Gå til innhold

Mastiff bygger bil-PC


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei, folkens! Takk for skrytet! Jeg blir rent flau, jeg... :blush: Skal prøve å følge den like godt opp.

 

PepsiCo: Ja, helt enig. Napolitanske mastiffer har ikke funnet opp kruttet, men sto nær da det smalt. Engelske mastiffer, derimot... ;)

 

Tha sims: Hvis jeg fikk så store G-krefter i bilen at kjøleren ødela prosessoren, tror jeg nok at pc-en ville vært et mindre problem enn å plukke opp delene av meg fra terrenget!

 

Dingy: Jeg har som sagt prøvd selvbygde kabinetter før, men ville ha noen ferdig denne gangen. Det gjør det også litt mer tilgjengelig, det er ikke alle som enten vil skru i selve bilen eller bruke utallig timer på å lage et godt kabinett. Og sorry, jeg nevner ingen alternativer. Jeg skriver hvordan jeg har gjort det. Jeg selger ikke Girder eller NetRemote, men er fullstendig avhengig av dem. Verre enn narko...

 

ingwint: Den du nevner er akkurat de anorektiske pyse-pc-ene jeg mener. Skulle gjerne sett deg kjøre to-tre filmer samtidig som du driver navigasjon og styring av det hele med det leketøyet! ;)

 

 

hobgoblin, det fins flere firmaer i Norge som bygger om til LPG. Det er bare å Google litt.

 

Theo343, mulighetene begrensets bare av fantasien. Men hvis ikke du kjører en ekstrembil med sinnssykt stive fjærer og bolter harddisken direkte til karosseriet, vil neppe vibrasjonene bli noe problem for harddiskene. Jeg har aldri opplevd problemer i mine år, og jeg har kjørt på en del krøtterstier.

 

Ventle, se over. Aldri opplevd noe sånt.

 

ATWindsor, da må det bli en med trekkoppmotor! RD-350 er ikke akkurat kjent for sin store kapasitet på ladingen. Den har kickstart...

 

Dipso, det å slå av og på pc-en lar seg også løse uten spesialkjøpt utstyr (du kan søke på "shut down controller" på eBay) med et relé og litt tankevirksomhet. Problemet er bare å finne noe som sender et kort signal når du stopper bilen. Et alternativ er alarmens utgang til sentrallåsen.

 

peteir, egentlig ikke noe stort problem å ha flere skjermer. Det eneste er at de nok vil slåss om musa... Du bør vel ha fem skjermer, så du eller fruen kan styre systemet forfra, altså trengs det tre skjermkort. Men man kan kjøre et hovedkort med plass til to PCI-E-skjermkort og et ekstra PCI-kort (for eksempel et ATI, de har vel flere). Har bare prosessoren nok kraft, burde det fungere på samme måte som min pc, siden jeg er så langt fra 100 % prosessorutnyttelse. Det mest pålitelige vil nok være ett lydkort per barn, og da kan du bruke USB-lydkort. Ellers fins det kX-drivere til Creatives Live! 5.1 og Audigy-kort, så hver utgang kan adresseres separat. Jeg fikk visse problemer med det, men det er så lenge siden at jeg ikke husker helt hva det var. Likevel, har du flaks, får du seks utganger fra to lydkort, og da er du vel dekket.

Lenke til kommentar
Vil derfor tro at det snart er mulig med 1-2 minnepinner som erstatning, selv om dette trolig blir for lite for film vel og merke.

8666195[/snapback]

 

 

Man får ganske så mange xvid filmer på 16GB.

8666303[/snapback]

 

Nå finnes det mange flere ting man kan bruke en bil-PC på en kun film. For musikk og navigasjon holder det i massevis med 16Gb.

Lenke til kommentar

En grei løsning er at man har x antall USB 2.0 kontakter tilgjengelig der man har øretelefon uttak tilgjengelig.

 

Enheten booter selv opp på egen SSD eller CF eller USB PIN, og inneholder der også navigasjons, programmer osv. Og så har man med seg sine egne minnepinner med multimedia innhold som man bare plugger i når man setter seg i bilen.

 

Hvorfor bruke harddisk når man kan kjøre plug'n play og slippe bekymringer med mekaniske harddisker i bil?

 

Jeg ser film direkte fra min 8GB Corsair Flash Voyager GT, funker som bare det.

Når man skal oppdatere carputerns lagringsenhet så kan man enten parkere uttafor døra og bruke eget wlan eller ta det via minnepinner.

 

EDIT:

I verste fall kan man ta med seg en 2,5" 160GB ekstern WD Passport II enhet som man plugger i USB uttaket og putter i bilsetelomma. Den vil ikke oppleve samme slag som en HDD fastmontert i bilen vil.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Det var denne løsningen jeg hadde brukt på de tidligere utgavene, og det store problemet var effektiviteten. For en PC går jo på 12 volt og nedover, så det som skjer er at strømmen først går fra 12 til 220 volt i vekselretteren og så fra 220 til 12, 7 og 5 (og enkelte lavere voltstyrker til prosessor, minne osv.) i strømforsyningen og på hovedkortet. Dermed taper man effektivitet i form av varme i begge ender, i tillegg til at likestrømmen i bilen gjøres om til vekselstrøm i vekselretteren, noe som skaper sine egne problemer.

 

Det er ikke uten grunn at både vekselretteren og PC-en som regel har vifte i strømdelen eller iallfall solide kjøleribber, for det går faktisk bort ganske mye i form av varme. I tillegg er vekselrettere ofte kresne og tåler ikke så mye under 12 volt før de legger inn årene, firer seilet og går ned med flagget til topps (beklager, det var visst flere maritime metaforer enn Bernander på en dårlig dag – det nærmer seg båtsesong…).

Tesla var langt forut sin tid. Hadde han fått igjennom sine ideer hadde vi ikke hatt disse problemene i dag.

 

Ikke engang på strøm siden vant det beste produktet :/

 

That damned Edison!

Lenke til kommentar
Det var denne løsningen jeg hadde brukt på de tidligere utgavene, og det store problemet var effektiviteten. For en PC går jo på 12 volt og nedover, så det som skjer er at strømmen først går fra 12 til 220 volt i vekselretteren og så fra 220 til 12, 7 og 5 (og enkelte lavere voltstyrker til prosessor, minne osv.) i strømforsyningen og på hovedkortet. Dermed taper man effektivitet i form av varme i begge ender, i tillegg til at likestrømmen i bilen gjøres om til vekselstrøm i vekselretteren, noe som skaper sine egne problemer.

 

Det er ikke uten grunn at både vekselretteren og PC-en som regel har vifte i strømdelen eller iallfall solide kjøleribber, for det går faktisk bort ganske mye i form av varme. I tillegg er vekselrettere ofte kresne og tåler ikke så mye under 12 volt før de legger inn årene, firer seilet og går ned med flagget til topps (beklager, det var visst flere maritime metaforer enn Bernander på en dårlig dag – det nærmer seg båtsesong…).

Tesla var langt forut sin tid. Hadde han fått igjennom sine ideer hadde vi ikke hatt disse problemene i dag.

 

Ikke engang på strøm siden vant det beste produktet :/

 

That damned Edison!

8666854[/snapback]

 

Hehe, si det til de som lagde transformatorer i "gamle dager" :)

 

AtW

Lenke til kommentar

Det mest spennende Tesla holdt på med var trådløs energi samt å utvinne energi rett fra jordens indre. Dette prosjektet ble boikottet fordi det ville skape fri energi til alle som hadde mottakere, og Tesla tok med seg hemlighetene i graven.

 

Tragedie.

 

Enhver skulle så kunne tappe denne energien ved hjelp av en enkel mottager, gjerne på motsatt side av kloden. Grunnlaget for Colorado-eksperimentet og Wardenclyff-prosjektet var et system med elektromagnetisk resonans, hvor ekstremt lavfrekvent høyspenning ble pumpet ned i jordskorpen for å aktivere det enorme energipotensial som finnes inni jordkloden.

 

    Tesla mente Jorden var en enorm kondensator, og at en resonans på den rette frekvensen ville pumpe tilbake hans lille signal enormt forsterket. Ikke bare til senderen, men til enhver finjustert spole som ble jordet på samme vis, uansett hvor i verden man befant seg.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Hadde han fått igjennom sine ideer hadde vi ikke hatt disse problemene i dag.

 

Ikke engang på strøm siden vant det beste produktet :/

 

That damned Edison!

 

He-he. Noen som husker Beta? Jeg hadde en gammel betavideospiller som jeg gravde fram like før jeg gikk over til DVD, og bildekvaliteten var bedre enn på den aller nyeste VHS-spilleren jeg hadde... Kul artikkel, forresten! Men jeg har nok litt for liten bil til noe sånt.

Endret av Pallantir
Lenke til kommentar

Veldig ålreit artikkel Mastiff! Mye interessant lesning :thumbup:

 

Når det gjelder spørsmålet om hvorfor de fleste widescreen skjermer til pcer kommer i formatet 16:10 vil jeg ut i fra ren antagelse si at det er på grunn av "det Gyldne snitt". For de som ikke vet det er det et forholdstall man kan komme fram til ved hjelp av et enkelt og hvilket som helst linjestykke. Les for øvrig mer om det Gyldne snitt her. Poenget er nå det at dette forholdstallet har verdien 1,618... og er et forhold som vi mennesker ser ut til å foretrekke. Det har mest sannsynlig sammenheng med at man finner dette forholdet igjen overalt i naturen. Tilbake til skjermen igjen vil forholdet mellom lang og kort side være 1,6(16/10), noe som er ganske nærme det Gyldne snitt. Denne typen rektangel kalles gjerne et gyllent rektangel av åpenbare grunner. Skjermprodusentene bruker kanskje derfor dette formatet fordi vi oppfatter det som et naturlig og harmonisk areal :roll:

 

Mulig dette ikke har noe med saken å gjøre, men tenkte det kunne nevnes likevel :innocent:

 

Uansett, jeg liker innsatsen du legger i disse artiklene - stå på videre Mastiff

Endret av Doffer
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...