Gå til innhold

Mastiff bygger bil-PC


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Takk for ros! :)

 

Dere som snakker om uryddighet og sånt, bare så jeg har på det rene hva vi snakker om, mener dere det som syns når pc-en har fått på lokket og kassen, (når teppet en gang blir limt på) og stort sett bare skjermene, festene og kablene der syns, eller snakker dere om innholdet i pc-en og det andre bak kulissene? For meg er det to helt forskjellige ting. Kinoen min er f.eks. helt ren for kabler og rot, men hvis man åpner en gulvplanke eller ser inni utstyrsskapet, blir man svimmel. Men det går litt på hva man vil bruke tiden på, det som har med funksjonen og det synlige å gjøre, eller det som har med flisespikkeri der det ikke skal være åpent engang. Forskjermen skjuler faktisk ledningene i veldig stor grad fordi den står ganske langt fram mot dashbordet. Og bakskjermene er det ikke så mye å gjøre med, det er bare snakk om noen få centimeter ledning, og de står med god avstand på skjermen, så det skal godt gjøres å få det særlig mye ryddiger ved å sette på tre centimeter strømpe.

 

Og bakskjermen er bare synlig bakfra hver gang jeg åpner den venstre bakdøra, som regel når hunden skal hoppe inn. Så det er liksom ikke noe som henger oppi meg til stadighet.

Endret av Mastiff
Lenke til kommentar
Dagens digresjon: Det ble i diskusjonstråden etter den forrige artikkelen nevnt at harddisker kunne få for mye juling i en bil. Men det har jeg aldri vært ute for, og jeg har utsatt harddiskene i disse bil-PC-ene for ganske mye rart, uten noen form for ekstra demping. Jeg tror det skal så ekstremt mye til for å gjøre varig skade på dem at det vel heller blir snakk om å plukke opp noen Mastiff-deler her og der enn å bry seg om harddiskenes ve og vel.

Var vel jeg som kom med den bemerkningen :p Du har vært heldig, Mastiff, bare spør den forrige systemdisken på laptop'en min hva den synes om at bil/pc-eieren ble litt for ivrig på volumkontrollen under prøvespilling av ett over gjennomsnitts bra stereoanlegg (bra i denne sammenhengen betyr ikke to 12" subber og størst mulig monoforsterker sammen med bilens originalanlegg, her er det firekanals, komponentsett og ikke større sub en to 10" elementer montert isobarisk face to face i 25 liters lukket kasse, koblet sammen bakhøyttalerne på firekanalern)...

 

jeg har gjort dette, med nermest tilsvarende oppsett, brukte også en 12V psu.

 

Det første som røyk var 160GB 3,5IDE, tålte vel dårlig rystelsene som den ble utsatt for.

Kanskje en ide og heller bruke en 2,5t

8888317[/snapback]

Det var da altså en 2,5" Hitachi-disk som ble offer for mitt bil-pc-forsøk :)

 

Dessuten var det ikke lenger plass til min herlige 250-liters bassreflekskasse

 

:wow: hva slags elementer har du som trenger så mye luft å skuve på?

 

...og til sist: hva slags alarm (merke/modell/url) er det du har montert?

Endret av ventle
Lenke til kommentar

Må si at jeg koser meg når jeg leser artikler skrevet av en skribent som skriver så underholdende og morsomt som dette.

 

Denne artikkelen er i tillegg interessant og inneholder originalt materiale. Det er tre ting på en gang, og skal i følge reklamen for Kinderegg ikke være mulig.

 

Men her har noen åpenbart klart det umulige.

 

-KJ

Lenke til kommentar

Jeg må fortsatt takke for rosen! Morsomt at de fleste ser ut til å sette pris på artiklene som de er. :)

 

Jevel, det er to tolvtoms JL Audio-elementer drevet av en Soundstream-forsterker, og de ble bygd i den kassen JL Audio anbefaler for de elementene. Det er forholdsvis bra trøkk i dem, ja...

 

Når det gjelder alarmen må jeg dessverre si at det er en statshemmelighet. Alle alarmer har sine svakheter, og da er det greit ikke å si hvilken man har, vet du. ;)

 

Edit: Når jeg tenker meg om, er det faktisk ikke én 250-liters, men en kasse med midtvegg, så det i praksis er to 125-literskasser. Bare for presisjonens skyld.

Endret av Mastiff
Lenke til kommentar

Hvor fikk du pekeplatene fra? Trenger slikt sjøl :) Det ville være fint om du i det første innlegget ditt hadde linket fortrinnsvis til produktguiden, og hvis det ikke finnes der, så direkte dit du kjøpte det fra. Er nok flere som ønsker seg mer info om selve produktene.

For min del ville jeg prøvd å bygget maskinen mer skjult og integrert i eksisterende interiør, men når man kjører en schwær lekter av en bil, så er det jo plass til relativt mye ;)

Ellers er det en kul artikkelserie! Stå på!

Lenke til kommentar
har du slengt på en blinkende varseltrekant på den bakskjermen?

 

problemet er vel at om den ender opp med å bli brukt så kan staten finne på å gjøre den til ett krav for alle biler, som dem gjorde med refleksvesten...

8893190[/snapback]

 

Eller at du får bot for ekstra ULOVELIG belysning :hmm:

Lenke til kommentar

Varselstrekant? Kunne vært en idé. Problemet er jo bare at skjermen ikke er synlig i fullt dagslys.

 

Pekeplatene fant jeg på eBay, fra denne selgeren: http://search.ebay.com/_W0QQsassZergonomictouchpadQQhtZ-1

 

Mye av tingene var eBay-saker.

 

Ulovlig belysning? Da må vel også alle trailersjåfører som kjører med lysende navneskilt i frontruta få bot? ;)

Endret av Mastiff
Lenke til kommentar

Jeg må bare få si at det her var en utrolig godt skrevet artikkel! Vanligvis med artikler som er over 4 sider, så blir jeg bare sittende å skumlese, men her var det masse interessant lesestoff og humor om hverandre som fikk meg til å fortsette å lese til slutten :) Ser frem til fortsettelsen :thumbup:

Lenke til kommentar
Når det gjelder alarmen må jeg dessverre si at det er en statshemmelighet. Alle alarmer har sine svakheter, og da er det greit ikke å si hvilken man har, vet du. ;)

 

er en link til forhandler begrenset informasjon også? :roll:

 

Edit: Når jeg tenker meg om, er det faktisk ikke én 250-liters, men en kasse med midtvegg, så det i praksis er to 125-literskasser. Bare for presisjonens skyld.

8891961[/snapback]

 

vel, det er fortsatt ganske mye større enn de 25 lufttette literne de nette små 10" Proson-elementene mine får jobbe mot... (billige elementer, men veldig lettdrevne, noe som passer bra så lenge monoforsterkeren min er ute av drift).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...