Gå til innhold

Bør vi legalisere cannabis?


Bør Canabis legaliseres?  

2 882 stemmer

  1. 1. Bør Canabis legaliseres?

    • Ja, total legalisering
      1657
    • Ja, til bruk som medisin
      483
    • Nei
      658
    • vet ikke
      143


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Nei, det fjerner ikke denne problematikken helt. Men det er det umulig å gjøre. En annen ting er at det er en maksgrense på hvor mye du får kjøpt. Tror den grensen er på 5g per person per døgn i Nederland.

Tja, grense å grense. Det finnes lover for hvor mye man kan ha på seg, men disse håndheves i liten grad. Det er heller ikke tillat å selge mer enn 5g av gangen, men det holdes ikke noe oversikt over når du kjøpte sist så å tusle fra butikk til butikk og handle en del er nok ikke noe problem.

 

Det skjer nok aldri, men et Rusmonopol (arvtager til Vinmonopol) som selger myke rusmidler med streng kontroll er en fin løsning.

Lenke til kommentar

neinei, ikke noe slikt.

Her i norge kan politiet stoppe deg rett på gaten og sjekke om du har noe, hvis du er foreks. er en kjenning. I Trondheim hadde politiet en "proffliste" som de kalte det, hvis du pushet osv ( vet ikke om det er slik fremdeles siden det er noen år siden jeg bodde der nå). så havnet du på den og de kunne plutselig stoppe ved siden av deg og komandere deg inn i bilen for og visitere deg.

Det jeg har hørt så har de ikke lov til og gjøre sånt før de har klare beviser på ting.Ta deg inn altså eller stoppe deg.

Endret av Amanita Muscaria
Lenke til kommentar
Jeg skjønner ikke helt hva du lurer på Amanita. Politiet stopper deg ikke om går rundt i byen og røyker på en joint en gang.

Etter hva jeg ble fortalt av politiet i Amsterdam, så har du kun lov til å røyke på coffeshops, og i ditt eget hjem, eller hoteller du kan røyke inne på.

Blir du tatt i å røyke utendørs, blir du bare bortvist, og eller får beskjed om å fortsette hjemme, på hotellet eller en coffeshop.

 

I Belgia og Luxembourg er de visst også ganske liberale, og man blir ikke straffet for å røyke, og være ruset der ble jeg fortalt av "innfødte". Noen som kan bekrefte eller avkrefte det?

Lenke til kommentar
Når tror du cannabis er legalisert / akseptert i Europa? Og i Norge? For det er vel bare et tidsspørsmål om når dette vil skje?

Anders

 

Jeg tror det vil være flere skritt: Riksadvokaten har allerede myket opp straffeforfølgelsen ved å la 15 gram - som er nokså mye - være grensen for forelegg. Jeg vil tro at vi vil se en fortsatt oppmykning i denne gaten. Samtidig vil vi nok se at den medisinske bruken vil komme inn i fastere rammer. På lengre sikt - kanskje 10-15 år, vil jeg tro at legaliseri ng viol være en mulighet. Men jeg synes ikke stoffet br gjøres veldi lett tilgjengelig, i daglighandelen. Noe som minner om apoteksalg eller vinmonopolsalg er den beste løsningen tror jeg. Kanskje kan vi tenke oss felles utslag for alle våre tre store rusmidler - alkohol tobakk og cannabis - med mye produktkontroll, begrenset åpningstid, høye aldersgrenser etc. Hilsen Willy Pedersen

 

http://www.aftenposten.no/nettprat/article3330442.ece

Lenke til kommentar

Det finnes flere store ulemper med ordningen de har i Amsterdam. For det første så er det flere steder hvor de selger merchandise, noe jeg synes er helt latterlig å gjøre. Hva er poenget med piper former som et alienhode med et rør ut, bonger og alskens kreative former for utstyr? Joint er enkelt og greit og det skriker ikke "narkis" av det, noe jeg synes er viktig at det ikke gjør.

 

Den andre ulempen og denne er langt større, er det at i Amsterdam så selges det blant annet skunk og andre typer cannabis som har høyere THC-innhold enn det som bør finnes.

THC er direkte nervefremkallende og det er det som skaper panikkangst, følelsen om at et helt vanlig spørsmål har en dobbeltbetydning, følelsen av at alle stirrer på deg på bussen.

Dette er faktisk psykotiske trekk, bortsett fra at de som er slik av natur (schizofrene eller folk med psykiske lidelser) har ingen rus i tillegg. Rusen er jo den som forteller oss at dette bare er av rusen. Men det er ikke bra for deg uansett.

 

Det beste å røyke er jo de typene som har et naturlig balansert innhold av THC og CBD, dette er faktisk ekstremt viktig for å få en god opplevelse og det er tilnærmet umulig å få en såkalt "bad trip" da. Det vi får på gatene i dag aner vi ikke hva inneholder engang, men sannsynligvis er mye av det av planter som har altfor høyt innhold av THC og veldig lite av CBD.

Lenke til kommentar
Viktige og gode poeng i det du sier der Kenny :)
Utenom dette:
Det finnes flere store ulemper med ordningen de har i Amsterdam. For det første så er det flere steder hvor de selger merchandise, noe jeg synes er helt latterlig å gjøre. Hva er poenget med piper former som et alienhode med et rør ut, bonger og alskens kreative former for utstyr? Joint er enkelt og greit og det skriker ikke "narkis" av det, noe jeg synes er viktig at det ikke gjør.

 

Det er et elendig argument. Vi har jo faktisk ørten headshops i Norge fra før. Og hvordan folk ønsker å røyke reven sin (selv så mener jeg at å røyke må være den dårligste måten mtp. at man faktisk ødelegger mye virkestoff og risikerer lungesykdommer. Oralt inntak er mye "sunnere", men også vanskligere å beregne dose) har da ikke noe å si? Er det bare fordi det skal "se bedre ut"?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...