Gå til innhold

Mastiff bygger bil-PC


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvorfor finne opp hjulet en gang til? Pc-er til bruk i bil finnes allerede. Jeg har kjøpt min i Kina og den funker som en drøm. Bestillte den på nett direkte hos produsent.

8663477[/snapback]

 

Kanskje Mastiff synes at turen over bekken er så interessant at det ikke gjorde så mye å bruke litt ekstra tid på å få tak i vann. Ganske kravstor var han også mtp. PC'ens funksjonalitet, så kanskje vannet i bekken ikke hadde passet til hans behov. :!:

8663524[/snapback]

 

Akkurat. Tviler på at du får pre-built carputers med 3xVGA og 3xlydkort/utganger =) men en smal sak hvis du bygger den selv :)

Jeg anbefaler ALLE som kjører bil mer enn 1 time i uka og har litt peil på PC å montere en i bilen. utrolig praktisk! (og kan være veldig billig, jeg har betalt ca. 4 tusen for hele oppsettet mitt inkl. alt, siden jeg bruker gårsdagens komponenter (1ghz PIII, 512 ram (for raskere hibernate, jo mer minne, jo tregere, 512 ble ett kompromiss =) de pc'ene får man jo kastet etter seg på alle arbeids plasser :) )

og GPS mottager på komplett for ca 500 lappen. vips så hadde man 80 gb til rådighet for musikk, film (for ikke å snakke om favoritt serien sin), GPS, internett (wlan og ev. 3G/S3G). Eneste jeg ikke har klart å finne en skikkelig god løsning på enda er tastatur. Jeg fant ett PDA tastatur man kunne brette sammen som går på bluetooth, men aldri klart å få dette til å virke i XP :cry:

Lenke til kommentar
Hvorfor finne opp hjulet en gang til? Pc-er til bruk i bil finnes allerede. Jeg har kjøpt min i Kina og den funker som en drøm. Bestillte den på nett direkte hos produsent. 1.2Mhz Cpu, 512Ram og 60Gig HD. Valgfri størrelse på de enkelte komponenter. Det konfigurerer du selv direkte på nett.

8663477[/snapback]

Linker? Pris? :)

Lenke til kommentar

Interresante prosjekter.

 

Kunne kanskje tenkt meg noe slikt selv sålenge jeg ikke må modde for mye på bilen for å få det til.

 

Et tastatur som evt. er trådløst blåtann kan lett hengsles på siden av bilsetet når man ikke bruker det, men da må det sikres godt nok for evt. kollisjoner. Evt. hengsle det på baksiden av passasjersetet el.

 

For tastatur bak kan man innlemme det i midtstøtten man kan slå ned og opp, evt tastatur bak forsetet i type "flybord" nedfellingsmekanikk. Disse små tastaturene med innebygd mus kunne vært fine kandidater.

 

Ellers kan man ha et lavt kabinett som er beregnet for HTPC som da sikkert går under bilseter i vanlige personbiler. Men man må ha en lur ordning som tåler en bulke men at man kan få ut pcen uten å måtte fjerne setet, for service osv.

 

Hva med 12.1" skjermer bak for høyere oppløsning til PC bruk? Hvis de er vendbare/sammenklappbare slik at skjermflaten beskyttes mot seteryggen evt. plate når de ikke brukes.

 

Det som er utfordringene for min del er:

- strømtilførsel for en 2-300Watt PC.

- montering av skjerm/er. uten å harve for mye på bilen som også skal selges en gang.

- god nok vibrasjonsdemping for harddisker og dvd lesere. Samt at viftelagre og kjøleribber ikke er glad i for mye risting. SSD eller CFviaIDE er nok et opplagt valg for OS, for å slippe hdd kræsj og OS "boot failed" etter hver hyttetur.

- lyd kan sikkert også kobles via bilens stereoanlegg for "drive-in" følelse hvor alle bilens 3 skjermer viser samme film(1 foran og 2 bak, en i/på hver nakkestøtte), men øretelefonuttak må jo plasseres en plass så det blir spennende å se.

- muligheten for å koble en liten(de "nye" små) PS2 på skjermene bak, samt i strømuttak hadde også vært interresant. Så kan man råkjøre i GT4 mens sjåføren står i kø.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

men finnes det noen elegant løsning for å få en slik carputer til å gå i hibernate når tenninga stenges av?

 

blir vel noe ala strømstyringsfunksjonene som en laptop bruker kanskje?

 

EDIT: fant ut at det finnes strømforsyninger som kan ta signaler fra tenninga for å styre av/på/hibernate.

Endret av Dipso
Lenke til kommentar
men finnes det noen elegant løsning for å få en slik carputer til å gå i hibernate når tenninga stenges av?

 

blir vel noe ala strømstyringsfunksjonene som en laptop bruker kanskje?

8665010[/snapback]

 

Man kan jo konfigurere XP til å gå automatisk i hibernat når strømknappen på PC'en trykkes inn. Så en kobling til tenningsnøkkelen(i sikringsskapet?) mot "power button" på hovedkortet kan vel gå ann?

Lenke til kommentar
men finnes det noen elegant løsning for å få en slik carputer til å gå i hibernate når tenninga stenges av?

 

blir vel noe ala strømstyringsfunksjonene som en laptop bruker kanskje?

8665010[/snapback]

 

Man kan jo konfigurere XP til å gå automatisk i hibernat når strømknappen på PC'en trykkes inn. Så en kobling til tenningsnøkkelen(i sikringsskapet?) mot "power button" på hovedkortet kan vel gå ann?

8665078[/snapback]

 

Eneste problemet slik jeg ser det er at dagens power-knapper på pc ikke er av/på knapper... den sender bare ett "trykk" for av/på, så tar hk/psu resten av jobben...

Lenke til kommentar
Nettopp, derfor burde det gå å få til å sende et volt signal for å få det til? Slik jeg har forstått det utfører den av/på ved at det kommer strøm på kretsen.

8665260[/snapback]

 

Jau, men da må man ha et voltsignal som bare sendes når nøkkelen enten settes i eller trekkes ut av tenninga, eller noe slikt, og det kan fort gjøre maskinen "forvirra" på om den skal være på eller ikke.

 

Men som sagt tidligere, så finnes det psu'er som tydeligvis takler dette.... avhenger vell litt av hvordan tenninga på bilen funker også... må innrømme at biler ikke er min sterke side. :blush:

 

Den beste løsningen er ihvertfall et eller annet "intelligent" system som "vet" om nøkkelen står i tenninga eller ei og styrer pc'en ut i fra dette.

 

Ellers, ang harddisker; likte tanken på flashdrives/usbminne til lagring, burde løse alle eventuelle problemer med risting+hd=trøbbel.

Endret av Dipso
Lenke til kommentar

Har noen gode forslag til mitt lille dilemma?:

 

Vi har 4 barn fra 10 år og nedover som er med oss når vi reiser på bilturer med vår Caravelle (jada, vi vet vi ikke er helt A4 når det gjelder antall barn :D ). Min ønskedrøm er at hver enkelt hadde hver sin skjerm og muligheten for å se hver sin film/høre hver sin musikk. Helst samtidig også. Og at vi foreldre fremme i bilen i tillegg kunne ha hørt litt på musikk vi også uten å forstyrre podene bak.

 

Alle filene må ligge på en felles disk, løse DVD'er og CD'er er noe herk. Og alle må helst kunne velge musikk og film selv. Hvis ikke, må vi i alle fall kunne velge for dem uten å måtte bevege oss rundt i bilen eller stoppe kjøringen.

 

Så noen tips til hvordan man kan lage en slik carputer? Må man f.eks. ha ett lydkort pr. barn, og ett skjermkort, eller finnes det lydkort og skjermkort med 2 eller flere parallelle utganger? Har bygd noen vanlige PC'er, men ikke en slik før... Og hva med strømforsyning som kan levere strøm nok til 4-5 skjermer? Hva slags programvare? Styringsystem, hodetelefonutgang, tastatur? o.l.

 

Mange spørsmål altså, men kanskje noen har ett eller to tips? Noen linker til nyttig info?

Lenke til kommentar
Jau, men da må man ha et voltsignal som bare sendes når nøkkelen enten settes i eller trekkes ut av tenninga, eller noe slikt, og det kan fort gjøre maskinen "forvirra" på om den skal være på eller ikke.

 

Men som sagt tidligere, så finnes det psu'er som tydeligvis takler dette.... avhenger vell litt av hvordan tenninga på bilen funker også... må innrømme at biler ikke er min sterke side.  :blush:

 

Den beste løsningen er ihvertfall et eller annet "intelligent" system som "vet" om nøkkelen står i tenninga eller ei og styrer pc'en ut i fra dette.

 

Ellers, ang harddisker; likte tanken på flashdrives/usbminne til lagring, burde løse alle eventuelle problemer med risting+hd=trøbbel.

8665402[/snapback]

 

Når det gjelder strømstyring, så er ikke dette noe problem i det hele tatt. Jeg har selv en strømforsyning somer koblet slik at når jeg vrir om tenningen, så sender den en "power on" til HK som igjen slå på maskinen, som igjen våkner fra hibernate! Akkurat det samme når jeg slår av, PSU sender "power off" til HK som igjen gir XP beskjed om hibernate.

 

Når det gjelder tastatur, så ser jeg ikke helt nytten av dette. Har kun tastatur i bilen (i bagasjerommet) for å kunne ta noen nød-trykk om noe skulle skjære seg. :innocent:

 

Jeg har en helt vanlig 80GB PATA disk i min carputer og i løpet av snart 2 år så har jeg ikke opplevd noe problemer. Og da er disken skrudd fast inne i et kabnitt av sponplater. :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...