Gå til innhold

Bør vi legalisere cannabis?


Bør Canabis legaliseres?  

2 882 stemmer

  1. 1. Bør Canabis legaliseres?

    • Ja, total legalisering
      1657
    • Ja, til bruk som medisin
      483
    • Nei
      658
    • vet ikke
      143


Anbefalte innlegg

har ihvertfall aldri hørt om saken.

Nei, med god grunn. Det ville blitt et ekstremt medie-hysteri og inblanding fra politikkere. Det er * som har gitt ut spesial-tilatelse til et par personer i Norge som test for en kroniske diagnose som for øyeblikket behandles ( på det ekstreme ) med tungt sentralnerve-stimulerende.

 

Mtp. at "de" nå har gått til det skrittet tviler jeg på at tester på mer aksepterte behandlingsformer ved bruk av Cannabis er langt unna, ei heller åpne tester om et år eller to hvis alt går som det skal.

OK, får håpe at det du skriver er riktig da (siden det ikke er mulig og få det bekreftet), og at forsøket blir vellykket for de det gjelder. Mange takk for avklaring :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
At det er mulig å bli mere enn stein /überstein av cannabis, det kjenner jeg ikke til uten at det kommer en substans /alkohol med som et tillegg.

Kan kun snakke for meg selv der, det er hvertfall fult mulig å "røyke seg til angst". Derimot har man erfaring vet man hvordan man skal takle det og stoppe det før det utvikler seg.

Utover det er vell det at du sovner det værste som skjer. Kan aldri si jeg har opplevd at jeg plutselig har blacket ut eller noe annet "alvorlig", har alltid delvis styrt det selv og holdt meg våken til hodet traff puta.

Lenke til kommentar
Jepp, det er ingen fordel for cannabis at den faktisk må røykes. Tror ikke hasj /-pannekaker /-donuts eller té f.eks. blir noen schläger i den norske husholdning, de smaker pyton alle sammen ;)

Må røykes?

 

- Fordamper.

- Tinktur.

- Mat (med ren cannabisolje for å minke smak).

- Kapsler/piller.

- Osv.

Lenke til kommentar
Svært så uskyldig hasj plutselig skal være da :p

 

Selvinnsikt av å røyke? Isåfall fungerer hjernen din på et annet plan enn de fleste andre. Kanskje du tror du får selvinnsikt, men da er det faen meg på tide å stikke fingeren i jorda og foreta en realitycheck uten røkesaker i noen dager.

Hasj er svakt psykedelisk og påvirker hvordan man tenker når man er høy på det. Dermed forandrer det delvis hva og hvordan man tenker på ting. Sånt gir ofte "selvinnsikt", uansett hvordan man kaller det. Selvfølgelig varierer dette fra person til person, men typiske "dophau" røyker jo for mye til at det blir noen slik effekt av det.

 

Jeg skal klarifisere én ting som mange ikke helt ser ut til å forstå. Hasj er et stoff som kan fungere svært forskjellig når man bruker det. Det kan variere basert på en haug med faktorer som f. eks søvn, energinivå, hvor mye man har spist, om man er sliten, osvosv. Men først og fremst kan det nærmest følge en skala. Ca 10 minutter etter å ha røyket merker man at det begynner å fungere. Mange mener de føler en slags "hjelm" over hodet. Andre mener man får et svakt slør over øyenene. Bevisstheten føles som om den settes i en slags tankehjelm og man kan føle at enkelte sanseinnstrykk blir forsterket og andre blir svakere. Dette er også noe som varierer veldig utfra energi og søvn osv. Samt om man har røyket tidligere på dagen. Det er ikke før kanskje en time etter at man begynner å føle at blodsukkeret synker og man får lyst på søtsaker. Dersom man er trøtt på dette tidspunktet vil man sannsynligvis sovne :) Om man derimot er lys våken kan man få en "ånd" over seg og det er helt man blir kreativ. Selv skriver jeg tonnevis av låter i denne modusen og det har litt med hvordan man stiller inn hodet sitt. Jeg pleier å utnytte akkurat denne fasen til det fulleste siden jeg ikke helt ser hvorfor man skal ruse seg uten å få noe direkte igjen for det. Tilbake til effekten av det. Når man står opp om morgenen så tar det faktisk noen timer før hjernen er helt våken. Dersom man røyker med én gang man våkner så kommer man aldri helt ut av denne fasen og man blir litt småtrøtt hele dagen. Energinivået synker og det samme med blodsukkeret.Man får gjerne en liten "gi faen"-holdning fordi man føler at man ikke gidder noe som helst. Dersom man er en treningsperson eller noen som er i god form vil ikke dette skje. Fordi kroppen er ikke dassa slik som det ofte er hos stereotypiske hasjrøykere. Stereotypiske "hasjrøykere" består sannsynligvis av under 5% av alle som røyker. Likevel er det disse som vises best, naturligvis. Vi tenker aldri over banksjefen som går nedover gata i dress og koffert som en røyker, selv om svært mange i slike stillinger gjør akkurat dette. De ønsker bare ikke å kringkaste noe som på mystisk vis blir sett ned på.Disse menneskene har jo da også en helt normal døgnrytme. Spiser frokost om morgenen, lunsj midt på dagen og kommer hjem og er litt småsliten. Da fungerer det heeelt annerledes å ta seg en joint og når man gjør det på denne måten så er det seriøst lite negativt med det. Det er misbruket som ikke har en særlig god effekt. Men dette har jo direkte med kunnskap om stoffet å gjøre. Selv har jeg litt over 10 års erfaring med det og jeg har aldri hatt noe særlig misbruk-vaner rundt det. Jeg har alltid stått opp tidlig, spist nok med mat, fått nok trim osv osv. Og jeg har til tider røyket hver eneste dag, bare lite i kvantitet. Og etter klokken 18.00. Og jeg presterer prikk likt på jobb som når jeg ikke røyker overhodet. Og ja, jeg har sammenlignet mange ganger

 

De hasjrøkende individer jeg kjenner har ikke akkurat fått økende selvinnsikt av å røyke hasj, derimot noen meget spesielle syn på saker og ting som ikke henger helt sammen med virkeligheten.

My point exactly, om man misbruker det så fungerer det dårligere og/eller ikke gir noen form for god effekt. Det handler om å vite hvordan man skal bruke det, ikke slik som de du kjenner..

Igjen, dine små erfaringer basert på hva noen dopskaller rundt deg gjør representerer ikke verdens befolkning av individer som røyker hasj vettu ;)

 

Skal man først gå i hasj-bresjen så bør man kalle en spade for en spade og sløyfe alskens tull om at hasj er en (på spissen) mirakuløs substans som kurerer kreft og gir deg nok selvinnsikt til å oppnå Nirvana.

Du forstår rimelig lite om rus virker det som. For det første, hasj er ikke noe bra å røyke konstant, sier seg selv. De som gjør dette får de mest negative følgene av det, noe som igjen gjenspeiles særdeles mye av miljøet de er i. Cannabis inneholder CDB som er et stoff som er både antipsykotisk og har gode egenskaper mot kreft, det er et faktum.

 

Angående Gateway-hypotesen:

Hasj kan selvfølgelig gi en meget sterk rus, men den inneholder i motsetning til amfetamin og opiater ingen form for stimuli. Er du disponert for det så kan selvfølgelig hasj være skrittet over den berømte streken og føre til en trang etter annen og sterkere rus.

Dette viser igjen din uvitenhet. Hasj inneholder massevis av stimuli, du har tydeligvis aldri prøvd det.

Skrittet over det "berømte streken" har ingenting med hasjen å gjøre. Da snakker du om rus generelt. Er man disponibel for rusmisbruk så er man disponibel via uansett form for rus. Ikke nødvendigvis hasj. Grunnen til at hasj ofte knyttes mot dette er, som sagt for 1000'ende gang her i tråden det at hasjen har en såpass bred brukerbase at det oppstår små miljøer eller "gjenger" om du vil med personer som holder sammen. Ofte i ungdommsalderen og da blir det ofte sånn at den ene skal tøffe seg for den neste og visa versa. Slik oppstår rusmibruk svært ofte og ja, jeg vet dette first hand. Det samme har skjedd med de individene du også kjenner som har fått særdeles dårlig selvinnsikt som du sier. Dette er jo uansett et argument FOR legalisering, så du driter litt på leggen her.

Endret av Kenny Bones
Lenke til kommentar
For å gi deg det med te-skje:

Sett at man ikke har noen erfaring med rus/narkotika. La oss si at vedkommende er disponert for litt heftig rusing av ulike grunner. Hvis man da prøver hasj ut av nyskjerrighet, men ikke får den tilfredsstillelsen man hadde håpet så vil nok automatisk fokuset etterhvert rettes mot sterkere stoffer.

Da har jo det ingenting med hasj å gjøre... Da har det jo kunnet vært hva som helst.

 

Svært få begynner å injisere heroin første gang de prøver noe. De begynner derimot ofte med svakere stoffer, og da ikke nødvendigvis hasj, men likevel krever et heftig rusmisbruk en del forarbeid og utforsking som ofte starter med lette stoffer som jo hasj er.

Så fint du argumenterer for legalisering :)

 

Hasjen i seg selv har selvfølgelig ingen iboende egenskaper som fører brukeren ut i et rushelvete, men at den kan være et spark i røven i retning større alvorlighetsgrad fatter jeg ikke hvorfor noen prøver å benekte?

Det tror jeg ikke det er noen som prøver å benekte, jeg gjør ihvertfall ikke det. Dette er jo et av de aller sterkeste argumentene for legalisering det.

Lenke til kommentar

Fascinerende hvordan du regelrett plukker innlegget mitt fra hverandre, nesten bekymringsverdig :) Rettere sagt, tidspunktet du skriver innlegget ditt på forklarer muligens en del.

 

At jeg aldri har rørt hasj skal du selvfølgelig få lov til å tro, men jeg vet ihvertfall at min befatning med stoffet har vært innom alle faser, deriblant den cannabis-romantiske som du tilsynelatende er inne i nå. Jeg er også smertelig klar over hasj, i motsetning til Heroin, morfin og Amfetamin ikke inneholder mye stimuli selv om stimuli pr. definisjon oppnås av å pille seg i nesen.

 

Ta for all del høyde for at enkelte har mer erfaring på dette området enn du, og at du dessverre til tider kun fremstår som et noe morsomt innslag der du, etter mitt syn, famlende kaster rundt deg med kjepphøye påstander.

 

Ps: Dette blir du sikkert dødelig fornærmet av, men gi det litt tid før du kommer med en skyllebøtte.

Lenke til kommentar
Fascinerende hvordan du regelrett plukker innlegget mitt fra hverandre, nesten bekymringsverdig :) Rettere sagt, tidspunktet du skriver innlegget ditt på forklarer muligens en del.

Hersketeknikker bør aldri brukes når man diskuterer og/eller argumenterer med noen. Det er bad form, uansett. Hva har tidspunktet med noe som helst å gjøre?

Og selvfølgelig plukker jeg innlegget fra hverandre. Det er normal praksis å gjøre, så man lettere får en oversikt over hva man kommenterer.

 

At jeg aldri har rørt hasj skal du selvfølgelig få lov til å tro, men jeg vet ihvertfall at min befatning med stoffet har vært innom alle faser, deriblant den cannabis-romantiske som du tilsynelatende er inne i nå. Jeg er også smertelig klar over hasj, i motsetning til Heroin, morfin og Amfetamin ikke inneholder mye stimuli selv om stimuli pr. definisjon oppnås av å pille seg i nesen.

Jeg har som sagt hatt kjentskap til hasj siden ungdomsskolen så jeg er nok ikke inn i noe "romantisk" forhold til det.. Alt jeg prøver å gjøre er å legge frem positive egenskaper og negative egenskaper og finne en balanse mellom dem. That's it. Jeg driver ihvertfall ikke med hersketeknikker og forpester en en eller konstruktiv diskusjon.

 

Samt at jeg deler mine egne erfaringer med det. Klart, folk oppfatter det på forskjellige måter, men det er ingen hemmelighet at rusen varierer utfra dagsform, energinivå osvosv. Sånn er det jo med alt, også alkohol. Prøver man å drikke seg full uten å være opplagt så får du sannsynligvis ikke en god opplevelse. Derfor handler det om å klare å legge til seg gode vaner rundt dette så man ikke ender opp som kompisene dine (og mange av mine)

 

Jeg har jo også vært gjennom perioder med altfor mye røyking og jeg VET hva det gjør med meg. Man blir apatisk og sløv og gidder ingenting. Men dersom man skal klare å holde på en jobb, samt klatre seg oppover i karrieren slik jeg har gjort så KAN man ikke ha dårlige holdninger til rus.

Derfor prøver jeg å legge frem erfaringer rundt dette for hvordan man faktisk kan klare å ha et helt normalt og oppegående liv og samtidig ta seg en blås nå og da.

 

Ta for all del høyde for at enkelte har mer erfaring på dette området enn du, og at du dessverre til tider kun fremstår som et noe morsomt innslag der du, etter mitt syn, famlende kaster rundt deg med kjepphøye påstander.

Du bør legge frem sitater om du skal diskutere på denne måten. Hvilke kjepphøye påstander har jeg kommet med?

Endret av Kenny Bones
Lenke til kommentar

Ok, jeg må beklage noe av det jeg har skrevet da jeg ser at det kan bidra heller negativt. Kall det en defekt ;)

 

Helhetsfølelsen rundt det du skriver rundt bruk av Cannabis blir dog fra mitt ståsted noe glorifiserende og selv om du sier at intensjonen er å belyse begge sider

av saken så synes jeg ikke at dette alltid kommer til sin rett.

 

Dette har nok sjeldent vært en konstruktiv diskusjon, så å ta i bruk enkelte stygge metoder i en allerede skitten tråd blir dessverre lett selv om det dog er umodent og barnslig.

Lenke til kommentar
Ok, jeg må beklage noe av det jeg har skrevet da jeg ser at det kan bidra heller negativt. Kall det en defekt ;)

Det er helt i orden :)

 

Helhetsfølelsen rundt det du skriver rundt bruk av Cannabis blir dog fra mitt ståsted noe glorifiserende og selv om du sier at intensjonen er å belyse begge sider

av saken så synes jeg ikke at dette alltid kommer til sin rett.

Jeg ser den. Jeg tror det har noe med at enkelte får mye mer ut av det enn andre og har da et bedre forhold til det. Kjæresten min f. eks, hun røyker aldri siden hun ikke får en dritt ut av det.

Hun respekterer likevel at jeg liker å ta meg en blås, men det må være med måte. Hun gidder ikke å være sammen med en slappis som sitter og ser i veggen og er fornøyd med det. Og dette er spesielt en god ting. Selv føler jeg at jeg får maksimalt ut av det og dersom jeg røyker for mye så synker energinivået mitt ihvertfall og da tar jeg det som et tegn på at jeg bør hive i meg noe mat, frukt kanskje og gå en tur for å få friskluft. Alt dette skaper en balanse som gjør at selve hasjrøykingen blir en prikk bare. Alt er som man gjør det til selv pleier faren min å si og det stemmer også her :)

 

Dette har nok sjeldent vært en konstruktiv diskusjon, så å ta i bruk enkelte stygge metoder i en allerede skitten tråd blir dessverre lett selv om det dog er umodent og barnslig.
Ja, det bør uansett ikke gjøres, dersom man har mulighet til å unngå det.

Det jeg hovedsaklig forsøker å få frem i denne tråden er at det er svært mange som røyker hasj, gjerne hver dag, som du aldri hadde trodd gjør det. Helt vanlige folk som har vanlige A4-liv.

Det ER mulig å ha et godt forhold til det, og KUN det. Man trenger ikke å være i noe kriminelt miljø av den grunn. Det er gjerne ungdommer som havner i slike gjenger, men etterhvert som de modnes så vil en del av dem gå mot et normalt liv. Mens en del vil desverre havne litt under. Og det er den andelen mennesker som havner under som jeg er overbevist vil blir redusert en god del dersom hasj hadde blitt lovlig. Dermed ville flere ha unngått hele miljøet og det ville gitt en stor gevinst.

Det er tross alt dette som har skjedd i Amsterdam. Det er ikke mye "dopskaller" der altså. Menn i dress kommer innom coffeeshops etter jobb, tar en kaffe og en joint og leser avisa. Og går så hjemover. That's it. Hasj er så overvurdert at det er sykt. Det er ingenting.

Lenke til kommentar
At det er mulig å bli mere enn stein /überstein av cannabis, det kjenner jeg ikke til uten at det kommer en substans /alkohol med som et tillegg.

Kan kun snakke for meg selv der, det er hvertfall fult mulig å "røyke seg til angst". Derimot har man erfaring vet man hvordan man skal takle det og stoppe det før det utvikler seg.

Utover det er vell det at du sovner det værste som skjer. Kan aldri si jeg har opplevd at jeg plutselig har blacket ut eller noe annet "alvorlig", har alltid delvis styrt det selv og holdt meg våken til hodet traff puta.

Ja enig, det er fullt mulig å kjenne angst. Det kan følge med uro ganske fort hvis omstendighetene er de rette for det, men den snur også fort til latter og lystig /sprø humor som en kan huske med glede lenge etterpå :)

 

Det kan man nok føle med flere typer rus vil jeg tro, inkl. alkohol men neppe heroin. Har prøvd det 2 ganger for ca. 10 år siden, og det var ikke tegn til hjernevirksomhet. Det er det nærmeste jeg noen gang har kommet til å føle slektskap med en treplanke eller noe enda mere livløst. En større tomhet kan jeg vanskelig forestille meg.

 

Med hasj derimot, og som 'Kenny Bones' er inne på, han benytter seg av en kreativ modus som får uttrykk i tekster og musikk f.eks.:

 

Selv skriver jeg tonnevis av låter i denne modusen og det har litt med hvordan man stiller inn hodet sitt. Jeg pleier å utnytte akkurat denne fasen til det fulleste siden jeg ikke helt ser hvorfor man skal ruse seg uten å få noe direkte igjen for det.

 

Om det å røyke daglig /tett og i store mengder, det er enten for folk som føler seg tvunget / må hevde seg i gjengen, har ADHD eller som har misforstått noe vesentlig imo.

Lenke til kommentar
Om det å røyke daglig /tett og i store mengder, det er enten for folk som føler seg tvunget / må hevde seg i gjengen, har ADHD eller som har misforstått noe vesentlig imo.

Det kan vel strengt tatt også sies om alle andre rusmidler.

Alle andre rusmidler, det er vel overdrevet? Tviler på at det gir særlig status å skryte av at en måtte ha 4 "kvartinger" heroin for å justere. Det gir vel snarere en viss sympati mtp. hvor behandlingstrengende pasienten er, eller skepsis på kvaliteten det er snakk om.

Lenke til kommentar

Personlig var jeg litt usikker til legalisering, selv om jeg røykte. Men etter at jeg slutta er jeg helt klart for.

 

På grunn av forbudet må folk som bruker hasj til større grad isolere seg fra folk som ikke gjør det, og trekker ofte sammen med andre brukere. Slik danner "rusmiljøene" seg (som ofte bare er vennegjenger som bruker cannabis og evt. andre rusmidler).

 

Det at man må holde bruken skult for folk som ikke røyker, gjør det enklere å utvilke et misbruk siden man ikke har samfunnet ellers til og passe på slik det blir med alkohol.

 

Hvis man legaliserer og informerer om cannabis, vil man redusere antallet missbrukere (selv om mengden brukere kan øke litt)

Jeg tror at hvis man i dag hadde forbudt alkohol, hadde man sett en økning i antall alkoholmisbrukere.

 

Folk må lære seg forskjellen mellom bruk og missbruk, uansett hvilket rusmiddel det er.

Lenke til kommentar
Om det å røyke daglig /tett og i store mengder, det er enten for folk som føler seg tvunget / må hevde seg i gjengen, har ADHD eller som har misforstått noe vesentlig imo.
Eller folk som liker rusen de får av å bruke rusmiddelet.

Daglig røyking går vel greit det, et blås om kvelden når freden har senket seg osv. :)

 

Akkurat der tenkte jeg på en utbredt misforståelse imo., spesielt blant unge folk, at det må røykes så store mengder før det er nok. Det tyder på altfor mye røyking over tid, og det igjen beror på et visst press /gjengkultur som stemmer dårlig med hvordan hasj-rus fungerer. Hverken kroppen eller psyken har godt av det, og effekten blir bare svakere.

 

Man skulle tro, at ved å legge i feitere mix så øker effekten. Det stemmer ikke med min erfaring. Blir bare "tettere" i hodet og lungene, kjedelig og dyrt. Eneste som hjelper er å vente noen dager ++ Det fine med cannabis i så måte er liten fare for abstinenser av betydning. Forutsatt at det ikke foreligger et blandingsmisbruk eller vedkommende er spesielt disponert vel og merke.

 

Faren er at poden skal ha rus uansett, få tak i noe som funker. Dette er punktet som gir "nei-folket" vann på mølla og anledning til å blande korta. De oppfatter gjerne cannabis som årsak til en dypere rus-karriere, og ser ikke at myndighetene sørger for å øke kriminaliteten med sin form for primitiv forbudspolitikk. I stedet for lovlig tilgang til cannabis inkl. nyttig informasjon og undervisning, så driver de propaganda som før.

 

Takket være myndighetene er den "rus-nødige poden" som bare røkte hasj, nødvendigvis og trolig motvillig, blitt kjent med et kriminelt miljø der hva som helst kan skje...

Lenke til kommentar

Det hjelper også dersom man røyker LITE når man først røyker. Hovedpoenget er at majoriteten av et døgn bør man være klar i hodet. Det sier seg egentlig selv men er kanskje lett å glemme. Dersom dette gjøres så vil hasj gi samme gode effekten hver gang, også hver dag faktisk. Bare man ikke røyker konstant.

 

Egentlig bør man ikke røyke med enn én gang per dag faktisk. Selv om man ikke "kjenner" rusen betyr det ikke at den ikke er der. Sinnet blir fort vant til rusen når det har gått et par timer og det er akkurat DER det er smart å IKKE røyke mer den dagen. Kanskje blirr man litt fjernere der og da, men en halvtime etter så merker man ingenting. Over tid vil dette føre til et sterkt misbruk og også en sterkere form for avhengighet. Psykisk avhengighet ved å legge merke, men en avhengighet nevertheless.

 

Røyker man én joint per dag så klarer man å opperettholde en balanse som gjør at man aldri blir "innrøyket" som man kaller det. Og dermed forsvinner også de fleste ulemper med hasjrøyking.

Lenke til kommentar
Hva sier egentlig politikerne om å legalisere cannabis? Er det ikke bedre at vi/de som er for lager en egen tråd der vi/de prøver å bli hørt av Norge sånn at dette faktisk kan bli en realitet? Det er over 600 personer som har stemt ja, det må da være noe som kan gjøres?

 

Hvis alle brukerne på diskusjon.no hadde stemt, så kunne vi sett resultatet :p Det hadde vel blitt et Nei fordi mesteparten ikke vet om emnet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...