Gå til innhold

Bør vi legalisere cannabis?


Bør Canabis legaliseres?  

2 882 stemmer

  1. 1. Bør Canabis legaliseres?

    • Ja, total legalisering
      1657
    • Ja, til bruk som medisin
      483
    • Nei
      658
    • vet ikke
      143


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Eneste grunnen til at det ikke er det, er at det kom mye senere.

 

Alkohol har vært ulovlig...

Så nei, cannabis er ikke ulovlig pga det kom senere.

 

Hva trur du skjer viss alkohol blir ulovlig?

Vil man oppleve det samme man gjør i dag med ulovlige rusmidler? Eller er mannen på gata så lydig at h*n vil slutte med alkohol. Og få samme syn som den normale personen på gata har mot ulovlige stoffer i dag?

Lenke til kommentar
Det ble forbudt i 1965 fordi det er *ta på meg mørk, skummel og dramatisk stemme* naaaarkooootikaaaaa.
Catch 22.

Hva mener du? Altså, jeg vet hva catch 22 betyr, men ikke hvordan det passer her.

 

 

En ting som bekymrer meg når jeg ser på historien til cannabis er hvor mye den svinger. Er redd for at vi skal legalisere det nå, bare for å gjøre det forbudt igjen 20 år senere (og ikke ha lært noe som helst).

Lenke til kommentar

Etter 20 år med legalisering, bør man ha greid å gjøre det på en så ordentlig måte at alle skjønner hvorfor det er til det beste.

 

Jeg leste ett eller annet sted, at da cannabis ble solgt på apoteket, var det også noe med cannabis i som ble anbefallt til barn her i norge :p

Lenke til kommentar
Men, hadde vi hatt cannabis rundtom i verden fra tidenes morgen, som alkoholen, tror jeg det ville vært like akseptert som alkohol.

Men vi har jo hatt cannabis rundtom i verden fra tidenes morgen (eller lenge nok i hvert fall).

 

Dessuten har alkohol vært forbudt en gang, slik WaterMarked sier.

Var til sjøs fra 1966 (midt-østen/Kuwait - Europa). Ombord var det også nordmenn som røkte bl.a. cannabis til vanlig etter vakt. Det hadde de gjort i mange år, og alt i orden så lenge folk skjøtta jobben. Et stadig problem var imidlertid alkohol, hele registeret inkl. tragiske følger.

 

Man kunne treffe på eldre sjøfolk også som hadde seilt siden WW1, og heller foretrakk et blås i stedet for alkohol. Trolig har cannabis (og opium..) vært røkt på norsk jord, fra nord til sør siden båtene ble såpass at de klarte en slik tur.

Lenke til kommentar
Det ble forbudt i 1965 fordi det er *ta på meg mørk, skummel og dramatisk stemme* naaaarkooootikaaaaa.
Catch 22.
Hva mener du? Altså, jeg vet hva catch 22 betyr, men ikke hvordan det passer her.
Narkotika = Ulovlig rusmiddel

 

Altså er Cannabis forbudt fordi det er et ulovlig rusmiddel, og et ulovlig rusmiddel fordi det er forbudt.

Lenke til kommentar
Det ble forbudt i 1965 fordi det er *ta på meg mørk, skummel og dramatisk stemme* naaaarkooootikaaaaa.
Catch 22.
Hva mener du? Altså, jeg vet hva catch 22 betyr, men ikke hvordan det passer her.
Narkotika = Ulovlig rusmiddel

 

Altså er Cannabis forbudt fordi det er et ulovlig rusmiddel, og et ulovlig rusmiddel fordi det er forbudt.

Jeg tviler sterkt på at det var den definisjonen av narkotika L4r5 mente.

 

 

Hvis du spør en tung som misbruker tunge stoffer om hva han begynte med, hva tror du han svarer da ?

Ikke gatewayhypotesen igjen! :wallbash:

 

Skal du snakke om cannabisbrukere så må du ta utgangspunkt i cannabisbrukere, og svært få cannabisbrukere går over til tyngre stoffer. Du kan ikke bare snu statistikken og ta utgangspunkt i brukere av tyngre stoffer, det gir helt feil inntrykk.

Lenke til kommentar
Hvis du spør en tung som misbruker tunge stoffer om hva han begynte med, hva tror du han svarer da ?

Kan tro at de fleste begynner med cannabis, men hvorfår går de videre? Det er jo på grunn av miljøet og de som selger det tilbyr andre ting. Blir cannabis solgt i butikkene så kan det hende at folk heller holder seg til det.

Lenke til kommentar
Hvis du spør en tung som misbruker tunge stoffer om hva han begynte med, hva tror du han svarer da ?

Som det blir pekt på over her, så er det kun en liten andel hasjrøykere som går over til sterkere stoffer (3-4%? hvis man ser bort fra alkohol). Den vesle andelen er trolig ikke pga. politikken, men på tross av den... fordi folk flest vet sitt eget beste, men det er altfor mange som går over til tunge droger uansett.

 

Det er heller ikke noe mål at flest mulig røyker hasj, men problemet er at man risikerer og bli arrestert for å bruke det. Hvis det blir kjent at det brukes narkotika i hjemmet, uansett hvor lite det røykes f.eks., så kan barnevernet gripe inn og familien splittes.

 

Man får prøve å sette ting i perspektiv. I Russland og i østblokken under Sovjet-tiden, var det et mål å utrydde enhver form for dogmatisme. Dvs. at kirker ble brent, revet, sprengt eller brukt til alt annet enn de var tenkt til. Dogmatisme er også styggedom for de fleste evolusjonister verden over, og i prinsippet applauderte de, men de aller fleste ønsket seg neppe et tystesamfunn, diktatur og tyrrani for å bli kvitt kirkene.

 

Det er noe lignende som foregår når det er snakk om cannabis. Hvis du spør en av de ca. 300 000 som har alkoholproblem her i landet om hva det begynte med: I de siste år har gjennomsnittlig debutalder vært i underkant av 15 år for øl, omkring 15 år for ”rusbrus” og omkring 15,5 år for vin og brennevin.

 

På samme side: Ved årtusenskiftet oppga i underkant av 20 prosent på landsbasis og i underkant av 30 prosent i Oslo at de noen gang hadde brukt hasj eller marihuana. Etter årtusenskiftet har det imidlertid vært en nedgang til i overkant av 10 prosent på landsbasis og i underkant av 20 prosent i Oslo./<

 

 

edit: rettelse + tillegg

Endret av Zink
Lenke til kommentar
Narkotika = Ulovlig rusmiddel
Jeg tviler sterkt på at det var den definisjonen av narkotika L4r5 mente.
Så hva er den gjeldende definisjonen på narkotika?

Det er ikke én gjeldende definisjon. Medisinsk sett er narkotika bedøvende og avhengighetsdannende stoffer, politiet kaller alle ulovlige rusmidler narkotika, osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...