Gå til innhold

Mastiff bygger bil-PC


Anbefalte innlegg

Takk igjen, folkens!  :blush: På grensen til skamros... Jeg kommer kanskje ikke til å svare på alle kommentarer etter dette, men jeg leser dem!

8667963[/snapback]

Jaja, vi får dra deg ned på jorda igjen. Jeg er mest interessert i hvordan du har løst styringsproblematikken. Lar du de små mastiffer styre selv bakfra, eller velger du film og skjerm fremme hos deg? Bruker du noen slags form for frontend? Regner med det kommer svar på dette senere, men hadde alltids vært kjekt å få en liten head start :p

 

mvh Tidligere carputer eier.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

bjaa, Sony CDXDAB6650 med DAB og Aux, intern forsterker mater Magnat 6x9 i bakdørene, Phoenix 4x50 watt brokoblet til 2x100 som mater Alpine DD-Drive 7" + diskanthøyttalere framme, Soundstream Li'l Wonder mater 2 12" JLAudio i selvbygd trykkammerkasse. Fungerer utmerket, det låter veldig bra og piper i ørene lenge før lyden blir forvengt.

 

kpolberg, skal mer enn det til å få meg ned på jorden nå! Og svaret er Ole Brumms: "Ja takk, begge deler." Mer sier jeg ikke, så vent og se i neste artikkel. Ingen tjuvstarting her!

 

Zoneman, enig med den som skrev tidligere i tråden: Noe blast bilde, ikke spesielt god innsynsvinkel og ikke verdens beste når det gjelder sollys, men suveren berøringsfølsom funksjon.

Lenke til kommentar

Flott artikkel! Har byggd et par carputers selv for kammerater osv.

Var bare en ting jeg stusset på, nemlig bruken av skjermkort uten vifter med så store kjøleribber montert på heatpipes. Hvorfor ikke gå ned litt på størrelse med tanke på kjøleribber/vekt fare for brudd osv? Ville personlig ha brukt gs7010 eller x1050 for regner med at du ikke skal spille de heftigste 3d spill :)

Enig med deg og om bruk av vanlige disker, har pr dags dato ikke hatt problemer med brudd osv. Men har brukt 2.5 disker fordi disse tåler litt mer.

 

Som tastatur i ett bygg jeg gjorde benyttet jeg fester til en skuff. Monterte tastaturet i hanskerommet slik at ved åpning kom tastaturet skliende sakte ut, men du er da selvfølgelig avhengig av at hanskerommet er stort nok. deNovo tastaturet (ir eller bluetooth) uten numpad funker flott i de fleste hanskerom og numpad kan lett integreres i de fleste midtarmlen osv. Tok desverre ikke bilder av dette bygget ferdig før bilen ble solgt av eier en Audi RS2 og dagens bensinpriser...vel 1.1 på mila ved PEN kjøring og brått 2-4 liter ved litt gassbruk ^^)

 

PS gøy å bygge pc i bil når en har litt plass å bygge på og i! Har nemlig kun lekt meg i hanskerom, under setet og i reservehjulsbrønnen.

Lenke til kommentar
Hvor har man reservehjulet da?

8670782[/snapback]

 

Reservehjul? hva er det :innocent: reservehjulet mitt har måtte vike plass for en reservehjul-på-boks (som er kun en nødløsning ettersom dette griser til de flotte flegene fælt :whistle: )

 

Mastiff : Gleder meg til fortsettelsen, leste innlegget mitt en gang til å ser det ikke var helt bra skrevet :blush: Gleder meg til å se hva du får gjort med programmene dine, blir nok litt stjeling av ideèr der =)

ang. strømstyring igjen (vet det er fler både spørsmål og svar) så lurer jeg også hvordan man kan gjøre det mest mulig praktisk uten å måtte legge masse $$ i å kjøpe styrings enhet... Pr dags dato kjører jeg på egen knapp som jeg må trykke inn for å fyre igang dampmaskinen baki, hvilket funker, men ikke like elegant som at den går på med tenning.. (dog kjekt hvis man skal ha igang maskinen uten å måtte ha på tenningen). med andre ord.. noen som har/vet/kan designe ett koblingsskjema med henholdsvis enkle komponenter (releer osv. er jo greie ting) som gjør så man f.eks. kan koble den til remote'n fra cd spilleren (som gir ca. 12v når spilleren er på)?

 

Ang HD i bilen som fler har snakket om... som flere andre også har, så har jeg også kjørt carputer i 4-5 år, og har enda ikke hatt noen problemer med ødelagte disker (kjører vectra med lavprofil dekk, koni senkesett, teflon foringer, stivere stabstaf, osv. så relativt lite som demper slagene). men ett tips jeg kanskje vil gi som jeg alltid har gjort (om det har vært utslagsgivende eller ikke vet jeg ikke) er å montere hd'ene sidelengs, altså, så lesehodene ikke dunker rett ned i platene ved ev. hard dump. også å montere de i noe som sitter fast i bilen som mastiff nevnte, så HD ikke har noen mulighet til å sprette rundt på dumpene, for da får du "shokk støt" noe som er mye værre for en HD enn de vibrasjoner som kommer etter dekk, dempere og foringer. Det er sikkert flere som har en "bass kasse"/subwoofer stående ved siden av pc'en sin... prøv å spille mye bass og kjenn på chassiet til pc'en, du vil merke at den "vibrerer" ganske bra, men hd'n tåler det.

Jeg kjører selv en 80gb ide IBM Desktar disk (og disse er kjent for alt annet enn stabilitet) men det har fungert fint i lang lang tid nå :)

 

lykke til alle som knekker igang med byggingen av sin egen carputer!

Endret av Dingy
Lenke til kommentar
Hvor har man reservehjulet da?

8670782[/snapback]

 

Selv om en har reservehjul har en fortsatt i de fleste biler hulrommet inne i dekket. Bruker en mini-itx med epia prosessor og bygger en liten kasse får en fort plass til dette. I de nyere bilene jeg har bygget i, bla annet i sistnevnte RS2 ble reservehjulet kastet ut og erstattet med kompressor og hurtiglapping av dekk. Denne hurtiglappinga holder i ca 15 mil og max 80 km/t så er mer enn nok for å komme seg til nærmeste bensinstasjon. Dessuten hvor ofte pungterer en idag?

 

Nyere biler (Audi/BMW usikker på andre merker) har option fra leverandør om å bli levert uten reservehjul kun hurtiglapping og kompressor.

Endret av Tydeus
Lenke til kommentar

Utrolig bra med nytt prosjekt fra deg Mastiff, har ventet lenge på det, spessielt siden du ikke har vært like aktiv på avforum i det siste (eller så har jeg bare klart å gå glipp av dine innlegg).

 

Har selv fundert på en carputer siden jeg første gang oppdaget mp3car.com, men har aldri klart å komme igang med prosjektet. Kanskje denne artikkelen er det som skal til for å gi meg det berømte sparket bak.

 

Har du noen tanker på hvordan utstyr du ville valgt idag, og om dette ville gitt noen store fordeler eller ulemper kontra det utstyret du bruker? Hvordan ville du i så fall utnyttet disse nye mulighetene?

Lenke til kommentar
Har du noen tanker på hvordan utstyr du ville valgt idag, og om dette ville gitt noen store fordeler eller ulemper kontra det utstyret du bruker? Hvordan ville du i så fall utnyttet disse nye mulighetene?

8674620[/snapback]

 

Det er jo egentlig det han skal da..? Ville da våge å påstå at Core 2 duo og X1600 kort ++ (multi monitor/multi audio osv) er ganske up-to-date når det gjelder carputers? :)

Derfor det skal bli interessant å se hva han får ut av det hele contra oss vanlige som må trå til med "gamle-fars-pc" =)

Er bare fantasien som setter begrensninger når man bruker PC i bil. en ting jeg har vurdert lenge er å sette ett punkt-display i bak vinduet så når man kjører forbi en idiot (ev. får en idiot opp bak seg) så kan man skrive en passende melding som de ser klart å tydelig :innocent: om onkel blå er like enig er jo en annen sak..

 

Eit par innlegg med off-topic er sletta. :)

8674994[/snapback]

 

Nesten litt synd, for det var ett bra svar Mastiff hadde på den ultra useriøse og angripende kommentaren en sosialist nerd hadde lagt inn... :dontgetit:

Lenke til kommentar

LoKe2k, folk har kalt meg verre ting enn gærning... Jeg har plukket opp litt her og litt der, har drevet med PC-er i 20 år eller så...

 

Tydeus, jeg ville ikke valgt de skjermkortene om igjen. Hovedsakelig fordi de tar mye plass og blir litt for varme når det er varmt i bilen. Men jeg bruker også denne pc-en på hytta, og da skal den helst bråke minst mulig. Men der spilles det til gjengjeld (har en sønn på 11 år), så de mest puslete skjermkortene ville nok ikke funket.

 

Dingy, jeg har også en knapp for å starte den, hovedsakelig fordi bilen brukes av både meg og kona på en god del småkjøring, og det er ikke alltid vi skal bruke pc-en da. Det heter vel forresten ikke Deskstar, er det ikke Deathstar som er betegnelsen på de harddiskene? ;)

 

tiiim, du er optimist, du! Jeg brukte et halvt år fra jeg skrev de første ordene på denne... Men det blir ikke så lenge. Jeg vil anta et sted mellom to og fire uker.

 

tZar, jeg har ikke hatt så mye tid (derfor tok det lang tid før dette kom). Ellers ville jeg egentlig ikke valgt noe spesielt annerledes, bortsett fra kanskje vanlige skjermkort med stillegående vifter og mindre kjøleribber (og selvsagt en nyere Core2Duo prosessor). Ut fra det jeg har sett, er det ikke mange andre hovedkort på markedet som støtter overklokking så bra uten å trøble og i tillegg har to PCI-E-porter. Så alt i alt ville delene vært ganske like.

 

Zeph, jeg er en mastiff. Vi blir ikke så lett provosert, men hvis det først skjer, bør folk helst dukke, for da smeller det! ;) Jeg har tatt atskillig hardere i mot folk som har provosert meg i andre forum (men da har jeg som regel brukt pseudonym...), men jeg forstår at du fjernet det. Uansett, jeg moret meg litt over å skrive det! Spydigheter er jo en egen kunst...

Lenke til kommentar
en ting jeg har vurdert lenge er å sette ett punkt-display i bak vinduet så når man kjører forbi en idiot (ev. får en idiot opp bak seg) så kan man skrive en passende melding som de ser klart å tydelig  :innocent: om onkel blå er like enig er jo en annen sak..

 

hehe du er ikke alene om den drømmen :) noe skummelt her i trondheim, er en del rånere med kort lunte her i strøket som fort kan finne på å gjøre ting som ikke er bra for helsa mot dem som slenger med leppa...

Lenke til kommentar
en ting jeg har vurdert lenge er å sette ett punkt-display i bak vinduet så når man kjører forbi en idiot (ev. får en idiot opp bak seg) så kan man skrive en passende melding som de ser klart å tydelig  :innocent: om onkel blå er like enig er jo en annen sak..

 

hehe du er ikke alene om den drømmen :) noe skummelt her i trondheim, er en del rånere med kort lunte her i strøket som fort kan finne på å gjøre ting som ikke er bra for helsa mot dem som slenger med leppa...

8676502[/snapback]

 

Trenger ikke å skrive det manuelt heller, 4-5 fraser av typen "bruk blinklyset, idiot" hadde gjort biffen :)

 

AtW

Lenke til kommentar

Bra artikkel, håper du forteller litt (helst mye) om hvilken programvare du skal bruke i neste del, jeg har bygget carputer, alt fungerer knall, MP3, DVD, strømstyring osv.

Aopen sine minicuber er også geniale til dette, de tar nemlig 12V rett i maskinen..

 

Men ikke f... om jeg fikk GPS til å fungere, så der stoppet mitt prosjekt opp, og jeg har prøvd så mye at jeg bare vil selge hele skiten nå :cry:

Er jo klin umulig å få et bra program til PC, alt er jo for PDA. Microsoft Autorute er jo ikke noe kult, og den kan ikke integreres med Roadrunner.

Lenke til kommentar
Bra artikkel, håper du forteller litt (helMen ikke f... om jeg fikk GPS til å fungere, så der stoppet mitt prosjekt opp, og jeg har prøvd så mye at jeg bare vil selge hele skiten nå  :cry:

Er jo klin umulig å få et bra program til PC, alt er jo for PDA.

 

Hvorfor ikke bruke et for PDA, med emulator? Funker bra på min laptop, iallfall. http://www.mp3car.com/vbulletin/gps/77148-...c-emulator.html

Lenke til kommentar
Bra artikkel, håper du forteller litt (helst mye) om hvilken programvare du skal bruke i neste del, jeg har bygget carputer, alt fungerer knall, MP3, DVD, strømstyring osv.

Aopen sine minicuber er også geniale til dette, de tar nemlig 12V rett i maskinen..

 

Men ikke f... om jeg fikk GPS til å fungere, så der stoppet mitt prosjekt opp, og jeg har prøvd så mye at jeg bare vil selge hele skiten nå  :cry:

Er jo klin umulig å få et bra program til PC, alt er jo for PDA. Microsoft Autorute er jo ikke noe kult, og den kan ikke integreres med Roadrunner.

8678385[/snapback]

 

Hvis du trenger litt assistanse på det feltet så har jeg knotet min andel med det jeg også, så bare å spørre.

Etter å ha prøvd uttalige forsøk har jeg nå funnet ut at det som fungerer best for meg er:

Oppsett: RoadRunner med Mapmonkey som GPS software, som bruker Destinator kart/kjerne. Der er alt jeg trenger (som fotoboks varsling, quickest/shortest route, day/sunlight/night mode osv.) :) jeg bruker USB gps som lager en "emulert" com port.

 

edit: jeg kjører windows XP pro...

Endret av Dingy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...