • Ja, til bruk som medisin
      483
    • Nei
      658
    • vet ikke
      143


Anbefalte innlegg

Du sier at riktig info, vil føre til mindre missbruk, det tror jeg er riktig, men ikke nok.

 

Men det at cannabis kan gi deg psykiske problemer er et omdiskutert tema, og etter det jeg har lest meg til er det like mye for, som imot som er "bevist", eller forskere har kommet frem til.

 

Som du sier har nederland libelarisert mye rart, men narkopolitikken der er ikke 100%.

Etter det jeg har skjønt, så er det meste av det som selges på coffeshops og lignende fra det svarte markedet.

 

Staten vil tjene masse penger hvis de legaliserer, og dyrker frem cannabisen selv, og selger den.

De kan fint med stort overskudd selge cannabisen under dagens gatepris, på ca 100kr grammet.

Da vil en også konkurere med det svarte markedet, og seff vil jo folk kjøpe det som er enklest å få tak i, tryggest og billigst...

Dette med at cannabis har psykiske virkninger avhenger egentlig mye mer fra person til person, jeg har venner som bruker, og noen er helt normale mennesker, mens andre har konstant paranoia, selv om de ikke er høye, og virker som om de alltid har hastverk.. :S

 

Hvis de ikke er høye og virker paranoide og stressa så kalles det abstinenser, hvis de da har røykt ei stund og kutta ut.

Abstinenser kan man ikke ta med som et grunnlag for psykiske lidelser

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Der problemet er, forstår virkelig ikke hvorfor ingen av de store partiene er for legalisering.

Gatene blir renere, ungdom slipper å gå i dårlige miljøer.

Vel, fordi det er kontroversielt. Hva ville de uopplyste borgerne tro om et parti plutselig ønsket å legalisere narkotika?

 

Og da førsteprioriteten til politikere er å sanke stemmer, framfor å skape et bedre samfunn, så vil de da ikke risikere noe såpass kontroversielt.

Endret av Kammizez
  • Liker 1
Lenke til kommentar

men bare for å spør.

 

Er det noen her som virkelig setter i gang noe og sender mailer og dill og dall elelr sitter bare alle på ræva og driter i det og finner ut at vi er enige her inne?

 

nytter ikke å ha en slik avstemning og heftig diskusjon og ikke gjøre noe videre med en slik diskusjon.

 

grunnen til jeg spør er for at det er et heftig tema, det er gode grunner og saklig diskusjon (visse unntak) det er gode argumenter og god avstemning.

 

ingen som frister seg til å slenge heile diskusjonen på bordet til statsministeren elelr noe? ingen som fristes med å gjøre noe med det så kanskje det kommer i gang for alvor?

 

dere tenker vel bare at det ikke nytter og ikek hjelper? men det stemmer faktiskt ikke, staten elsker folk som stepper opp og viser fram og sier i fra. kjenenr flere som sender sine meninger om ting og tang heile tida til staten via mail og hva dem mener de burde gjøre.

har en kamerat som sendte mail til staten om at avgift på biuodiesel må bli komme til pga det og det. og han driver å holder på sånn med mange mange ting.

 

så det nytter det så lenge man kan ordlegge seg rett og holde seg nogelunde nøytral (noe dere vet jeg ikke klarer :p )

 

so, what are you gonna do? sitte her å diskutere det eller kanskje få det på fronten?

 

bare nysgjerrig på hva folk tenker om det og om det virkelig er noen som setter ting i gang ;)

Lenke til kommentar

Cannabisen er helt grei så lenge det foregår i hjemmet eller andre skjulte steder, akkurat som det å gå på do, man gjør det på et egnet sted. Det er når man drar rasta-driten ut på gaten jeg har et problem med det.

 

For min del kan dere sitte hjemme på gutterommet og stikke overdoser med heroin rett i øyeeplet mens dere gir katten blowjobs etter tur, jeg driter en lang marsj i det. Så lenge jeg slipper å se på det i parken, på kjøpesenteret/butikken, bussen og på gaten er det greit for meg.

 

Men alvorlig, kast driten i bosset, klipp håret og skaff en jobb :thumbup:

Lenke til kommentar

Det siste samfunnet trenger er vel noe som får oss enda mer apatiske og tiltaksløse. Hvorvidt det er skadelig eller ei er umulig å svare på, men det virker som om argumentene fra begge sider er ganske virkelighetsfjerne og overfladiske.

 

Riktig! For rekreasjon er grunnlaget for legalisering rimelig tynt! Men jeg stiller meg positivt til avkriminalisering og medisinsk bruk. Gi brukerne hjelp og gi Cannabis til folk som trenger det.

 

Alt dette hempfiber-tullet synes jeg bare høres ut som en teit unnskyldning til at folk skal kunne bli stein.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det var noe flyers-greier tidligere i tråden. Vi burde starte en aksjon.

 

Vi har også sendt mails til de forskjellige partiene der til og med diskusjon var tydligvis no-go.

 

ok, ja men kjekt å høre at noen tar det lengre og prøver i det minste. man vet jo ikke hvis ikke ;)

ja burde starta egen kampanje på det, den avstemninga som var i statene for et år siden ca (tenker mest på california) så var det ikke akkurat swarchnegger som starta det hele, var jo disse andre som fikk det i gang åsså var resten av arbeidet swarchnegger sitt eler da presidenten (idk men noen statlige iallefall)

 

@Lakuupiipuu

når man starter å røyke så blir man apatisk og sløv, men etterhvert som man har røykt ei stund så forsvinner mye av dette her, når man da er noe vi kaller for innrøykt så blir man ikke det i det hele tatt, da fungerer man akkurat likt som du er nå bare litt lavere blodtrykk og mindre stress.

du gjør ikke jobben seinere eller fokuserer mindre men man er bare mer avslappa og rolig innvendig mens man gjør denne jobben man skal gjøre.

dette er en likhet for alle, når de røyker hver dag så vil det går 2uker-1mnd så er man innrøykt, kan ta lengre tid med enkelte men alle kommer der.

 

og hvis noe som dette skulle blitt legalisert så hadde de aller aller fleste blitt innrøykt, er bare "fest"røykerne som ikke hadde blitt det. man må røyke hver dag / annenhver dag for å bli innrøykt, og gjerne et par gram til dagen.

første metoden man merker at man begynner å bli innrøykt er at de 2 grammene om dagen plutselig blei til 4 gram om dagen.

man trenger mer for å holde samme rusen.

jeg var oppe i 15 gram om dagen og fikk aldri samme rus som når jeg har hatt pause og det pga jeg var innrøykt som bare det.

røyker man så mye så kjenner man det på kvelden at alt komemr igjen og man blir slapp og giddalaus men om dagene fungerer man helt fint helt normalt bare med litt mindre blodtrykk og stress og hysteri.

 

så tenk litt ;) jeg er ikke alene som sier dette

Lenke til kommentar

Dr.Hawkins: Det du skriver om "innrøyking" har blitt kommentert en rekke ganger opp igjennom tråden her, og det stemmer altså ikke med det forskningsundersøkelsene avdekker. Ja, man får høyere terskel ift. selve rusopplevelsen, men kronisk bruk viser seg å virke negativt inn på kognitive og psykomotoriske funksjoner som hukommelse, oppmerksomhet, reaksjonstid, o.l.

 

Din erfaring kan dog godt være en annen. Du har jo selv nevnt at du har ADHD og jeg har selv snakket med andre personer med den diagnosen som rapporterer bedre fungering når de bruker cannabis. Har ikke sett noe forskning på dette feltet, så hva effekten evt. måtte komme av må "fåglarna vite", og det er heller ikke noe jeg vil anbefale personer med ADHD å velge som behandlingsform. Er mye rart man kan rote seg opp i rundt miljøene som distribuerer cannabis, og statistisk sett har personer med ADHD lettere for å rote seg opp i "mye rart" enn andre.

Lenke til kommentar

forskningen tar aldri opp det punktet der hugo. alt forskning ser på er: "ok la oss ta inn en random guy å teste han" han har gjerne aldri røykt i sitt liv tidligere eller noe, også tar han 1 eneste trekk også begynner de studiet. så etter da 4-10 timer senere så kanskje 1 trekk til. åsså holder de på kanskje i et par dager åsså er det avslutta.

 

Da blir man ikke innrøykt og hadde forskninga dekka det med å være innrøykt så hadde det stått det klart og tydelig i forskninga at over lengre stabilt bruk så blir man innrøykt og virkninga minsker kraftig og ting blir mer normalt.

 

Det er en ting du må forstå hugo og det er at man skal ikke tro alt på papiret fordi ting virker anderledes i virkeligheten enn i teorien.

Det er uttalige mennesker der ute som er innrøykt som røyker 10-15 gram om dagen, den mengden er ganske normal bruk hus de som bruker. de finnes folk som bare har en jonas av og til men er ikek så mange av de.

 

alle mine kamerater, uansett hvem kan bekrefte det jeg sier.

 

det er klart cannabis fungerer 10x bedre som medisin på adhd folk men det tar ikek vekk den normale effekten. det somm virker helt galt på oss med adhd enn vanlige er kokain og amfetamin. det virker forskjellig. jeg blir rolig og slapp av amfetamin mens dere blir hyper som faen.

kokain har jeg aldri hatt snev av virkning på, kjenner kun amfetamin virkningen.

men cannabis har ikke den måte mot adhd folk, der er virkninga lik.

 

"statistikk er en statlig måte å lyge på" det var en sak her i vg for ikek så lenge siden, husker ikke helt hva det var om men det var nå noe viktig greier, der var det flere som reagerte og kommenterte slik.

 

det du mangler hugo er erfaring og se den virkeligheten som man ikke kan se på papiret, det er det du mangler for å se hva jeg snakker om.

for hadde du røykt 2 gram daglig i ei uke så måtte du ha gått opp minst 1 gram om dagen for å holde samme rus og funk, ei uke etterpå igjen må du opp et par gram til i bruk, et par uker derretter igjen er du gjerne opp 7-10gram om dagen.

 

det er ting som forskninga aldri tar med, aldri.

 

de beskriver over lengre bruk men vet du hvordan de får fram den? de ser på hvilke effekter det har med 1-2 trekk åsså ser de at dett er lav verdi av den og den åsså regner de ut hvor lang tid det vil ta før det blir skadelig, og dermed kommer de fram til den konklusjon at med lengre bruk så blir det slik og slik. men faktum og realiteten er langt i fra slik.

 

jeg kan godt komme på besøk til deg i 1 mnd tid så skal jeg vise deg nøyaktig hva jeg snakker om. for nå i disse dager så er ikek jeg innrøykt, jeg har hatt pause i 2 år og vel så det nå, har hatt noen trekk i de siste dagene men det er bare for kosen sin skyld nå.

 

og ikke kom med de kognitive negative tingane, det er det eneste punktet du har å gå etter, du har brukt det punktet i over 400 side (halve tråden blei jo sletta for ei tid tilbake) og jeg har prøvd å forklart deg at det virkelig ikek er slik.

 

De psykologiske bakgrunnene og kunnskapene du har må deu lengre ut på landet med, jeg sier ikek at du ikek er flink elelr kan din jobb men ejg sier at du må ha et testobjekt foran deg og seg det foran dine egne øyner.

 

Er du klar over hvor mange som tar 1æ-2gram før de skal i et politiavhør? bare for å bli normal og fungere og for å slippe nervøsiteten?

tror du de kan gå inn det pissefjern og ikke være innrøykt uten å bli merka? nei for øynane blir rødsprengte og de henger som bare det og man snakker seint og alt sånt. men når du er innrøykt så er du helt normal bare mer rolig og avslappa på innsida.

 

Det er noe du må snart forstå at er ikke bare noe tull ejg sier men noe som faktiskt er slik hos 90% av brukerne (resterende 10% røyker ikek så ofte)

 

Forskninga viser ikke til dette og det er diverse årsaker til det, et par av de har jeg forklart og en jeg ikke har forklart er rett og slett det at de vil ikek vise det fordi det er psoitivt om stoffet og dermed kan ty til drastiske beslutninger hos samfunnet og hysteri til de grader.

hvorfor er area51 dokumentene sladda? hvorfor er alle slike hemmelige dokumenter sladda? wikileaks ;)

samme årsak.

 

Forskning kommer aldri tiø å ta opp det punktet med å være innrøykt fordi det er "for farlig" for samfunnet å vite det.

 

alt du har å gå etter hugo er papirer.

 

om det i teorien skal gå ann å bygge 1000x1000meter glass ståanes vertikalt en plass på jordkloden, er det dermed sakt at det vil fungere i virkeligheten? nei

 

du må virkelig beygnne å se vekk i fra papiret og høre på hva folk har å si når de har 10år+ med erfaring og hele kysten fra risør til stavanger med folk som holder på som har akkurat samme sak som jeg beskriver. blant de noen tusen menneskene jeg kjenner til nå, tror du alle har adhd?

 

Hugo, vær så snill nå, lytt og lær for en forandring ;)

jeg har gjort det mange ganger i denne tråden og flere plasser, selv om du er psykolog betyr ikke det at papirene har rett angående prakjsis/virkeligheten delen. selv om du er psykolog og skjønner fagspråket så betyr ikke det at det er rett.

 

Hugo, jeg er dritt lei av å forklare deg det gang på gang, ta noe til deg nå og lær er du snill for det er faktisk enn virkelighet i det jeg forteller. enten du liker det eller ei.

 

hadde det ikke vært slik som jeg sier, hadde det vært slik som du sier. da kan jeg garanterer deg at jeg hadde vært imot legalisering for da hadde det skada mer enn gjort godt. men faktum er at det gjør mye emr godt enn det skader og det nettopp pga innrøykinga

Lenke til kommentar

http://freak.no/forum/showthread.php?t=109841

her har du flere folk som sier det samme

 

På standar tar det ikke veldig lang tid å bli innrøykt, så er nok ikke dette som er problemet, Nidhog.

Hvis man røyker vanlig bruning hver eneste dag i en 2-3ukers tid, så kan man begynne å se bort ifra jointen.

 

Enten må du begynne å kjøpe bedre saker, hvis ikke kan du alltids begynne å trekke på noe annet.

F.eks vannfall, lag deg to gode brønner og trekk disse på ett trekk hver. Burde sette deg i "godformen" wink.gif

 

Hvis du ikke er villig til å begynne å trekke på andre ting, eller kjøpe bedre og dyrere varer, så må du nok ta deg en pause. Alt fra to til syv dager burde fungere bra.

 

Røyker du hyppig tar det vel 1mnd tid før alt er "nullstilt" (?)

 

nullstilt mener han at da når man røyker igjen etter den mnd så vil man få samme rus som det første trekk man tok ever.

 

 

 

http://freak.no/forum/archive/index.php/t-52064.html

her har du enda flere

Vi kan jo, bare for å gjøre slik at alle har rett, lage tre definisjoner av "innrøkt" ut ifra ordet.

 

Innrøkt betyr jo som det ligger i ordet at du har røyka for mye.

Så da kan det både bety:

- at du er innrøkt for kvelden, det vil si at du har røyka såpass mye hasj iløpet av en kveld at du ikke lenger vil kunne oppnå ønsket effekt

- at du er innrøkt på tjallen, det vil si at du har røyka en type tjall for lenge i strekk uten avbrekk, f.ex 2-3 uker. Da vil du ikke lenger kunne oppnå ønsket effekt dagen etter heller.

- at du for innrøkt på hasj generelt, da vil det ikke engang fungere å bytte type, men du må ta en pause :)

 

Strengt tatt er du jo "innrøkt" ved alle tre annledningene.

 

her er bevis for at det skjer med masse folk og at veldig mange vet om det og kan det. så derfor ber jeg deg hugo om å slutte å titte så mye i boka men heller si det i praksis i den virkelige verden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...